Tjocklek kedjekransar

nilsj

Medlem
Tjocklek kedjekransar
Funderar att som vinterterapi fräscha upp min gamla vardagscykel, 10 växlad (2 drev fram och 5 kransar bak). Skulle kanske vara trevligt med fler kransar, men ungefär hur mycket tjockare kan det bli med t ex 7 eller 8 kransar (utrymmet mellan bakgafflarna är begränsat).

Tjocklek kedjekransar
för det mesta så tror (har lite sämre koll på så gamla grejer) jag inte tjockleken ändras, utan att frågan är snarare vad för frihjul som sitter på hjulet och vad som passar till det.

Tjocklek kedjekransar
Funderar att som vinterterapi fräscha upp min gamla vardagscykel, 10 växlad (2 drev fram och 5 kransar bak). Skulle kanske vara trevligt med fler kransar, men ungefär hur mycket tjockare kan det bli med t ex 7 eller 8 kransar (utrymmet mellan bakgafflarna är begränsat).
Du kanske kan byta till 6-delat om du har tur men mer än så går inte utan att byta reglage och troligen växelförare också. Sen måste också bakgaffeln bändas ut och ev. behövs det bytas axel, 6-delad krans är 5,5 mm bredare än 5-delad, .

Senast ändrad:
Tjocklek kedjekransar
6-delat brukade iaf fungera
Du kanske kan byta till 6-delat om du har tur men mer än så går inte utan att byta reglage och troligen växelförare också. Sen måste också bakgaffeln bändas ut, 6-delad krans är 5,5 mm bredare än 5-delad.
Jo på 80- talet hade jag och min bror varsin cykel. Den ena med 6-delat och den andra med 5-delat. Båda hjulen fungerade rakt av på båda cyklarna.

7-delat skall vara bredare.

Tjocklek kedjekransar
Stämmer säkert. Tyvärr har jag inga delar, ramar eller sånt kvar till frikranscyklar längre. Och ärlighetens namn saknar jag inte det....
Nä gängade frikransar är ingen hit. Jag har fortfarande en cykel med sådan men kommer byta till kassettnav när jag har slut på frikransar, vilket lär dröja några år, har tre stycken och sen är dreven vändbara så det blir i princip dubbla antalet.

Tjocklek kedjekransar
och de går att renovera:) du kommer om du börjar med det närmast ha svårt slita ut tre kassetter på några decennier. kanske t o m din livstid.

pendlar t ex på samma dura-ace-kassett med drev i lättslitet titan sedan 2013. omslipad fler gånger än jag minns, typ 6 gånger. varje gång jag byter kedja. räknar med att den kommer runda 10 år.

Tjocklek kedjekransar
och de går att renovera:) du kommer om du börjar med det närmast ha svårt slita ut tre kassetter på några decennier. kanske t o m din livstid.

pendlar t ex på samma dura-ace-kassett med drev i lättslitet titan sedan 2013. omslipad fler gånger än jag minns, typ 6 gånger. varje gång jag byter kedja. räknar med att den kommer runda 10 år.
Hur gör du när du slipar om bakdreven?

Tjocklek kedjekransar
Hur gör du när du slipar om bakdreven?

Tjocklek kedjekransar
@kais01 Där stod allt jag ville veta!

Tror inte heller att kedjeslitaget ökar även om inte alla tänder får exakt rätt profil. Man kan tänka att en helt ny kedja ligger ann mot samtliga tänder och kraften på så sätt fördelas mera jämnt men det behövs bara lite kedjeslitage och förlängning av kedjan för att det skall göra att bara de sista tänderna på kransen belastas och då spelar det ingen direkt roll om några tänder avviker lite. Dessutom moderna kassetter med alla ramper och olika tandprofiler är inte jämna ens när de är nya.

Senast ändrad:
Tjocklek kedjekransar
nej slipningen är faktiskt inte så noga, bara den sker åt rätt håll, och bara inte den nya kedjan hoppar. det smider snart till sig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp