Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ja, Strava säger SE, denna sydost vind gör helt klart morgonpendlingen mera ansträngande för mig. Hem ganska trevligt dock om inte vinden vänder...
1633000025791.png

Efter cyklat till och från Sundbyberg genom centrala Stockholm igår behövdes det närmast nervlugnande. Vad är det för fel på folk, kan de inte en skilja på höger och vänster längre.
Mötte både gående, cyklande, elscoteråkare och bilister på fel sida av vägen i bägge riktningarna? ?‍♂️

Efter cyklat till och från Sundbyberg genom centrala Stockholm igår behövdes det närmast nervlugnande. Vad är det för fel på folk, kan de inte en skilja på höger och vänster längre.
Mötte både gående, cyklande, elscoteråkare och bilister på fel sida av vägen i bägge riktningarna? ?‍♂️
I går körde tom trafikskoleläraren i Fruängen vänstertrafik på moppe med sina elever. Men bara 15 meter så det räknas kanske inte? :/

Hakade på ett ryska postenbud på fixie. Han låste bakhjulet och gled snyggt och kontrollerat på den regnvåta asfalten fram mot ett rödljus. Jag hade hoppats på att få se ett fint track-stand vid trafikljuset, men han drog (förstås) mot rött rakt över Birger Jarlsgatan och försvann.

Inte riktigt nöjd, två snubbar på racer var lite starkare än mig vid/mot/över Tranebergsbron, min hjärna bearbetar ex antal ursäkter just i detta nu.

- För många öl igår
- Inte riktigt van med cykeln och spd pedalerna
- Haft lite träningsvärk större delen av veckan
- Blev störd av en fiskmås
- Elcyklister överallt
- För varmt klädd

;-)

Senast ändrad:
Inte riktigt nöjd, två snubbar på racer var lite starkare än mig vid/mot/över Tranebergsbron, min hjärna bearbetar ex antal ursäkter just i detta nu.

- För många öl igår
- Inte riktigt vad med cykeln och spd pedalerna
- Elcyklister överallt
- För varmt klädd

;-)
Mera öl! Kissnödighet har historiskt sett varit ett vinnande koncept, hemlängtan fungerar bara åt ena hållet.

Motvind och ultratråkig hemresa. Tog en omväg genom Gamla Stan ist för Slussen för att liva upp stämningen och måste konstatera att kullersten av äldre modell i GS är värre än den värsta grusvägen jag vart med om, trots 32mm black chili.

Liksom flera andra konstaterade jag att resan till jobbet var klart angenämare än resan hem.
I morse var den befarade motvinden helt ok. Fin morgon med sol och härlig utsikt vid Slussen. Föredömligt lite folk då jag av nån outgrundlig anledning kom iväg hemifrån tidigare än vanligt.
Hemresan bjöd på byig och bitvis riktigt jobbig motvind, grått väder och dessutom krånglande drivlina som störde.
Hann dock hem precis innan det började regna. Nu tar vi helg!

Förutom att det fläktade på från alla håll och kanter så noterade jag en sak på min för dagen ej ordinarie pendelväg; jösses vad mycket klass 1 mopeder det var på Lidingöbrons GC-bana!
Är det alltid så eller hade jag bara fredagsotur? Ni som har bron som ordinarie väg kanske vet?
Trevlig helg!

Första ordinarie pendlingsveckan på ett år! Tyvärr är det totalsabbat med markarbeten mellan Ingenting och Solna station. På uppsidan är jag förvånansvärt pigg i benen, trots att framsida lår är märkbart mindre än förut (väger 2 kg mindre, delvis pga knäoperation och nästan inga knäböj i gymmet).

- För många öl igår
- Inte riktigt van med cykeln och spd pedalerna
- Elcyklister överallt
- För varmt klädd

;-)
För kallt klädd?
För få öl?
Ingen elcykel?

Jag tycker du verkar utesluta de mest troliga orsakerna. ?

Blåst satan nu i slutet på veckan. Men min pendlingsväg går som ett U så oftast får man ju hjälp halva vägen.
Idag lyckades jag dock med konststycket att få punktering på båda däcken ?
Hoppas på att salami + vätska ska täta men ser inte ljust ut

Edit: det ser verkligen inte ljust ut ?

Bilagor

• 16332616835542671243134481956012.jpg
    16332616835542671243134481956012.jpg
    554.5 KB · Besök: 77
Senast ändrad:
Blåst satan nu i slutet på veckan. Men min pendlingsväg går som ett U så oftast får man ju hjälp halva vägen.
Aldrig hört talas om. När det blåser på ön (det blåser alltid på Öland, solen lyser dock inte alltid...) har man i bästa fall motvind på tre av streckorna. Många gånger på fyra.

OnT(?): det ser inte ljust ut, sa Bill. Surt sa räven, sa Bull.

Fick en Paris-Roubaix sladd i en kurva vilket inte var planerat men lyckades parera den... en irriterande stark racer cyklist över Tranebergs och Västerbron, han måste pushat många watt uppför, den saken är klar... såg ut som full satsning, en annan dag. ;-) Däremot var jag inte lika förtjust i allt vattenskvätt från hans bakhjul. :-(

Blött å blåsigt, men ändå inte så illa som först befarat.
Förra veckans problem med drivlinan löstes igår genom byte av vajer till bakväxeln - helt klart mer distinkta växelbyten idag!
Däremot förundras jag över vissa trafikanters beteende. På pendlingen i morse kommer jag fram till ljusreglerad korsning med cykelbox. Jag rullar förbi bilarna och ställer mig i boxen. När det slår om till grönt börjar jag trampa, varpå bakomvarande bilist (BMW-combi) hänger sig på tutan. Jag vänder mig halvt om och gestikulerar "Ja - vad vill du då?", varpå personen "gör utfall" (gasar på och demonstrativt bromsar 2dm från mitt bakhjul) och sen hänger sig på tutan igen... Högst oklart vad personen ville egentligen.

Tråkkollektivpendling. Folk har inte blivit slugare på 18 månaders frånvaro från pendling utan försöker fortfarande gå in i pendeltåg innan alla gått av. Jag skulle antagligen blivit utvisad för den tacklingen på en hockeyplan om mottagarein inte varit puckförare, jag hävdar open ice i en pendeltågsdörr.

Tråkkollektivpendling. Folk har inte blivit slugare på 18 månaders frånvaro från pendling utan försöker fortfarande gå in i pendeltåg innan alla gått av. Jag skulle antagligen blivit utvisad för den tacklingen på en hockeyplan om mottagarein inte varit puckförare, jag hävdar open ice i en pendeltågsdörr.
Så länge det inte är en late hit eller
slew foot så är det okej?

Bara lätt dugg när jag rullade strax efter
fem , sjukt bra start på veckan iallafall, buss stannade vid väjningsplikt , jag tackade och fick en glad vinkning tillbaka,
kommer in till city å blir svårt chockskadad när en taxi oxå stannar och släpper fram mig , köper morgonkaffe och leder cykeln vid ett övergångsställe varvid en hantverkarbil stannar och släpper över mig…????
Den förväntade motvinden på hemvägen hade nästan mojnat , jag som inte brukar tycka om måndagar men det här var fasen en bra start på veckan…..
Mange

Härlig vindstilla höstmorgon. En herre på moppe klass 1 hade synpunkter på att två cyklister brände ett rödljus som han och jag stod och väntade vid. Jag hann inte svara honom eftersom det blev grönt. Några rödljus längre fram hamnade vi bredvid varandra igen. Eftersom han hade jag kört in hela vägen i cykelboxen kunde jag inte låta bli att påpeka att han inte fick stå där med sitt motorfordon. Han verkade inte tycka att den regelöverträdelsen var någonting jag borde ha synpunkter på. (Jag har egentligen inga synpunkter på vare sig eu-moppar i cykelboxen eller rödljuskörning på cykel. Bara på proppmätta individer som ska uppfostra sin omvärld utan att ha sopat rent framför egen dörr först).

Att förminska det potentiellt farliga trafikbrottet som rödljuskörningen ändå är. Men jag kanske misstolkar dig?
Jag själv stannar alltid vid rödljus och EU-moppe kör jag inte, men jag har svårt att tro att jag skulle köra in i cykelboxar med den om jag körde en. Det jag menar är att jag inte känner något generellt ansvar för att uppfostra mina medtrafikanter i regelefterlevnad annat än i de fall de utsätter mig eller andra trafikanter i närheten för uppenbar fara. Ingen av trafikanterna i historien ovan gjorde det.

Tillbaka
Topp