Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Trevligt, tack för svaret.
Då bör det rimligtvis fungera på annat också, till exempel gräävel.

Föjdfråga, blir det svårare utan gucka?

Jag har aldrig poppat (mtb) med gucka. Jag häller guckan genom ventilen (urskruvad core) efter poppning.
Detta för att slippa kladd.
Men jag är helt klart amatör på tubeless.

Jag har aldrig poppat (mtb) med gucka. Jag häller genom ventilen (urskruvad core)
Detta för att slippa kladd.
Men jag är helt klart amatör på tubeless.
Jag gör på samma sätt.. Kan tänka mig det kan bli problem om däcket är väldigt otätt, och risken för det är nog större på ett graveldäck än med ett köttigt mtb-däck.

Förstår du inte, eller vill du inte förstå? Lika lite som vi tillåter elcykeltrimning, lika lite tillåter vi drogromantik. Vill ni prata om dess laglighet? Då är det politik, not ok. Vill ni prata gruscykling? Helt ok.
Att börja städa i trådar som spårar sådär är orimligt.
Bli inte gubbsur nu. Du gjorde helt rätt och de flesta håller med tror jag även om de inte säger något. Vi delar nog samma värdegrund på det stora hela.

Trevligt, tack för svaret.
Då bör det rimligtvis fungera på annat också, till exempel gräävel.

Föjdfråga, blir det svårare utan gucka?

Varför ska du inte gucka? Gammla UST fälgar och UST däck funkade utan sealant eller med väldigt lite sealant. Det är bara att det är dumt att inte göra det. Det är lätt att punktera en slanglöst däck.

Planen är 43 mm (eller kanske 38) GK SS på ca 23-25 mm fälg (ej inhandlad).

Det är nog okej. Huvudsakligen tänkte jag att man kunde öva lite innan man kladdar ner sig.
Jag kör gravelking 38 mm på 21 mm-fälgar på pendlaren. Tycker dom är rätt knepiga att poppa. Med kompressorn går det prima, men med vanlig pump blir det många svordomar och lackande svett innan som sitter. Trots förmatning av kanttråd upp på fälgkant och utan ventilkägla enligt konstens alla regler.

Jag kör gravelking 38 mm på 21 mm-fälgar på pendlaren. Tycker dom är rätt knepiga att poppa. Med kompressorn går det prima, men med vanlig pump blir det många svordomar och lackande svett innan som sitter. Trots förmatning av kanttråd upp på fälgkant och utan ventilkägla enligt konstens alla regler.
Låter lätt oroande eftersom jag hade tänkt köra med enbart vanlig fotpump. Men vi får väl se hur det går.

Varför ska du inte gucka? Gammla UST fälgar och UST däck funkade utan sealant eller med väldigt lite sealant. Det är bara att det är dumt att inte göra det. Det är lätt att punktera en slanglöst däck.
För att inte kladda en massa i onödan innan man lärt sig proceduren. För att kunna slänga i en slang om man ger upp för dagen men ändå vill ut och cykla. Och för att man verkar kunna hälla i det i efterhand.

Är det verkligen lättare att punktera ett slanglöst däck?

Poppa utan gucka går galant, men räkna med pyspunka. Har man inte insert är det smidigt att trycka in gucka genom ventilen efteråt.

Låter lätt oroande eftersom jag hade tänkt köra med enbart vanlig fotpump. Men vi får väl se hur det går.

För att inte kladda en massa i onödan innan man lärt sig proceduren. För att kunna slänga i en slang om man ger upp för dagen men ändå vill ut och cykla. Och för att man verkar kunna hälla i det i efterhand.

Är det verkligen lättare att punktera ett slanglöst däck?

Jag har punkterad en del däck. Du ska inse att man ska använda 100+ml sealant. Men gör hur du vill, alltså att lära sig från egna mistag är bäst.

På ämnet cykeldator/GPS: Fungerar alla bra överallt i världen (Så länge man inte beger sig toklångt från civilisationen)? Vilken är enklast och närmast vad man visuellt får utav google maps? Har en långsiktig plan att cykla runt Japanska inlandshavet och misstänker att det kan vara nice att ha en cykeldator/GPS som stöd och inte bara Google Maps i mobilen. ;)

På ämnet cykeldator/GPS: Fungerar alla bra överallt i världen (Så länge man inte beger sig toklångt från civilisationen)? Vilken är enklast och närmast vad man visuellt får utav google maps? Har en långsiktig plan att cykla runt Japanska inlandshavet och misstänker att det kan vara nice att ha en cykeldator/GPS som stöd och inte bara Google Maps i mobilen. ;)
Ladda in OSM på en Garmin-enhet och trampa på? Du kan ju kolla på OSM hur det ser ut där du tänkt cykla och se om det duger?

Jag har dock varit med om att däcket ej poppar / sätter sig på fälgen riktigt förrens jag hällt i tätningsvätska.. Men om man är noggrann och kanske applicerar lite såpa på fälgkanten innan så funkar det nog i de flesta fallen utan, dock kommer det som andra konstaterat i många fall pysa ut luft långsamt..

Ladda in OSM på en Garmin-enhet och trampa på? Du kan ju kolla på OSM hur det ser ut där du tänkt cykla och se om det duger?
Du får det att låta så enkelt! ;) Har aldrig använt någon form av avancerad cykeldator, men det kanske är dags att köpa en nu för att förbereda sig. Tänker att de är en typ av produkt som har rätt lång hållbarhet, kan väl inte innoveras så mycket de kommande åren?

GPS-signalen kommer från satelliter som når dig och din mottagare även om du beger dig toklångt från civilisationen. Läs mer om GPS här
Jo, jag vet hur GPS fungerar. Tänkte mer på enheten själv. Har ingen aning om den typen av produkt. Kan ju finnas begränsningar och saker jag bör tänka på som är svåra att veta när man inte vet.

GPS-signalen kommer från satelliter som når dig och din mottagare även om du beger dig toklångt från civilisationen. Läs mer om GPS här
Som när jag var i nordnorge och jobbade för en massa år sedan och vi hade en GPS-navigator i bilen.
Min kollega, som inte behövde oroa sig att vara bakfull den 11/12, blev imponerad av GPSen och undrade om den funkade hemma hos honom.
Förklarade att GPS tar signaler från satelliter och fungerar där det finns fri sikt uppåt.
"Men jag bor ju i Matfors, det är på landet!" fick jag som motargument.

Du får det att låta så enkelt! ;) Har aldrig använt någon form av avancerad cykeldator, men det kanske är dags att köpa en nu för att förbereda sig. Tänker att de är en typ av produkt som har rätt lång hållbarhet, kan väl inte innoveras så mycket de kommande åren?
De blir raskare och kan bära mer information. Så köp en så ny som möjligt?
När du väl bestämt dig vilken du vill ha, så finns det ofta bra guider på nätet att ta hjälp av.

Svarar utan någon direkt expertkunskap, ska sägas.

Gps är nog inte påverkad av var du befinner dig rent geografiskt då satelliterna går i omloppsbana. Kanske finns det några stråk som är sämre än andra, men jag tror inte att det är så. En mobiltelefon fungerar på ett helt annat sätt och är direkt påverkad av de antenner som skickar ut signalen. Vid dålig mobiltäckning tror jag att mycket av förtjänsten av telefon med Google Maps går förlorad, medan en gps med inläst karta fungerar lika bra ändå.

Gps är däremot mer känslig för träd och höga byggnader som skymmer signalen ovanifrån, men det handlar ju om detaljnivå och är knappast ett problem för navigering överlag.

Att navigera endast med telefon på långcykling tror jag är ganska dåligt. Konstant batteritorsk och "för mycket" enhet för att vara enkel och smidig. Jag hade byggt gpx-spår som jag sen följt med en cykeldator jag varit väl bekant med och som jag provat ut i flera månader innan jag gav mig iväg på långcykling "på riktigt". Fast å andra sidan skulle papperskarta och kompass vara mycket mer charmigt, och dessutom fullt funktionellt om avsikten är att uppleva resan snarare än att bara cykla så fort som fysiken tillåter.

Enda problemet blir att hålla gepeessen laddat. Med dynamonav och likriktare är även det problemet ur världen. Alternativet är såklart visa-touring och hotell :-)

Det är enklare än man tror numer! Jag har egentligen bara erfarenhet av Wahoo, och jag upplever att livet med den är ganska enkelt och intuitivt. Man gör gpx-spår på enkelt vis (jag använder Strava) och dessa synkas direkt till enheten utan krångel. Ska dock sägas att någon form av tjänst för att rita sådana spår behövs. Många lite mer avancerade datorer har också funktionen att man skriver in en adress och sen blir man guidad, men så skulle jag aldrig våga göra i helt främmande områden (mao använder jag aldrig den funktionen).

Min upplevelse är att de svindyra och nyutvecklade datorerna mest tillför en massa fluff som man inte behöver. Jag förmodar utifrån ditt tidigare inlägg att det är mest navigeringsfunktionen du vill åt, och då skulle jag rekommendera att man håller sig borta från allt annat onödigt fluff som kostar pengar och förmodligen drar mer batteri. Ingen stor färgskärm med miljarder detaljer behövs, mao. De praktiska funktionerna såsom att telefonen och datorn synkas på ett smidigt sätt och att det finns grymt smidiga och bra program för att bygga rutter ingår (dvs finns tillgängliga) även på de lite enklare datorerna.

Det är enklare än man tror numer! Jag har egentligen bara erfarenhet av Wahoo, och jag upplever att livet med den är ganska enkelt och intuitivt. Man gör gpx-spår på enkelt vis (jag använder Strava) och dessa synkas direkt till enheten utan krångel. Ska dock sägas att någon form av tjänst för att rita sådana spår behövs. Många lite mer avancerade datorer har också funktionen att man skriver in en adress och sen blir man guidad, men så skulle jag aldrig våga göra i helt främmande områden (mao använder jag aldrig den funktionen).

Min upplevelse är att de svindyra och nyutvecklade datorerna mest tillför en massa fluff som man inte behöver. Jag förmodar utifrån ditt tidigare inlägg att det är mest navigeringsfunktionen du vill åt, och då skulle jag rekommendera att man håller sig borta från allt annat onödigt fluff som kostar pengar och förmodligen drar mer batteri. Ingen stor färgskärm med miljarder detaljer behövs, mao. De praktiska funktionerna såsom att telefonen och datorn synkas på ett smidigt sätt och att det finns grymt smidiga och bra program för att bygga rutter ingår (dvs finns tillgängliga) även på de lite enklare datorerna.
Även den enklaste av bil-gpssar har ju adressfunktionen med från början och det är en bra funktion i främmande stadsmiljö.
Även jag har Wahoo, både en Bolt och en Roam. Skall det navigeras föredrar jag definitivt Roamens lite större och bättre upplösta färgskärm. Fö har senaste Bolt en snarlik färgskäm, det är nog inte lätt att hitta wn cykelgps utan i dagsläget.

Även den enklaste av bil-gpssar har ju adressfunktionen med från början och det är en bra funktion i främmande stadsmiljö.
Även jag har Wahoo, både en Bolt och en Roam. Skall det navigeras föredrar jag definitivt Roamens lite större och bättre upplösta färgskärm. Fö har senaste Bolt en snarlik färgskäm, det är nog inte lätt att hitta wn cykelgps utan i dagsläget.
Problemet med navigering är att åtminstone Wahoo inte verkar se skillnad på stig och väg. Har hamnat rejält tokigt väldigt många gånger med skärmförsedd landsvägscykel. Spännande och lite roligt när man nöjescyklar en sväng på helgen, men irriterande om man har uppsatta mål och vill ha trevlig cykling på långturen skulle jag tro.

Att reka väg inför långcykling är ju därtill en del av nöjet kan jag tycka! Har många gånger suttit och street-viewat (ord?) en okänd väg och jämfört med Stravas heatmap för att komma fram till om det är cyklingsbart eller ej. Roligt!

Gällande färgskärm så är det säkert så. Menade nog mest att man inte behöver Garmins fetaste dator utan kommer väldigt långt med en Wahoo Roam som i mångas ögon är ganska basic, men som i verkligheten är superkompetent på att göra det som åtminstone jag önskar - logga träningsturer och visa vägen på långcykling.

Finns det någon kotym eller praxis för att sälja komponenter som är nya men som man plockat bort från en cykel? Specifikt tänker jag på en Rockshox Judy. Finns en cykel jag gillar i övrigt men där jag tänkte byta gaffel direkt. Så, vad kan man tänka att man får för en gaffel, i nyskick, men som suttit på en cykel? Judysar verkar ju kosta typ 2300 på bike-discount. Begär man hälften av det?

Kutym verkar vara att man listar dem för i princip nypris fast med kapat styrrör och ingen garanti och "bara gått en säsong".

Men jag är inte bitter...

Det går bra även med insert om man har avsedd ventil. Vilket även underlättar när man vill kontakta trycket.
Nog får man in vätska med lite tålamod, men var hamnar den? Iaf mina pepi smiter åt rätt bra vid fälgkanten så guckan sloshar inte runt i hela däcket som man vill. Jag bytte till att öppna däckskanten och hälla rätt i när jag började med inserts.

En fråga om utväxling:
Håller på att byta till 1x11 på pendlarhojen men har kört fast lite på vevpartiet.

Har 11-46 bak och funderar på om det kommer funka bra med 30 t fram eller om det blir lite mesigt? Det vevparti jag spanat in finns tillgängligt i 30, men är restat 29 veckor på 32.

Har lite för lite erfarenhet för att få ut något från de olika utväxlingstabellerna som finns, har mest hojat på gammalt skrot tidigare.

Kommer mest köra grus och asfalt, ingen krävande terräng direkt

En fråga om utväxling:
Håller på att byta till 1x11 på pendlarhojen men har kört fast lite på vevpartiet.

Har 11-46 bak och funderar på om det kommer funka bra med 30 t fram eller om det blir lite mesigt? Det vevparti jag spanat in finns tillgängligt i 30, men är restat 29 veckor på 32.

Har lite för lite erfarenhet för att få ut något från de olika utväxlingstabellerna som finns, har mest hojat på gammalt skrot tidigare.

Jag tycker personligen att 30t är lite för lätt för vardagscyklande om det ska åkas längre än enstaka kilometrar. Jag har 40t och 11-36 på min allt-i-allohoj, hade kanske kunnat tänka mig 38t istället, men ner mot 30t hade jag personligen tyckt varit för lågt, särskilt med 11-46 bak. 32t tycker jag också känns lite lågt, om jag ska vara ärlig.

Jag tycker personligen att 30t är lite för lätt för vardagscyklande om det ska åkas längre än enstaka kilometrar. Jag har 40t och 11-36 på min allt-i-allohoj, hade kanske kunnat tänka mig 38t istället, men ner mot 30t hade jag personligen tyckt varit för lågt, särskilt med 11-46 bak. 32t tycker jag också känns lite lågt, om jag ska vara ärlig.
Tack för svar! Då ska jag kika lite mer och se om jag kan hitta något runt 38-40 istället. Utbudet är ju något begränsat dessa tider tyvärr. Alternativt får jag väl köpa ett vevparti + extra drev men det känns ju lite onödigt...

Tack för svar! Då ska jag kika lite mer och se om jag kan hitta något runt 38-40 istället. Utbudet är ju något begränsat dessa tider tyvärr. Alternativt får jag väl köpa ett vevparti + extra drev men det känns ju lite onödigt...
Kan du inte använda ditt befintliga vevparti och byta till en NW-klinga?
Jag håller för övrigt med att med 30 fram kommer bli för låg utväxling.

Kan du inte använda ditt befintliga vevparti och byta till en NW-klinga?
Jag håller för övrigt med att med 30 fram kommer bli för låg utväxling.
Det skulle jag ju verkligen kunna göra. Har suttit ett rostigt vevlager med fyrkantsaxel på tidigare och jag har väl haft någon fix idé om att jag skulle byta till något modernare. Nu när du säger det så lutar det dock mer mot att jag köper en nw-klinga och ett nytt fyrkantslager

En fråga om utväxling:

30t och 11-36 är lågt växlat för mtb.

Min "gravel" har 50/34 fram och 12-25 bak. Hindrar inte mig annat än när det är lerig stig hade grövre däck och lägre utväxling varit trevligt, men eftersom däcken är hala i leran orkar man spinna loss på lägsta växeln ändå.

1x11 cykeln har jag 42t och 11-32 på.

Vintercykeln med ständiga dubb på sig har 1x10 med 34t 11-36

Finns det någon kotym eller praxis för att sälja komponenter som är nya men som man plockat bort från en cykel? Specifikt tänker jag på en Rockshox Judy. Finns en cykel jag gillar i övrigt men där jag tänkte byta gaffel direkt. Så, vad kan man tänka att man får för en gaffel, i nyskick, men som suttit på en cykel? Judysar verkar ju kosta typ 2300 på bike-discount. Begär man hälften av det?
Jag sålde i våras en gaffel körd 10 mil till ca 70% av nypris (nypris ca 4000kr vid tillfället), och hade flera intressenter så hade säkert kunnat få aningen mer. Men åtminstone i den prisklassen var det rätt utplockat..har väl inte blivit bättre tillgång på komponenter?

Tack för all hjälp jag fått i den här tråden, ni är ovärderliga!
Landade till slut i nytt drev och nytt fyrkantslager.

När jag nu ska modda mitt gamla tredelade vevparti så har jag förstått att jag vill ha den nya klingan i mitten. Är det rimligast att skaffa nya drevbultar för detta, eller återanvända de gamla i kombination med "spacers"?

Tack för all hjälp jag fått i den här tråden, ni är ovärderliga!
Landade till slut i nytt drev och nytt fyrkantslager.

När jag nu ska modda mitt gamla tredelade vevparti så har jag förstått att jag vill ha den nya klingan i mitten. Är det rimligast att skaffa nya drevbultar för detta, eller återanvända de gamla i kombination med "spacers"?
Båda varianterna är rimliga, tycker jag. Ska du ändå handla nåt så köper du kortare bultar, men annars går det smidigt att fixa fulspacers i ett normalsorterat garage. I värsta/bästa fall kapa loss från ett uttjänt drev.

Om jag har förstått saken rätt så ger en lättare cykel snabbare acceleration i början samt fördelar vid klättring. Betyder det egentligen att man vinner allra mest på en lätt cykel när man pendlar typ, där acceleration är viktig för att man bromsar femtioelva gånger under resan?

Om jag har förstått saken rätt så ger en lättare cykel snabbare acceleration i början samt fördelar vid klättring. Betyder det egentligen att man vinner allra mest på en lätt cykel när man pendlar typ, där acceleration är viktig för att man bromsar femtioelva gånger under resan?
Visst, men pendling gör man sällan på raceoptimerade cyklar. Blir lite väl dyrt.

Vikten måste ställas mot andra parametrar.
En lättare cykel ändrar hastighet snabbar med samma kraft. Hjulens vikt har ungefär dubbelt så stor betydelse då de roterar också.
Men om din pendling förutom många stopp/start också har längre sträckor av ren rörelse kan aeordynamik spela större roll.
Och om underlaget inte är optimalt kan du tjäna en hel del på bredare, men något tyngre, däck.

Tillbaka
Topp