Hur är ultrawide skärmar? Har idag två 23" skärmar och har börjat kika på en ultrawide istället. Mina nuvarande är både lite små och gamla/dåliga.
Finns några "billiga" 49" på blocket med 5000x1400 någonting i upplösning.
Någon som har erfarenhet? Ett annat alternativ är två större skärmar med högre upplösning.
Hemma har jag en 32" 4k-skärm (3840 x 2160), på kontoret en böjd 34" 3440x1440. Dessutom använder jag även laptop-skärmen som del av skrivbordet. Tidigare hade jag två 24" 1920x1080 bredvid varandra på kontoret.
Jag är upplösningsknarkare, och minskar ofta zoom-nivåer så mycket jag kan för att på så stor arbetsyta (räknat i pixlar) som möjligt på skärmen. Jag har många fönster öppna samtidigt. Många som ser min set up frågar om jag ser något ?
Egentligen skulle 4k-skärmen vara bäst, men den är egentligen lite för liten i den meningen att i 100% så blir text osv lite för liten, även för mig. Jag tror att den skulle vara bättre om den var 34-36". Jag skulle kunna zooma in lite, men då tappar jag arbetsyta
kontorsskärmen på 3440x1440 blir ibland lite för trång, när jag är van vid 4k-skärmen, men har ett ganska behagligt förhållande mellan upplösning och storlek.
I bägge fallen ovan har jag svårare att "hålla ordning" på skärmen än vad jag hade med två 1080-skärmar, tex kunde jag då enkelt snäppa 4 sessioner av systemet jag jobbar i på ena skärmen, ha stöd-dokument på den andra, samt ha mail och chat på laptoppen. Jag vet att det finns verktyg som ska kunna hjälpa till med att skapa zoner, men har aldrig testat det. Dessutom kan jag inte göra det på den citrix-session som just nu tar upp den "stora" skärmen, samtidigt som jag kör konsult-datorn på laptop-skärmen.