Byggtråd Monark racer -59

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Snarare har jag omkring tio olika hjul som behöver riktas och jag har ingen lust att hänga upp en cykel permanent i mekstället - känns klumpigt. Nä, det får bli ett riktställ! :)
knappast permanent. det tar typ högst en kvart att rikta ett hjul, inklusive att vända den aktuella cykeln uppochner.

du behöver inte ens montera av hjulet?

Hjulafton kom tidigt i år. 28-622 känns vettigt för blandat underlag.
E6D22BF2-CEB5-4C51-BDE1-C0F93CB7DDAA.jpeg

Ny sjudelad frikrans på. Blev en Shimano 14-28 då SunRace 13-28 var slut överallt. Det här ska också bli kul att testa, Shimano 600 med indexerade reglage. En del menar att det kan funka då 600:an flyttar sig lika mycket i sidled per ”klick” som senare växelförare. Nu är konstruktionen, som @aben berättade i Miyatatråden, inte lika smidig som den senare parallellogramdesignen men bara den växlar kanske det går att leva med?
6D52A6B7-184E-4D71-A0D7-12A9A80ABE1C.jpeg

Bilagor

• BC263CF9-0E90-44A9-83EE-A42EE3296251.jpeg
    BC263CF9-0E90-44A9-83EE-A42EE3296251.jpeg
    1.2 MB · Besök: 137
Senast redigerad av en moderator:
Ny sjudelad frikrans på. Blev en Shimano 14-28 då SunRace 13-28 var slut överallt. Det här ska också bli kul att testa, Shimano 600 med indexerade reglage. En del menar att det kan funka då 600:an flyttar sig lika mycket i sidled per ”klick” som senare växelförare. Nu är konstruktionen, som @aben berättade i Miyatatråden, inte lika smidig som den senare parallellogramdesignen men bara den växlar kanske det går att leva med?
Tjusigt, det tar sig!

Jag har någon synpunkt på bakväxeln/kransen men det vågar jag nog inte skriva, bättre att testa och se hur det funkar ihop :)

Skönt att få det dubbelkollat ändå - hade läst samma sak.
Man hittar mycket intressant, läste att anledningen till att Shimano och andra länge använde rakt parallellogram var att Suntour tog patent på snedställt parallellogram redan på 1950-talet och det var först efter att patentet gick ut på 80-talet som Shimano också kunde börja med det.

Jag tror efter lite googlande att det är Mafac original bromsreglage. Det tycks ha funnits modeller på 50-talet med ”half hoods” där det satt en justeringsskruv i gummit (kanske vulkad fast, jag vet inte). Det står nu inte ”Mafac” på reglagen, men efter ytterligare några klick verkar det ha funnits modeller där firmanamnet stod på hoodsen.

Det är förstås lögn i helvete att hitta sådana hoods (tycks finnas någon amerikansk firma som tillverkar, men priset vågar jag inte ta reda på) så jag får kika efter justeringsskruvar enbart. När jag hämtade cykeln satt det en massa tejp runt toppen på reglaget som antagligen hållit fast vajerhöljet, så något säger mig att den där skruven kan behövas…

OM jag nu ska använda de där reglagen.
Nu får jag korrigera mig själv igen. Bromsreglagen är gamla Altenburger.

Hjulafton kom tidigt i år. 28-622 känns vettigt för blandat underlag.
Visa bilaga 534004

Visa bilaga 534008
Vad är det för reglage du tänker dig att använda?

Är vevpartiet tänkt för Monarken? Shimano Arabesque-växlarna har stil men det här vevpartiet är minst en klass högre. Klingorna ser dessutom helt fräscha ut.
Det är klart det ska på Monarken! ?

Fair enough. Vad föreslår du för växlar?

Det är klart det ska på Monarken! ?

Fair enough. Vad föreslår du för växlar?
Funkar Arabesque-växlarna hade jag kört på dem, det blir fin balans tycker jag med STI-handtagen som det modernaste, vevparti och växlar någonstans i mitten och mafac-bromsar och flygstålsram som det äldre ursprungliga.

Senast ändrad:
Funkar Arabesque-växlarna hade jag kört på dem, det blir fin balans tycker jag med STI-handtagen som det modernaste, vevparti och växlar någonstans i mitten och mafac-bromsar och flygstålsram som det äldre ursprungliga.
Jag testar om det går. Annars lurar jag på äldre Ultegra som växelförare, kanske 6500- eller 6600-serien.

Spännande tråd, följer med intresse!

Ang olika modeller på bakväxlar etc. finns det någon bra sida där de olika serierna med resp modeller listas?

Säg till exempel att jag har en racer från -73. Det skulle vara intressant att kunna se vilka modeller som huserade på den tiden, för att få hjälp att göra tidsenliga byggen.

Spännande tråd, följer med intresse!

Ang olika modeller på bakväxlar etc. finns det någon bra sida där de olika serierna med resp modeller listas?

Säg till exempel att jag har en racer från -73. Det skulle vara intressant att kunna se vilka modeller som huserade på den tiden, för att få hjälp att göra tidsenliga byggen.
Kolla Disraeli Gears: https://www.disraeligears.co.uk/site/home.html

Jag testar om det går. Annars lurar jag på äldre Ultegra som växelförare, kanske 6500- eller 6600-serien.
kan varmt rekommendera boken 'the dancing chain. till och med bra att sträckläsa.

sen kan det räcka om t ex växeln är ungefär från rätt tid. oftast är det bra att faktiskt ta vara på den som finns. aktuellt att byta mest om någon utan känsla satt dit något modernt....
.
46F695B3-E2C3-47C8-9625-653BDC63FBE2.jpeg

I ärlighetens namn är det en del grejer som fattas. ;)
I ärlighetens namn tycker jag du ska köra en bakväxel i "helsilver", vet inte om det finns ultegra modeller i sådant utförande, men ultegra har jag endast sätt med sådana där "mattgråa inslag". Det kanske är helt ogrundat men sådana derailleurs tycker jag ser för "moderna" ut.

Såg nu att det finns ultegra rd-6500 som stämmer med mitt råd.

I ärlighetens namn tycker jag du ska köra en bakväxel i "helsilver", vet inte om det finns ultegra modeller i sådant utförande, men ultegra har jag endast sätt med sådana där "mattgråa inslag". Det kanske är helt ogrundat men sådana derailleurs tycker jag ser för "moderna" ut.

Såg nu att det finns ultegra rd-6500 som stämmer med mitt råd.
Jag kommer att köra 6400-serien (tricolour).

Tillbaka
Topp