Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Möjligen har det här avhandlats tidigare i tråden och jag har inte plöjt igenom alla sidorna
Nya racerhjul, fälgbroms.
Rullar idag på ett par Mavic Ksyrium SR, ni vet de där med skumma kolfiberekrar som när de hette R-sys var livsfarliga att ha fram. SR-modellen är uppdaterad med aluminiumekrar fram och på drivsidan bak så man vågar använda dem. De är superlätta men inte särskilt aero. Lite bökigt att få tag på ekrar. Har också ett par traditionella 32 ekrade på DT RR465 fälg, med dessa har jag andra planer för.
Tänkte bygga mig något relativt skottsäkert men inte alltför tungt. Så långt det går standardkomponenter så att de går att få tag på nya ekrar och justera med vanliga verktyg. 20/24 eller 24/28 ekrar, DT 350, DT 240, Ultegra eller budgetalternativet Miche Primato (jag har bra erfarenheter av dessa).
Och så frågan, fälgar?
Jag tänker mig 25-35 mm aerofälgar i aluminium i en bra kompromiss mellan aerodynamik och vikt. Jag har bromsat igenom kolfiberfälgar alldeles för snabbt så det är inte något alternativ.
Alternativen så här långt:
Kinlin XR31T
Ambrosio RV26 (fram) RV30 (assymetrisk, bak)

Kan någon fylla på listan eller ge input på dessa?

Hjulbyggartråden
Möjligen har det här avhandlats tidigare i tråden och jag har inte plöjt igenom alla sidorna
Nya racerhjul, fälgbroms.
Rullar idag på ett par Mavic Ksyrium SR, ni vet de där med skumma kolfiberekrar som när de hette R-sys var livsfarliga att ha fram. SR-modellen är uppdaterad med aluminiumekrar fram och på drivsidan bak så man vågar använda dem. De är superlätta men inte särskilt aero. Lite bökigt att få tag på ekrar. Har också ett par traditionella 32 ekrade på DT RR465 fälg, med dessa har jag andra planer för.
Tänkte bygga mig något relativt skottsäkert men inte alltför tungt. Så långt det går standardkomponenter så att de går att få tag på nya ekrar och justera med vanliga verktyg. 20/24 eller 24/28 ekrar, DT 350, DT 240, Ultegra eller budgetalternativet Miche Primato (jag har bra erfarenheter av dessa).
Och så frågan, fälgar?
Jag tänker mig 25-35 mm aerofälgar i aluminium i en bra kompromiss mellan aerodynamik och vikt. Jag har bromsat igenom kolfiberfälgar alldeles för snabbt så det är inte något alternativ.
Alternativen så här långt:
Kinlin XR31T
Ambrosio RV26 (fram) RV30 (assymetrisk, bak)

Kan någon fylla på listan eller ge input på dessa?
Det finns dessvärre inte så mycket kul i den där kategorin - Kinlinfälgen har ett 26mm högt syskon och DT erbjuder 32mm höga RR511.

Det finns lite annat, men inget som i praktiken går att köpa.

Hjulbyggartråden
Det finns dessvärre inte så mycket kul i den där kategorin - Kinlinfälgen har ett 26mm högt syskon och DT erbjuder 32mm höga RR511.

Det finns lite annat, men inget som i praktiken går att köpa.
Det är ju lite synd men samtidigt enklare att välja. RR511 finns inte assymetrisk vilket kan vara en nackdel, men annars ett bra tips. Såg att det finns en mavic cxp pro (42mm hög) också men bara i 28 och 32 hålsutförande.

Hjulbyggartråden
Nu ska det byggas hjul! Fälgar från EIE, nav från ZTTO (M1 + M1-6) och CX-Ray från Wheel-Parts. Nav beställdes på Black Friday, fälg nån gång innan Jul och båda levererades samma dag förra veckan. Ekrarna beställdes häromdagen och är redan här (Wheel-Parts Joel var bra att ha att göra med). Nu håller jag tummarna att jag räknat rätt ekerlängder! ;-)
973B2E89-0038-45F6-A12E-C753554BAAA4.jpeg

Hjulbyggartråden
Nu ska det byggas hjul! Fälgar från EIE, nav från ZTTO (M1 + M1-6) och CX-Ray från Wheel-Parts. Nav beställdes på Black Friday, fälg nån gång innan Jul och båda levererades samma dag förra veckan. Ekrarna beställdes häromdagen och är redan här (Wheel-Parts Joel var bra att ha att göra med). Nu håller jag tummarna att jag räknat rätt ekerlängder! ;-)Visa bilaga 537027
Jag tror du har köpt för billiga ekrar?

Hjulbyggartråden
Har du någon aning om vad som gick fel? År vilket håll avrundade du och vilka nipplar använder du?

Alltså, det är för långa ekrar, inte med mycket tror jag (kan inte vara så långt?). "Exact" var typ 271.1 och 272nåt, och jag körde 272 / 274. Men dom är sjukt slacka - kanske fel längd skickade?

Hur som så hade jag bara 64 washers hemma så byggde om och satte dubbelt på framhjulet, verkar gå bättre. Men måste beställa fler washers.

Saker man lär sig, allt för kunskapen! :)

Hjulbyggartråden
Hur som så hade jag bara 64 washers hemma så byggde om och satte dubbelt på framhjulet, verkar gå bättre. Men måste beställa fler washers.
Trist att set blev fel och att du måste göra om
Men är det vanliga nippelbrickor du kallar "washers" eller ngt special?
För om det är vanliga nippelbrickor så finns ju de i olika tjocklek och med sådana kanske du klarar dig med en istf att krångla med dubbla.
Kolla tex på Sapims brickor. Men kolla och räkna noga, för att minska risken för ytterligare krångel.

Hjulbyggartråden
Trist att set blev fel och att du måste göra om
Men är det vanliga nippelbrickor du kallar "washers" eller ngt special?
För om det är vanliga nippelbrickor så finns ju de i olika tjocklek och med sådana kanske du klarar dig med en istf att krångla med dubbla.
Kolla tex på Sapims brickor. Men kolla och räkna noga, för att minska risken för ytterligare krångel.
Yes, beställde två set nu om 500st så bör klara mig :) Dom jag använde var DT, 0.9mm.

Hjulbyggartråden
Alltså, det är för långa ekrar, inte med mycket tror jag (kan inte vara så långt?). "Exact" var typ 271.1 och 272nåt, och jag körde 272 / 274. Men dom är sjukt slacka - kanske fel längd skickade?

Saker man lär sig, allt för kunskapen! :)
Mätt erd rätt?

Hjulbyggartråden
Yes, beställde två set nu om 500st så bör klara mig :) Dom jag använde var DT, 0.9mm.
Om du tycker att du köpt för många kan jag köpa hälften av dig. Jag är visst också lite snett på ena hjulparet… :-/ Nu löser det sig eftersom jag ju ändå behöver köpa en uppsättning nya ekrar, och kan då välja 2mm kortare. Men det kan vara bra att ha brickor ändå någon gång.
I mitt fall har jag inte hittat några uppgifter på naven, och har försökt mäta allt manuellt. Flange diameter fick bli ett genomsnitt (kanske ett misstag) och spoke offset kändes väldigt osäkert (stort genomslag på ekerlängden). Så glad att jag kom nära ändå…

Hjulbyggartråden
är problemet att gängorna på ekrarna tar slut, eller att det inte känns bra att ekrarna sticker upp ur nippeln?

jag måste erkänna att jag regelbundet använder för långa ekrar som sticker upp ur nipplarna. är det dumt?

Hjulbyggartråden
är problemet att gängorna på ekrarna tar slut, eller att det inte känns bra att ekrarna sticker upp ur nippeln?

jag måste erkänna att jag regelbundet använder för långa ekrar som sticker upp ur nipplarna. är det dumt?
Gängorna tar slut, nästan iaf. Jag kanske kan spänna allt och få upp spänningen, men då kommer jag inte ha nåt att justera med, typ.

Hjulbyggartråden
I mitt fall så verkar nippeln (Sapim Polyax) nypa ihop lite i änden, så ekern kör fast ungefär i höjd med toppen. Tror inte det blir så med DT-nipplar vad jag minns. Skulle säkert kunna gå att fullösa med en liten modifiering av nippel och/eller eker.

Hjulbyggartråden
I mitt fall så verkar nippeln (Sapim Polyax) nypa ihop lite i änden, så ekern kör fast ungefär i höjd med toppen. Tror inte det blir så med DT-nipplar vad jag minns. Skulle säkert kunna gå att fullösa med en liten modifiering av nippel och/eller eker.
Nippeln är gängad rakt igenom och det är när gängorna tar slut på ekern som den är kant i kant med nippelkanten.

Hjulbyggartråden
provade lite ekrar nu. dt competition, sapim race och sapim laser nyper när det sticker ut 0,8 millimeter på en polyax. däremot så går det att gänga d-light hur långt som helst. provade två olika längder på d-light. trodde d-light bara var mittimellan laser och race, men den den är alltså tunnare in mot gängan.

race och laser:
20220203_190643.jpg

d-light:
20220203_190730.jpg

insåg också att det inte är nån skillnad på gänglängden på 12 och 14 mm nipplar, som jag bara felaktigt antagit att det var. längre nipplar är alltså bara för tjocka fälgar eller brickor så man inte får grepp om nippeln. eller inte vill repa fälgen med ekernyckeln. det går alltså inte att fuska med för korta ekrar och längre nipplar, föruom att det går att dölja synliga gängor och fusket.

det här visste ni, men inte jag.

Hjulbyggartråden
insåg också att det inte är nån skillnad på gänglängden på 12 och 14 mm nipplar
Jo det är det hos DT
DT_ekernipplar.png

det går alltså inte att fuska med för korta ekrar och längre nipplar
Jo, åtminstone med DT Comp + Rev och DT(?) mässingsnipplar i 14 (16?)mm,
jag har nämligen byggt sådana hjul en gång när jag hade köpt för korta ekrar och var för snål för att köpa nya och köpte längre nipplar istället.
Trots de onödigt korta ekrarna fungerade hjulen i många mil (~1.000=randonneurhjul) innan jag sålde dem.
Men jag skulle inte göra samma sak med alunipplar!

Hjulbyggartråden
Jo det är det hos DT
Visa bilaga 537255

Jo, åtminstone med DT Comp + Rev och DT(?) mässingsnipplar i 14 (16?)mm,
jag har nämligen byggt sådana hjul en gång när jag hade köpt för korta ekrar och var för snål för att köpa nya och köpte längre nipplar istället.
Trots de onödigt korta ekrarna fungerade hjulen i många mil (~1.000=randonneurhjul) innan jag sålde dem.
Men jag skulle inte göra samma sak med alunipplar!
bra att veta, det var noll skillnad på mina, som jag tror är sapim.

Hjulbyggartråden
provade med okänd begagnad 16 mm nippel med fyrkantigt huvud. den hade 11 mm gänglängd mot polyax med spårhuvuds 9 mm, (pga att fyrkantsfattningen är gängad hela vägen). sådan nippel kombinerat med d-light borde lämpa sig bättre för mina fuskbyggen med för långa ekrar (som kommit sig av att jag antingen haft begagnade ekrar eller att jag fått för mig att ha samma längd på båda sidor).

Hjulbyggartråden
Gängorna tar slut, nästan iaf. Jag kanske kan spänna allt och få upp spänningen, men då kommer jag inte ha nåt att justera med, typ.
ett inte varken ovanligt eller osannolikt fel är felakigt antal kors vid monteringen av hjulet?

för övrigt undviker jag dt swiss kalkylator eftersom den ger avvikande värden. gentemot irl, och gentemot andra kalkylatorer.

varför har jag inte forskat i, brickor, annat sätt att mäta ekerlängd, erd, eller whathaveyou. men man besparar sig problem genom att undvika den.

Hjulbyggartråden
ett inte varken ovanligt eller osannolikt fel är felakigt antal kors vid monteringen av hjulet?

för övrigt undviker jag dt swiss kalkylator eftersom den ger avvikande värden. gentemot irl, och gentemot andra kalkylatorer.

varför har jag inte forskat i, brickor, annat sätt att mäta ekerlängd, erd, eller whathaveyou. men man besparar sig problem genom att undvika den.
Mäter själv upp ERD och måtten på nav . Räknar ut ekerlängden med hjälp av miniräknare. Tar jag och stoppar samma värden i dt swiss kalkylator så överensstämmer ekerlängderna.

Tillbaka
Topp