The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
7EB2FA9A-05B9-4224-ACB1-77E805C619FA.jpeg
15C56556-BEFC-45B8-9281-870DB25FE943.jpeg
Sista dagen på covid- karantän så bra sugen på cykling i allmänhet och fina grusturer i synnerhet. Mina fin- och ganskafinhojar och några andra bilder.

Bilagor

• 2DBF0B98-238B-483E-B340-645A6B0B2511.jpeg
    2DBF0B98-238B-483E-B340-645A6B0B2511.jpeg
    549.7 KB · Besök: 124
  • 253D55AB-6630-4A08-B602-702C933DFBA2.jpeg
    253D55AB-6630-4A08-B602-702C933DFBA2.jpeg
    1.1 MB · Besök: 112
  • D71433D2-7764-4529-B6B6-4E2C673C49E0.jpeg
    D71433D2-7764-4529-B6B6-4E2C673C49E0.jpeg
    1.1 MB · Besök: 123
The Gravel tråd
Ett år sen. Bara förkylningen släpper ska jag kunna ta mig ut och knäppa några nya vinterbilder. Fast det här är nog mot grusreglerna för jag tror det är asfalt under snön. Om kommunen hunnit asfaltera, jag är lite osäker.

144270931_434449577753533_2848871109783079276_n.jpg

The Gravel tråd
Måste erkänna att jag är lite sugen på att beställa ett Grizl framekit och bygga en geggravel att härja lite med.
Men du får betala en hel del för ett sådant "framekit"; 19.599,00 SEK
jmf med en komplett cykel, med likadan ram, för; 21.699,00 SEK!
Även om du inte vill använda ngt av det på cykeln borde du kunna sälja det för >2.100 SEK!
(Men problemet är väl att få en leverans öht!)

The Gravel tråd
Servar gruscykeln. Det här ser inte idealt ut. Jag känner mig inte riktigt redo att posta i tråden "visa ditt rambrott", hoppas på att den ska hålla några säsonger till. Det är vänster kedjestag där däcket ligger som närmast. Det flyger en massa sand och grus så det äter sig in i materialet över tiden. Borde ha helikoptertejpat där för länge sen...

Det blir värre av att det är en gammal crossram som jag maxat däckutrymmet på så däcket ligger bara cirka 4 mm från ramen, hade jag kört med 33 mm däck som ramen är designad för hade nötningen inte varit lika illa.

signal-2021-12-16-220919_001.jpeg

The Gravel tråd
Är barnsligt nöjd över att ha kommit på att jag kan veckohandla år svärmor med cykeln. Extra bra nu när min arbetsgivare rekommenderar arbete hemifrån igen och jag har svårt att ta mig i kragen och komma ut och motionera.
Affären och svärmor bor ganska nära varandra så av totalt 25 km är det bara några få km när cykeln är fullpackad.
Tippar på drygt 50% grusväg.
Riktigt najs idag med plusgrader men ändå hårdfruset underlag och bara enstaka isfläckar. Men kunde inte låta bli att fantisera om ljusa ljumma sommarkvällar. ?

20211216_203848.jpg

The Gravel tråd
Moddat en ny Eagle GX 12-växel. Ska ersätta min Apex 1x11. Bytt kugg i reglaget så det har en 12:e växel nu (Ratio SRAM 12 speed upgrade kit). Bilden är lite suddig, men det gör inget för finishen är ändå lite ruffig, jag är definitivt inte proffs på sånt här, men på håll blir det nog ganska snyggt tror jag.

signal-2021-12-16-183855_001.jpeg

The Gravel tråd
Moddat en ny Eagle GX 12-växel. Ska ersätta min Apex 1x11. Bytt kugg i reglaget så det har en 12:e växel nu (Ratio SRAM 12 speed upgrade kit). Bilden är lite suddig, men det gör inget för finishen är ändå lite ruffig, jag är definitivt inte proffs på sånt här, men på håll blir det nog ganska snyggt tror jag.

Visa bilaga 528788
Fyfan va tjusig, skulle dock valt silvrig garbarukcage ;)

det enda som saknas är ett batteri

The Gravel tråd
Vilken bra tråd det här blev, nu behövs bara en egen cykelklubb som drar in pengar till välgörande ändamål, jag tänker "cyklister utan styre" CUS som jobbar för att få iväg cyklister till Lanzarote

The Gravel tråd
Fyfan va tjusig, skulle dock valt silvrig garbarukcage ;)

det enda som saknas är ett batteri
Batterier har jag på elyckeln ?. Är lite luddit och har som princip att mina muskeldrivna cyklar inte ska kräva batterier för att funka, kan inte hjälpa att det känns fel med servoväxel på en cykel. Och så hade jag då inte kunnat testa Ratios coola ombyggnadskit för växelreglaget - 12-växlat mekaniskt med road shifters finns inte som SRAM-produkt. Ska bli intressant att se hur bra det funkar.

Jag trodde framdelen skulle vara i aluminium och bli silver, men den är i nåt slags plastmaterial så det var svart under mörkblå färgen ?. Hade den varit silver hade en silvrig cage blivit för mycket då jag har svarta bromsok och lite sånt, men nu skulle nog silver vara lite bättre kanske...

The Gravel tråd
Så jag ska nog sälja min Crux ändå, har kört lite gravel med den men vill nog ändå ha en riktig Grushoj.
Är en Diverge vettig? Min LBS jag handlar har nog bara det som vettigt alternativ.

The Gravel tråd
Så jag ska nog sälja min Crux ändå, har kört lite gravel med den men vill nog ändå ha en riktig Grushoj.
Är en Diverge vettig? Min LBS jag handlar har nog bara det som vettigt alternativ.

Är oxå lite nyfiken på en Diverge som får plats med 47X700...ska in nästa vecka till SCS å kolla om dom har nått till mig! Om inte får det bli en Canyon Grizl CF som tar 50X700.
Tänker utrusta den med dubbdäck direkt så jag är förbered när ev halka slår till. Undrar lite vilken däck då jag ska ha? Conti Spike 240 eller Schwalbe MW?

The Gravel tråd
Är oxå lite nyfiken på en Diverge som får plats med 47X700...ska in nästa vecka till SCS å kolla om dom har nått till mig! Om inte får det bli en Canyon Grizl CF som tar 50X700.
Tänker utrusta den med dubbdäck direkt så jag är förbered när ev halka slår till. Undrar lite vilken däck då jag ska ha? Conti Spike 240 eller Schwalbe MW?
Hade i sådana fall kört med dessa i 50 mm bredd:
Lär väl gå att klämma in på Diverge, helt klart så får de plats på Grizl.
Alternativt denna sula:

The Gravel tråd
Hade i sådana fall kört med dessa i 50 mm bredd:
Jag fick ett par såna av min granne som inte behövde dem. 1300 gram styck. Behöver jag säga att jag sket i att montera dem?

Fattar inte hur det ens är tekniskt möjligt med så tunga däck. ISP 29x2,25" väger 1060 gram enligt spec (men ofta mindre i verkligheten). Varför i halva friden har man stålvajer i pendlingsdäck när det inte ens behövs för MTB? ?

The Gravel tråd
Jag fick ett par såna av min granne som inte behövde dem. 1300 gram styck. Behöver jag säga att jag sket i att montera dem?

Fattar inte hur det ens är tekniskt möjligt med så tunga däck. ISP 29x2,25" väger 1060 gram enligt spec (men ofta mindre i verkligheten). Varför i halva friden har man stålvajer i pendlingsdäck när det inte ens behövs för MTB? ?

För att den kostar hälften?

Det skulle dock vara trevligt med en Marathon Winter Evolution som är vikbar för en pris emellan dom två.

The Gravel tråd
Jag har en Diverge och gillar den. Skön att cykla på, grymt skönt med futureshock på stökigare grusvägar. Den flackare gaffelvinkeln gör cykeln stabil på gruset utan att kännas trög.

Jag har 1*12 SRAM Etap, lite för låg utväxling för min smak, nyttjar mest 3-4 växlar och letar ofta efter en tyngre växel. Kommer byta framkrans till något större.

Tillbaka
Topp