Vevlager: BSA eller ITA

Pressfit https://www.bike24.com/p2125057.html
Som på många andra Scottcyklar. Inkl årets modell https://www.scott-sports.com/global/en/product/scott-speedster-gravel-10-bike
pressfit.png

Mät bredden på vevlagerhuset, är det t.ex 68 mm brett så kan du vara helt säker på att det inte är ITA. BSA kan även vara 73 mm.
ITA är alltid 70 mm brett.
Tack, var medveten om måtten (dock inte att BSA kunde vara även 73), men utifrån att det bara skiljer 2mm kändes detta tillvägagångssätt säkrare.

Oj, är det pressfit? Nu är jag fortsatt villrådig. ? Oavsett, kan jag fritt välja gångat eller press, bara måtten är rätt?

Nej.
Är det pressfit är det pressfit, gängat går (tyvärr!) inte.
Sedan återstår att ta reda på VILKEN pressfitstandard cykeln har begåvats med.

Edit, står ju i länken ovan SRAM DUB PF ROAD 86.5
Du behöver rätt verktyg för att byta. Eller låt en cykelmek göra det.

Senast ändrad:
Nej.
Är det pressfit är det pressfit, gängat går (tyvärr!) inte.
Sedan återstår att ta reda på VILKEN pressfitstandard cykeln har begåvats med.

Edit, står ju i länken ovan SRAM DUB PF ROAD 86.5
Du behöver rätt verktyg för att byta. Eller låt en cykelmek göra det.
Tack för info. Jag kommer låta en mek göra jobbet, men söker Shimano-komponent.

Denna är PF och beteckningen stämmer från tidigare länkade sidor, men tilltänkt tillika existerande vevparti FC-R7000 listas inte bland de kompatibla, men det kanske är miss från butiken? Bikeshop

Tack för info. Jag kommer låta en mek göra jobbet, men söker Shimano-komponent.

Denna är PF och beteckningen stämmer från tidigare länkade sidor, men tilltänkt tillika existerande vevparti FC-R7000 listas inte bland de kompatibla, men det kanske är miss från butiken? Bikeshop
Går du in på Shimanos hemsida och väljer veven som du vill köra med, så brukar det stå rekommenderade vevlager.
Här t.ex.:

Går du in på Shimanos hemsida och väljer veven som du vill köra med, så brukar det stå rekommenderade vevlager.
Här t.ex.:
Tack, fann det.

Lustigt att Cykelkraft och 99Spokes säger gängat vevlager.

Tillbaka
Topp