Canyon Grizl

Canyon Grizl
Att man kan ha så kul i min ålder...är så nöjd med cykeln. Har varit ute 3 korta turer idag fick väl ihop typ 5mil.
Älskar elbakväxeln den växlar så snabbt, mjukt å tyst....hoppas Duden (fatbiken) kommer med en sån växel snart :) Har även kollat lite på däcksbredden nuvarande däck är 45mm ett 53-54mm däck tror jag är max.
Så ett Thunder Burt 2.1" funkar men knappast 2.2" eller bredare!

PS Har nu även tagit bort decalen längst ner på ramen å plastskivan bakom kassetten.
IMGP0758.JPG

Canyon Grizl
Att man kan ha så kul i min ålder...är så nöjd med cykeln. Har varit ute 3 korta turer idag fick väl ihop typ 5mil.
Älskar elbakväxeln den växlar så snabbt, mjukt å tyst....hoppas Duden (fatbiken) kommer med en sån växel snart :) Har även kollat lite på däcksbredden nuvarande däck är 45mm ett 53-54mm däck tror jag är max.

PS Har nu även tagit bort decalen längst ner på ramen å plastskivan bakom kassetten.
Visa bilaga 533938

Canyon Grizl
Så nu har man varit ute med sin Grizl för 2:a dagen i rad!
Måste bara fråga er som kör med eTap jag ser ingen lampa som lyser på bakväxeln som visar grönt/rött som visar hur mkt batteri som är kvar.....men som sagt allt funkar annars perfekt :)

Canyon Grizl
Levererar Canyon med perfekt inställda växlar? På min XO1 axs bakväxel o 10-50 kassett är det noga att ställa in B-skruven mha plastskivan/grejen som sätts mot kassetten.Och justera så att växeln hamnar rätt över dreven. SRAM har mycket bra guider på Youtube.

Canyon Grizl
Levererar Canyon med perfekt inställda växlar? På min XO1 axs bakväxel o 10-50 kassett är det noga att ställa in B-skruven mha plastskivan/grejen som sätts mot kassetten.Och justera så att växeln hamnar rätt över dreven. SRAM har mycket bra guider på Youtube.
Min växel är helt perfekt inställd! Har köpt typ 6 cyklar av Canyon å alla har varit perfekt inställda (växlar,bromsar mm) har inte behövt justera någonting! Däremot har cyklar jag köpt hos LBS behövt rätt mkt justering (typ växlar) lite konstigt kan man tycka!

Canyon Grizl
Min växel är helt perfekt inställd! Har köpt typ 6 cyklar av Canyon å alla har varit perfekt inställda (växlar,bromsar mm) har inte behövt justera någonting! Däremot har cyklar jag köpt hos LBS behövt rätt mkt justering (typ växlar) lite konstigt kan man tycka!
Nu när du ändå är igång så kan du prova att justera bakväxeln, bara att hålla in lilla knappen innanför paddeln och samtidigt växla. Glöm inte att justera tillbaka med andra reglaget eftersom dom redan är rätt?
Gött att du gillade etap så att man slipper skämmas för rekommendationen☺

Canyon Grizl

Visa bilaga 533938
Cyklar du bara grus eller även asfalt?

Canyon Grizl
Var ute idag oxå såklart....blev faktiskt 2 rundor :) Cyklande lite grusvägar skogsstigar i Skatås å är fortfarande jättenöjd den går så mjuk lugnt å fint. Har ca 3bar i däcken men skulle vara roligt höra om nån annan testad lite mer med däckstrycket?
Lite synd att ISP 2.25" inte gick in men antar att Pikkisika 2.1" borde passa fram/bak utan problem, nån som mätt exakta bredden på dom?
PS Har även idag beställt lite väskor från Canyon(sadelväska,ramväska)
IMGP0767.JPG

Canyon Grizl
Var ute idag oxå såklart....blev faktiskt 2 rundor :) Cyklande lite grusvägar skogsstigar i Skatås å är fortfarande jättenöjd den går så mjuk lugnt å fint. Har ca 3bar i däcken men skulle vara roligt höra om nån annan testad lite mer med däckstrycket?
Lite synd att ISP 2.25" inte gick in men antar att Pikkisika 2.1" borde passa fram/bak utan problem, nån som mätt exakta bredden på dom?
PS Har även idag beställt lite väskor från Canyon(sadelväska,ramväska)Visa bilaga 534727
Jag kör 2,5 bak med 37-däck och 2 fram med 43-däck på 25mm fälg på min gruscykel.
Typ 82-3kg

Canyon Grizl
PS Har även idag beställt lite väskor från Canyon(sadelväska,ramväska)Visa bilaga 534727
3 kilo låter högt tycker jag. Skall väl inte vara några större problem att landa på under 2.5 kilo?

Canyon Grizl
Såg nu att de billigaste modellerna av CF SL saknar bladfjädringssadelstolpen.
Den vill man väl ändå ha? Ger väl ändå lite mer komfort.
Får nog satsa på ett frameset ändå.
52430CE7-B9A2-49D6-8909-9FAEB25D0F72.jpeg

Canyon Grizl
Såg nu att de billigaste modellerna av CF SL saknar bladfjädringssadelstolpen.
Den vill man väl ändå ha? Ger väl ändå lite mer komfort.
Ja jag gillar verkligen stolpen den kostar ju en del oxå (2265.-) Den väger inte mkt heller (226gram)
Specialized har ju en fjädrande stolpe oxå men den funkar lite sämre å är tyngre!

Canyon Grizl
Hade också beställt en likadan men tvekar på färgen. Kommer avvakta och se om den gråa blir bokningsdag i närtid. Annars kanske det blir en Lauf True Grit.

Canyon Grizl
Hade också beställt en likadan men tvekar på färgen. Kommer avvakta och se om den gråa blir bokningsdag i närtid. Annars kanske det blir en Lauf True Grit.

Haha....ja jag tvekade länge innan jag beställde den "rosa" men orkade inte vänta längre på den grå då leverans flyttades fram hela tiden! Canyon är veliga när cykeln inte finns på lager men duktiga leverera när den finns.
Men har vant mig vid färgen som är lite halvmatt(sidenmatt) å faktiskt stryktålig å lätt hålla rent...så jag är nöjd :)

Canyon Grizl
Det trista mes Laufen är att den är designad som en racebike. Grizl är ju mångsidig med allsköns fästen osv.
Håller med, den är lite mer mot race. Gaffeln verkar dock schysst kompromiss för att få lite dämpning. Den kommer även med effektmätare från start. Kostar dock mer än Grizl etap så det går nog på ett ut ändå. Funderar även på en Grail Al etap för 24k och lägga till stolpen från Grizl, effektmätare och kanske byta hjul till något bättre. Totalkostnad bör hamna runt Grizl etap, nackdelen är avsaknaden av fästen på gaffel och toppröret. Svårt det här!

Canyon Grizl
Håller med, den är lite mer mot race. Gaffeln verkar dock schysst kompromiss för att få lite dämpning. Den kommer även med effektmätare från start. Kostar dock mer än Grizl etap så det går nog på ett ut ändå. Funderar även på en Grail Al etap för 24k och lägga till stolpen från Grizl, effektmätare och kanske byta hjul till något bättre. Totalkostnad bör hamna runt Grizl etap, nackdelen är avsaknaden av fästen på gaffel och toppröret. Svårt det här!
Idag la ja en beställning på en Grail AL etap och la till sadelstolpen som Grizl har. Beräknad leverans 21 mars - 1 april. Känner jag mig själv rätt så kommer det inte bli så mycket bikepacking så en Grail räcker gott för mina behov. Kommer köpa till en effektmätare och nya hjul (Zipp 303S, Hunt eller liknande) så blir det nog bra.

Canyon Grizl
Har lagt ihop en kundvagn med bland annat en Grizl-ram nu. Det som gör att jag inte tryckt på beställknappen ännu är att jag inte verkar hitta dubbdäcket som jag vill ha till cykeln.
Piggsvinsdäcket från Suomi Tyres i storlek 29x2.1 verkar inte finnas i lager hos de vanliga cykeldelssidorna.
Mitt Grizl-bygge grundar sig i att lösa bristet på grepp under vintern och finns det inga dubbdäck så blir inte greppet bättre.
Lär väl beställa snart ändå, för jag vill inte bli utan ram.

Canyon Grizl
Har lagt ihop en kundvagn med bland annat en Grizl-ram nu. Det som gör att jag inte tryckt på beställknappen ännu är att jag inte verkar hitta dubbdäcket som jag vill ha till cykeln.
Piggsvinsdäcket från Suomi Tyres i storlek 29x2.1 verkar inte finnas i lager hos de vanliga cykeldelssidorna.
Mitt Grizl-bygge grundar sig i att lösa bristet på grepp under vintern och finns det inga dubbdäck så blir inte greppet bättre.
Lär väl beställa snart ändå, för jag vill inte bli utan ram.

Kanske rimliga alternativ?

Canyon Grizl
Haha....ja jag tvekade länge innan jag beställde den "rosa" men orkade inte vänta längre på den grå då leverans flyttades fram hela tiden! Canyon är veliga när cykeln inte finns på lager men duktiga leverera när den finns.
Men har vant mig vid färgen som är lite halvmatt(sidenmatt) å faktiskt stryktålig å lätt hålla rent...så jag är nöjd :)
Hur upplever du sadelstolpen på Grizl? Är den värd att uppgradera till eller kommer den vanliga kolfiberstolpen på Grail räcka För att komforten ska bli bra? kostar ändå 2300 att köpa lös..

Canyon Grizl
Hur upplever du sadelstolpen på Grizl? Är den värd att uppgradera till eller kommer den vanliga kolfiberstolpen på Grail räcka För att komforten ska bli bra? kostar ändå 2300 att köpa lös..
Åtminstone tidigare (för flera år sedan) var det så att man fick rabatt som återkommande canyonkund när man köpte tillbehör. Det var en bra rabatt 20 eller 25%
Kanske läge att kolla med Canyons kundservice vad som gäller idag?

Canyon Grizl

Tycker den fjädrande stolpen funkar mkt bra har haft den även på en cross Inflite jag hade för några år sedan!
Men tror även den enklare kolfiberstolpen kommer å funka...du kan ju testa först innan du lägger pengar på den "fjädrande"

Canyon Grizl

Kanske rimliga alternativ?
Tackar för engagemanget! Får se hur läget ser ut på Piggsvinen när det blir skarpt läge. De där Extreme-däcken är garanterat bättre än skruttdäcken som jag har nu.

Canyon Grizl
Om man läser recensioner på Canyons hemsida och på lite andra ställen är det många som nämner att de haft problem med att sadelstolpen glider ner, och att växlarna varit dåligt inställda vid leverans. För en som inte kan ett skvatt om att meka är det lite läskigt. Glad att se en positiv upplevelse, och de flesta av kundrecensionerna på sajten är ändå överväldigande positiva, även de som nämner inställningsproblem.

Sen dök Endurace Allround upp som ett alternativ också, men utan möjlighet till stänkskärmar dumt nog.

Canyon Grizl
Väntar fortfarande på betalningslänken för min Grizl CF 8! Hoppas den kommer planerad tid mellan 14-25 februari! Hur ser det ut för er andra som väntat eller väntar?
Tyvärr har jag ju redan sålt min trek checkpoint :/
I väntans tider, tagga gärna till mig med fler bilder på de fetaste sulorna ni klämt in! Tror ni 2.2 race kings eller specialized renegade fungerar? Eller är tidigare länkade thunder burts det bästa vi hittar (som säljs nu)?

Tillbaka
Topp