[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag dualbootar Win10 och (x)ubuntu på en dator. De envisas dock med att ställa klockan olika, om jag låter Win10 ställa klockan så stämmer den i Win10 (d'oh) och även när jag bootar xubuntu. När jag sen startar Win10 igen så är klockan ställd en timme tidigare. Min hypotes är att xubuntu ställer om CMOS-klockan till UTC (men visar korrekt Göteboschstiiid), medans Windows vill ha den i lokaltid.. Nån som vet om det är så, eller om det finns en annan förklaring? Och om jag kan göra nåt åt det?

(Jag har ställt in båda systemen på lokal tidzon Stockholm/GMT+1.)

Japp så är det, klassiskt gammalt problem med dual boot.

Ah, kunde ju testat det där med Google.. Men tackar!

@Bengt-re Ser inte riktigt vad jag skulle vinna på det? Men så har jag inte labbat så mycket med VM iofs. Har ett vagt minne av att det kunde vara nåt strul med min dator (Asus PN51) och ESXi fö.

Ah, kunde ju testat det där med Google.. Men tackar!

@Bengt-re Ser inte riktigt vad jag skulle vinna på det? Men så har jag inte labbat så mycket med VM iofs. Har ett vagt minne av att det kunde vara nåt strul med min dator (Asus PN51) och ESXi fö.
Brukar vara enklare att få det att fungera stabilt. Proxmox är btw trevligare än ESXi om du frågar mig. Fast i det här fallet kan man väl köra VirtualBox så länge det är privat? Det har jag kört i massor av år, tyvärr så går utvecklingen lite åt fel håll där och det kostar numera pengar. Sen vill man ju inte använda något som Oracle rört.... men det var ju bra fram till 2010 eller så....

Edit. Och just det. Det störande med dual boot är ju att man måste boota om systemet för att komma åt den andra maskinen - smidigare att växla över bara.

Proxmox eller ESXi säger ni...
Jag kör dual Ubuntu / win 10, och har även en VirtualBox I Ubuntu för att labbar lite.
Jag skulle helst ha Linux som huvudinstallation och slippa Oracle...

Vad är egentligen prestandastraffet att köra virtuellt? Jag har en hyfsad processor, om än 3 år gammal nu och 32 GB minne.

Precis, det man tappar är väl viss prestanda och även kompartiliseringen (eller vad det nu heter, systemens oberoende av varandra). Nu håller jag iofs inte på med prylar som gör att jag oroar för mig för att nån ryss ska bryta sig ut ur min VM och ta över resten av systemet förvisso..

En annan sak för egen del (som iofs borde felsökas snarare än som nu, kringås) är att min Win10-installation inte kommer åt mina SMB-shares från routern (pseudo-NAS), trots att jag testat alla möjliga protokollversioner och regedit-ändringar. Ubuntu:n kommer åt dem utan problem, men inte om jag kör via WSL givetvis.

Precis, det man tappar är väl viss prestanda och även kompartiliseringen (eller vad det nu heter, systemens oberoende av varandra). Nu håller jag iofs inte på med prylar som gör att jag oroar för mig för att nån ryss ska bryta sig ut ur min VM och ta över resten av systemet förvisso..

En annan sak för egen del (som iofs borde felsökas snarare än som nu, kringås) är att min Win10-installation inte kommer åt mina SMB-shares från routern (pseudo-NAS), trots att jag testat alla möjliga protokollversioner och regedit-ändringar. Ubuntu:n kommer åt dem utan problem, men inte om jag kör via WSL givetvis.
Massa skit som är nedlåst i win10. Testa att lägga till user /pwd och mappa en drive.
Kanske också bäst att kolla smb version.

Funkar ändå inte på allt hemma

Massa skit som är nedlåst i win10. Testa att lägga till user /pwd och mappa en drive.
Kanske också bäst att kolla smb version.

Funkar ändå inte på allt hemma
Jag har nog kört igenom alla olika permutationer av SMB (routern kan köra SMB1/2/3, och har försökt matcha i Windows på alla möjliga sätt), men inte gjort något med users.. Tack för tipset, ska kolla det när jag kommer hem.

Sen kör jag iofs helst ubuntu som default, men vore ju trevligt att komma åt nätverksdisken från Windows helt klart. Och då skulle WSL vara användbart också..

Jag har nog kört igenom alla olika permutationer av SMB (routern kan köra SMB1/2/3, och har försökt matcha i Windows på alla möjliga sätt), men inte gjort något med users.. Tack för tipset, ska kolla det när jag kommer hem.

Sen kör jag iofs helst ubuntu som default, men vore ju trevligt att komma åt nätverksdisken från Windows helt klart. Och då skulle WSL vara användbart också..

Eftersom du meckat med registry så har du kanske redan kollat på det men anonym smb access är väl off numera. Sen finns det något med alias också.
Jag har lite svårt att skilja på vad som är standard och vad jobbet låst ner men jag måste plocka bort guest & mappa med user/pwd mot IP för att komma åt linux share från laptop

Skaffade ett trådlöst kort pce-ax58bt, men hittar inte det i enhetshanteraren...

Drivrutiner från asus installerade och ominstallerade, nätverk återställt, kan inte prova olika socklar för pcie (grafikkortet sitter i vägen).

Någon som har en idee? I network connections har jag inget wifi alternativ, bara ethernet.

Skaffade ett trådlöst kort pce-ax58bt, men hittar inte det i enhetshanteraren...

Drivrutiner från asus installerade och ominstallerade, nätverk återställt, kan inte prova olika socklar för pcie (grafikkortet sitter i vägen).

Någon som har en idee? I network connections har jag inget wifi alternativ, bara ethernet.

Även om driver saknas ska den synas i enhetshantetare. Vet inte om det kan finnas nåt i bios men tror inte det

Är det ordentligt i botten? Kan du pröva kortet i en annan dator? Ser du något i Task-bar bland nätverks-val?
Drivrutiner är för maskinvaran egentligen, så hittas inte kortet... Däremot kanske du installerat ASUS-hjälpmedel.

satt i och ur ingen skillnad, inget frågetecken bara "michrosoft kernel" och "realtek", ingen annan dator att testa på.

Windows 10

Senast ändrad:
Halv-ot(surfplatta)

Min Samsung A6-platta verkar ha dragit sista sucken efter att provat för effektfull laddare.

Vad ska man köpa idag om man ska köpa en Androidplatta för surf?

Halv-ot(surfplatta)

Min Samsung A6-platta verkar ha dragit sista sucken efter att provat för effektfull laddare.

Vad ska man köpa idag om man ska köpa en Androidplatta för surf?
Jag smällte uttaget på en ungefär lika gammal platta. Ikea laddar tror jag. För hög effekt? Trodde det var Biltema sladden jag var dum nog att använda.

Jag kan kolla min nya den är nog samma budget eller lite högre än a6 och verkar klar Zwift bra. (Nåt annat har jag inte gjort med den)

Min fru har behov av en lösning där hon kan synka jobbdator, hemdator och hennes laptop. Funderade på Google drive få det är billigt men behöver jag 3rd party program då? Förstår inte riktigt hur man ska få till det med bara installera Google drive. Det är väl mest att synka så man inte har en backup av varje version av filer som är problemet.

Min fru har behov av en lösning där hon kan synka jobbdator, hemdator och hennes laptop. Funderade på Google drive få det är billigt men behöver jag 3rd party program då? Förstår inte riktigt hur man ska få till det med bara installera Google drive. Det är väl mest att synka så man inte har en backup av varje version av filer som är problemet.
Då går att lägga en synkmapp som uppdateras mot molnlagrade utgåvan. Kör inga lokala kopior om du inte vill hamna revitionhell...

Jag har en dedikerad plstta Trekkstor till Companion/play-tv och kör Zwift med dedikerad spel-pc/tv.
Denna plattan är bara till slösurf, bankärenden mm
Hittade en samsung A7 light för 1600 ,kanske duger.....
Ok, p615 verkar vara a7 icke light.
Light duger säkert för surf.

Jag har den för att jag kan behöva testa nåt på jobb en gång om året. För att den ska få vara med lite så testade jag Zwift på den när dottern kör på datorn. (Och v5an...).
Fungerar faktiskt väldigt bra.

Då går att lägga en synkmapp som uppdateras mot molnlagrade utgåvan. Kör inga lokala kopior om du inte vill hamna revitionhell...
Vad betyder det exakt? Synk map i Windows? Då har jag väl en lokal kopia?

Dropbox tex löser väl problemet men sånt brukar man inte få installera på jobb och man får nog akta sig att lägga jobbgrejor i eget moln.

Jag körde tidigare rsynk för att jag ville diff synka. G drive är bara lagring eller har den versionshantering?

Uppgraderingsfråga stationär dator:

Sonen som spelar menar att hans cpu (Intel Core i5 8400) börjar vara i tröttaste laget.

Vad är smartare, köpa en äldre i7 som passar hans moderkort (LGA1151 sockel), typ denna

eller köpa ett nytt moderkort med en modernare i5:a typ

Tror att man landar på jämförbara prestanda jag lutar åt det senare alternativet eftersom man får en modernare "plattform" som kanske håller för ytterligare en CPU-uppgradering i framtiden.

Eller finns det nåt ännu smartare sätt att tänka?

/Johan

Jag går i samma tankar med uppgradering av komponenter.

När man byter moderkort brukar man få byta även ram minne, hålla koll på ddr 3/4/5.

Kolla först med ett program om det verkligen är cpu'n som är flaskhalsen. Jag använder msi-afterburner då kan man se om det är gpu eller cpu som bromsar.

Som jag förstår är det ok att gpu ligger nära 100% men cpu ska gärna ligga runt max 90% för att inte säga ihop.

Olika spel använder gpu/cpu olika mycket så kan vara värt att kolla.

Ok, p615 verkar vara a7 icke light.
Light duger säkert för surf.

Jag har den för att jag kan behöva testa nåt på jobb en gång om året. För att den ska få vara med lite så testade jag Zwift på den när dottern kör på datorn. (Och v5an...).
Fungerar faktiskt väldigt bra.
Jaha, nu hoppade den igång efter att skärmen stått och flimrat när jag skulle ladda i ett dygn.
Får jag inte uppgradera nu?

1640711676948.png

VLC har väl varit standardsvaret tidigare, men nu är det rätt många år sedan jag spelade upp en dvd senast:

Edit: har det installerat på min 3 år gamla laptop så måste ha spelat dvd någon gång under den tiden då..

Hade VLC på min förra laptop, tyckte den var lite primitiv, köpte PowerDVD då men vet inte om man kan använda den licensen igen, eller hur man gör isf.

Tillbaka
Topp