Dubbdäck fram och/eller bak

Bossakungen

Ny medlem
God kväll!

Överväger att sätta på dubbdäck på min treväxlade pendlarcykel med fotbroms. Hur är det, måste jag ha dubbdäck både fram och bak för att uppnå någon effekt med avseende på säkerhet, eller får jag hyfsat bättre grepp med ett dubbdäck? I sådant fall fram/bak?

Vän av ordning undrar nu förstås varför jag bara vill ha ett dubbat däck. Svaret är enkelt: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=804 (Fy skäms, inte skämta om allvarliga saker;-)

/Stan Getz

På blankis så biter det inte särskilt bra ändå. Men fram och bak säger jag! Tänk vad mycket mindre skadliga ämnen det skulle finnas om folk slutade röka. Ingen dör ju av att sluta röka, som det är när man slutar med dubbdäck ;)

Om framhjulet släpper, så viker sig cykeln direkt. Du hinner på sin höjd tänka "djävlar" (eller "ojsan-ojsan" om Du är religiös eller har tvångstankar på att inte svära :-)), sen ligger Du och cykeln där. Bakhjulet varnar med att sladda, men kan förstås också få cykeln att vika ned sig.

Så Du bör ha dubb både bak och fram, men om Du vill ha mer dubb nånstans, så skall det vara fram. Själv kör jag med Nokian 160 fram och 106 bak. Funkar bra, men för isvallar och knöggel går det nog åt 300-dubbsdäck.

Erik

Senast redigerad av en moderator:
Bossakungen skrev:
-------------------------------------------------------
> #2 Frågan är helt seriöst ställd. Mitt svar
> (länk) om varför jag ställer frågan, är
> däremot inte lika seriös.
>
> /Astud Gilberto

OK. Skall du ha bara ett dubdäck skall det sitta fram. FWIW kör jag med Nokian W 240 fram och W 106 bak. Lite fler dubbar fram således.

/Tom Jobim

Jag körde med dubb fram tills jag åkte omkull, jag fick ett jättekast bak och hojen vek ner sig, sen dess kör jag dubbat fram och bak och har hitills inte varit i närheten av att ramla. Jag använder Nokian 106:or på pendeln och 296:or på träningshojen.

/Mattias

DevizioN skrev:
> Nån som har lite efarenhet av att köra bara med
> dubbdäck fram, respektive både fram och bak?
> Hade varit roligt och höra skillnaden.

Med dubbdäck bak OCH fram kan man trampa uppför backarna.

/Magnus

Jag körde med bara fram förra vintern i Trollhättan (platt), funkade utanproblem om man inte bromsade för mycket med bakbromsen. Numera bor jag i Södertälje (backigt) och för att överhuvudtaget ta mig upp för backarna i den här stan var jag tvungen att investera i ett dubbdäck bak.
Men så länge du inte behöver bestiga några brantare backar och bromsar fram så funkar de med bara fram enligt min erfarenhet.

/L

Linuss skrev:
> Jag körde med bara fram förra vintern i
> Trollhättan (platt), funkade utanproblem om man
> inte bromsade för mycket med bakbromsen. Numera
> bor jag i Södertälje (backigt) och för att
> överhuvudtaget ta mig upp för backarna i den
> här stan var jag tvungen att investera i ett
> dubbdäck bak.
> Men så länge du inte behöver bestiga några
> brantare backar och bromsar fram så funkar de med
> bara fram enligt min erfarenhet.
>
> /L

skönt att höra, bor själv i Trollhättan nu, dock har man juh ett par backar lite här o var, men ingen redigt blödig.

Däcket med bästa fästet ska alltid sitta bak, både på cyklar och på bilar. Om du bromsar med bättre fäste fram viker sig bakdelen åt sidan. Även med dubb fram är det svårt att bromsa med framhjulet när det är halt. Med dubb bak kan du bromsa och det gör inte så mycket om hjulet låser sig. Visst kör du omkull lättare med dubb bak än med dubb fram, men det är värre att inte kunna bromsa. Fast det är bara idioti att inte ha dubb både bak och fram.

Sedan bör man ha en särskild vintercykel, om man nu avser att cykla hela vintern i ett något så när kallt klimat. Det är onödigt att cykla med dubbdäck på barmark och det är dumt att cykla utan dubbdäck när det är halt. Med en cykel med dubbdäck och en utan kan du välja dubbat eller odubbat efter dagens väglag.

Japp, 13 år gammal tråd, ts har nog redan cyklat omkull.

Givetvis bör man ha två hjuluppsättningar om man ska cykla på vintern. En extra cykel är onödigt. ?

En bra jämförelse är mtb. Rätta mig om jag har fel, men där vill man väl ha bättre grepp på framhjulet?

Jag har inte hittat någon motivering till bara ett dubbdäck, hur gick tanken där månntro, prisfråga?

Orkar man byta ett däck eller hjul så orkar man nog ett till.
Du har alltså ingen erfarenhet av däckbyte på navväxlade cyklar?
Dessutom gärna sådana med helkapslade kedjeskydd och/eller remdrift.

För de som har, kanske särskilt för de som cyklar större delen av sin vintercykling på sopsaltade cykelbanor,
liksom andra intresserade, finns det numer sedan denna tråd startades dubbfria vinterdäck för cyklar.
Jag vet de som för sådan cykling har valt dubbfritt bak och dubbdäck fram och är nöjda med det.

Det beror på.
Minimera risken för vurpa: Bästa däcken fram
Minimera risken för allvarlig skada: Bästa däcken bak

Dvs samma princip som på bilar.

Du har alltså ingen erfarenhet av däckbyte på navväxlade cyklar?
Dessutom gärna sådana med helkapslade kedjeskydd och/eller remdrift.

För de som har, kanske särskilt för de som cyklar större delen av sin vintercykling på sopsaltade cykelbanor,
liksom andra intresserade, finns det numer sedan denna tråd startades dubbfria vinterdäck för cyklar.
Jag vet de som för sådan cykling har valt dubbfritt bak och dubbdäck fram och är nöjda med det.

Det fungerade för mig. Dock inte ”dubbfritt bak” utan det som fungerade året runt. Remdriven pendlingscykel.
Men snabbt att byta framhjul vid behov. Behovet har aldrig varit stort i Malmö. Sen får man väl anpassa cyklingen efter väglaget.
Har gått omkull en gång på blankis. Då bet inte heller dubbdäcket.

Njae, kanske, möjligen, eventuellt i teorin, men dubbat bak och odubbat fram är helknäppt i praktiken på en cykel.
Nej, det är inte bra, men att få släpp på bakhjulet medför risk för allvarligare skador än släpp på framhjulet.
Inte i teorin utan i praktiken.
Men det hela är ganska onödig diskussion. Självklart kör man med maximalt grepp på båda hjulen.

Nej, det är inte bra, men att få släpp på bakhjulet medför risk för allvarligare skador än släpp på framhjulet.
Inte i teorin utan i praktiken.
Men det hela är ganska onödig diskussion. Självklart kör man med maximalt grepp på båda hjulen.
Bara nyfiken men vad finns det för belägg för att man får allvarligare skador när bakhjulet släpper och man går i backen än när framhjulet släpper och man drattar dit?

igår var jag ut några timmar på traktens stigar, smärre mängder snö.

ice spiker pro fram, thunder burt bak.

gick fullständigt utmärkt, och precis som tänkt; lättrullat bak och 'tillräckligt' grepp. försäkring mot isfläckar och plötsligt sidosläpp fram, och totalt ingen särskilt broms av framfarten.

ok, inte min vanliga kombo, men som sagt helt funkis givet omständigheterna, och jag körde på sas som vanligt. thunder burt är förresten underskattat på vintern. förra säsongen körde vi ett gäng i god medvind 50+ kmh på stadens i isbana, blankis. en av oss körde thunder burt, övriga isp. vi överlevde utan intermezzo.

skippar jag ena dubbdäcket skippar jag bak. tvärtom är inte aktuellt. inte någonsin överhuvudtaget, trots vissa anekdoter här i tråden. betyder dock inte att jag inte ställer krav på greppet bak.

oavsett dubb är hård icke greppig gummiblandning största fienden mot lycklig cykling på vintern. mönstret har inte i närheten av samma bäring, inte så länge det finns ett visst mönster. skaffa gärna en durometer och mät gummits hårdhet. högre värden än 60 är att betrakta som ocykelbart på vintern, under 50 önskvärt.

använd gärna densamma på dina bildäck och pensionera dessa från vinterbruk i god tid.

Har pendlat några vintrar med dubb endast fram, inga problem. Det är klart, skulle jag tokaccelerera i en kurva när det är moddigt så kanske bakvagnen skulle släppa, men det gör jag inte.

EDIT:
Om det är moddigt (och inte is under) så spelar inte dubb någon större roll, men med dubb följer oftast ett bra mönster, och bättre gummiblandning, därav min kommentar ovan "i en kurva när det är moddigt".

Dock har jag funderat på att ha något bättre mönster bak på pendlingscykeln, inte optimalt med slicks bak när det är oplogat.

Senast ändrad:
Självklart kör man med maximalt grepp på båda hjulen.
nej det är inte självklart. Avvägning mellan, vikt, Grepp, hastighet, komfort, rullmotstånd och hållbarhet är alltid kompromisser man gör. Ungefär som att ”man” inte heller alltid cyklar med fullface-hjälm och knäskydd till kiosken utan man kompromissar mellan bekvämlighet och säkerhet mfl parametrar hela tiden.

Bara nyfiken men vad finns det för belägg för att man får allvarligare skador när bakhjulet släpper och man går i backen än när framhjulet släpper och man drattar dit?
Jag har inte mer belägg än egen erfarenhet och logiskt tänkande.

Släpper framhjulet så faller man snett framåt. Skador ungefär som om man snubblar. Skrapskador och kanske nyckelben. Trots allt ganska lindriga skador.

Släpper bakhjulet faller man antingen rakt åt sidan eller så greppar det upp igen och man gör en ”highsider” (dock inte så troligt på vinterföre). I första fallet ligger lårbenshalsen och axeln illa till. Jobbiga skador. I andra fallet blir det en flygtur och då kan ju vad som helst hända.

Men jag säger inte att man med säkerhet får de skadorna. Men risken finns och i mitt tycke är de allvarligare.

Jag har inte mer belägg än egen erfarenhet och logiskt tänkande.

Släpper framhjulet så faller man snett framåt. Skador ungefär som om man snubblar. Skrapskador och kanske nyckelben. Trots allt ganska lindriga skador.

Släpper bakhjulet faller man antingen rakt åt sidan eller så greppar det upp igen och man gör en ”highsider” (dock inte så troligt på vinterföre). I första fallet ligger lårbenshalsen och axeln illa till. Jobbiga skador. I andra fallet blir det en flygtur och då kan ju vad som helst hända.

Men jag säger inte att man med säkerhet får de skadorna. Men risken finns och i mitt tycke är de allvarligare.
Det känns som att du utgår rent allmänt om vurpor, inte frågan om dubb fram eller bak (om endast ett med dubb). Har väldigt svårt att tänka mig att din erfarenhet kommer från erfarenhet med dubb fram respektive bak vid vinterföre.

Tycker det är direkt olämpligt att argumentera för dubb bak (om man envisas med att ha endast ett med dubb). Om någon följer det kan det sluta illa om man inte lär sig varför det är en dålig idé utan någon allvarlig följd.

Sedan är det givetvis bäst att ha dubb både fram och bak, som flera skriver.

Det känns som att du utgår rent allmänt om vurpor, inte frågan om dubb fram eller bak (om endast ett med dubb). Har väldigt svårt att tänka mig att din erfarenhet kommer från erfarenhet med dubb fram respektive bak vid vinterföre.

Tycker det är direkt olämpligt att argumentera för dubb bak (om man envisas med att ha endast ett med dubb). Om någon följer det kan det sluta illa om man inte lär sig varför det är en dålig idé utan någon allvarlig följd.

Sedan är det givetvis bäst att ha dubb både fram och bak, som flera skriver.
När argumenterade jag för dubb endast bak?

Alltså, på ren Göteborgska, är ni goa eller? Sladd på bakhjulet tenderar att orsaka lite vingel och att man kanske får sätta ner foten. Sladd på framhjulet leder oftare än inte att man flyger av cykeln och åker i backen.

Känner ni er osäkra föreslår jag att ni letar upp en lämplig grusväg, trampar upp lite fart och sedan provar att låsa bakbromsen. Upprepa sedan övningen och lås frambromsen istället.

Senast ändrad:
När argumenterade jag för dubb endast bak?
Du missförstår, medvetet eller omedvetet. I diskussionen vid endast ett däck med dubb argumenterade du för att det då skall sitta bak, enligt dig både med logiskt resonemang och av egen erfarenhet.

Om du med det menade att att man skall ha både fram och bak så var du ganska otydlig.

Alltså, på ren Göteborska, är ni goa eller? Sladd på bakhjulet tenderar att orsaka lite vingel och att man kanske får sätta ner foten. Sladd på framhjulet leder oftare än inte att man flyger av cykeln och åker i backen.

Känner ni osäkra föreslår jag att ni letar upp en lämplig grusväg, trampar upp lite fart och sedan provar att låsa bakbromsen. Upprepa sedan övningen och lås frambromsen istället.
Ni? Är väl bara @Mats65 som argumenterat för att det skall sitta bak om man vill ha endast ett med dubb?

Tillbaka
Topp