Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lite annorlunda projekt den här veckan. Ett av landets nuvarande största infrastrukturprojekt är utvecklingen av Mälarfarleden (Landsort-Köping). Ny positioner för framtida nautiska objekt skall mätas in och kontrolleras. Eftersom isen på Mälaren kom tidigt i år, fick vi vara lite flexibla. Några ställen bjöd på öppet vatten, andra på 20-40 cm is. Olika hjälpmedel, samma uppgift.
Visa bilaga 527904
Visa bilaga 527905
Jaha den där gula saken? Nej nej, det är vår hummertina. Mälarhummern är en alldeles särskild specialitet. Gubbarna? De har sina 6-timmarsdräkter, kan väl simma till nån holme.Den där korgen, är den tänkt att fungera som trål när gubbarna plurrat?
Jaha den där gula saken? Nej nej, det är vår hummertina. Mälarhummern är en alldeles särskild specialitet. Gubbarna? De har sina 6-timmarsdräkter, kan väl simma till nån holme.
För en oinsatt: "6-timmarsdräkter", torrdräkt man överlever 6 timmar i nollgradigt vatten med?Jaha den där gula saken? Nej nej, det är vår hummertina. Mälarhummern är en alldeles särskild specialitet. Gubbarna? De har sina 6-timmarsdräkter, kan väl simma till nån holme.
Jag citerar:För en oinsatt: "6-timmarsdräkter", torrdräkt man överlever 6 timmar i nollgradigt vatten med?
butik.sjosakerhet.se
En sån skulle man ha när värmen funkar sådär hemma i lägenheten och det är sjukt kalla 19 grader.Jag citerar:
"En "sex-timmars-dräkt" får inte sänka kroppens kärntemperatur mer än två grader efter sex timmar i lugnt cirkulerande vatten med en temperatur av 0-2 grader Celsius".
Älskar "Knappt brandfarligt material..."!![]()
Aquata-ARO-V20-6-timmars-överlevnadsdräkt
Upplev säkerhet och stil med Aquata-ARO-V20 överlevnadsdräkten. Slitstarkt nylon och ljusgult neopren gör den både funktionell och synlig i vatten!butik.sjosakerhet.se
Ja de är faktiskt grymma. Våra dräkter fungerar ju även som rena arbetsdräkter när vi jobbar praktiskt i kyla. En vinterdag är det rätt trevligt att gå runt i mest hela tiden. Men man blir ju rätt lökig...En sån skulle man ha när värmen funkar sådär hemma i lägenheten och det är sjukt kalla 19 grader.
Rätt lökig är ju världens underdrift ?Ja de är faktiskt grymma. Våra dräkter fungerar ju även som rena arbetsdräkter när vi jobbar praktiskt i kyla. En vinterdag är det rätt trevligt att gå runt i mest hela tiden. Men man blir ju rätt lökig...
Se på fan, även där ute!Rätt lökig är ju världens underdrift ?
Sjukt att det frös på 20-40 cm :O
Vi fick ställa in trafik för att det var igenfruset på långholmsfjärden och Höggarnsfjärden bort till Lagnö Grund men det har ordnat upp sig nu
Ni snickrar på nån lokal för ravefest, ser jag. Kul initiativ. Är det som, en ny form av fritidsgård?Visa bilaga 527940
Dagarna ser lite olika ut, sitter mer eller mindre permanent hemma numer. (Oklart vilken bild som är hemma kontoret..) ?
Visa bilaga 527941
Eller så är jag ute och flänger, har rest lika mycket över hela pandemin utan att bli sjuk så jag antar vi skött oss bra. I ett projekt hade vi några sjuka men det stannade vid tre från samma firma som fikade i samma koja och åkte bil ihop.
Visa bilaga 527942
Pegel! Följer ni vattendomen?Visa bilaga 527940
Dagarna ser lite olika ut, sitter mer eller mindre permanent hemma numer. (Oklart vilken bild som är hemma kontoret..) ?
Visa bilaga 527941
Eller så är jag ute och flänger, har rest lika mycket över hela pandemin utan att bli sjuk så jag antar vi skött oss bra. I ett projekt hade vi några sjuka men det stannade vid tre från samma firma som fikade i samma koja och åkte bil ihop.
Visa bilaga 527942
Givetvis, är ett säkerhetsrum så S ska kunna hitta ett säkert rum att berätta för chefen när dom gjort bort sig. Kostnad ca 400 MSEK. ?Ni snickrar på nån lokal för ravefest, ser jag. Kul initiativ. Är det som, en ny form av fritidsgård?
Pegel! Följer ni vattendomen?
Det borde jag ha sett. Pegeln brukar ju gömmas undan i ett stängt utrymme.Inte riktigt det är en mätsticka för öppning av utskovslucka. Tror många på Happy cyklat förbi här ?
Men klart följer vi domen annars blir det jobbigt med anmälningar och grejer
Systemet är förberett för att kunna fungera med DP, som jag förstått det. Men, det är vi själva som faktiskt håller i spakarna när positioner ska hållas. Roligaste biten med jobbet tycker jag! Blåser det lite och det är en lysprick (lykta+kablage+batteri) som ska pysslas om blir det extra viktigt att hålla båten medan gubbarna på däck jobbar med lyftet.@Loftberg har ni nåt typ dynamic positioning-system på dom här syrrorna eller är det 100% handstyrning
(Inte din bild på båten men antar att dom är ganska är, eller exakt, lika)
Ja man blev ju förvånad att det var Candela som kom smygande bakom oss genom Lindalssundet ikväll.När man ska vara standby och redo att täcka hela Stockholms Skärgård kan allt hända. Blev ju en skaplig dag att få runda av med innan jul!
Djuröbron på översta bilden?När man ska vara standby och redo att täcka hela Stockholms Skärgård kan allt hända. Blev ju en skaplig dag att få runda av med innan jul!
Visa bilaga 529659
Visa bilaga 529657
Visa bilaga 529658
Visa bilaga 529656
Stämmer bra.Djuröbron på översta bilden?
Se på tusan, Solöga?Ja man blev ju förvånad att det var Candela som kom smygande bakom oss genom Lindalssundet ikväll.
Hur funkar sånt? Larmar bojen sjäv eller ringer någon in och säger att den inte blinkar som den ska?Se på tusan, Solöga?
Röd boj vid Norra Lagnö hade slocknat, 48 timmars deadline för åtgärd, och som enda båt i området fick det bli en liten tur.
Tyvärr har vi inte riktigt kommit dit än, men just tekniken kring att fjärravläsa en boj eller fyr finns som lite pilotprojekt på några fåtal ställen. Tills dess att det blivit en standard, får vi förlita oss på allmänheten, men framförallt yrkesverksamma inom sjöfarten. Och då är det så enkelt som att ringa eller maila in sin felrapport.Hur funkar sånt? Larmar bojen sjäv eller ringer någon in och säger att den inte blinkar som den ska?
Vad är det för konstig vit makapär längst till vänster i bilden?Slipper kontorslandskap ett par månader. Ombyggnation.
Teli... telefån?Vad är det för konstig vit makapär längst till vänster i bilden?
Jag reagerade också på att det enda som inte skriker -97 är skärmarna.Vad är det för konstig vit makapär längst till vänster i bilden?
Jag reagerade på handkrämen. Jag, som inte kan hemarbeta, är sjukt avundsjuk på möjligheterna till guldkant i arbetslivet det verkar ge.Jag reagerade också på att det enda som inte skriker -97 är skärmarna.
Slipper kontorslandskap ett par månader. Ombyggnation.
Är väl onödigt laga den där utan att först Audi-säkra den? Chansen att den stolpen klarar sig vintern ut måste väl vara så nära noll det går att komma?Fick en bajsmacka av chefen igår, dagen innan Julafton , kl 14.50. Att åka från stan ned till Söderätlje och rycka upp stolpen, isolera allt och byta dem säkringar som gått. 16.50 blev jag klar med lite övertid.
Handkrääämen är pendlarfejskrääm. Happytips. Ansiktsburk?Jag reagerade på handkrämen. Jag, som inte kan hemarbeta, är sjukt avundsjuk på möjligheterna till guldkant i arbetslivet det verkar ge.
Laga o laga, blir flytt av fundament och byte av stolpe och armatur. Samt lokalisera var kablarna går och vilka som används sen i vår.Är väl onödigt laga den där utan att först Audi-säkra den? Chansen att den stolpen klarar sig vintern ut måste väl vara så nära noll det går att komma?
Jag vet inte... vi är tvungna att ha svarta lappar för ögonen...