Laga gängpaj i baksving

radarminnet

Aktiv medlem
Laga gängpaj i baksving
Jag har gängpaj i en aluminiummutter som sitter i en en kolfibersving till en Orbea Occam M30. Oklart när det uppkom, jag upptäckte det när jag för första gången demonterade svingen för att göra rent och kolla lager. Jag har tidigare aldrig rört skruven. Beroende på vad butiken säger om detta (de monterade svingen i vintras) och hur leveranstiderna på reservdelar ser ut från Orbea så funderar jag på om det finns någon som helst chans att fixa det här, exempelvis med JB Weld? Vad säger expertisen?

ADBDD79B-7DFC-4AD9-BE8A-00858DE85829.jpeg

6D297A45-8CFB-46DE-BC33-3F0C2F40B5A5.jpeg

C63684EC-2FD5-4167-A4F9-F6083A30214E.jpeg

Skruven förstår jag att jag måste byta ut, men den har jag större förhoppningar om att den ska finnas på lager.

Laga gängpaj i baksving
Epoxylim kan man glömma, det håller inte. Däremot om det finns tillräckligt med gods kan man sätta i en insatsgänga i stål som då blir bättre än original.

Felet ligger med stor säkerhet hos butiken som monterade, det syns på bulten att den inte tagit rätt gänga. Riktigt klantigt tycker jag.

Edit. Som en provisorisk lösning kanske Epoxy kan funka, för att kunna köra i väntan på delar, men inte som något permanent och det kan ju bli ett mindre helsike att få av den om man limmar ihop.

Senast ändrad:
Laga gängpaj i baksving
Japp ikväll om det finns i rätt stigning å det finns material så det räcker. Annars gänga insidan av axeln å skruva nånting från andra hållet. Inte optimalt men kan funka.

Laga gängpaj i baksving
Kan du inte gänga upp "bulten" invändigt?
Och sen dra i den som vanligt och spänna allt från utsidan. Eller är det nåt som går tajt där?

1633343044084.png

Laga gängpaj i baksving
Kan du inte gänga upp "bulten" invändigt?
Och sen dra i den som vanligt och spänna allt från utsidan. Eller är det nåt som går tajt där?

Visa bilaga 516446
Skallen på den skruven skulle isf klämma direkt mot kolfiber, men det kanske är ok? Det sitter en kedjestyrare som ska monteras i ett minimalt skruvhål precis bredvid där den här skruven går ut på drivsidan, och skruvskallen skulle då rimligen behöva täcka det hålet, men kedjestyraren går kanske att leva utan.

Laga gängpaj i baksving
Får du bara rensat det där så tror jag det kommer sitta bra nog ihop med loctite. I alla fall tills det kommer nya delar. Där är tillräckligt med friska gängor på skruven för att hitta rätt stigning om inte Orbea kan svara på det.

Laga gängpaj i baksving
Får du bara rensat det där så tror jag det kommer sitta bra nog ihop med loctite. I alla fall tills det kommer nya delar. Där är tillräckligt med friska gängor på skruven för att hitta rätt stigning om inte Orbea kan svara på det.
Du tänker att jag drar i en stålskruv med rätt stigning för att snygga till gängorna, och sen ser glad ut och kör vidare med ny skruv och locktite? Eller behövs det en riktig gängtapp?

Laga gängpaj i baksving
Du tänker att jag drar i en stålskruv med rätt stigning för att snygga till gängorna, och sen ser glad ut och kör vidare med ny skruv och locktite? Eller behövs det en riktig gängtapp?
En riktig gängtapp är nog ändå att föredra. Går du till nån kompetent mekaniker kan du säkert få inspel om hur stark gänglåsning som behövs med hänsyn till hur mycket hänga som är kvar när det är rensat.

Laga gängpaj i baksving
Är det inte en jobbig stigning med? M10*1?
Skulle försökt med gängtapp från insidan, om det går. Större sannolikhet att du träffar rätt ingång där kanske? Skulle använda gängtapp, inte skruv. Är det inte en jobbig stigning? M10*1, som växelföraren?

Laga gängpaj i baksving

Skulle försökt med gängtapp från insidan, om det går. Större sannolikhet att du träffar rätt ingång där kanske? Skulle använda gängtapp, inte skruv. Är det inte en jobbig stigning? M10*1, som växelföraren?
Ja, den ser fingängad ut. Men jag är ingen expert…

Men varför insidan? Där har väl gängorna utsatts för mest? Skruven är ju skruvad från insidan från början

Laga gängpaj i baksving

Med en högst vetenskaplig mätmetod (tumstock) har jag kommit fram till att det nog är M14x1.

Laga gängpaj i baksving
Jag är förvånad över att detta inte händer oftare. 1) Lagren i länkage på FS-hojar kräver service ofta. 2) Varje gång man demonterar och återmonterar så blir det ju slitage på tex gängor. Varje gång jag råkar vara ute i regn och blöta och sprayar ner hojen med grusvatten så tänker man ju på det här. Förr eller senare pajar någon gänga.

Laga gängpaj i baksving
Jag är förvånad över att detta inte händer oftare. 1) Lagren i länkage på FS-hojar kräver service ofta. 2) Varje gång man demonterar och återmonterar så blir det ju slitage på tex gängor. Varje gång jag råkar vara ute i regn och blöta och sprayar ner hojen med grusvatten så tänker man ju på det här. Förr eller senare pajar någon gänga.
Jag är förvånad över att tillverkarna inte:
1. Använder skruvar i stål
2. Designar så att så lite som möjligt, helst inget, är gängat direkt i ramen

Laga gängpaj i baksving
Jag är förvånad över att tillverkarna inte:
1. Använder skruvar i stål
2. Designar så att så lite som möjligt, helst inget, är gängat direkt i ramen
Är du verkligen det? Designar man saker så att de slits så måste kunderna återkomma och köpa reservdelar. Har man dessutom lyckats designa det så att större och dyrare delar slits är det ytterligare bonus för företaget.

Laga gängpaj i baksving
Är du verkligen det? Designar man saker så att de slits så måste kunderna återkomma och köpa reservdelar. Har man dessutom lyckats designa det så att större och dyrare delar slits är det ytterligare bonus för företaget.
Ja och nej. Det ligger förstås något i det du säger, men det funkar ju bara om kunden inte påverkas negativt annat än i plånboken. Många av oss hostar gladeligen upp helt orimliga summor för allt möjligt strunt så länge det finns lättillgängligt, men de flesta blir sura när reservdelar tar tid att få tag på. Och om det är något som kan ta tid att få tag på så är det reservdelar till cyklar…

Laga gängpaj i baksving
Råkade ut för samma på en La Pierre XR. Lite lurigt att sätta fast grejerna ordentligt så att du kommer in rakt med en gängtapp, annars är det "bara" att borra upp en storlek, gänga och sedan sätta en helicoil. Jag fegade och lämnade in hos Dione i Uppsala - kostade 5 kr i material och 500 i arbete. I mitt fall var skruven i stål och gängan i ramen i aluminium. Extra spännande att inte La Pierre har baksvingen som reservdel - "Nä, då får du köpa en ny ram, det kostar 33 tusen". Garantier gäller ju tyvärr bara första ägaren.

Senast ändrad:
Laga gängpaj i baksving
I det här fallet är det en felmontering men allmänt är aluminiumgängor hemska att hålla på med, minsta lilla man drar åt så strippas gängorna så man måste köra med momentnyckel till varenda skruv i princip och ändå så är antalet åtdragningar gängorna håller för begränsat.

Laga gängpaj i baksving
Det tror jag också. Förvånandsvärt ofta blir det gott nog med att fräsha upp gängorna och dit med låsvätska.

Lite korkad konstruktion ändå där gängan blir dynamiskt radiellt belastad.

Laga gängpaj i baksving
Det tror jag också. Förvånandsvärt ofta blir det gott nog med att fräsha upp gängorna och dit med låsvätska.

Lite korkad konstruktion ändå där gängan blir dynamiskt radiellt belastad.

Ja det är en typisk sån skruv som kan gänga ur sig och då blir spänd för hårt.

Vikthetsen är en stor del i många såna här konstruktioner, samma som att man väljer bort ordentliga tätningar till lagerna.

Laga gängpaj i baksving
Ja det är en typisk sån skruv som kan gänga ur sig och då blir spänd för hårt.

Vikthetsen är en stor del i många såna här konstruktioner, samma som att man väljer bort ordentliga tätningar till lagerna.
Inte säker på att jag hänger med här, hur kan den gänga ur sig? Och bli spänd för hårt? Den här skruven är låst med en expander i andra änden, och jag har svårt att se hur den ska kunna röra sig öht faktiskt. Vad är det jag missar?

Laga gängpaj i baksving
Gängtapp i hålet och gängsnitt på axeln, sedan någon av de starkare Loctite (röd) så borde det fungera. Jag antar att det är lågt moment vid åtdragning.

Den som skruvade i den där visste att de gjorde fel eller borde aldrig få sätta sin fot i en cykelverkstad. Den skall normalt dras under 10 Nm och dt har gått åt betydligt mer våld för att få dit den.

Laga gängpaj i baksving
Inte säker på att jag hänger med här, hur kan den gänga ur sig? Och bli spänd för hårt? Den här skruven är låst med en expander i andra änden, och jag har svårt att se hur den ska kunna röra sig öht faktiskt. Vad är det jag missar?

Expandern i andra änden visste jag inte om, då ska det ju vara lugnt. Ser konstruktionen på många cyklar annars, bland annat en av mina. Urgängade skruvar i svingar ser man lite hela tiden. Det är lätt att hänt att man då spänner hårdare fast det inte är det som är problemet.

Laga gängpaj i baksving
Gängtapp i hålet och gängsnitt på axeln, sedan någon av de starkare Loctite (röd) så borde det fungera. Jag antar att det är lågt moment vid åtdragning.

Den som skruvade i den där visste att de gjorde fel eller borde aldrig få sätta sin fot i en cykelverkstad. Den skall normalt dras under 10 Nm och dt har gått åt betydligt mer våld för att få dit den.
Jo, fast axeln tror jag att jag kan få tag på en ny. Har för mig att den ska dras till 10 eller 15 Nm, har det inte i huvet.

Laga gängpaj i baksving
Expandern i andra änden visste jag inte om, då ska det ju vara lugnt. Ser konstruktionen på många cyklar annars, bland annat en av mina. Urgängade skruvar i svingar ser man lite hela tiden. Det är lätt att hänt att man då spänner hårdare fast det inte är det som är problemet.
Min har faktiskt gängat ur sig, men det var för att lagret hade börjat glappa så förspänningen blev kass. Men rätt snart konstruktion annars där man förspänner lagren genom att dra åt axeln sen låser med expandern. Lite som axeln på en Boxxer.

Laga gängpaj i baksving
Skulle fixat en ny bult,borde väl finnas som reservdel?
Alt tillverka en ny om det inte går att få fram en snabbt.

Sen som nämnts ovan rensat gängorna i svingen med en bra gängtapp,bör gå att få styrning i dom befintliga gängorna och sen dra ihop det med svag Loctite.
Bör fungera bra.

Laga gängpaj i baksving
Med en expander som låsning i andra änden blir gängornas kvalitet inte lika kritisk så jag tror samma som flera skrivit att en gängtapp som rensar gängorna och sen en ny bult kanske kan fungera, jag förstod inte riktigt konstruktionen från början. Men det är ju ingen lösning man bör acceptera vid en reklamation.

Laga gängpaj i baksving
Laga gängpaj i baksving
Min har faktiskt gängat ur sig, men det var för att lagret hade börjat glappa så förspänningen blev kass. Men rätt snart konstruktion annars där man förspänner lagren genom att dra åt axeln sen låser med expandern. Lite som axeln på en Boxxer.
Ja, jag håller med om att det är en rätt smart konstruktion, åtminstone i teorin. Nu när jag började tänka på det så undrar jag om den inte förvärrade mitt problem dock. Jag kände på expanderhylsan nu, och den sitter väldigt hårt runt skruven, och det är helt torrt under den. Så den släppte nog inte som den skulle, och gjorde skruven trög att dra runt, vilket såklart inte var bra för gängorna, oavsett åt vilket håll skruven dras… Men det måste ju isf också vara ett monteringsfel, från början, för nog måste det vara smort mellan hylsan och skruven? Annars nyper det ju helt.

Laga gängpaj i baksving
Ah, NU fattar jag. Att risken är att man drar åt den för hårt när den har en tendens att gänga ur sig. Absolut. Been there, done that. Hade en Trek förut där jag fick dra åt och loctitea skruven för main pivot efter varannan, var tredje tur nånting ?

Laga gängpaj i baksving
Ja, jag håller med om att det är en rätt smart konstruktion, åtminstone i teorin. Nu när jag började tänka på det så undrar jag om den inte förvärrade mitt problem dock. Jag kände på expanderhylsan nu, och den sitter väldigt hårt runt skruven, och det är helt torrt under den. Så den släppte nog inte som den skulle, och gjorde skruven trög att dra runt, vilket såklart inte var bra för gängorna, oavsett åt vilket håll skruven dras… Men det måste ju isf också vara ett monteringsfel, från början, för nog måste det vara smort mellan hylsan och skruven? Annars nyper det ju helt.
Vilken av skruvarna drog du åt? Du skruvar ju ur den lilla skruven helt, sen plockar du ut expanderkonen. Sen drar du åt själva skruven med åttans insex eller vad det nu är där inne. Så expandern ska inte påverka hur trög skruven är att dra eller belastningen på gängorna.

Laga gängpaj i baksving
Vilken av skruvarna drog du åt? Du skruvar ju ur den lilla skruven helt, sen plockar du ut expanderkonen. Sen drar du åt själva skruven med åttans insex eller vad det nu är där inne. Så expandern ska inte påverka hur trög skruven är att dra eller belastningen på gängorna.
Jo, absolut, för att komma åt åttan i den stora skruven måste man ju ta bort den lilla skruven och expanderkonan. Det jag menar är att hylsan som sitter runt skruven, den som expandern pressar utåt, satt helt fast mot skruven, även efter att jag fått ut skruven helt. Så även om expanderkonan var bortplockad så satt hylsan fast i spänn mot skruven istället för mot hålet, och roterade troligen med skruven, istället för att släppa. Så när jag skruvade ur skruven (med insexåttan) gick den väldigt trögt – och det lär ju inte ha varit bra för gängorna.

För att den här konstruktionen ska funka som det är tänkt så måste ju hylsan släppa mot skruven innan den släpper mot hålet. Helst ska den släppa ganska lätt tänker jag, för annars kommer det att bli ett rejält moment mot gängorna. Och för att åstadkomma det måste det rimligen vara smort mellan hylsan och skruven, vilket det garanterat INTE var här.

Senast ändrad:
Laga gängpaj i baksving
Förtydligande: Jag drog inte ÅT någon skruv öht. Jag drog bara ur.

Tillbaka
Topp