Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

johan44

Aktiv medlem
Det är ofta lika farligt att vänta in grönt. Trafikljus finns inte för att underlätta för cyklister. De ska reglera biltrafik.
Vanligaste dödsolyckan, stanna för rött och bli överkörd av tung trafik som svänger höger. Gammal länk, kanske har statistiken ändrat sig en aning. Att cykla mot rött med koll är inte farligt. Men blickarna i ryggen från alla som lydigt stannat... https://www.svd.se/hogersvang-en-dodsfalla-for-cyklister

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Senast jag uppfostrade någon var för två år sedan när framförvarande snöt sig i farten så det skvätte. Ingen är perfekt. Allra minst jag.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Det är ofta lika farligt att vänta in grönt. Trafikljus finns inte för att underlätta för cyklister. De ska reglera biltrafik.
Man försvårar förutsägbarheten för övriga trafikanter, en bilist ska givetvis vara vaksam men med grönt ljus bör denne kunna tro att medtrafikanter inte korsar vägen under tiden. Gäller det en högersväng så har jag ändå förståelse för att man, med all rätt, kan vara rädd att bli påkörd.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vanligaste dödsolyckan, stanna för rött och bli överkörd av tung trafik som svänger höger. Gammal länk, kanske har statistiken ändrat sig en aning. Att cykla mot rött med koll är inte farligt. Men blickarna i ryggen från alla som lydigt stannat... https://www.svd.se/hogersvang-en-dodsfalla-for-cyklister
Nej jag tror inte heller det är farligt för cyklisten om den har koll, men det kan vara farligt för medtrafikanter som inte är beredd på att någon gör en rödljuskörning.

johan44

Aktiv medlem
Senast jag uppfostrade någon var för två år sedan när framförvarande snöt sig i farten så det skvätte. Ingen är perfekt. Allra minst jag.
Man försvårar förutsägbarheten för övriga trafikanter, en bilist ska givetvis vara vaksam men med grönt ljus bör denne kunna tro att medtrafikanter inte korsar vägen under tiden. Gäller det en högersväng så har jag ändå förståelse för att man, med all rätt, kan vara rädd att bli påkörd.
Nej jag tror inte heller det är farligt för cyklisten om den har koll, men det kan vara farligt för medtrafikanter som inte är beredd på att någon gör en rödljuskörning.
ja men alltså hela poängen är att man gör det med koll och alltså inte råkar i konflikt med nån som har grönt, dvs att man har sådana marginaler och sån kommunikation i trafiken att ingen som har grönt ska behöva vara osäker. Funkar med erfarenhet, lovar.

johan44

Aktiv medlem
Tålmodigt av dig :) Pendlar själv på tvären men gjorde en tur med massorna radiellt in till stan nyss. 3 pers "byter fil" för omkörning framför näsan, helt utan att kolla bakåt eller ens åt sidan. Alla fick ett vänligt påpekande.

johan44

Aktiv medlem
Hur menar du att det är lika farligt att vänta in grönt? Och cyklisters rödljuskörning gör ju inte att bilisternas (vissa) agg mot oss cyklister minskar...
Två olika saker. Ja, lika farligt att vänta in grönt. Ja, vissa bilisters agg växer och det kanske är orsak nog att vänta på grönt.

Ilritorno

Aktiv medlem
Det var dimmigt idag. Inte bara utomhus utan även i mitt huvud tydligen. När duschat upptäckte jag att jag glömt byxorna. Inte så kul behöva gå runt i (långa) cykelbyxor och skjorta. Fått låna ett par byxor av en arbetskamrat nu vart fall.

Påminnelse: kom ihåg att fylla på skåpet med lite reservplagg.

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Hur menar du att det är lika farligt att vänta in grönt? Och cyklisters rödljuskörning gör ju inte att bilisternas (vissa) agg mot oss cyklister minskar...
Läs inlägg ovan.
Liten tjej på cykel (ja, oftast en försiktig kvinna) får grönt, cyklar sakta rakt fram.
Samtidigt får stressad buss-/lastbilsförare grönt och svänger snabbt höger, mosar tjejen.
Hon hade vunnit på att cykla i förväg, mot rött.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Har nytt kontor att pendla till. På Vasagatan, har hyrt in mig i cykelgaraget hos Cykloteket på Mäster Samuelsgatan. kalasfin anläggning.
Men nu så blir det snabbare till och från jobbet då det är nästan direktlänk till Velostradan utefter mälarhavet. 7 rödljus mindre än tidigare och nästan bilfritt. Känns lite lyxigt faktiskt.

mtbkr

Aktiv medlem
Läs inlägg ovan.
Liten tjej på cykel (ja, oftast en försiktig kvinna) får grönt, cyklar sakta rakt fram.
Samtidigt får stressad buss-/lastbilsförare grönt och svänger snabbt höger, mosar tjejen.
Hon hade vunnit på att cykla i förväg, mot rött.
Jag förstår situationen och den är såklart skitläskig. Jag menar bara att rödljuskörning känns lite tveksamt som lösning. Optimalt vore såklart att ha en modell mer som i tex Danmark där vi cyklister hade separata ljus som får grönt innan bilisterna.

ani

Aktiv medlem
Jag förstår situationen och den är såklart skitläskig. Jag menar bara att rödljuskörning känns lite tveksamt som lösning. Optimalt vore såklart att ha en modell mer som i tex Danmark där vi cyklister hade separata ljus som får grönt innan bilisterna.
Den finns förresten även på något ställe här i nästan-Danmark också, undrar om inte såväl Midhem som ljusen upp på Kirseberg är synkade så att cyklister får några sekunders försprång.

NotReallyGunde

Aktiv medlem

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Relativt hög luftfuktighet, var ovanligt smart och satte på mig mer regngrejor än vad jag killgissade (dvs. jag lurade mig själv från att lura mig själv!).
Första turen i ordentligt regn med regnskydd till ryggan, bra ända tills det rann ner på framsidan av jackan...
Kan vara en inbillning men det kändes som att crescendot för regnet kom precis vid Västerbron.
Håller med ovan om att det var fostrande och att man kände sig nöjd med sig själv när man var framme vid jobbet.

kvitterk

Medlem
Blött var det, som sagt. Ändå ganska mycket folk genom Stockholm. Körde genom flera djupa vattenpölar som där vatten sprutade ut åt sidorna. Det var bokstavligen som att hälla flera liter vatten på skorna. Liten chans att de hinner torka till eftermiddagen känns det som. Kläderna klarar sig nog dock.
Har ett bra regnskydd till väskan och ombytet höll sig torrt, så inga problem där.

DarkMatter

Aktiv medlem
Jag är inte byggnadsingenjör, men kan man inte ta lite av denna bit?

1633514645645.png

staine

Aktiv medlem
Tråkigt.
Då jag inte hann över Gröndalsvägen innan det blev rött så ansåg mötande högersvängande bussförare att hon kunde gasa på rakt mot mig och även hänga sig på tutan.
Lätt irriterad åkte jag efter och knackade på dörren vid nästa busstopp.
-Du måste köra försiktigt! utropade jag.
- NÄ det tänker jag inte alls! blev svaret. Och så åkte hon vidare mot Liljeholmen.
Något konfunderad beslöt jag till slut att ta upp jakten för att åtminstone varna hennes passagerare om hennes avsikter.
Vid nästa stopp var bussen tom, det var ändhållplats, precis före Liljeholmen.
Jag rullade fram till damen som nu stod utanför bussen och rökte frenetiskt. Försökte, lite diplomatiskt, på nytt:
- Vi måste i alla fall visa hänsyn till varandra.
- NEJ, DU ska inte köra mot rött! Och Jag körde ju inte på dig.. Nä, cyklister är en trafikfara, filosoferade hon vidare, på sitt frenetiska sätt. För ni har inte körkort. Jag har minsann kört buss i 33 år.
- Men jag har cyklat i 33 år svarade jag då. (För att inte verka alltför överlägsen så drog jag av ett par decennier.). Jag fortsatte:
- Och jag vet att man inte får köra på cyklister, ÄVEN om de kör mot rött.
Men inga argument bet helt enkelt. Så jag fick ge upp, avrundade med:
- Du kan i alla fall fundera på det här som vi pratat om, lite.
- NÄHÄ det tänker jag inte!
Ok. Då vet vi. Vet faktiskt inte om det enbart var mitt fel men därute i söderort finns i alla fall minst en cyklisthatande och rättshavande bussförare.
Men övriga Ekerörundan var iaf helt ok. :)

Senast ändrad:

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Skulle ta det lugnt, men så var det en annan framför som trampade på så jag hakade på, rullade om, jörde om en elcyckel, han körde om mig, sedan kom den andre snabbe cyklisten med en till på rull så jag hakade på så drog vi om elcykeln, sedan knoppade de andra av. Kvar blev jag som skulle ta det lugnt... jag får göra det en annan dag. Tack för rullen ni andra två.

SIE

Aktiv medlem
Första postpandemiska pendlingen. Cyklade in vid 10, lite mer sansad trafik runt Brunnsparken då än vid 8 som jag tidigare var van vid. Bilisternas beteende alltjämt detsamma, fick slänga mig på bromsarna både på Gibraltargatan och Berzeliigatan.

simson

Aktiv medlem
Hade flax idag igen, regnet hade inte börjat när jag drog hemifrån , dripplade bara lite när kom fram till jobbet, enda fördelen jag kan komma på med att börja tidigt.
Hade flax å fick draghjälp på vägen hem i motvinden av en elmoppe men ärlig elmoppe, den låtsades inte va en cykel 👍.
Mange

RN

Aktiv medlem
Fy satan vad blött det var igår morse. Glömde att skriva av mig igår. Vid något tillfälle så tröttnade jag på att vara blöt i ansiktet och tänkte torka av mig med handsken med resultatet att jag blev blötare i ansiktet. Tror inte mina skor har torkat än trots att jag kört skotorken i dem :D
Annars var det rätt mysigt, inte kallt, inte mycket folk ivägen. Datorn var blöt när jag kom fram men verkar ha överlevt. XLMotos Slipstreamrygga är INTE vattentät.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Fy satan vad blött det var igår morse. Glömde att skriva av mig igår. Vid något tillfälle så tröttnade jag på att vara blöt i ansiktet och tänkte torka av mig med handsken med resultatet att jag blev blötare i ansiktet. Tror inte mina skor har torkat än trots att jag kört skotorken i dem :D
Annars var det rätt mysigt, inte kallt, inte mycket folk ivägen. Datorn var blöt när jag kom fram men verkar ha överlevt. XLMotos Slipstreamrygga är INTE vattentät.
Ok tack för info, då blir det inte en sådan :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer