En gigantisk defekt i företagets förmåga att tillverka säkra produkter, och såna här designfel riskerar att allvarligt skada cyklisten så inget man ska se lätt på tycker jag. Specialized är emellertid inte ensamma om att ha problem med kompressionsringar sen man gått över till intern kabeldragning. Senast såg jag ett avbrutet styrrör på en Bianchi-gravelhoj, de kör med FSA:s ICR-system som har en kompressionsring i metall med stooooor öppning framåt, så stöter framgaffeln i nånting så pressas styröret in i den öppningen. Inte idealt.
Kombinera det med några voids i styrröret på fel ställen (det finns alltid voids med den tillverkningsteknik de använder) så kan det gå illa. Jag är kanske lite paranoid då det gäller framgafflar, vill gärna att man kan känna sig trygg med design och kvalité just där.
En av de bättre designerna för intern kabeldragning jag sett är nog Orbeas (bild nedan). Kompressionsring i plastmaterial, med metallstift i för att minska kompressionen, samt skåran i ringen bakåt (den var framåt på SL7) och kabelkanalerna på sidan. Den hade gärna kunnat ha mer rundade kanter men då det är plast spelar det nog ingen roll.
Finns också ett antal lösningar med icke-runda styrrör, så man kan ha lite mindre diameter på kullagret, BMC och Trek kör med det. Det som jag tycker känns lite småskakigt med det är att de är svårare att tillverka utan defekter, och då kanske Trek och BMC inte är de tillverkarna man vill ska göra det. Men till och med en favorit jag har bland tillverkare, Factor, har haft problem med avbrutet styrrör. Den gången sägs det ha berott på att de levererat ut en felaktig kompressionsplugg som mekaniker tvingat hålla på plats genom att dra åt dem för hårt. Komplicerade lösningar runt styrröret är lite riskabelt, finns inte mycket marginaler för småfel här och var.
Med det sagt skulle jag nog vilja ha internt kabeldragning någon gång, för det är som sagt snyggt. Aerodynamikvinsten är så liten att den är betydelselös (typ 1 watt om jag minns rätt), men man vill ju ha det för det ser rent och snyggt ut. Kommer emellertid inspektera grejerna noggrant.
Visa bilaga 528637