Det är enklare än man tror numer! Jag har egentligen bara erfarenhet av Wahoo, och jag upplever att livet med den är ganska enkelt och intuitivt. Man gör gpx-spår på enkelt vis (jag använder Strava) och dessa synkas direkt till enheten utan krångel. Ska dock sägas att någon form av tjänst för att rita sådana spår behövs. Många lite mer avancerade datorer har också funktionen att man skriver in en adress och sen blir man guidad, men så skulle jag aldrig våga göra i helt främmande områden (mao använder jag aldrig den funktionen).
Min upplevelse är att de svindyra och nyutvecklade datorerna mest tillför en massa fluff som man inte behöver. Jag förmodar utifrån ditt tidigare inlägg att det är mest navigeringsfunktionen du vill åt, och då skulle jag rekommendera att man håller sig borta från allt annat onödigt fluff som kostar pengar och förmodligen drar mer batteri. Ingen stor färgskärm med miljarder detaljer behövs, mao. De praktiska funktionerna såsom att telefonen och datorn synkas på ett smidigt sätt och att det finns grymt smidiga och bra program för att bygga rutter ingår (dvs finns tillgängliga) även på de lite enklare datorerna.