marr
Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Fel färg.... :pHittade äntligen det givna märket för alla cyklister….
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fel färg.... :pHittade äntligen det givna märket för alla cyklister….
Man kan inte få allt ?Fel färg.... :p
Första gången du slipar gör du i regel en omprofilering. Ofta är slipningen inte så bra och ofta konvex. Då du säker slipar en annan vinkel än fabriken blir det mer stål som ska slipas bort första gången. När du väl satt din nya egg så kommer det vara enklare nästa gång du slipar om. En anledning till att man behöver en grov 200-400 sten. Med en 1000 sten tar det lång tid och sliter på stenen. Jag köpte inte en grov sten och fick kämpa med 1000 första gången men när man väl satt sin nya vinkel funkar 1000 bra som startsten. Men 200-400 stenar är billiga så värt att köpa direkt.Kom ett paket idag, har provslipat lite, och fick väl upp lite mer skärpa än innan, men var nog för feg och tog för lite för fick inte upp den där råeggen riktigt som dom pratar om i videoklippen som jag kollade på, får ta en vända till och ta lite mer få se om det blir bättre. Kändes inte jättesvårt att lära sig, var inte så noga med vinkeln sa han på ett av klippen, bara man höll sig lika hela tiden så man inte ändrade vinkel beroende På var på bladet man var.
Kom en GoProhållare med snabbfäste för styret också, så jag kan sätta Lumonite-lampan på cykeln också vid behov...
Visa bilaga 531333
Första gången du slipar gör du i regel en omprofilering. Ofta är slipningen inte så bra och ofta konvex. Då du säker slipar en annan vinkel än fabriken blir det mer stål som ska slipas bort första gången. När du väl satt din nya egg så kommer det vara enklare nästa gång du slipar om. En anledning till att man behöver en grov 200-400 sten. Med en 1000 sten tar det lång tid och sliter på stenen. Jag köpte inte en grov sten och fick kämpa med 1000 första gången men när man väl satt sin nya vinkel funkar 1000 bra som startsten. Men 200-400 stenar är billiga så värt att köpa direkt.
Jag använder en lupp för att se hur mycket jag slipat, att känna råeggen med fingrarna kan vara svårt tycker jag.Den blåa stenen är en 240-sten så har redan en grov, måste nog bara våga ta lite mer så jag får till "min" profil på hela eggen...
Jag håller inte med, jag tycker det är lätt att känna den. Med fina pulverstål är den lite mindre men ändå klart kännbar när man drar fingertopparna på motsatt sida (riktning rygg mot egg). Jag tror det handlar mer om att våga slipa bara en sida tills man är där.Jag använder en lupp för att se hur mycket jag slipat, att känna råeggen med fingrarna kan vara svårt tycker jag.
Det beror på hur långt man vill slipa, har man en kniv med hack som skall slipas ned ordentligt är det inga problem att känna råeggen men vill man bara slipa precis så mycket att en råegg börjar bildas men inte mer är råeggen så liten att den kan vara svår att känna med fingrarna tycker jag. .Jag håller inte med, jag tycker det är lätt att känna den. Med fina pulverstål är den lite mindre men ändå klart kännbar när man drar fingertopparna på motsatt sida (riktning rygg mot egg). Jag tror det handlar mer om att våga slipa bara en sida tills man är där.
Jag brukar dra eggen över nageln. Då känner man tydligt om det är jämnt skägg längst bladet. Samma sak när jag är på sista steget alltså att putsa bort råeggen då drar jag kniven över nageln för att enkelt känna om något finns kvar.Det beror på hur långt man vill slipa, har man en kniv med hack som skall slipas ned ordentligt är det inga problem att känna råeggen men vill man bara slipa precis så mycket att en råegg börjar bildas men inte mer är råeggen så liten att den kan vara svår att känna med fingrarna tycker jag. .
Det går bra numera tycker jag, lättare än att se med ögonen. Känseln är bättre och synen blir sämre så skall man kunna slipa på ålderns höst är det det nog bra att lära sig känna.Jag använder en lupp för att se hur mycket jag slipat, att känna råeggen med fingrarna kan vara svårt tycker jag.
E du vänsterhänt? De e min fru och hon slutade svära över snea brödskivor efter att jag köpte henne en brödkniv för sånt folk. En zwilling. Trevlig brödknivI en levain, med hårt skal, jag bakar sånt, så drog den alltid rejält snett i toppen, vilket i prinicip ALLA brödknivar gör
Victorinox bagarkniv anses i många tester vara en bra brödkniv även i jämförelse med dyrare smidda. 26 cm lång. En bra brukskniv.Jag köpte en brödkniv till tjejen, en fiskars norr, deras bättre knivar.
I en levain, med hårt skal, jag bakar sånt, så drog den alltid rejält snett i toppen, vilket i prinicip ALLA brödknivar gör, men efter en slip med vulkanusen, går den helt sinnesjukt rakt, fattar inte hur det gick till. Nu är den vass som fan, går lätt igenom hårthårt skal och går rakt i toppen, succe.
Om den ändå bara varit en 3 cm längre. :(
Nope, högerhänt, men det borde inte spela roll, en högerhänt person börjar skära i andra änden än en vänsterhänt, så eggen är bort från brödet, den sneslipade delen, den platta mot brödet.E du vänsterhänt? De e min fru och hon slutade svära över snea brödskivor efter att jag köpte henne en brödkniv för sånt folk. En zwilling. Trevlig brödkniv
Hur tänkte du nu?Nope, högerhänt, men det borde inte spela roll, en högerhänt person börjar skära i andra änden än en vänsterhänt, så eggen är bort från brödet, den sneslipade delen, den platta mot brödet.
Med en kniv för vänsterhänt alltså. :) Var lite otydlig.Hur tänkte du nu?
Aha, då håller jag med om precis allt du skrev.Med en kniv för vänsterhänt alltså. :) Var lite otydlig.
Trevliga. Vad är det för märke på den mindre ?Är detta den officiella knivtrådwn? Isf har jag ett bidrag! Igår tog tålamodet slut med mina två 15 år gamla knivar som jag fått genom någon julklapp genom jobbet i form av presentkort.
Drog förbi cleancut och kom hem med dessa två samt en keravikstav
Känslan av att skära en morot med gyuton att sedan finhacka var absurd, inser nu att jag kastat bort 20 år av mitt liv på pissiga knivar.
Visa bilaga 686298
Takamura V10 SpecialTrevliga. Vad är det för märke på den mindre ?
Tack:) små tittar på ersättare till mina Mac knivar.Takamura V10 Special