[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Snesladd

Aktiv medlem
A30022B0-5C22-44A9-AA89-903BE3B4EB32.jpeg
D0DE9E26-7D38-47A2-8255-54254F1ECAA0.jpeg
blåste lite löv på xco banan i dag.

Loftberg

Aktiv medlem
Lite annorlunda projekt den här veckan. Ett av landets nuvarande största infrastrukturprojekt är utvecklingen av Mälarfarleden (Landsort-Köping). Ny positioner för framtida nautiska objekt skall mätas in och kontrolleras. Eftersom isen på Mälaren kom tidigt i år, fick vi vara lite flexibla. Några ställen bjöd på öppet vatten, andra på 20-40 cm is. Olika hjälpmedel, samma uppgift.
20211209_120141~2.jpg

20211208_115448~2.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Lite annorlunda projekt den här veckan. Ett av landets nuvarande största infrastrukturprojekt är utvecklingen av Mälarfarleden (Landsort-Köping). Ny positioner för framtida nautiska objekt skall mätas in och kontrolleras. Eftersom isen på Mälaren kom tidigt i år, fick vi vara lite flexibla. Några ställen bjöd på öppet vatten, andra på 20-40 cm is. Olika hjälpmedel, samma uppgift.
Visa bilaga 527904
Visa bilaga 527905

Den där korgen, är den tänkt att fungera som trål när gubbarna plurrat?

nisseson

Aktiv medlem
Älskar "Knappt brandfarligt material..."!

"- Är inte de här lite osäkra?
- Äh, de är knappt brandfarliga ens..."

Akronym

Aktiv medlem
Ja de är faktiskt grymma. Våra dräkter fungerar ju även som rena arbetsdräkter när vi jobbar praktiskt i kyla. En vinterdag är det rätt trevligt att gå runt i mest hela tiden. Men man blir ju rätt lökig...
Rätt lökig är ju världens underdrift 😂

Sjukt att det frös på 20-40 cm :O
Vi fick ställa in trafik för att det var igenfruset på långholmsfjärden och Höggarnsfjärden bort till Lagnö Grund men det har ordnat upp sig nu

Loftberg

Aktiv medlem
Rätt lökig är ju världens underdrift 😂

Sjukt att det frös på 20-40 cm :O
Vi fick ställa in trafik för att det var igenfruset på långholmsfjärden och Höggarnsfjärden bort till Lagnö Grund men det har ordnat upp sig nu
Se på fan, även där ute!

På Björkfjärden och upp till Arnö/Grönsö var det öppet vatten. Men närmare Hjulstabron började det tjocka till sig. Runt Västerås var det fan bitvis tjockt nog att köra bil på. Innanför Kvicksund på Galten körde vi inte ens, då det till och med varit problem för redigt stora fartyg att ta sig fram.
Bilden med gubbarna på isen är tagen mitt emellan Stora Aggarön och Ridön i Västerås skärgård. Rejält stumt där.

Hälsingland

Aktiv medlem
B3CEDAA2-2F82-49B6-9064-7F9C0CB3A400.jpeg

Dagarna ser lite olika ut, sitter mer eller mindre permanent hemma numer. (Oklart vilken bild som är hemma kontoret..) 😁
CBD3A925-5257-4747-90C8-D8D8188B248C.jpeg

Eller så är jag ute och flänger, har rest lika mycket över hela pandemin utan att bli sjuk så jag antar vi skött oss bra. I ett projekt hade vi några sjuka men det stannade vid tre från samma firma som fikade i samma koja och åkte bil ihop.
CBE208AB-81F1-4223-B19E-47E5A8AE161D.jpeg

Loftberg

Aktiv medlem
Visa bilaga 527940
Dagarna ser lite olika ut, sitter mer eller mindre permanent hemma numer. (Oklart vilken bild som är hemma kontoret..) 😁
Visa bilaga 527941
Eller så är jag ute och flänger, har rest lika mycket över hela pandemin utan att bli sjuk så jag antar vi skött oss bra. I ett projekt hade vi några sjuka men det stannade vid tre från samma firma som fikade i samma koja och åkte bil ihop.
Visa bilaga 527942
Ni snickrar på nån lokal för ravefest, ser jag. Kul initiativ. Är det som, en ny form av fritidsgård?

weldion

Aktiv medlem
Visa bilaga 527940
Visa bilaga 527941
Visa bilaga 527942
Pegel! Följer ni vattendomen?

Akronym

Aktiv medlem
@Loftberg har ni nåt typ dynamic positioning-system på dom här syrrorna eller är det 100% handstyrning
(Inte din båt på bilden men antar att dom är ganska, eller exakt, lika)

Bilagor

• 20211216_133339.jpg
    20211216_133339.jpg
    616.8 KB · Besök: 71
Senast ändrad:

Loftberg

Aktiv medlem
@Loftberg har ni nåt typ dynamic positioning-system på dom här syrrorna eller är det 100% handstyrning
(Inte din bild på båten men antar att dom är ganska är, eller exakt, lika)
Systemet är förberett för att kunna fungera med DP, som jag förstått det. Men, det är vi själva som faktiskt håller i spakarna när positioner ska hållas. Roligaste biten med jobbet tycker jag! Blåser det lite och det är en lysprick (lykta+kablage+batteri) som ska pysslas om blir det extra viktigt att hålla båten medan gubbarna på däck jobbar med lyftet.

Loftberg

Aktiv medlem
Hur funkar sånt? Larmar bojen sjäv eller ringer någon in och säger att den inte blinkar som den ska?
Tyvärr har vi inte riktigt kommit dit än, men just tekniken kring att fjärravläsa en boj eller fyr finns som lite pilotprojekt på några fåtal ställen. Tills dess att det blivit en standard, får vi förlita oss på allmänheten, men framförallt yrkesverksamma inom sjöfarten. Och då är det så enkelt som att ringa eller maila in sin felrapport.

Rompa

Aktiv medlem
Fick en bajsmacka av chefen igår, dagen innan Julafton , kl 14.50. Att åka från stan ned till Söderätlje och rycka upp stolpen, isolera allt och byta dem säkringar som gått. 16.50 blev jag klar med lite övertid.

Bilagor

• AE406D9C-2070-4BB6-8517-5CB68EC10DBD.jpeg
    AE406D9C-2070-4BB6-8517-5CB68EC10DBD.jpeg
    775.3 KB · Besök: 180
  • 992F496B-7A85-40CC-918D-D09C4DBB9F69.jpeg
    992F496B-7A85-40CC-918D-D09C4DBB9F69.jpeg
    1.7 MB · Besök: 180

uandt

Aktiv medlem
Fick en bajsmacka av chefen igår, dagen innan Julafton , kl 14.50. Att åka från stan ned till Söderätlje och rycka upp stolpen, isolera allt och byta dem säkringar som gått. 16.50 blev jag klar med lite övertid.
Är väl onödigt laga den där utan att först Audi-säkra den? Chansen att den stolpen klarar sig vintern ut måste väl vara så nära noll det går att komma?

Rompa

Aktiv medlem
Är väl onödigt laga den där utan att först Audi-säkra den? Chansen att den stolpen klarar sig vintern ut måste väl vara så nära noll det går att komma?
Laga o laga, blir flytt av fundament och byte av stolpe och armatur. Samt lokalisera var kablarna går och vilka som används sen i vår.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer