[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag har två skärmar idag och sneglar på en sån ultrabred curved istället. Har två 23", hur bred ska man ha? När blir min HP-laptop från jobbet ledsen, eller orkar den en sån stor 40" skärm utan problem?

Jag har två skärmar idag och sneglar på en sån ultrabred curved istället. Har två 23", hur bred ska man ha? När blir min HP-laptop från jobbet ledsen, eller orkar den en sån stor 40" skärm utan problem?
Om din laptop inte är jättegammal kommer det gå. Skärmen kanske inte kommer flimra fortare än 30 hz men det funkar fint till att bläddra happy eller vad du nu gör på hemmakontoret

Så bred som du får plats med. Men tror man kan gå ner något i total bredd när man har en enda skärm, blir ju lite mer flexibelt hur man placerar fönster på skärmen...

Gått från två till en bred skärm, inte bara fördelar. Ibland är det bättre med separata skärmar.
Vad upplever du som nackdelar? Det som stör lite med två skärmar är att jag tenderar att använda en av skärmarna 90% av tiden, jag tänker man blir lite bättre på att utnyttja ytan med en större skärm?

Jag kikade på en Dell, fanns med KVM-switch inbyggd, 40 eller 49".
Måste veta exakta modeller om man ska kunna ge specifika råd. Men tänker jag att man vill ha större om pengar inte är en fråga. Personligen vill jag inte heller ha så bra grejer hemma att jag börjar störa mig på jobbets utrustning, det är trots allt där jag tillbringar 8 timmar om dagen framför skärmen.

Gått från två till en bred skärm, inte bara fördelar. Ibland är det bättre med separata skärmar.
Ett problem är ju att med två skärmar maximerar man ett program på ena skärmen (cad eller bildbehandling) och lägger verktygslådorna på andra skärmen tillsammans med någon pdf eller vad man kan behöva som underlag vid cad. Med en jätteskärm måste man placera och storleksjustera alla fönster manuellt.

Ett problem är ju att med två skärmar maximerar man ett program på ena skärmen (cad eller bildbehandling) och lägger verktygslådorna på andra skärmen tillsammans med någon pdf eller vad man kan behöva som underlag vid cad. Med en jätteskärm måste man placera och storleksjustera alla fönster manuellt.

Hej FancyZones!

Windows 10 pro x64

När jag försöker öppna cmd/powershell även som admin så öppnar det fönstret och stänger på 1 sekund.
Så jag kan inte felsöka med tex DISM eller sfc...

Någon som har en idé?

Är det normalt att man har snabbare uppkoppling på en dator än telefonen, om man delar från telefonen med surfzon?
Hade 50/50 mbit på datorn och bara 15/1 mbit på telefonen?

Beror på hur det mäts. Om datorn mäter till sin accesspunkt och det är telefonen så kan du få den effekten.

Beror på hur det mäts. Om datorn mäter till sin accesspunkt och det är telefonen så kan du få den effekten.
Du menar: datorn skulle kunna mäta hastigheten till och från telefonen, inte till och från publika Internet?

Vilket verktyg använde du, Cyklargärna? Om det var Bredbandskollen så mäter den mot ett antal punkter ute på publika Internet och i så fall verkar det konstigt att datorn-via-telefonen skulle mäta högre hastighet än bara telefonen. En lite långsökt gissning är att telefonen i så fall är för långsam för att kunna köra verktyget Bredbandskollen i webbläsare effektivt medan telefonens maskinvara inte har några problem att bara reläa data från telenätet till datorn.

Ja, du kan helt klart se skillnad på bredbandskollen om man har snabb inet och långsam client. Tex långsam disk/minne. Tycker dock inte ovan siffror verkar rimliga.

(Baserat på observationer, inte förståelse för hur det faktiskt fungerar)

Ja, det är mätt med bredbandskollen, gick ett par minuter mellan mätningarna iof, blev bara så förvånad över uppladdningshastigheten eftersom den aldrig brukar vara mer än ett par mbit max på telefonen.

Man ska inte förlita sig för mycket på mätverktygen. Jag har 10 Gb från Bahnhof, fast min RT-ASUS RT-AC3200 klarar bara 1 Gb. Inga problem att maxa linan om jag hämtar från en snabb cdn eller dylikt, och på WiFi får jag netto drygt 800 Mb/s.

Mätresultat just nu:

MacBook Pro (16 tum, 2019):
1643705864378.png

iPhone 11:
1643705881895.png

Vad är lättaste sättet om man ska sätta upp en wifi => wifi router?
Alltså wifi på WAN. Typ em 4G router fast wifi.

Kollar lite på openWRT och raspberry men osäker om det blir klabb med drivers och om en rasperry pi 1 orkar med det. Ska det till klabb är jag mer komfortabel i Debian än i nåt random router os. Orkar tex inte bygga drivers från nån obskyr .tar

Jag kollade lite snabbt på Asus Bridge / Hybrid mode men den verkar transparant mellan näten (vilket väl iofs sig är rimligt när det heter brygga). Det är egentlgen client mode + AP jag är ute efter. Jag har en gång gjort precis det med 2 Tomato routers men nu vill jag ha en mer rimlig setup.

Routern med Tomato tar även DD-WRT men det var mycket som inte funkade out-of-the-box därav bytet till Tomato som funkar och är mer på min nivå.

Köpa ASUS routrar med AiMesh?
Jag tror inte det gör det jag vill? Jag vill alltså skapa ett separat nät med annat ssid.

Upptäckte nu att det enklaste sättet är att trycka på hotspot knappen i Windows 10. Den kan tydligen koppla upp sig på 2.4ghz och dela ut 5G.
Trodde inte det skulle funka på jobbdatorn eftersom det var spärrat på win7

Visste inte heller att det gick utan dubbla kort

Funkar skitbra och det gick bra att byta till 2.4G. funkade visst inte som jag trodde...

Synd, då blev det inget bygge. Barnen är glada för nu fungerar Google TV på hotellet nu istället för eventuellt nästa semester

Hur är ultrawide skärmar? Har idag två 23" skärmar och har börjat kika på en ultrawide istället. Mina nuvarande är både lite små och gamla/dåliga.

Finns några "billiga" 49" på blocket med 5000x1400 någonting i upplösning.

Någon som har erfarenhet? Ett annat alternativ är två större skärmar med högre upplösning.

Hur är ultrawide skärmar? Har idag två 23" skärmar och har börjat kika på en ultrawide istället. Mina nuvarande är både lite små och gamla/dåliga.

Någon som har erfarenhet? Ett annat alternativ är två större skärmar med högre upplösning.
Står i samma situation. Dubbla 27"-30" eller en kurvad fetbred... svårt val.

Hemma har jag en 32" 4k-skärm (3840 x 2160), på kontoret en böjd 34" 3440x1440. Dessutom använder jag även laptop-skärmen som del av skrivbordet. Tidigare hade jag två 24" 1920x1080 bredvid varandra på kontoret.

Jag är upplösningsknarkare, och minskar ofta zoom-nivåer så mycket jag kan för att på så stor arbetsyta (räknat i pixlar) som möjligt på skärmen. Jag har många fönster öppna samtidigt. Många som ser min set up frågar om jag ser något ?

Egentligen skulle 4k-skärmen vara bäst, men den är egentligen lite för liten i den meningen att i 100% så blir text osv lite för liten, även för mig. Jag tror att den skulle vara bättre om den var 34-36". Jag skulle kunna zooma in lite, men då tappar jag arbetsyta :cool:

kontorsskärmen på 3440x1440 blir ibland lite för trång, när jag är van vid 4k-skärmen, men har ett ganska behagligt förhållande mellan upplösning och storlek.

I bägge fallen ovan har jag svårare att "hålla ordning" på skärmen än vad jag hade med två 1080-skärmar, tex kunde jag då enkelt snäppa 4 sessioner av systemet jag jobbar i på ena skärmen, ha stöd-dokument på den andra, samt ha mail och chat på laptoppen. Jag vet att det finns verktyg som ska kunna hjälpa till med att skapa zoner, men har aldrig testat det. Dessutom kan jag inte göra det på den citrix-session som just nu tar upp den "stora" skärmen, samtidigt som jag kör konsult-datorn på laptop-skärmen.

Senast ändrad:
Och, när du köper skärm. se till att den har PD och USB-hubb, så att du kan ansluta datorn med en USB-c sladd och få ström och skärm-kabel genom USB-c. Då behövs bara en sladd till datorn, och ingen extra strömadapter. Datorn på jobbet har 230V in i skärmen, sen bara en USB-c till datorn, det är allt.

Kört bara en skärm länge för att slippa krångla. Win verkar inte komma ihåg hur man ville ha det på olika fysiska platser.

Nu med allt teams på video kör jag det på laptopskärmen och resten på stora.

Finns det nåt sätt att få datorn att komma ihåg var laptop står till höger och var till vänster osv?

Kört bara en skärm länge för att slippa krångla. Win verkar inte komma ihåg hur man ville ha det på olika fysiska platser.

Finns det nåt sätt att få datorn att komma ihåg var laptop står till höger och var till vänster osv?

Hmm, min dator kommer ihåg det (win10) när jag växlar mellan hemma och kontor. Även tidigare har gjort det, åtminstone i ett gäng år. På ett tidigare uppdrag där vi hade flexibelt kontor fick man ställa in på nytt varje gång man hamnade på en ny plats, även om den var likadan som de andra.

Men jag vet inte om det finns något inställning för att aktivera...
(det enda jag gör är att göra mina inställningar i display settings)

1645599205851.png

Tillägg till ovan. Jag hittade att man ska kunna lösa en del problem med att rensa i registret. Men då måste man vara admin på datorn, så det beror ju på din arbetsgivare om du kan det eller inte...

Jag kommer inte in i de två första, inte ens när jag är "local admin" på min dator. Den sista ser jag dock att det finns en del saker som jag kan identifiera som olika skärmar jag är kopplad till.

Som vanligt när det gäller register-ändringar så ska man ju vara försiktig :-)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Connectivity

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\ScaleFactors

Tillägg till ovan. Jag hittade att man ska kunna lösa en del problem med att rensa i registret. Men då måste man vara admin på datorn, så det beror ju på din arbetsgivare om du kan det eller inte...

Jag kommer inte in i de två första, inte ens när jag är "local admin" på min dator. Den sista ser jag dock att det finns en del saker som jag kan identifiera som olika skärmar jag är kopplad till.

Som vanligt när det gäller register-ändringar så ska man ju vara försiktig :-)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Connectivity

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\ScaleFactors
Låter skumt. Jag har en LA user också eftersom jag påstår att jag behöver installera verktyg etc.
Får kolla lite på det. Oftast är laptopen av när jag kommer hem och kopplar upp

Och, när du köper skärm. se till att den har PD och USB-hubb, så att du kan ansluta datorn med en USB-c sladd och få ström och skärm-kabel genom USB-c. Då behövs bara en sladd till datorn, och ingen extra strömadapter. Datorn på jobbet har 230V in i skärmen, sen bara en USB-c till datorn, det är allt.
Det här kan jag verkligen hålla med om!
På mitt gamla jobb hade jag en Dell U3219Q som hade denna funktion och dessutom en inbyggd KVM-switch så jag kunde även ha en stationär dator ansluten till skärmen och växla mellan dessa med ett snabbkommando eller via osdknapparna.
Otroligt smidig lösning!

Min dator kommer ihåg utmärkt var den är i förhållande till både skärmen hemma och dubbla skärmarna på jobbet. Sen en tredje defaultinställning om jag kopplar in mig i mötesrum. Win10 utan några särskilda inställningar.

Jag tycker annars också att det finns en viss vinst i att enkelt kunna organisera fönster på två mindre skärmar vs en stor.

Har en ASUS ZenBook, 14", som har inbyggt 2 skärmar. På jobbet har jag laptopen och en eller två skärmar igång samt en stor extern skärm. Funkar bra, men skulle jag köra tunga program skulle jag haft en annan dator. Nu blev det en ZenBook då jag har en sådan, fast 15", hemma. 4k på den hemma, i9 mm, grymt nöjd. Den är fortfarande lika dyr som då när jag köpte den. Trodde den skulle sjunka i pris lite till nu. Bra burk i alla fall.

Nån som är en fena på rclone (sync) (specifikt under linux, om det spelar roll)?

Det finns ju experter på allt här, så jag testar med en fråga istf att rtfm:a (https://rclone.org/filtering/)..

Jag har ett lokalt bildbibliotek på ca 70GB som jag skulle vilja synka mot två onlineproviders med 50GB tillgängligt var. Önskan är att sätta upp synkningar enligt följande:

Lokal katalog:
e:\Bilder

Synkningar:
1) Synka alla kataloger (och filer samt underkataloger däri) som matchar e:\Bilder\*dubbelsynk*) till provider 1 och 2.

2) Synka alla kataloger (och filer samt underkataloger däri) som matchar e:\Bilder\2021_* samt e:\Bilder\2022_*) till provider 1.

3) Synka de kataloger som ej ingår i 2) ovan till provider 2.

Kan även nämnas att de som matchas i synk1 även kan matcha i övriga, dvs det finns kataloger som heter 2021-01_Hej_dubbelsynk

Funderar på vad som är bäst väg.. kanske att först köra ett script som skapar filer med listor på katalogerna för de olika jobben, som jag sedan kan använda 'rclone sync --include-from fil_med_kataloger.txt'? Nån som gjort nåt liknande?

Tillbaka
Topp