weldion
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Någon som provat denna?
ingrid.bike
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Näää..Någon som provat denna?
Cassette 12s 48T10 – Ingrid
ingrid.bike
Tack, men att svinga runt en bågfil millimetrar från kolfiberramen kommer jag inte försöka. Ska försöka hitta en 12mm/1,0 mutter. Något tips på vem som kan sälja detta?När jag behöver kapa skruvar brukar jag se till att ha en mutter påskruvad,
både som anhåll (för att få rakt snitt) och för att "rensa" gängorna när jag skruvar av den.
Ngt sådant kanske du kan göra?
Dvs skruva i TAn, kapa med en bågfil,
kanske med en tunn bricka som skydd mot ramen.
Hittade enkelt på mekonomen.Tack, men att svinga runt en bågfil millimetrar från kolfiberramen kommer jag inte försöka. Ska försöka hitta en 12mm/1,0 mutter. Något tips på vem som kan sälja detta?
Svingar du bågfilen har du fel teknik ?att svinga runt en bågfil millimetrar från kolfiberramen kommer jag inte försöka.
med en tunn bricka som skydd mot ramen
Nu verkar det ha löst sig. men annars borde det finnas hosSka försöka hitta en 12mm/1,0 mutter. Något tips på vem som kan sälja detta?
Rörkapen stödjer på vardera sidan av skärtrissan och kommer att paja gängan. Bågfil eller fräs är vad som fungerar. Och följ tipset om mutter på "insidan" den hjälper till att vika rätt yttersta gängan så att det enkelt går att montera efter operationenHar köpt en ny thru-axle, aluminium, 142/12mm och 1,0 gängning. Ogängade delen är exakt rätt längd så den passar perfekt i ramen, men den gängade delen är ca 1cm för lång, med resultatet att den sticker ut på andra sidan. Funderar på att köpa en röravskärare för att kapa av 1cm. Kommer detta fungera eller riskerar jag fullständigt förstöra den fina gängningen?
Du får köpa ny slang. Även om den gamla är tom kommer du att kontaminera bromsvätskan med bromsolja om du återanvänder. Fräter på packningarna.Hej!
Ska flytta ett par SRAM Guide RE mellan mina cyklar, intern dragning så behöver lossa bromsslangarna, dessutom behöver jag längre slang på den nya cykeln så måste nog byta slang (har mätt och vågar inte köra med den kortare). Går från Shimano till SRAM så kan inte återanvända slangen som sitter där idag antar jag?
Ska beställa ett gäng grejer men det service-kit jag behöver verkar inte finnas i lager där jag ska beställa.
Finns dock ett annat kit som borde vara rätt likt, kan man återanvända den del som sitter längst mot oket (inringad med rött nedan)? Det kit som matchar Guide R finns att beställa och funkar om den delen går att återanvända...
Visa bilaga 527061
Får du dit låsmuttern och kan dra så att det sitter har du gjort rätt. Får du inte dit muttern ta bort distansen. Glappar det eller största drevet tar i ekrarna sätt dit distans.Jag har 2 par gtx rx570 fälgar, skulle flytta över kassetten (slx 11vxl 11-42) emellan dom. Det sitter en 1.85mm shim mellan kassett och freehuben, Läste att denna var för att köra 10 vxl på 11 huben. Kan den vara monterad nu för kedjelinjes skull?
Då låter jag den vara kvar bakom kassetten.Får du dit låsmuttern och kan dra så att det sitter har du gjort rätt. Får du inte dit muttern ta bort distansen. Glappar det eller största drevet tar i ekrarna sätt dit distans.
Det är den enkla lösningen. Orsaken till oredan är att kassetter med stort största drev är offcentrade (för att de går fria från ekrarna ändå) innåt för att passa på smalare body. Har du bred body behöver du distans för att få muttern att greppa.
Här verkar alla storlekar finnas i lager.Är på jakt efter ersättningspads till min Bell Super Air R MIPS, nån som lyckas hitta dem i lager nånstans inom EU?
Dessa alltså: https://www.gambacicli.com/en/bell-super-air-r-mips-padding-kit.html
(SKU: BELL-SUPER-AIR-R-PAD-KIT)
Perfekt, tackar! Kom på att mtbstore.se borde kunna ta hem också, får cykla förbi dem och kolla först, annars får det bli en beställning från ovanstående.Här verkar alla storlekar finnas i lager.
Helmet Padding Super Air/R Mips Kit Black Size L (58/62cm) BELL Helme
Helmet Padding Super Air/R Mips Kit Black Size L (58/62cm) Helmets and accessories, Helmet Spare and Accessories, Price 14EUR BELL Code BEI007 768686321559www.ridewill.it
Rätt kit fanns i lager på Söders cykelbutik (sthlm) till ett riktigt bra pris. Återstår bara att lära mig att lufta bromsar.Hej!
Ska flytta ett par SRAM Guide RE mellan mina cyklar, intern dragning så behöver lossa bromsslangarna, dessutom behöver jag längre slang på den nya cykeln så måste nog byta slang (har mätt och vågar inte köra med den kortare). Går från Shimano till SRAM så kan inte återanvända slangen som sitter där idag antar jag?
Ska beställa ett gäng grejer men det service-kit jag behöver verkar inte finnas i lager där jag ska beställa.
Finns dock ett annat kit som borde vara rätt likt, kan man återanvända den del som sitter längst mot oket (inringad med rött nedan)? Det kit som matchar Guide R finns att beställa och funkar om den delen går att återanvända...
Visa bilaga 527061
Varför läcker däcket vätska?
Det vi ser på bilden ör 1,5 år gamla Maxxisdäck och "Stans no tube" vätska.
Har hört, eller kanske t.o.m. läst, att Maxxis avråder från Stans vätska i sina däck.
Stämmer det påståendet, någon som upplevt samma?
Visa bilaga 527342
Har hört, eller kanske t.o.m. läst, att Maxxis avråder från Stans vätska i sina däck.
Visa bilaga 527342
Tjena, "3C max terra exo protection" är det. Väldigt slitet nu.Jag använder alltid Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans och har aldrig haft problem med Maxxis däck.
Vilken Maxxis däck är det precis?
Visa bilaga 527342
De tips du redan har fått är viktigare, men det kan vara bra att kolla så att alla små skruvar för flaskställ är åtdragna. Det är trist när de lossnar och man behöver hitta nya.Vilka skruvar m.m. bör jag dubbelkolla / dra åt för säkerhetskull. Är helt färsk på cykelmeck och har ingen bra koll alls! Däcken snurrar spikrakt iaf och bromsarna är responsiva och sköna som fa-an!
Har inte hittat lämpliga skruvar med liten skalle, har du något experttips? Har funderat på att köra med silikon, borde vara hyfsat enkelt att pilla ut om de ska användas.Trevligt också att täppa igen hål för stänkskärmsmontering, så att det inte kommer in en massa smuts där. Tänker främst på det gängade hålet i framgaffeln. Går säkert att få rent med tops den dagen du vill använda det, men det kan nog vara pilligt.
Har inga bra tips tyvärr. Själv smutsade jag ner alla skrymslen på cykeln innan jag skruvade dit skärmarna. ?Har inte hittat lämpliga skruvar med liten skalle, har du något experttips? Har funderat på att köra med silikon, borde vara hyfsat enkelt att pilla ut om de ska användas.
Bumpar min fråga kring hur det påverkar hjulet om fälgen är för smal för däcket?Jag har byggt ett hjul och nu köpt ett däck till det för att kunna komma ut och testa det. Fälgen har en inner bred på 30mm och nu när jag fick hem däcket så står det att det ska monteras på en fälg med minst 39mm i inner bred (inget som det stod nått om på hemsidan när jag beställde). Vilka problem kan uppstå om jag monterar det ändå? Har tänkt köra med slang om det spelar in.
Utan mer info vet nog ingen bättre än leverantörenBumpar min fråga kring hur det påverkar hjulet om fälgen är för smal för däcket?
Bumpar min fråga kring hur det påverkar hjulet om fälgen är för smal för däcket?
Fälgen är en 27,5” dt swiss e532 och däcket är ett maxxis rekon + (27,5” x2,8”)Utan mer info vet nog ingen bättre än leverantören
Fälgen är en 27,5” dt swiss e532 och däcket är ett maxxis rekon + (27,5” x2,8”)
Jag kikade på nån tabell jag hittade innan jag beställde däcket och enligt den tabellen så skulle ett 2,8” funka på en fälg med innerbredd 30mm. Men blev så fundersam när det står på förpackningen till däcket att det ska monteras på en fälg med minst 39mm innerbredd.
Entreprenörerna fick väl för låg ersättning för ett så pass dyrt fordon.Var har alla K:a Vägförvaltningens väghyvlar tagit vägen? Förr fanns de överallt på grusvägarna. Inte sett en på decennier.
Och nu skulle de verkligen behövas, mer potthål än väg var jag än cyklar.
Visa bilaga 527804
intressant fråga.Var har alla K:a Vägförvaltningens väghyvlar tagit vägen? Förr fanns de överallt på grusvägarna. Inte sett en på decennier.
Och nu skulle de verkligen behövas, mer potthål än väg var jag än cyklar.
Visa bilaga 527804
intressant fråga.
med cykel ska det vara bra många hål innan man får svårt kryssa mellan dem:)