(OT) Vägval Skåne Branäs innan jul

Snuten

Aktiv medlem
Skall bila till Branäs veckan innan jul från mitten av Skåne. Google maps ger mig två huvudalternativ:

1. Skåne - Jönköping - Skövde - ja alltså väg 26 öster om Vänern.

2. Skåne - E6 - på E45 vid Kungälv - alltså väster om Vänern.

Alt 2 är 32 km längre så avståndet är nästan skit samma. Vill minnas att senast jag körde väg 26 öster om Vänern, var det en ganska jobbig upplevelse, och det var då på sommaren.

Vilket är det smartaste, säkraste och bekvämaste valet?

Skall bila till Branäs veckan innan jul från mitten av Skåne. Google maps ger mig två huvudalternativ:

1. Skåne - Jönköping - Skövde - ja alltså väg 26 öster om Vänern.

2. Skåne - E6 - på E45 vid Kungälv - alltså väster om Vänern.

Alt 2 är 32 km längre så avståndet är nästan skit samma. Vill minnas att senast jag körde väg 26 öster om Vänern, var det en ganska jobbig upplevelse, och det var då på sommaren.

Vilket är det smartaste, säkraste och bekvämaste valet?
Fasen om ja inte kört e4 över Motala och örebro...

Väster om vänern med passage av gbg är döden.. Jönköping - skövde är ingen höjdare heller...

Väljer oftast e4-motala-örebro när jag kör norrut. Eller till Örebro för den delen.

Edit: Branäs låg längre sydväst än vad jag hade för mig. Jag hade kört Jönköping-Skövde valet.

Har oftast kört upp till Trollhättan. Beror så klart på tidpunkt men har aldrig haft några prob på motorvägen men sen börjar harvandet. Mellan sjöarna tror jag inte på men får kolla lite på Motala.

Edit. Trafiken är inte så farligt från kusten in till Grums. Gissar att det är värre österifrån men får kolla lite karta

Det beror även på vädret.
Kommer det halka, snö eller annat skitväder skall europavägarna vara de där snöröjningen prioriteras.

Insåg just två saker. 1) I år ska vi köra i värsta jul hetsen 2) vi har övernattning i Vänersborg bokad så vägval behöver jag inte bekymra mig över. Däremot timing eftermiddag trafik i GBG.

Det är barn väl med pga att han har barn och att annars åker man inte till Branäs.

Bäst är sticka tidigt och käcka frukost i Falkenberg eller för all del i Ljungby södra om det nu absolut ska köras den vägen.

Ja börjar väl bli det. Tidigare var det en pottträningsfråga.

Det är även ett logistikfråga att få ut hela cirkusen i bilen kl 5 på morgonen ätna och sketna.
Man får vara realistisk. Det blir inte som för 15 år sen när man vaknar i saalbarch, sveper en Redbull och äter frukost i München.
En genväg är ju att låta dom äta frukost i bilen, då har man ett problem mindre. Iaf våra barn är väldigt ointresserade av frukost den tiden.

Även om vi planerar att åka kanske 08 en ledig dag så låter vi dom sova och väcker dom strax innan så får dom klä sig sen åker vi.

Paradoxen ”omöjligheten att få iväg en familj i tid om avresa skall ske innan klockan 10” förtjänar ju en avhandling i sig, med tillhörande förslag på hack.

Paradoxen ”omöjligheten att få iväg en familj i tid om avresa skall ske innan klockan 10” förtjänar ju en avhandling i sig, med tillhörande förslag på hack.
Ha ha! Så sant. Sitter förresten mitt i en sådan situation just nu. Skall iväg sent, kl tio, men nog fan blir det på håret.
Dags att släppa mobilen...

Tillbaka
Topp