Visa dina Watt

Visa dina Watt
I grupprundor får ju vem som helst vara med oavsett kategori. Kör man t ex en riktad mot kat c så får ofta katc-åkare köra i princip så hårt de kan. Däremot kommer det säkert vara med ett par kat A/A+ son kör det som recovery och ligger i Z1 eller låg Z2 mest hela tiden.

Visa dina Watt
I grupprundor får ju vem som helst vara med oavsett kategori. Kör man t ex en riktad mot kat c så får ofta katc-åkare köra i princip så hårt de kan. Däremot kommer det säkert vara med ett par kat A/A+ son kör det som recovery och ligger i Z1 eller låg Z2 mest hela tiden.
Den virtuella hastigheten i klungan var 43.3km/h fast Zwift har ju någon extra fuskig "doubledraft" effekt som jag gissar är en av förklaringarna. ? Att cykla utomhus i 43,3 km/h under 16 mil med en snittpuls på 101 bpm är kanske inte lika vanligt fast man vet aldrig med de här krutgubbarna. Zwift är Zwift, utomhus är utomhus, överhuvudtaget dumt att jämföra.

Men möjligt att det räcker med en snitteffekt på ca 3,0 w/kg - 3,1 w/kg för att tex cykla Vättern under 8 timmar om det är en bra stor välsmord klunga beroende på väder och vind, inte vet jag. Kanske inte ens behövs så mycket w/kg. Sist men inte minst, ett snitt är ett snitt men w/kg kan ändå variera enormt mycket under resans gång och det sliter så klart.

Hmmm, något gammalt blogginlägg från Jonas Bohr där han diskuterar watt, klungor & Vätternrundan:

oj, här någon som verkligen djupdykt :cool:

Kloka ord som poängterar "problemet"/utmaningen:
"Är musklerna vana att kontraktera och producera omkring 250-280 W när du tuggar på där hemma själv, om än att du kan göra det halva dagen, lär dom få en chock om dom plötsligt ska fram och vända i kedjan, den första stressiga timmen med kantvind, på 450 W."

Sorry för OT som vanligt.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Förresten, jag var med i ett überlångt event nyligen (och överlevde) men häpnade lite över de två toppcyklisternas snittpuls. De här snubbarna sover (kanske på riktigt?) under 16 mil bara för att sparka lite på slutet för att komma först (det var ingen tävling).

#2 här har 101 i snittpuls med 3,0 w/kg, det är lågt? Men ändå rätt coolt kan jag tycka, att kunna cykla mer eller mindre sovande så långa sträckor, det är skillnad på cyklister och cyklister. Antar att 3,0 - 3,1 w/kg tempo för dem är någon form av joggingtempo. Själv har jag en snittpuls på runt 140 när jag snittar ca 3,0 w/kg. Fattar att puls är högst personligt men 101? ?

Visa bilaga 538267
Förresten, jag var med i ett überlångt event nyligen (och överlevde) men häpnade lite över de två toppcyklisternas snittpuls. De här snubbarna sover (kanske på riktigt?) under 16 mil bara för att sparka lite på slutet för att komma först (det var ingen tävling).

#2 här har 101 i snittpuls med 3,0 w/kg, det är lågt? Men ändå rätt coolt kan jag tycka, att kunna cykla mer eller mindre sovande så långa sträckor, det är skillnad på cyklister och cyklister. Antar att 3,0 - 3,1 w/kg tempo för dem är någon form av joggingtempo. Själv har jag en snittpuls på runt 140 när jag snittar ca 3,0 w/kg. Fattar att puls är högst personligt men 101? ?

Visa bilaga 538267
Kanske knas med pulsmätaren. Jag har ett par mätare som ger helt tokiga värden (båda wahoo tickr)

Visa dina Watt

Visa bilaga 538267
Det känns ju inte rätt. Då måste den personens maxpuls vara väldigt lågt. Plus att pulsen alltid driftar lite uppåt ju längre man cyklar. Då måste han ha haft under 100 de första par timmarna. Men ju mer vältränad och van man är vid längre distanser, desto mindre driftar pulsen.

Visa dina Watt
Det känns ju inte rätt. Då måste den personens maxpuls vara väldigt lågt. Plus att pulsen alltid driftar lite uppåt ju längre man cyklar. Då måste han ha haft under 100 de första par timmarna. Men ju mer vältränad och van man är vid längre distanser, desto mindre driftar pulsen.

Vet ej, här är 101 mannens profil på Zwiftpower:

1644343417157.png

Visa dina Watt
Så han har kanske runt 4,2w/kg i ftp och runt 140 i tröskelpuls. Gissar på en spännande låg vilopuls.
Hans max registrerade maxpuls var 177 nån sida tillbaka där. Det står 281W ftp och 71 kg i hans bio. Men lite konstigt för längre ner står det att det bästa han gjort på 20min är 4,4w/W/kg. Kollar man några sidor tillbaka så har han haft 4,9w/kg på 20min år 2020. Det står också att hans kategori är A. Men han verkar aldrig köra några tävlingar dock. Alla turer verkar vara träning.

Det är säkert möjligt men jag har iallfall aldrig nånsin sett nån ha så låg puls över 4 timmar.

Visa dina Watt
Gjorde ett nytt pass igår, sk maxspurter. Det kändes väldigt lätt, speciellt jmfrt tröskelpass eller VO2Max. Mellan spurterna låg jag och vilade i zon 1-2. Men gissa vem som har lite träningsvärk idag?
1644396975241.png

Svårt att spurta max stående på min gamla trainer så det blev inte max egentligen men gav effekt ändå
(pulsbandet har gjort sitt - visar upp till 50% fel. Beställde nytt igår)

Visa dina Watt
Hur mycket skiljer det för er i sprint-peak på Trainer och ute? För mig har det alltid skiljt runt 200-250w då jag inte gärna står upp på trainern. Denna vinter har jag tränat en del spurter och är nu rätt nära min peak från i somras, fortfarande sittande. Tror ni jag kan förvänta mig en höjning även av min spurtkraft ute? Hade vart jäkligt nice att ha de siffrorna…

Visa dina Watt
Hur mycket skiljer det för er i sprint-peak på Trainer och ute? För mig har det alltid skiljt runt 200-250w då jag inte gärna står upp på trainern. Denna vinter har jag tränat en del spurter och är nu rätt nära min peak från i somras, fortfarande sittande. Tror ni jag kan förvänta mig en höjning även av min spurtkraft ute? Hade vart jäkligt nice att ha de siffrorna…

När du levererar 16 w/kg, dvs drygt 1500W, sitter du eller står du då? Min sprint power är censurerad, genant dålig men däremot tycker jag att cykeln ute är avsevärt skönare att ståcykla på, en stor skillnad (jämfört med cykeln fastlåst i en Wahoo Kickr Core).

Visa dina Watt
När du levererar 16 w/kg, dvs drygt 1500W, sitter du eller står du då? Min sprint power är censurerad, genant dålig men däremot tycker jag att cykeln ute är avsevärt skönare att ståcykla på, en stor skillnad (jämfört med cykeln fastlåst i en Wahoo Kickr Core).
Halvsitter kan man väl säga, inget brytande. Mitt rekord ute ligger just nu 50w högre men då är det ju riktigt spurtande, stå och rejält brytande… (1520 vs 1570… för de som gillar siffror. I oktober nådde jag 1350 inne på trainern så misstänker att det mesta ligger nog i teknikförbättringar)

Visa dina Watt
Jag har inte så lång historik att jämföra med men om jag kollar på förra sommaren så ca 200 W högre utomhus. Alltså väldigt likt din erfarenhet.
Jag skulle gissa att du minst kan förvänta dig att du höjt din kapacitet även i stående sprint. Men med hur mkt... ja det är svårt att säga tror jag.

Visa dina Watt
Halvsitter kan man väl säga, inget brytande. Mitt rekord ute ligger just nu 50w högre men då är det ju riktigt spurtande, stå och rejält brytande… (1520 vs 1570… för de som gillar siffror. I oktober nådde jag 1350 inne på trainern så misstänker att det mesta ligger nog i teknikförbättringar)
Det var grymma siffror. Jag har kommit upp i 800W max och det var för ett par år sen när jag först började cykla och vägde 70kg. Nu väger jag 65kg så jag kommer nog aldrig upp i några höga siffror.

Hur går det med träningen förresten? Kör du fortfarande Sufferfest? För jag vet att du frågade mig nåt om TR för nån vecka sedan.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Det var grymma siffror.? Jag har kommit upp i 800W max och det var för ett par år sen när jag först började cykla och vägde 70kg. Nu väger jag 65kg så jag kommer nog aldrig upp i några höga siffror.

Hur går det med träningen förresten? Kör du fortfarande Sufferfest? För jag vet att du frågade mig nåt om TR för nån vecka sedan.
Blandar SYSTM och zwiftrace. Du får ju lite kudos av mig på strava?

Visa dina Watt
Haha, jo jag vet. Har varit sjuk ett tag och börjar köra lite nu, så har inte haft koll. Jag vet iallafall att du vinner race på Zwift ganska ofta.
När konkurrensen är dålig lyckas jag vinna då och då, gäller välja rätt bana. Problemet nu är att min zwiftranking stiger så långsamt, svårt hitta race med tillräckligt högt rankat motstånd de tiderna jag kör…

Visa dina Watt
Enligt TrainingPeaks var jag över 1100 W tre ggr utomhus under 2018 och mellan 950-1100 W tolv ggr 2018-2019 (5 sek, ~78 kg).

Min högsta 5 sek inomhus är 949 W (också 2018).

Så ganska stor skillnad…

Visa dina Watt
Enligt TrainingPeaks var jag över 1100 W tre ggr utomhus under 2018 och mellan 950-1100 W tolv ggr 2018-2019 (5 sek, ~78 kg).

Min högsta 5 sek inomhus är 949 W (också 2018).

Så ganska stor skillnad…
Ganska tung, fd hockeyspelare. Märkte att kraften gick upp rätt fort bara av att träna lite teknik och våga ta i. Siktar på att fortsätta förbättra mig i vår/sommar men tyvärr blir man ju inte mer explosiv med stigande ålder, 43 år… märkte en stor skillnad på sprintlöpningen efter 33-34år ungefär. Hade alltid spöat mina 9:or på 60m men helt plötsligt slog de mig…
(Mina utesiffror är 5s 1499w, 15s 1388w)

Visa dina Watt
Ganska tung, fd hockeyspelare. Märkte att kraften gick upp rätt fort bara av att träna lite teknik och våga ta i. Siktar på att fortsätta förbättra mig i vår/sommar men tyvärr blir man ju inte mer explosiv med stigande ålder, 43 år… märkte en stor skillnad på sprintlöpningen efter 33-34år ungefär. Hade alltid spöat mina 9:or på 60m men helt plötsligt slog de mig…
(Mina utesiffror är 5s 1499w, 15s 1388w)

Du är en mycket vass och stark klass B cyklist, helt klart, typ en sådan som jag brukar hata att tävla emot, jag har liksom inte en blekaste chans i horisonten ens, brukar bli totalt pulvriserad. ? ?Jag är fortfarande nöjd om jag lyckas bita mig fast i topp/huvudklungan, att jobba på spurten får bli steg 2. Det har väl börjat bli populärt numera med lite kortare intensivare race utomhus också, du borde ju testa det om du inte redan gjort det.

Tror att två vassaste klass B åkarna i Zwiftlaget jag kör för ibland är dessa två herrarna (båda dock 50+), du slår båda i spurtstyrka, de väger 93 respektive 99 kg. Det som brukar imponera mig med dessa båda är att de brukar klara av även tuffa kuperade banor utan större bekymmer som varar runt ca 60 minuter varje fall. Arwel misstänker jag kan vara runt 60 bast men inte helt hundra.
1644481910099.png

1644481709081.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Du är en mycket vass och stark klass B cyklist, helt klart, typ en sådan som jag brukar hata att tävla emot, jag har liksom inte en blekaste chans i horisonten ens, brukar bli totalt pulvriserad. ? ?Jag är fortfarande nöjd om jag lyckas bita mig fast i topp/huvudklungan, att jobba på spurten får bli steg 2. Det har väl börjat bli populärt numera med lite kortare intensivare race utomhus också, du borde ju testa det om du inte redan gjort det.

Tror att två vassaste klass B åkarna i Zwiftlaget jag kör för ibland är dessa två herrarna (båda dock 50+), du slår båda i spurtstyrka, de väger 93 respektive 99 kg. Det som brukar imponera mig med dessa båda är att de brukar klara av även tuffa kuperade banor utan större bekymmer som varar runt ca 60 minuter varje fall. Arwel misstänker jag kan vara runt 60 bast men inte helt hundra.
Visa bilaga 538594
Visa bilaga 538592
Ja du, båda borde ju köra A. Men är väl roligare att sandbaga i B ?

Visa dina Watt
Sandbaga? Jag kör fullt ut alla lopp. Sen råkar jag ha en profil som gör att jag i stort sett alltid har 15s kvar med rätt bra tryck. Kör jag A blir jag avhängd i första backe över 1min. Min 20 min power ligger kring 3,6-3,8w/kg, har nått 4,0 en gång på ett 22min TT, alltså är jag rätt långt från A.
Det är definitivt roligare att kunna hänga med klungan och ibland spurta om pallplatser än att köra all-out 5min, bli droppad och sen köra solo-tt resten av loppet

Kom på att det kanske var riktat mot de två i förra inlägget, har blivit kallad sandbagger förr och jag håller inte med om det

Visa dina Watt

Men du kan väl inte gå med i A kategori innan du klarar nedanstående krav, dessutom kan din ftp räknas upp även under dina starkaste 20 minuters segment under race? Precis som superdea skriver ovan så understiger deras 20 min w/kg power kraven för kat A?

Kat B är en spretig/bred/tuff kategori på det sättet att vissa tyngre starka cyklister har lekstuga, möjligen kan samma sägas om kat C, däremot är det väl mera sällsynt att det är så i A och A+ kategorierna där färre cyklister är tunga. De överlägset populäraste Zwiftracen är ju upp till runt 60 minuter max och oftast klarar ju även tyngre cyklister av att hålla tempot/kraften uppe under den tiden.
1644495514500.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Det är skrämmande många i B som ligger på gränsen med flit för att slippa flytta upp. Förstår inte vad det är för merit att slåss om spurter i en klass man inte ens hör hemma i? Som att det är en självklarhet att man alla race ska bra med i spurten…
Spurten är ju lite knepig, ju snabbare trainern snurrar desto mer fel visar den ju generellt sett. Antar det är därför folk kan få sånna sjuka värden på spurten.
Zwift är ju ett helt eget hantverk och rätt långt ifrån riktig cykling, men zwift kan nog vara jobbigare ?

Visa dina Watt
Det är skrämmande många i B som ligger på gränsen med flit för att slippa flytta upp. Förstår inte vad det är för merit att slåss om spurter i en klass man inte ens hör hemma i? Som att det är en självklarhet att man alla race ska bra med i spurten…
Spurten är ju lite knepig, ju snabbare trainern snurrar desto mer fel visar den ju generellt sett. Antar det är därför folk kan få sånna sjuka värden på spurten.
Zwift är ju ett helt eget hantverk och rätt långt ifrån riktig cykling, men zwift kan nog vara jobbigare ?
Du menar att de medvetet ligger och cyklar på en gräns så att deras 20 min w/kg kraft inte överstiger gränsen för B?

Förekommer säkert men f-n så tråkigt kan jag tycka och jag har extremt svårt att förstå det. Att man är så ofattbart road av att placera sig högt i race på en virtuell plattform så att man därigenom medvetet offrar/försämrar sin egen fysiska utveckling genom att hålla igen, då har det gått j-kligt långt. Snacka om att skjuta sig själv i foten för ett liv i ett virtuellt rampljus. ?

Jag hade väl mera fått för mig att deras kroppstyngd gör det avsevärt tuffare för dem att överhuvudtaget nå A klass men du menar alltså att det inte är så? Tycker nog att det här doftar rejäl generalisering. Däremot vore det kanske mera rättvist om Zwift hade flera kategorier och möjligen också krav på att man tar regelbundna ftp test men det går ju så klart att fuska även i dem.

Egentligen är det väl dock ganska realtislskt? Att tyngre muskulösa urstarka cyklister med enorm spurtkapacitet har en tendens att dominera i kortare race?

Men, ja, självklart förekommer fusk, vikt också tex men jag tror nog inte det är riktigt lika vanligt som många verkar fått för sig, upplever det lite som att man försöker ursäkta ens egna tillkortakommanden. ? ? Lite osäker men på elitnivå, A+ eller om det är i vissa tävlingar så har de betydligt strängare krav på invägning, effektmätare och gud vet vad.

För folk som tävlar seriöst är ju så klart det här viktigt, för mig som mera ser det som ett träningsverktyg inte samma drama. ?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Finns definitivt många som ligger på gränsen att gå upp men som avsiktligt håller igen i vissa lägen. Det problemet har inte jag som 90+kg, skulle behöva trycka 400w på en tjuga för att gå över gränsen, inte många som löser det. Tur att B-klass finns så även tjockisar kan få en virtuell pallplats, i A är man chanslös som lite tyngre

Visa dina Watt
skulle behöva trycka 400w på en tjuga för att gå över gränsen, inte många som löser det.
Exakt, det är inte helt enkelt *skratt* men det är bäst du skärper dig nu så att NickPick och saarela blir nöjda också. :ROFLMAO:

Kan Magnus Bäckstedt kan du. :sneaky:
1644499057122.png

Fråga till Bäckstedt:
What is the most common training mistake that many cyclists make at the time of year?

"Not enough workload in the rides. Rolling around the lanes barely touching the pedals isn’t going to make you any stronger or fitter for the summer months.

You might as well sit at home and watch a good action film, it’ll get your heart rate up to about the same level."

"I'm not one of these guys who sit at 23 kph"

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Problemet är att det inte finns tillräckligt med kategorier. Detta diskuteras ju väldigt ofta på Zwiftforumet. Så det är ett dilemma som många har.

Jag har också sett argumentet ovan att man inte utvecklas om man inte kör absolut max och väntar på spurter. Race är väl separat från träning. Men kör man race ofta och använder det som träningsmetod, då kan man nog stagnera. Man kan ju alltid variera racen med fler höjdmeter osv.

Visa dina Watt
Exakt, det är inte helt enkelt *skratt* men det är bäst du skärper dig nu så att NickPick och saarela blir nöjda också. :ROFLMAO:

Kan Magnus Bäckstedt kan du. :sneaky:
Visa bilaga 538659

Fråga till Bäckstedt:
What is the most common training mistake that many cyclists make at the time of year?

"Not enough workload in the rides. Rolling around the lanes barely touching the pedals isn’t going to make you any stronger or fitter for the summer months.

You might as well sit at home and watch a good action film, it’ll get your heart rate up to about the same level."

"I'm not one of these guys who sit at 23 kph"
Jag förstår inte riktigt. De flesta proffsen kör ju polariserad träning. Vilket just innebär att man kör i Z2 för det mesta, runt 80% av tiden. Man ökar ju intensiteten ju närmare man kommer till racen man vill prestera bäst i.

Det är dock svårt att jämföra det med oss vanliga som inte kör 30 timmar i veckan. Kör man 8-10 timmar i veckan så är det naturligt att man inte måste köra lika mycket Z2. Ju mer man går upp i volym så får man längre ingen effekt av mer intensitet. Mer än 3 högintensiva pass i veckan är inte produktivt, så det är naturligt att resten blir lågintensitet.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag förstår inte riktigt. De flesta proffsen kör ju polariserad träning. Vilket just innebär att man kör i Z2 för det mesta, runt 80% av tiden. Man ökar ju intensiteten ju närmare man kommer till racen man vill prestera bäst i.
Tror intervjun är ca 10 år gammal, tyckte mest det var kul hur han uttryckte sig samt hans 20 min watt.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Du menar att de medvetet ligger och cyklar på en gräns så att deras 20 min w/kg kraft inte överstiger gränsen för B?

Förekommer säkert men f-n så tråkigt kan jag tycka och jag har extremt svårt att förstå det. Att man är så ofattbart road av att placera sig högt i race på en virtuell plattform så att man därigenom medvetet offrar/försämrar sin egen fysiska utveckling genom att hålla igen, då har det gått j-kligt långt. Snacka om att skjuta sig själv i foten för ett liv i ett virtuellt rampljus. ?

Jag hade väl mera fått för mig att deras kroppstyngd gör det avsevärt tuffare för dem att överhuvudtaget nå A klass men du menar alltså att det inte är så? Tycker nog att det här doftar rejäl generalisering. Däremot vore det kanske mera rättvist om Zwift hade flera kategorier och möjligen också krav på att man tar regelbundna ftp test men det går ju så klart att fuska även i dem.

Egentligen är det väl dock ganska realtislskt? Att tyngre muskulösa urstarka cyklister med enorm spurtkapacitet har en tendens att dominera i kortare race?

Men, ja, självklart förekommer fusk, vikt också tex men jag tror nog inte det är riktigt lika vanligt som många verkar fått för sig, upplever det lite som att man försöker ursäkta ens egna tillkortakommanden. ? ? Lite osäker men på elitnivå, A+ eller om det är i vissa tävlingar så har de betydligt strängare krav på invägning, effektmätare och gud vet vad.

För folk som tävlar seriöst är ju så klart det här viktigt, för mig som mera ser det som ett träningsverktyg inte samma drama. ?
Det är ju klungan som styr effekten! Sitter du bara med och väntar på spurten, kommer du inte över 4,2 w/kg.
Hcp systemet funkar inte vid stora startfält.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Hnmm, man kanske borde tvinga cyklisterna som tävlar till regelbundna ftp tester men det går så klart att fuska vid dessa också.
Det går ju att fuska hur man än vrider och vänder på det. Framförallt viktdoping. Man vill ju tro att folk är ärliga men det finns alltid fuskare, likt som det gör på tv-spel. Det behöver inte vara med mycket man sänker sin vikt, men det gör ju ändå skillnad. Vet ett par iallafall som kör med 2-3kg mindre än vad de väger på riktigt.

Sen har man många som faller bort på Zwiftpower, ibland kan det vara hälften som går bort. Tror det finns sätt att kolla det live, vilken den riktiga ställningen är. Själv orkar jag inte hålla på och hålla reda på det. Men visst är det tråkigt när det kommer fram att halva gruppen inte räknas.

Visa dina Watt
Hnmm, man kanske borde tvinga cyklisterna som tävlar till regelbundna ftp tester men det går så klart att fuska vid dessa också.
Jag vet inte ens om man kan kalla det fusk? Vill man vinna cykeltävlingar så gäller det att inte ödsla kraft i onödan, utan spara pulvret till dom avgörande momenten, dvs spurten eller en backe där man kan ställa av folk..
Det är snarare zwifts hcp-system som är knasigt.

Visa dina Watt
Många kloka kommentarer här. Mig stör inte det här så himla mycket eftersom jag ändå inte har chans på slutsegrarna men skulle jag ha det eller vara en A+ cyklist skulle det säkerligen irritera mig. I den fasen jag är i nu ser jag mera tävlingarna som grymt bra träningspass, tycker det är klart svårt att pusha sig så hårt själv. TTT lagtävlingarna tycker jag dock är roligast, lite teamwork.

Visa dina Watt
Långt från några imponerande siffror, fast för mig kändes det skoj att nå 269 w i alla fall. Låg på ca 210 vid årsskiftet, har mest hojat Tour de Zwift för att ha något "måste" i veckan.
Sen vet jag inte vad tröskel-HR är, jag har ett uppmätt värde för 4 mmol på 160 vid två olika tillfällen över flera år, så jag tror jag håller mig till det.

Screenshot_20220213-114433_One UI Home.jpg

Visa dina Watt
Slutförde en riktigt bra cykelvecka med att köra dubbla pass idag, där det andra avslutades uppför Alpe du Zwift. Min Garmin gav mig 5,0 i Training Effect och tyckte jag ska vila i tre dagar…

49A1D340-2644-444A-92B5-D30934794411.jpeg

Tillbaka
Topp