Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då lär du inte behöva tips att få ihop det snyggt ;) Jag hade ett som jag svetsat ihop men det var nog inte av bästa modell för när jag senast skulle bygga ett hjul upptäckte jag att det var slängt.Jag är finsnickare.
Så jag kommer INTE att bygga ett själv. ??
Nej, brun i något ljusare kulör än original. På bilderna är minkoljan applicerad för någon halvtimma sedan, därav den mörka tonen.Imponerad av ditt mekande. Men är lite bekymrad över sadeln, svart skokräm?
Nej, brun i något ljusare kulör än original. På bilderna är minkoljan applicerad för någon halvtimma sedan, därav den mörka tonen.
Nej, inte Medaille d’Or. Sjunker in ordentligt. Lite fånigt att hävda den här typen av grejer, men det är nog världens bästa skokräm.Men ändå, färgar inte skokrämen av sig?
knappast permanent. det tar typ högst en kvart att rikta ett hjul, inklusive att vända den aktuella cykeln uppochner.Snarare har jag omkring tio olika hjul som behöver riktas och jag har ingen lust att hänga upp en cykel permanent i mekstället - känns klumpigt. Nä, det får bli ett riktställ! :)
Fast då repar han ju sönder de fina sadlarna. Ett riktställ är da shit!knappast permanent. det tar typ högst en kvart att rikta ett hjul, inklusive att vända den aktuella cykeln uppochner.
du behöver inte ens montera av hjulet?
Fördelen är också att man kan placera det på ett bord och få bra arbetsställning, det är av stor betydelse. Plus att arbetet blir enklare med riktiga anhåll.Fast då repar han ju sönder de fina sadlarna. Ett riktställ är da shit!
För att inte tala om att jag kommer att skita ned styrlindan.. ?Fast då repar han ju sönder de fina sadlarna. Ett riktställ är da shit!
Och bomullslinor är tyvärr knepiga att få rena.För att inte tala om att jag kommer att skita ned styrlindan.. ?
Det kan jag tänka mig. Första ggn för mig, kört läder tidigare. Inga konstmaterial på mina hojar (så långt det går att undvika).Och bomullslinor är tyvärr knepiga att få rena.
Det hedrar äldre cyklar att använda tidstypiska material.Det kan jag tänka mig. Första ggn för mig, kört läder tidigare. Inga konstmaterial på mina hojar (så långt det går att undvika).
Det hedrar alla cyklar att skippa plasten! ?Det hedrar äldre cyklar att använda tidstypiska material.
Tjusigt, det tar sig!Ny sjudelad frikrans på. Blev en Shimano 14-28 då SunRace 13-28 var slut överallt. Det här ska också bli kul att testa, Shimano 600 med indexerade reglage. En del menar att det kan funka då 600:an flyttar sig lika mycket i sidled per ”klick” som senare växelförare. Nu är konstruktionen, som @aben berättade i Miyatatråden, inte lika smidig som den senare parallellogramdesignen men bara den växlar kanske det går att leva med?
Ut med det bara. Riv av plåstret.Tjusigt, det tar sig!
Jag har någon synpunkt på bakväxeln/kransen men det vågar jag nog inte skriva, bättre att testa och se hur det funkar ihop :)
Bakväxeln är egentligen gjord för ett mindre omfång på kransen, men jag sökte nu och fann att den faktiskt klarar upp till 28T så jag hade fel :)Ut med det bara. Riv av plåstret.
Skönt att få det dubbelkollat ändå - hade läst samma sak.Bakväxeln är egentligen gjord för ett mindre omfång på kransen, men jag sökte nu och fann att den faktiskt klarar upp till 28T så jag hade fel :)
Man hittar mycket intressant, läste att anledningen till att Shimano och andra länge använde rakt parallellogram var att Suntour tog patent på snedställt parallellogram redan på 1950-talet och det var först efter att patentet gick ut på 80-talet som Shimano också kunde börja med det.Skönt att få det dubbelkollat ändå - hade läst samma sak.
Nu får jag korrigera mig själv igen. Bromsreglagen är gamla Altenburger.Jag tror efter lite googlande att det är Mafac original bromsreglage. Det tycks ha funnits modeller på 50-talet med ”half hoods” där det satt en justeringsskruv i gummit (kanske vulkad fast, jag vet inte). Det står nu inte ”Mafac” på reglagen, men efter ytterligare några klick verkar det ha funnits modeller där firmanamnet stod på hoodsen.
Det är förstås lögn i helvete att hitta sådana hoods (tycks finnas någon amerikansk firma som tillverkar, men priset vågar jag inte ta reda på) så jag får kika efter justeringsskruvar enbart. När jag hämtade cykeln satt det en massa tejp runt toppen på reglaget som antagligen hållit fast vajerhöljet, så något säger mig att den där skruven kan behövas…
OM jag nu ska använda de där reglagen.
Vad är det för reglage du tänker dig att använda?Hjulafton kom tidigt i år. 28-622 känns vettigt för blandat underlag.
Visa bilaga 534004
Ny sjudelad frikrans på. Blev en Shimano 14-28 då SunRace 13-28 var slut överallt. Det här ska också bli kul att testa, Shimano 600 med indexerade reglage. En del menar att det kan funka då 600:an flyttar sig lika mycket i sidled per ”klick” som senare växelförare. Nu är konstruktionen, som @aben berättade i Miyatatråden, inte lika smidig som den senare parallellogramdesignen men bara den växlar kanske det går att leva med?
Visa bilaga 534008
STI för sjudelat. Shimano SRX.Vad är det för reglage du tänker dig att använda?
Det kallar jag ett snyggt vevparti!Visa bilaga 534085
Jag har köpt ett vevparti! Sugino Mighty, 53/42. Franska gängor för pedalerna men blir det ett problem får jag väl gänga om dårå.
Ja, jag satt och dreglade i... trettio sekunder. Sedan: Buy It Now-knappen.Det kallar jag ett snyggt vevparti!
Justja, de på bild tidigare i tråden. De blir säkert bra. Fettet i dem brukar stelna med tiden och ta bort all tillstymmelse till funktion. Men det går att lösa.STI för sjudelat. Shimano SRX.
Allt går att lösa. Med rätt lösningsmedel. Det vet du.Justja, de på bild tidigare i tråden. De blir säkert bra. Fettet i dem brukar stelna med tiden och ta bort all tillstymmelse till funktion. Men det går att lösa.
Är vevpartiet tänkt för Monarken? Shimano Arabesque-växlarna har stil men det här vevpartiet är minst en klass högre. Klingorna ser dessutom helt fräscha ut.Visa bilaga 534085
Jag har köpt ett vevparti! Sugino Mighty, 53/42. Franska gängor för pedalerna men blir det ett problem får jag väl gänga om dårå.
Det är klart det ska på Monarken! ?Är vevpartiet tänkt för Monarken? Shimano Arabesque-växlarna har stil men det här vevpartiet är minst en klass högre. Klingorna ser dessutom helt fräscha ut.
Funkar Arabesque-växlarna hade jag kört på dem, det blir fin balans tycker jag med STI-handtagen som det modernaste, vevparti och växlar någonstans i mitten och mafac-bromsar och flygstålsram som det äldre ursprungliga.Det är klart det ska på Monarken! ?
Fair enough. Vad föreslår du för växlar?
Jag testar om det går. Annars lurar jag på äldre Ultegra som växelförare, kanske 6500- eller 6600-serien.Funkar Arabesque-växlarna hade jag kört på dem, det blir fin balans tycker jag med STI-handtagen som det modernaste, vevparti och växlar någonstans i mitten och mafac-bromsar och flygstålsram som det äldre ursprungliga.
Kolla Disraeli Gears: https://www.disraeligears.co.uk/site/home.htmlSpännande tråd, följer med intresse!
Ang olika modeller på bakväxlar etc. finns det någon bra sida där de olika serierna med resp modeller listas?
Säg till exempel att jag har en racer från -73. Det skulle vara intressant att kunna se vilka modeller som huserade på den tiden, för att få hjälp att göra tidsenliga byggen.
RD-6401 kör jag med rsx handtag och 7-delat, det funkar i alla fall bra.Jag testar om det går. Annars lurar jag på äldre Ultegra som växelförare, kanske 6500- eller 6600-serien.
Ja, det ska inte vara några som helst problem då de växelförarna (600 Ultegra) är byggda för indexering. Mina 600 är från 70-talet.RD-6401 kör jag med rsx handtag och 7-delat, det funkar i alla fall bra.
kan varmt rekommendera boken 'the dancing chain. till och med bra att sträckläsa.Jag testar om det går. Annars lurar jag på äldre Ultegra som växelförare, kanske 6500- eller 6600-serien.
Oj, vilket verk. Där fanns hela djungeln.Kolla Disraeli Gears: https://www.disraeligears.co.uk/site/home.html
I ärlighetens namn är det en del grejer som fattas. ;)Oj, vilket verk. Där fanns hela djungeln.
I ärlighetens namn tycker jag du ska köra en bakväxel i "helsilver", vet inte om det finns ultegra modeller i sådant utförande, men ultegra har jag endast sätt med sådana där "mattgråa inslag". Det kanske är helt ogrundat men sådana derailleurs tycker jag ser för "moderna" ut.I ärlighetens namn är det en del grejer som fattas. ;)
Jag kommer att köra 6400-serien (tricolour).I ärlighetens namn tycker jag du ska köra en bakväxel i "helsilver", vet inte om det finns ultegra modeller i sådant utförande, men ultegra har jag endast sätt med sådana där "mattgråa inslag". Det kanske är helt ogrundat men sådana derailleurs tycker jag ser för "moderna" ut.
Såg nu att det finns ultegra rd-6500 som stämmer med mitt råd.
Det blir säkert super.Jag kommer att köra 6400-serien (tricolour).
Tack!Det blir säkert super.
Kikade igen hur fin vevhylsan blev utvändigt efter putsning, väldigt fina nyanser på den cykeln. ?