Visa dina Watt
Problemet med regelbundna ftp-test är just det du nämner, att man utmattar sig för mycket och träningen kan bli lidande. Det är ju också en anledning varför man sällan kör 60min test. Det är inte nåt som direkt ryms i träningsplanen. Tränar man färre dagar i veckan så kan det visst gå såklart utan att träningen påverkas men jag ser inte motiveringen till det.Är inte hela tanken att det ska vara en förenkling då? Man ska kunna, på ett repeterbart sätt, testa sig själv och utifrån resultatet justera sin fortsatta träning mot det man önskar bli bra på. Att använda värdet man får som någon form av jämförelse mot andra cyklister är förmodligen ganska meningslöst.
Sen kan man såklart gå till ett testlabb och se exakt var gränsen går för att man inte längre kan hantera effekten under en längre stund, men det är ju ett jäkla projekt. Utan att kunna så mycket om det förstår jag det dessutom som att vissa kan hantera en jäkla massa mjölksyra och liksom "kötta sig förbi" sin tröskeleffekt under ganska lång tid utan att vika ner sig även om laktatvärdet säger att det inte ska gå.
Förmodligen har man mest nytta av att ha ett repeterbart test som resulterar i en FTP som man sen på ett framgångsrikt sätt kan justera träningen utifrån, varpå man på längre sikt märker hur man reagerar och på så vis får koll på var man är i sin träningsnivå.
Eftersom jag blir sänkt i en vecka eller så efter en max-tjuga så har jag ganska dålig koll på min FTP. Däremot så känner jag någorlunda när en given intervall är på rätt nivå. Tror jag.
Allt ovan sagt av en för gammal och för långsam cyklist för att ha någon som helst pondus i frågan egentligen.
De på TR podden var inne på det flera gånger. De menar på att man sällan ens ska behöva testa sig om man tränar regelbundet, och känner sin förmåga väl. Flera proffs som varit gäster på podden höll också med om det.