Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kashedian

Medlem
Perfekt väder och lagom mycket folk. Kul att så många pendlar trots dagens kyla. Brukar hålla söndagscyklisterna hemma annars.

Förövrigt så har jag insett att elcyklister fyller en viktig funktion. De är nämligen perfekta vindskydd i motvinden 😘

Bilagor

• DSC_0115.JPG
    DSC_0115.JPG
    511.6 KB · Besök: 48
Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Idag fick jag lära mig vad som är snäppet värre än att få punka på vägen till jobbet...det är att även få det på vägen hem :poop:🤬

Bytta bara slang på jobbet, så förmodligen skit i däcket. Nu har jag bytt hela hjulet...blir det punka imorgon åker skiten ner i Årstaviken...
Också punka igår, händer inte ofta. Tror att risken är lite större när det regnar, har läst nåt om det för länge sen...

Akronym

Aktiv medlem
Ni som är lite mer erfarna pendlare än jag som började förra hösten, har bilister alltid varit helt tappade när det kommer till att blända av sina helljus på landsväg?
Pendlar uteslutande i beckmörker på landsväg och förvånas över hur många som inte fattar ens när jag blinkar med mitt eget helljus (har StVZO lampa så bör synas utan att bländas. Sen en extra oskärmad som helljus)

johan44

Aktiv medlem
Ni som är lite mer erfarna pendlare än jag som började förra hösten, har bilister alltid varit helt tappade när det kommer till att blända av sina helljus på landsväg?
Pendlar uteslutande i beckmörker på landsväg och förvånas över hur många som inte fattar ens när jag blinkar med mitt eget helljus (har StVZO lampa så bör synas utan att bländas. Sen en extra oskärmad som helljus)
Ja, bilister är tappade vad gäller att blända av mot cyklister. Men de brukar blända av om man sätter emot med en hyffsad skogslampa är min begränsade erfarenhet. Var är du ute och åker?

Akronym

Aktiv medlem
Ja, bilister är tappade vad gäller att blända av mot cyklister. Men de brukar blända av om man sätter emot med en hyffsad skogslampa är min begränsade erfarenhet. Var är du ute och åker?
Ja det är den taktiken jag kör nu. 2000lm lampan från mtbn sitter numer på pendlingshojen.

Kör svinningevägen och vaxholmsvägen/bogesundsvägen. (Så inte helt utan belysning egentligen)

Dom som är absolut bäst på att blända av är faktiskt SL-bussarna. Tror jag inte mött en enda som glömt det

johan44

Aktiv medlem
Ja det är den taktiken jag kör nu. 2000lm lampan från mtbn sitter numer på pendlingshojen.

Kör svinningevägen och vaxholmsvägen/bogesundsvägen. (Så inte helt utan belysning egentligen)

Dom som är absolut bäst på att blända av är faktiskt SL-bussarna. Tror jag inte mött en enda som glömt det
ok, rallyvägar. Kan inte f..n blända av under en wrc-etapp, förstår ju vem som helst ;-)

ejma

Aktiv medlem
Jag beundrar de som orkar pendla över bogesundsvägen. Tuff väg även i dagsljus.

Vid mina kvällsrundor på Skålhamra och vägarna runt Markim brukar jag köra med en stor mtblampa med flera ljuskällor (5). Ofta finns inga bilar och då kan jag köra med full kräm. I mer trafikerade områden drar jag ner styrkan och riktar ner lampan. När jag körde med en liten lampa på 1500 lumen signalerade många bilister att de stördes, men med den stora lampan har ingen visat irritation. Tror att den stora lampan med en totalt större reflektor syns bättre och bländar mindre när den går på låg effekt. Den lär ändå ge 900 lumen på lägsta effekt.

Har sällan problem med bilister som inte bländar ner vid möten. Jag antar att de tror de möter ett motordrivet fordon pga den stora ljuskällan.

Akronym

Aktiv medlem
Jag beundrar de som orkar pendla över bogesundsvägen. Tuff väg även i dagsljus.
….
Har sällan problem med bilister som inte bländar ner vid möten. Jag antar att de tror de möter ett motordrivet fordon pga den stora ljuskällan.
Tuff med tanke på trafiken eller bara vägen i sig? Jag har ju inget att jämföra med då det är dom enda vägar jag pendlat på men just Bogesundsvägen tycker jag är rätt fin ändå :)

Nä med en ljusstarkare lampa verkar man ju lura dom att blända av för att man ser ut som en MC eller liknande men gillar egentligen inte att behöva blända andra först för att dom ska fatta

kontorsråttan

Aktiv medlem
Första jobbpendlingen på cykel på ett tag p g a ett visst virus. Sjukt jobbigt, dessutom en massa vägarbeten med omledningar på flera ställen. Man börjar inse hur otroligt snabbt, smidigt och framförallt säkert det är att pendla med bil om man kan undvika de värsta rusningstiderna...

Berk

Aktiv medlem
Propagandapendling! 3 grader är perfekt: på min korta pendling kan jag köra på utan att svettas för mycket. Mikropunka i bakdäcket är enda minuspoäng (tror att den är svårt att hitta, bara att byta slang), men det ger möjlighet att stanna, pumpa och tar bild på fin ställe.

349.jpg

Kyligt värre med kanpp medvind in till storstan från norr. Några söndagscyklister med nästintill ingen styrfart på cykelvägarna. Sista gången jag pendlar med cykeln denna vecka.

kvitterk

Medlem
Kyligt men soligt och fint. Riktigt härligt nu när jag letat fram vinterhandskarna. Kom iväg tidigare än vanligt och det var riktigt smockat på cykelbanorna. Hamnade sist vid rödljuset ner på Skeppsbron norrgående och kön var banne mig halvvägs upp till slussen.

Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
Tänker i första hand på backarna.
Tricket är att börja sin pendlingskarriär på en sån väg så man tror att det är normaltillståndet. Nu har du ju dock jinxat det för mig så nu kommer jag bara drömma om plattmark varje gång ;)

OnT - Kallt igen imorse. Speciellt sen jag fick lära mig att understället inte får användas innan -15.

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Premier tur med nya pendlarn. Kallt, rätt mängd kläder var ett jättebra val. Tyvärr så har puckot (jag) misslyckades totalt med att justera bakväxeln efter att jag byggde färdigt hojen. Så jag har ca. 3 användbara drev på bare kasetten. Jättekul 🤣

simson

Aktiv medlem
Liiite små kyligt i motvinden imorse men fick ju medvind hem iallafall.
Kul med alla fina bilder , det är ju mörkt när jag sticker på morgonen och imorse såg jag nåt mörkt på långt håll ,trodde det var en sopsäck som blåste men det var en äldre dam på permobil som flackade fram å tillbaka på cykelbanan med en pantsäck i knät, inga lysen reflexer eller nåt förstås, det gäller att va ute i tid….
Mange

Mediokern

Aktiv medlem
Samma här; Lite småkylig inpendling genom Stockholm i morse. Premiär för långa tights denna säsong.
Annars lever jag efter den gamla devisen vad gäller cykelklädsel: "Du måste välja kläder efter hur länge du vill frysa innan du börjar svettas".
Som tidigare konstaterats stör även jag mig på de 4-5 st per pendling som kör om framförvarande utan att se sig över axeln eller ge tecken. Själv ligger jag ofta i vänsterfilen på enkelriktad cykelbana genom stan. Kommer ofta ikapp folk som utan minsta förvarning girar åt vänster för att göra omkörning, vilket skapar olustiga situationer för mig som redan ligger till vänster.
På tal om det: Slussen södergående precis i kurvan där det finns övergångsställe mot Södermalmstorg. Cyklist på backen och blåljuspersonal på plats. Personen satt upp så hoppas det gått bra. Sen nån märklig samling cyklister vid övergångsstället på Götgatan södergående strax efter Skatteskrapan. Tyckte det såg ut som att det endast var någons cykel som fått sig en törn.
Så var rädda om er där ute!

Vegan

Aktiv medlem
Gick bra med 3/4 bibs, långa ärmar och ingen mössa men motvinden bet ändå rätt bra. Hade jag haft 5 km längre hade luvan åkt på.

I morgon är det hemmakontoret, sen får vi se på fredag...

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Samma här; Lite småkylig inpendling genom Stockholm i morse. Premiär för långa tights denna säsong.
Annars lever jag efter den gamla devisen vad gäller cykelklädsel: "Du måste välja kläder efter hur länge du vill frysa innan du börjar svettas".
Som tidigare konstaterats stör även jag mig på de 4-5 st per pendling som kör om framförvarande utan att se sig över axeln eller ge tecken. Själv ligger jag ofta i vänsterfilen på enkelriktad cykelbana genom stan. Kommer ofta ikapp folk som utan minsta förvarning girar åt vänster för att göra omkörning, vilket skapar olustiga situationer för mig som redan ligger till vänster.
På tal om det: Slussen södergående precis i kurvan där det finns övergångsställe mot Södermalmstorg. Cyklist på backen och blåljuspersonal på plats. Personen satt upp så hoppas det gått bra. Sen nån märklig samling cyklister vid övergångsstället på Götgatan södergående strax efter Skatteskrapan. Tyckte det såg ut som att det endast var någons cykel som fått sig en törn.
”Alla vill döda mig, alla, hela tiden” - så tänker jag när jag cyklar. Lite hårt kanske men de är å andra sidan mycket sällan någon överraskar mig eftersom att jag redan utgått från att de tänkt döda mig. Har funkat änså länge! 😉

MrSthlm

Aktiv medlem
Händer tyvärr alltid mer olyckor när det börjar bli halt. :-( Finns alltid en del även under vintern som verkar tycka det är tufft utan dubb. Förutom större antal cyklister har hastigheterna gått upp pga elcyklister, elektriska sparkbrädor och gud vet vad, fler vältränade cyklister med racer eller gravelcyklar. Tror också en hel del inklusive mig själv ibland har svårt att hålla sig från att se pendlingen som träningspass ibland = det går fort.

Ett annat problem är att elcyklisterna agerar levande broms-konor i nerförsbackarna, sjukt störande.

Det är inte ofarligt att leva. 😉

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Ett mycket märkligt beteende, det där. Tycker jag. Jag har själv, för ett par år sedan, blivit påkörd på det viset. Jag låg i vänsterfil och rullade förbi ett gäng som låg i högerfil, varpå jag helt plötsligt fick en cyklist med tillhörande cykel i min högra sida.

Jag tycker mig dock se tendenser till liknande beteenden när jag kör bil på motorväg. Där ligger jag dock mer sällan i vänsterfil vilket åtminstone minskar risken för att plötsligt få en bilist med tillhörande bil i högersidan...

unsuspected

Aktiv medlem
”Alla vill döda mig, alla, hela tiden” - så tänker jag när jag cyklar. Lite hårt kanske men de är å andra sidan mycket sällan någon överraskar mig eftersom att jag redan utgått från att de tänkt döda mig. Har funkat änså länge! 😉
Jag tänker tvärtom. Vill döda alla hela tiden.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tungt! Jag cyklade stig hem, idag igen. Igår var det långtur och jag blev rätt slut efteråt. På cykeldatorn stod det återhämting 56 timmar! haha, det gick inte att hålla det direkt. Så inte konstigt det gick tungt idag. Orkade inte ta så mycket stig dock, fuskade med lite grus.

MrSthlm

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Såg för två veckor sen en motorcykel som hade hamnat på andra väghälften och kört in i en bil på Pålsundsvägen. Det känns riktigt dum att köra så fort att man hämnar på fel hälften av vägen i en högerkurva, framförallt på en helg i hösten i Bogesund ...

Mediokern

Aktiv medlem
Idag får jag ta på mig skämsmössan eller vad det nu är man får ta på sig för nåt!
Lite smådåligt humör och lite tålamod redan hemifrån.
Buss som svänger in till hållplats och kör över cykelfältet håller på att klämma mig mellan buss och trottoarkant.
Mindre begåvat av mig att smälla till backspegel på bussen när jag passerade.
Men jag lär av mina misstag och ska försöka hantera situationen bättre nästan gång.
Stöter ni på en sur och cykelhatande busschaufför idag så kan jag säkert ha bidragit till det, vilket jag ber om ursäkt för.
Pendlingen i övrigt: inte lika kallt som igår, lite smågrått och tråkig men helt ok.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
JAg hittade en fin uppfinning som man kan ha på styret.
Den plingar till vackert när man rör vid en liten grej. Den är bra att använda när man närmar sig andra hjulfordon bakifrån. använder den mer och mer

MrSthlm

Aktiv medlem

Tyvärr är det väl ofta de snabbaste cyklisterna som är sämst på detta, ibland verkar de få för sig att de har ryggen fri (typ "ingen är ju lika snabb som mig beteende"). Denna attityd kan leda både till obehagliga blowout snytningar eller att de kör om andra utan att kolla över axeln först.

Men samtidigt måste man ha lite känsla själv om man lyckats cykla ikapp någon, ser man att en cyklist framför ligger ganska nära hans/hennes framförvarande behöver man ju inte vara Einstein för att förstå att en omkörning kan vara på gång. Börjar man naivt lita för mycket på varandra smäller det förr eller senare.

Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Lagom bra skönt idag. Inte alltför kallt samt torrt.
Ändå kanske årets hittills svåraste pendling. Provade nämligen att anti-svettpendla. Det är mycket svårare än man kan tro! Men mycket gott för välbefinnandet. När jag väl fått till mentaliteten att jag inte har bråttom, att det är okej att bli omkörd/kränkt (ja, även av elsparkar och elcyklar), så gick det riktigt bra. Alla saker som man annars kan bli lite störd av (iaf jag) som att fastna bakom långsammare cyklister, oväntade omledningar, grejer i vägen, var inte alls lika störande. Tod 66 minuter istället för 50 men det sparar man in på att slippa duscha.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer