Byggtråd Monark racer -59

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Om detta ska bli en caferacer kan ju tidsenliga friktionsväxlar på ramen vara fint. Vid hårda spurter trycker du till växeln med knät.

Just saying…
Jo, absolut, och de duger till hård cykling också. Men jag vill ha en hoj som är användarvänlig och funkar att cykla ”ordentligt” på om du fattar vad jag menar. Ett av målen med renoveringen är att se om det går att bygga en sån typ av cykel på en gammal kvalitetsram.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
@aben Jag har roat mig med att sitta med telefonen en stund och de få sökresultat som finns verkar påstå att Mafac Racer ska ha bromsreglage med ”short pull”, vilket borde innebära att de drar typ åtta millimeter vajer.

Varför går jag inte ut och mäter bara? Jo, jag vet inte riktigt hur jag ska göra… ☺️
 

aben

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
@aben Jag har roat mig med att sitta med telefonen en stund och de få sökresultat som finns verkar påstå att Mafac Racer ska ha bromsreglage med ”short pull”, vilket borde innebära att de drar typ åtta millimeter vajer.

Varför går jag inte ut och mäter bara? Jo, jag vet inte riktigt hur jag ska göra… ☺️
Man mäter hur mycket vajern rör sig när man drar handtaget i botten, så förstod jag det åtminstone. Förutsatt då att handtagen är de rätta till bromsarna.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Man mäter hur mycket vajern rör sig när man drar handtaget i botten, så förstod jag det åtminstone. Förutsatt då att handtagen är de rätta till bromsarna.
Det är det jag inte förstår. Beroende på hur klossarna är inställda dras ju olika mycket vajer. När klossarna är i botten är ju resten bara flex.
 

aben

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Det är det jag inte förstår. Beroende på hur klossarna är inställda dras ju olika mycket vajer. När klossarna är i botten är ju resten bara flex.
Jag lossade vajern från bromsen, annars kan man inte mäta hur mycket vajer handtaget drar vid fullt "indrag".

Edit. Står så här: "... amount of cable pull per full lever travel (about 20 degree angle)"
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Efter och före.
Visa bilaga 533018
Lustiga reglage som är gjorda för vanlig ”Shimanonippel” och inte päronnippel som väl varit standard på vajrar till racerbromshandtag i många, många år? Man ser också skarven där aluminiumet har lötts ihop.

På insidan av toppen eller ”skallen” där vajerhöljet ska stoppas in finns det gängor, så det ser ut som att originalhöljena kanske har avslutats med en gängad nippel istället för att bara tryckas in i reglaget som brukar vara comme-il faut.
Jag tror efter lite googlande att det är Mafac original bromsreglage. Det tycks ha funnits modeller på 50-talet med ”half hoods” där det satt en justeringsskruv i gummit (kanske vulkad fast, jag vet inte). Det står nu inte ”Mafac” på reglagen, men efter ytterligare några klick verkar det ha funnits modeller där firmanamnet stod på hoodsen.

Det är förstås lögn i helvete att hitta sådana hoods (tycks finnas någon amerikansk firma som tillverkar, men priset vågar jag inte ta reda på) så jag får kika efter justeringsskruvar enbart. När jag hämtade cykeln satt det en massa tejp runt toppen på reglaget som antagligen hållit fast vajerhöljet, så något säger mig att den där skruven kan behövas…

OM jag nu ska använda de där reglagen.
 
Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Det finns ju STI-reglage som inte ser helt uppåt väggarna fula ut, som enligt ovan stående borde funka med resten av din drivlina. Sora 9-delat brukar dyka upp för någon femhundring ibland:

Annars finns ju också det lite alternativa Gevenalle, där du både kan köra indexerat och friktion, rätt färg har de också:
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Det finns ju STI-reglage som inte ser helt uppåt väggarna fula ut, som enligt ovan stående borde funka med resten av din drivlina. Sora 9-delat brukar dyka upp för någon femhundring ibland:

Annars finns ju också det lite alternativa Gevenalle, där du både kan köra indexerat och friktion, rätt färg har de också:
Gevenalle står på önskelistan, väldigt fina. Men jag ser inte att man skulle kunna köra Audax indexerat - är inte de enbart för friktion?
 
Senast ändrad:

Mashimaro

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Äldre shimano STI-reglage typ 105 eller Ultegra (eller Dura Ace) från de första generationerna är väl inte så fula. Men så ska de väl lira med både växel och broms när det gäller vajerdragning också.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Äldre shimano STI-reglage typ 105 eller Ultegra (eller Dura Ace) från de första generationerna är väl inte så fula. Men så ska de väl lira med både växel och broms när det gäller vajerdragning också.
Den första generationen (eller generationerna) av 105 är väl de med insexskruven framtill va? Riktigt fula tycker jag. Dura-Ace kanske är snyggare?

Edit: Det verkar finnas en del kompabilitetsproblem med äldre Dura-Ace och andra Shimanogrejer. Försökte läsa på Sheldon Browns hemsida som är så hyllad. Måste säga att jag tycker att den är helt värdelös.
 
Senast ändrad:

Mashimaro

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Den första generationen (eller generationerna) av 105 är väl de med insexskruven framtill va? Riktigt fula tycker jag. Dura-Ace kanske är snyggare?

Edit: Det verkar finnas en del kompabilitetsproblem med äldre Dura-Ace och andra Shimanogrejer. Försökte läsa på Sheldon Browns hemsida som är så hyllad. Måste säga att jag tycker att den är helt värdelös.
Absolut. Insexskruven fram. Dura Ace bör oftast endast mixas med Dura Ace av samma generation :)
 

John Blaze

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Man kan också bygga något treväxlat. Inspiration:
1642178525000.png
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Efter att ha konsulterat Anders på Veloform bestämde jag mig för att behålla det gamla vevpartiet. Hade det varit det parti som Kjell Ahlqvist (Cykelhobby) trodde, alltså ett franskgängat, hade jag kunnat byta till nya vevar och klingor. När jag fick hem cykeln visade det ju sig vara ett smitt vevparti. Gängorna är Fauber och ska man sätta fyrkantslager är man hänvisad till finnen som gör adaptrar mellan Fauber och engelsk/italiensk gänga. Det blir mycket pengar och lite funktion tycker jag.

Så vassegoa, här är vevpartiet innan nedmontering.
image.jpg
 

aben

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Efter att ha konsulterat Anders på Veloform bestämde jag mig för att behålla det gamla vevpartiet. Hade det varit det parti som Kjell Ahlqvist (Cykelhobby) trodde, alltså ett franskgängat, hade jag kunnat byta till nya vevar och klingor. När jag fick hem cykeln visade det ju sig vara ett smitt vevparti. Gängorna är Fauber och ska man sätta fyrkantslager är man hänvisad till finnen som gör adaptrar mellan Fauber och engelsk/italiensk gänga. Det blir mycket pengar och lite funktion tycker jag.
Det finns fyrkantsaxlar till Fauber-skålar, Crescent använde det på sina tioväxlade under åttiotalet. Tror inte de tillverkas längre men beg. borde de inte vara omöjligt att få tag i.

 

Hasse#7

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Ingen högoddsare direkt.

Visa bilaga 533228
Visa bilaga 533229

Jag ska väl lägga till att den mindre klingan på originalpartiet var skev och oanvändbar, så det ökade ju motivationen lite.

Och gaffeln blir röd.
Visa bilaga 533230
Man undrar ju lite om det inte skulle se bra ut med Monarkblå gaffelben, röd krona och dropouts samt lite vitt vid sammanfogningarna i gaffeln. Ovanför styrröret lite kromat och sen en röd styrlinda. Jag har en omlackad 65:a som jag haft sen jag var 14 år. Inget som lätt blir original igen men ändå trevlig.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Man undrar ju lite om det inte skulle se bra ut med Monarkblå gaffel en, röd krona och dropouts samt lite vitt vid sammanfogningarna i gaffeln. Ovanför styrröret lite kromat och sen en röd styrlinda. Jag har en omlackad 65:a som jag haft sen jag var 14 år. Inget som lätt blir original igen men ändå trevlig.
Skulle säkert vara fint. Men att hitta sprayfärg med rätt nyans låter sig inte göras. Dessutom brukar det (tycker jag) skära sig när man lackar om en detalj i samma färg som originalet men låter resten av fordonet behålla sin gamla lackering. Bättre att förtydliga effekten med att byta färg - då ser det mindre konstigt ut.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Snyggt!

Frun min kör lite nyare mafac racer med moderna reglage och det fungerar fint men jag tycker du ska behålla de gamla! Riktigt snygga! Gamla cyklar behöver inte hoods imo heller.

Min fru och jag har båda kört många många mil med styr-änds-reglage och det är en jäkla bra kompromiss. De är indexerade till 9-delat vilket eventuellt stämmer för dig (vet ej) men med ett vred på sidan kan man skifta till helt indexerat. Perfekt om något strular och man behöver hanka sig hem med ett böjt växelöra eller liknande. (Man kan även flytta ner reglagen på ramen om en wire går av, skifta vilken som styr fram/bak och köra allt från 5-10 delad kassett. Jag är stort fan. Nackdelen är att man någon gång i början växlar med knät när man står upp i en backe men man vänjer sig fort. Sedan är de absolut inte lika bra som moderna indexerade men de är ju en kompromiss :)

Tyvärr verkar de ha gått upp i pris. Innan pandemin kostade de 500kr men finns kanske på köp o sälj.


Ang skruven borde du försöka ta reda på vad det är för gänga. Har du tur passar någon av de modernare skruvarna till bromsar.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Snyggt!

Frun min kör lite nyare mafac racer med moderna reglage och det fungerar fint men jag tycker du ska behålla de gamla! Riktigt snygga! Gamla cyklar behöver inte hoods imo heller.

Min fru och jag har båda kört många många mil med styr-änds-reglage och det är en jäkla bra kompromiss. De är indexerade till 9-delat vilket eventuellt stämmer för dig (vet ej) men med ett vred på sidan kan man skifta till helt indexerat. Perfekt om något strular och man behöver hanka sig hem med ett böjt växelöra eller liknande. (Man kan även flytta ner reglagen på ramen om en wire går av, skifta vilken som styr fram/bak och köra allt från 5-10 delad kassett. Jag är stort fan. Nackdelen är att man någon gång i början växlar med knät när man står upp i en backe men man vänjer sig fort. Sedan är de absolut inte lika bra som moderna indexerade men de är ju en kompromiss :)

Tyvärr verkar de ha gått upp i pris. Innan pandemin kostade de 500kr men finns kanske på köp o sälj.


Ang skruven borde du försöka ta reda på vad det är för gänga. Har du tur passar någon av de modernare skruvarna till bromsar.
Tack för fint inlägg! Jag har lurat på styrändsreglage men jag har mer eller mindre bestämt mig för Gevenalle. Ska spara ihop lite pengar först, så jag börjar med att köra Shimano 600 med vanliga ramreglage.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Ni vet, det är som Triss.

Plötsligt händer det.

1684B5FF-6F82-4A84-8E6E-2E4CC89BC746.jpeg

50717983-82E0-4E45-808B-9F7F1CF0DDE7.jpeg


Jag snodde ju vevaxeln från min brukshoj. Sedan kom jag på att jag hade en klassisk Fauber Special-vev liggande efter ett felköp. En cykel som legat slängd i skogen bakom sjukstugan i ett år fick donera kedjedrevet. Jag tycker att det blev bättre än aluvevarna som satt tidigare med tanke på allt övrigt krom på hojen. Och som bonus fick jag en trevligare lägre utväxling.
78990E47-79BB-4E01-9042-6AFEF8BEC099.jpeg
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Ni vet, det är som Triss.

Plötsligt händer det.

Visa bilaga 533393
Visa bilaga 533394

Jag snodde ju vevaxeln från min brukshoj. Sedan kom jag på att jag hade en klassisk Fauber Special-vev liggande efter ett felköp. En cykel som legat slängd i skogen bakom sjukstugan i ett år fick donera kedjedrevet. Jag tycker att det blev bättre än aluvevarna som satt tidigare med tanke på allt övrigt krom på hojen. Och som bonus fick jag en trevligare lägre utväxling.
Visa bilaga 533395

De reglagen blir nog super! Förmodligen bättre på alla punkter än styränds:)

Måste också säga att jag är duktigt avundsjuk på cykeln! Kliar ordentligt i byggar-tarmen men får bygga klart det jag har först ;)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Ser ut som att du fick den röda färgen på gaffeln till att precis matcha det röda på ramen. Snyggt :)
Tack! RAL 3000 Feuerrot. Inga konstigheter.

Jag körde kanadickmetoden i dag och knäckte ut de bakre stagen för hand till 126 mm. Byggde ett sånt där verktyg för att kolla linjeringen (av en rundstav, en bult och en bit mahogny) och fick det att stämma hyfsat. Jäklar vilket motsträvigt stål dock!

Har en fundering: Vilka växelförare ska jag satsa på nu när jag ska köra indexerat?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer