Specialized Aethos - ramvikt 585 gram

På en späd metallram tycker jag inte externa kablar stör, de ska ju liksom se ut så.
Plus att det på en stålram är helt förkastligt ur hållfasthetssynpunkt , det går att förstärka men jag har inte sett någon som varit helt lyckad. Sen kommer det in vatten via genomförningarna som gör att ramarna förstörs av rost inifrån. Miyata började med intern dragning redan på 80-talet på sina stålramar men gick ifrån det igen för att ramarna inte höll.

Senast ändrad:
Plus att det på en stålram är helt förkastligt ur hållfasthetssynpunkt , det går att förstärka men jag har inte sett någon som varit helt lyckad. Sen kommer det in vatten via genomförningarna som gör att ramarna förstörs av rost inifrån. Miyata började med intern dragning redan på 80-talet på sina stålramar men gick ifrån det igen för att ramarna inte höll.
Colnago Master hade det också ett tag... ofta rostproblem.

Ja, och vill man köpa nåt kan man skaffa aerokläder, det gör rätt stor skillnad, kroppen tar ju rätt mycket vind jämfört en cykelram. Modet är dock knepigt om man har lite mage...
Ja, den billigaste investeringen för bra aeroeffekt är ju ofta… ett par skoskydd. Vet inte om det stämmer men Specialized prevail, jämfört med en vanlig kruka, ska ge samma aeroeffekt som att gå från ett par vanliga aluhjul till senaste Rovalhjulen.

Gäller att inte gå över ån efter vatten.

Ja, den billigaste investeringen för bra aeroeffekt är ju ofta… ett par skoskydd. Vet inte om det stämmer men Specialized prevail, jämfört med en vanlig kruka, ska ge samma aeroeffekt som att gå från ett par vanliga aluhjul till senaste Rovalhjulen.

Fast balla högprofilhjul är ju delvis en estetisk grej också som signalerar att att här kommer någon som är seriös. I mina ögon förtas den bilden lite om cykeln har värdelns spacerstack och piloten smålösa kläder... Blir för öppenbart då att högprofilarna mest var för att flasha.

Hjälmar är ju lite roliga i det att det som funkar för en person funkar inte alls för en annan. Samma med tempodräkter / kläder. Enda sättet att egentligen veta är att köpa ett gäng och sen göra aerotester vilket är vad proffsen / eliten gör men inte direkt smidigt eller kostnadseffektivt för oss vanliga löneslavar =P

Vet inte om det stämmer men Specialized prevail, jämfört med en vanlig kruka, ska ge samma aeroeffekt som att gå från ett par vanliga aluhjul till senaste Rovalhjulen.

Ändå envisas många av proffsen med att köra med "vanliga" hjälmar.
Eller finns det inga bra aerohjälmar för de som inte är Specializedsponsrade?

De flesta hjälmtillverkare har väl konkurrenmässiga aeroalternativ. Jag gillade verkligen den Giant Pursuit jag tyvärr krashade sönder 2019. Tack och lov räddade den, enligt doktorn, troligtvis livet på mig.

Det är precis som med hjul/utrustning ovan - vikt/komfort/personliga preferenser är inte oviktiga och man cyklar inte tävling på det isolerade, konstanta vis som modeller gärna vill påskina. Att känna sig sval, bekväm och fräsch i slutet av en lång etapp/tävling (där man dessutom kanske sitter skyddad hela tiden) kanske är mer betydelsefullt för att ha skärpan på plats än den möjliga besparing i bästafallet på 10ish watt i luftmotstånd som finns i andra vågskålen.

Å andra sidan tror jag också att genrerna konvergerar, precis som på linjecyklar - där man ser att klassiska lättviktsåk blir halare, så blir även aeromaskinerna mindre kompromisslösa i komfort och kontroll. Hjälmarna är samma grej; "standard"-hjälmar får en snabbare form och aerokrukorna blir svalare och bekvämare än tidigare. Jämför en gammaldags snabbehjälm med ex en Evade och det är plågsamt tydligt en sommardag.

Fast balla högprofilhjul är ju delvis en estetisk grej också som signalerar att att här kommer någon som är seriös. I mina ögon förtas den bilden lite om cykeln har värdelns spacerstack och piloten smålösa kläder... Blir för öppenbart då att högprofilarna mest var för att flasha.
Oavsett spacerstack och smålösa kläder så blir ju cykeln snabbare med aerohjul. Det är dock inte det billigaste sättet, men tror inte att det finns någon regel att man måste göra åtgärderna i kostnadsordning ?. Att ta bort en massa spacers och paja ryggen/nacken är dock ett ganska dåligt alternativ tycker jag. Få amatörer cyklar ju så mycket att de kan ha samma fit som ett proffs.

Tjena!

Jag är ju fälgbromsförespråkare och ser då fördelen att man även med tunga hjul nästan kan köra UCI-illegalt. Ett par lite lättare hjul så hamnar mitt senaste bygge på under 6,8 med pedaler. Trots att nästan inga komponenter är av senaste modell.

20211217_132656.jpg

Senast ändrad:
Tålamod måste man ha. Det tar cirka 20 arbetstimmar att sandpappra en ram manuellt. Om man inte är långsam som jag, då tar det 40 timmar. Har man koll kan man sandpappra med maskiner, men inte roligt om man råkar ta för mycket...

Tålamod måste man ha. Det tar cirka 20 arbetstimmar att sandpappra en ram manuellt. Om man inte är långsam som jag, då tar det 40 timmar. Har man koll kan man sandpappra med maskiner, men inte roligt om man råkar ta för mycket...
Jag köpte en gång en ny cykel där lacken släppte på ett ställe innan jag ens hunnit cykla en meter, tillverkaren ville blästra hela ramen och lacka om men jag valde att istället kräva att köpet skulle hävas. Att blästra med en godstjocklek på några tiondels millimeter kändes för riskabelt även fast det var stål, tillverkaren hävdade att det inte var något problem, troligen hade de rätt men på en helt ny cykel kändes det sisådär.

Fatcreations blästrade en colnago eller så häromdagen.
Coolt! Undrar exakt vad de har för medium, är det verkligen nötskal? Jag trodde man använde nötskal för aluminium, men att det var för aggressivt för kolfiber. Nåja ska man bara göra en ram och göra det själv så går det ju våtsandpappra också. Man höjer dessutom affektionsvärdet när man ägnat 20 - 40 timmar på den...

Coolt! Undrar exakt vad de har för medium, är det verkligen nötskal? Jag trodde man använde nötskal för aluminium, men att det var för aggressivt för kolfiber. Nåja ska man bara göra en ram och göra det själv så går det ju våtsandpappra också. Man höjer dessutom affektionsvärdet när man ägnat 20 - 40 timmar på den...

Valnötsskal, enligt det han skriver i kommentarerna.

Lånar tråden...
Efter ha blivit påkörd vid en vänstersväng (obs! Man är klassad, som vållade.. ) blev det att "uppgradera " ramen..
Tejpen kam diskuteras, men polaren på cykelhandlaren retas lite med mig så får se det som en HSE grej..

Jäklar vilken ram, bra respons, visst inte aerodynamik, men ja det är inte jag iheller:)

Hojta till om ni har frågor!

Bilagor

• 20220508_081443.jpg
    20220508_081443.jpg
    1.4 MB · Besök: 328
Lånar tråden...
Efter ha blivit påkörd vid en vänstersväng (obs! Man är klassad, som vållade.. ) blev det att "uppgradera " ramen..
Tejpen kam diskuteras, men polaren på cykelhandlaren retas lite med mig så får se det som en HSE grej..

Jäklar vilken ram, bra respons, visst inte aerodynamik, men ja det är inte jag iheller:)

Vad blev du påkörd av? Om det är motorfordon så ersätter motparten trafikförsäkring även fast du är vållande.

Vad blev du påkörd av? Om det är motorfordon så ersätter motparten trafikförsäkring även fast du är vållande.
Bil.. jo trafikförsäkring men bara upp till 25% av ett prisbasbelopp.. så inte mycket med tanke på vad dagens cyklar är värda...
Vid vänstersväng är du helt ansvarig för att det sker på ett säkert sätt både bak och fram..så "beaware"

Bil.. jo trafikförsäkring men bara upp till 25% av ett prisbasbelopp.. så inte mycket med tanke på vad dagens cyklar är värda...
Vid vänstersväng är du helt ansvarig för att det sker på ett säkert sätt både bak och fram..så "beaware"

Det där låter galet, jag fick mångdubbelt ett prisbasbelopp. Ta upp telefonen igen, det kvittar om du är 100% ansvarig.

15/16 typ. Minns jag rätt hade bilisten Trygg Hansa, allt gick på den försäkringen så som det ska.
Ny hoj, nya kläder, körersättning, vårdbesök, sveda och värk samt invaliditetsersättning osv.
Nu är jag inte 100, men vad jag förstår så har detta ändrats... Jag var av samma uppfattning som du nämligen..
Men värt att kolla upp

En gigantisk defekt i företagets förmåga att tillverka säkra produkter, och såna här designfel riskerar att allvarligt skada cyklisten så inget man ska se lätt på tycker jag. Specialized är emellertid inte ensamma om att ha problem med kompressionsringar sen man gått över till intern kabeldragning. Senast såg jag ett avbrutet styrrör på en Bianchi-gravelhoj, de kör med FSA:s ICR-system som har en kompressionsring i metall med stooooor öppning framåt, så stöter framgaffeln i nånting så pressas styröret in i den öppningen. Inte idealt.

Kombinera det med några voids i styrröret på fel ställen (det finns alltid voids med den tillverkningsteknik de använder) så kan det gå illa. Jag är kanske lite paranoid då det gäller framgafflar, vill gärna att man kan känna sig trygg med design och kvalité just där.

En av de bättre designerna för intern kabeldragning jag sett är nog Orbeas (bild nedan). Kompressionsring i plastmaterial, med metallstift i för att minska kompressionen, samt skåran i ringen bakåt (den var framåt på SL7) och kabelkanalerna på sidan. Den hade gärna kunnat ha mer rundade kanter men då det är plast spelar det nog ingen roll.

Finns också ett antal lösningar med icke-runda styrrör, så man kan ha lite mindre diameter på kullagret, BMC och Trek kör med det. Det som jag tycker känns lite småskakigt med det är att de är svårare att tillverka utan defekter, och då kanske Trek och BMC inte är de tillverkarna man vill ska göra det. Men till och med en favorit jag har bland tillverkare, Factor, har haft problem med avbrutet styrrör. Den gången sägs det ha berott på att de levererat ut en felaktig kompressionsplugg som mekaniker tvingat hålla på plats genom att dra åt dem för hårt. Komplicerade lösningar runt styrröret är lite riskabelt, finns inte mycket marginaler för småfel här och var.

Med det sagt skulle jag nog vilja ha internt kabeldragning någon gång, för det är som sagt snyggt. Aerodynamikvinsten är så liten att den är betydelselös (typ 1 watt om jag minns rätt), men man vill ju ha det för det ser rent och snyggt ut. Kommer emellertid inspektera grejerna noggrant.

Visa bilaga 528637
Jag hatar interna vajerdragningar och är irriterad för utbudet på nya attraktiva ramar utan integrerat jävla skit inte är så stort. Men ska väl vara glad att det finns något för mig trots allt. Och nej jag kommer högst troligt inte heller köra på elektroniska jävla pissväxlar. Så är det bara.

Lånar tråden...

Vad är det för storlek på den där badboyen då?

En gigantisk defekt i företagets förmåga att tillverka säkra produkter, och såna här designfel riskerar att allvarligt skada cyklisten så inget man ska se lätt på tycker jag. Specialized är emellertid inte ensamma om att ha problem med kompressionsringar sen man gått över till intern kabeldragning. Senast såg jag ett avbrutet styrrör på en Bianchi-gravelhoj, de kör med FSA:s ICR-system som har en kompressionsring i metall med stooooor öppning framåt, så stöter framgaffeln i nånting så pressas styröret in i den öppningen. Inte idealt.

Kombinera det med några voids i styrröret på fel ställen (det finns alltid voids med den tillverkningsteknik de använder) så kan det gå illa. Jag är kanske lite paranoid då det gäller framgafflar, vill gärna att man kan känna sig trygg med design och kvalité just där.

En av de bättre designerna för intern kabeldragning jag sett är nog Orbeas (bild nedan). Kompressionsring i plastmaterial, med metallstift i för att minska kompressionen, samt skåran i ringen bakåt (den var framåt på SL7) och kabelkanalerna på sidan. Den hade gärna kunnat ha mer rundade kanter men då det är plast spelar det nog ingen roll.

Finns också ett antal lösningar med icke-runda styrrör, så man kan ha lite mindre diameter på kullagret, BMC och Trek kör med det. Det som jag tycker känns lite småskakigt med det är att de är svårare att tillverka utan defekter, och då kanske Trek och BMC inte är de tillverkarna man vill ska göra det. Men till och med en favorit jag har bland tillverkare, Factor, har haft problem med avbrutet styrrör. Den gången sägs det ha berott på att de levererat ut en felaktig kompressionsplugg som mekaniker tvingat hålla på plats genom att dra åt dem för hårt. Komplicerade lösningar runt styrröret är lite riskabelt, finns inte mycket marginaler för småfel här och var.

Med det sagt skulle jag nog vilja ha internt kabeldragning någon gång, för det är som sagt snyggt. Aerodynamikvinsten är så liten att den är betydelselös (typ 1 watt om jag minns rätt), men man vill ju ha det för det ser rent och snyggt ut. Kommer emellertid inspektera grejerna noggrant.

Visa bilaga 528637
Hej.. Bra skrivet men har du glömt spräckta kronrör?? ( Cervelo, Cannondale... ) mvh borano20

Jag hatar interna vajerdragningar och är irriterad för utbudet på nya attraktiva ramar utan integrerat jävla skit inte är så stort. Men ska väl vara glad att det finns något för mig trots allt. Och nej jag kommer högst troligt inte heller köra på elektroniska jävla pissväxlar. Så är det bara.
Men du kör hookless?

Men du kör hookless?
Glömde skriva att jag hatar tubeless och alltid kommer köra slang också. Självklart butyl slangar o inte nå moderna jävla lättviktsgrejer.

Anledningen till det, BULLETPROOF helt enkelt får punka 1 gång vart 5e år ungefär och tycker det väger upp mot eventuella rullmotståndsfördelar.

får höljet gå under lindan, eller är det också för modernt?

Det låter inte bra, det får du ju såklart jobba med eller rättare sagt hoppas jag du får lite hopp. Sen kan jag passa på att ändra mitt egna ordval till "ej så förtjust i"
Hej.. Fortsätt hata, idioterna i den här branschen förtjänar inget lindrigare. Exempel? Speedplay sätter en kolstålsskruv i en pedalaxel av kolstål. "Nej, vadå rosta fast"?? Dessutom har skallen ett 1mm djupt T20 med urkass passning. "Nej, vadå slinta"? Ska man byta lager i en sån pedal behövs det: Nya lager. Ny axel. Ny skruv. Hata på, Ringen, de förtjänar inget lindrigare.... mvh borano20

Funderar på ny cykel, och Aethos är ju lockande. Sannolikt inte S-Works dock, utan nöjer mig nog med Pro-nivån. (Är ju fortfarande lätt, och framförallt är jag ute efter det klassiska utseendet och "riktig" stam-styre på en modern cykel.)

Så hur lyder domen, så här några år senare. @Skogling tex?

Jag tävlar inte och kommer inte att tävla, men undrar ändå vad argumentet skulle vara för att det så tydligt är en cykel som inte är för race? I vindtunneln handlar det om enstaka watt, som väl är flugskit jämfört med körställning och kroppsform? Geometrin är nästa identisk med bland annat Tarmac.

Tillbaka
Topp