Visa dina Watt

Visa dina Watt
Är inte hela tanken att det ska vara en förenkling då? Man ska kunna, på ett repeterbart sätt, testa sig själv och utifrån resultatet justera sin fortsatta träning mot det man önskar bli bra på. Att använda värdet man får som någon form av jämförelse mot andra cyklister är förmodligen ganska meningslöst.

Sen kan man såklart gå till ett testlabb och se exakt var gränsen går för att man inte längre kan hantera effekten under en längre stund, men det är ju ett jäkla projekt. Utan att kunna så mycket om det förstår jag det dessutom som att vissa kan hantera en jäkla massa mjölksyra och liksom "kötta sig förbi" sin tröskeleffekt under ganska lång tid utan att vika ner sig även om laktatvärdet säger att det inte ska gå.

Förmodligen har man mest nytta av att ha ett repeterbart test som resulterar i en FTP som man sen på ett framgångsrikt sätt kan justera träningen utifrån, varpå man på längre sikt märker hur man reagerar och på så vis får koll på var man är i sin träningsnivå.

Eftersom jag blir sänkt i en vecka eller så efter en max-tjuga så har jag ganska dålig koll på min FTP. Däremot så känner jag någorlunda när en given intervall är på rätt nivå. Tror jag.

Allt ovan sagt av en för gammal och för långsam cyklist för att ha någon som helst pondus i frågan egentligen.
Problemet med regelbundna ftp-test är just det du nämner, att man utmattar sig för mycket och träningen kan bli lidande. Det är ju också en anledning varför man sällan kör 60min test. Det är inte nåt som direkt ryms i träningsplanen. Tränar man färre dagar i veckan så kan det visst gå såklart utan att träningen påverkas men jag ser inte motiveringen till det.

De på TR podden var inne på det flera gånger. De menar på att man sällan ens ska behöva testa sig om man tränar regelbundet, och känner sin förmåga väl. Flera proffs som varit gäster på podden höll också med om det.

Visa dina Watt
Har ni tips på Zwifttrainer pass för hur jag ska bli uthålligare i ståcykling när man trycker en hel del watt?

Jag har issues under tuffa kuperade banor i Zwift, påverkar mig både under solorace och ttt race (dvs att jag kan få svårt hänga med gruppen/klungan i B kategorin). Ganska säker på att för mig är nyckeln mera ståcykling uppför (under tuffa partier) och jag tycker det verkar fungera men problemet är att jag kroknar lite väl snabbt just nu. Börjar behärska kortare tuffa uppförslut nu men får issues under de lite längre/tuffare.

Visa dina Watt
Har ni tips på Zwifttrainer pass för hur jag ska bli uthålligare i ståcykling när man trycker en hel del watt?

Jag har issues under tuffa kuperade banor i Zwift, påverkar mig både under solorace och ttt race (dvs att jag kan få svårt hänga med gruppen/klungan i B kategorin). Ganska säker på att för mig är nyckeln mera ståcykling uppför (under tuffa partier) och jag tycker det verkar fungera men problemet är att jag kroknar lite väl snabbt just nu. Börjar behärska kortare tuffa uppförslut nu men får issues under de lite längre/tuffare.
Nu står jag sällan upp öht, men måste ju likväl trycka på både ute och inne emellanåt. Jag tycker en bra övning för det är 3-5 minutare på låg kadens. T ex 3/1 på 115-120% av ftp, upprepa ett par ggr. Kört några sådana sista tiden med bra känsla.

Visa dina Watt
Nu står jag sällan upp öht, men måste ju likväl trycka på både ute och inne emellanåt. Jag tycker en bra övning för det är 3-5 minutare på låg kadens. T ex 3/1 på 115-120% av ftp, upprepa ett par ggr. Kört några sådana sista tiden med bra känsla.
Tack för tips.

Jag tror faktiskt inte jag har något val? Är (oftast) med i ett rätt bra TTT lag och vissa solorace i B kategorin är tuffa för mig också. Tror helt enkelt inte jag klarar av att leverera tillräckligt mycket watt utan att ställa mig upp i de tuffare uppförspartierna (KOMs). Märker som sagt att det hjälper men lite väl taskig uthållighet när jag ställer mig upp.

Detta gäller enbart mera kuperade banor som sagt, annars har jag inte den här typen av problem. Klarar oftast numera att hänga med klunga och grupp på mera humana banprofiler (i kat B). ?

Visa dina Watt

Kör alpen regelbundet som intervallträning där du står upp i intervallerna och sitter ner däremellan.
Stå upp mellan två svängar, sitt ner mellan nästa osv.

Visa dina Watt
Problemet med regelbundna ftp-test är just det du nämner, att man utmattar sig för mycket och träningen kan bli lidande. Det är ju också en anledning varför man sällan kör 60min test. Det är inte nåt som direkt ryms i träningsplanen. Tränar man färre dagar i veckan så kan det visst gå såklart utan att träningen påverkas men jag ser inte motiveringen till det.

De på TR podden var inne på det flera gånger. De menar på att man sällan ens ska behöva testa sig om man tränar regelbundet, och känner sin förmåga väl. Flera proffs som varit gäster på podden höll också med om det.
Istället kör Trainerroad ramptest (om de inte ändrat rätt nyligen) vilka är väldigt oprecisa. Apropå poddar så lyssnade jag på en podd med skaparen Zwift mest populära träningsschema "Build me up". Hans sa rakt ut att de utgår ifrån att deras deltagare har kört ramptest och därför anpassar träningen till en troligen för högt satt ftp.

Gör det inte svårare än vad det är. Ftp är brytpunkten där kroppen inte längre klarar av att återanvända mjölksyran (eller för besserwissers: laktatet) och den börjar ackumulera. Kör Zwift-race (eller 2x20-intervaller å sånt) och lär er känna hur den brytpunkten känns.

Visa dina Watt
Kör man t ex trainerpass med längre intervaller runt tröskel någon gång per vecka så märker man när de blir för lätta och det är dags att höja ftpn lite.

Visa dina Watt
Nytt försök på fyror, med 320W på fyrorna istället för 330. Jobbigt, men gick utan allt för mycket lidande.

Jag har en ny monsterfläkt också, så blev inte lika överhettad som jag brukar och höll nog nere pulsen ett par slag med hjälp av det också. Kom inte upp i zon 5 förrän mot slutet av tredje fyran.

C114289E-B38D-4EA1-BB13-A6EDC08997D6.jpeg

Visa dina Watt
Istället kör Trainerroad ramptest (om de inte ändrat rätt nyligen) vilka är väldigt oprecisa. Apropå poddar så lyssnade jag på en podd med skaparen Zwift mest populära träningsschema "Build me up". Hans sa rakt ut att de utgår ifrån att deras deltagare har kört ramptest och därför anpassar träningen till en troligen för högt satt ftp.

Gör det inte svårare än vad det är. Ftp är brytpunkten där kroppen inte längre klarar av att återanvända mjölksyran (eller för besserwissers: laktatet) och den börjar ackumulera. Kör Zwift-race (eller 2x20-intervaller å sånt) och lär er känna hur den brytpunkten känns.
De medger själva att ramptest är mindre precisa än 20min. Men de menar på att folk enligt deras data hamnar inom ett tillräckligt precist omfång så att det är användbart, men nu vet jag dock inte hur de räknar ut det. Det tillsammans med att det är mycket mer praktiskt ska vara orsaken varför de pushar det. Man har ju såklart också valet att köra 20min test också.

Visa dina Watt
En sak de också pratade om som de tyckte var ett problem, var att många inte är villiga att sänka sitt ftp tal som de haft när de väl kommit upp i max form. Man ska använda sitt ftp som ett träningsverktyg i första hand. Är man i dålig form ska man vara beredd på att sänka ftp och vara realistisk. Men man kan förstå att folk gillar att tävla och jämföra sig med andra, så de överskattar sitt ftp.

Visa dina Watt
Fredagsfys innan mys. Mitt första ftp test på zwift, där man inte höll hela vägen.. Tänker man får köra ett nytt efter sommaren kommit.
Första 10min med 360 i snittwatt, landade på ett snitt på ca 337w.
Zwift säger 320 ftp, garmin säger 327 från förra sommaren.
23D4B8ED-9EEF-4FD6-9178-5622924CFBB2.jpeg

Visa dina Watt
Efter all diskussion om 20-minuterstester för några dagar sen gjorde jag idag min plikt och körde ett 60-minuterstest. Landade på 344W.
Nu har jag ju aldrig gjort något ”riktigt” 20-minuterstest med korrekt uppvärmning/förberedelser, men dessa 344 W motsvarar 89% av mina bästa 20 minuter (385W).
Dagens lärdom: det är svårt att sitta på rullar och dricka men bibehålla jämn effekt.

Bilagor

• 8E6B4EB4-F165-439A-A7EF-42A0E69DE3B7.png
    8E6B4EB4-F165-439A-A7EF-42A0E69DE3B7.png
    53.7 KB · Besök: 97
  • 7D815663-4B26-4835-9118-A3B615757712.png
    7D815663-4B26-4835-9118-A3B615757712.png
    55 KB · Besök: 89
Visa dina Watt
Efter all diskussion om 20-minuterstester för några dagar sen gjorde jag idag min plikt och körde ett 60-minuterstest. Landade på 344W.
Nu har jag ju aldrig gjort något ”riktigt” 20-minuterstest med korrekt uppvärmning/förberedelser, men dessa 344 W motsvarar 89% av mina bästa 20 minuter (385W).
Dagens lärdom: det är svårt att sitta på rullar och dricka men bibehålla jämn effekt.
Men det är väl jättebra? Troligtvis hade du pallat några watt till om du cyklat på en trainer och inte självmordsrullar :) så då hade du hamnat på kanske dryga 90% av din bästa tjuga vilket ju stämmer rätt bra med något mindre än 0.95*maxtjugan om man inte följer herrejösses protokollet, samt att du kanske inte är i lika bra form som när du hade din bästa tjuga?

Visa dina Watt
Men det är väl jättebra? Troligtvis hade du pallat några watt till om du cyklat på en trainer och inte självmordsrullar :) så då hade du hamnat på kanske dryga 90% av din bästa tjuga vilket ju stämmer rätt bra med något mindre än 0.95*maxtjugan om man inte följer herrejösses protokollet, samt att du kanske inte är i lika bra form som när du hade din bästa tjuga?
Jovars, inte helt fel uppskattning. Jag vet att jag är betydligt mer anaerobt lagd så jag tror 20 minuter passar mig betydligt bättre än 60 minuter. Men maxtjuga x0,90 blir nog en rätt skaplig FTP-uppskattning för just mig tror jag. (Båda passen gjordes med samma utrustning med bara en vecka emellan så jag tror de är någorlunda jämförbara.)

Visa dina Watt

Är det ens möjligt för dig med monster ftp att utveckla den effekten på rullar även om du visst kommer nära? ? Är din personbästa ftp notering från cykling på rullar?

Visa dina Watt
Är det ens möjligt för dig med monster ftp att utveckla den effekten på rullar även om du visst kommer nära? ? Är din personbästa ftp notering från cykling på rullar?
Jodå, det går bra rent tekniskt att ta i ordentligt på rullarna. Man måste vara lite koncentrerad men inga problem. De jag har har tre olika magnetmotstånd, med en växlad cykel och mellanmotståndet kan jag lätt ligga mellan 200w och kanske 700w med rimlig kadens.
Jag tycker det känns betydligt mindre tråkigt med rullar än trainer, dessutom så tänker jag att det inte är optimalt inför utomhuscyklingen om man under vintern "lär" sig att cykla på ett sätt om inte funkar utomhus sen när våren kommer. (Den risken är nog rätt liten om man under vintern ändå cyklar ute nån gång ibland.)
Mitt bästa och enda (och kanske sista) FTP-test jag gjort var idag på rullarna...

Visa dina Watt
Livet är orättvist.

Visa dina Watt
Livet är orättvist.
Känner ungefär samma sak. Här lägger man upp noga uttänkta träningsupplägg och kör så hårt man kan i perioder (för egen del är skadefrekvensen det som sätter begränsningen - bra tryck i benen men efter några veckors hård belastning slår kroppen bakut). Sen kommer en tjomme och spekulerar lite om hur man gör ett fpt-test och sen smackar in en timme på 344 watt i snitt.?

Grymt kört @Lejon , man förstår att andra starka gubbar benämner dig som talang!?

Visa dina Watt
Lejon är väl inte helt ny som cyklist
Nej, jag körde min första tävling 1991!

Känner ungefär samma sak. Här lägger man upp noga uttänkta träningsupplägg och kör så hårt man kan i perioder (för egen del är skadefrekvensen det som sätter begränsningen - bra tryck i benen men efter några veckors hård belastning slår kroppen bakut). Sen kommer en tjomme och spekulerar lite om hur man gör ett fpt-test och sen smackar in en timme på 344 watt i snitt.?

Grymt kört @Lejon , man förstår att andra starka gubbar benämner dig som talang!?

Jag vill ju tro, och lever efter, att det är betydligt viktigare att få till bra kontinuitet och cykla ofta och med engagemang när man gör det än att tänka ut listiga träningsupplägg, även om jag ibland kan tycka det är rätt kul att teoretisera en del också. Jag är dock lite för slarvig och oplanerad för att någonsin hålla mig till någon slags långsiktig struktur i min egen träning.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Nej, jag körde min första tävling 1991!

Jag vill ju tro, och lever efter, att det är betydligt viktigare att få till bra kontinuitet och cykla ofta och med engagemang när man gör det än att tänka ut listiga träningsupplägg, även om jag ibland kan tycka det är rätt kul att teoretisera en del också. Jag är dock lite för slarvig och oplanerad för att någonsin hålla mig till någon slags långsiktig struktur i min egen träning.
Ah, det fina året 1991 när jag var fem år gammal.?

Låter sunt helt klart. Det är ju uppenbart att man som ganska sen på bollen (började cykla "seriöst" vid 33-34 års ålder ungefär) ligger lite efter i den där kontinuiteten. För min del ger perioder av ihärdig cykling men på en ganska modest nivå bättre effekt än perioder då det hårdkörs rakt in i väggen verkar det som.

Hur som helst kul att följa tråden. Ska strax bidra med några watt jag med!

Visa dina Watt
Kul du testar och utmanar teorier. Grävde du lika djupt på 60 min FTP testet som på ditt 20 min på 385?
Max 60 min är ju vidrigt. 20 min med men där ser man ju ett slut på smärtan.

Visa dina Watt
Att ligga på ca 105% i 20 minuter och samla på sig mjölksyra är fruktansvärt. Då föredrar jag att försöka på 60 minuter. Fördelen där är i alla fall att resultatet inte totalt havererar även om man inte lyckas tömma all anaerob kapacitet

Visa dina Watt
Det där var bland det mest imponerande jag sett här i tråden. Watten är inte så mycket högre än min egna toppnotering, men att göra det i 60 minuter, på rullar och snittkadens på 110...

Hur fick du tiden att gå? Tillhör du den gamla skolan som stirrar på ett kryss på väggen?

Visa dina Watt
Kul du testar och utmanar teorier. Grävde du lika djupt på 60 min FTP testet som på ditt 20 min på 385?
Max 60 min är ju vidrigt. 20 min med men där ser man ju ett slut på smärtan.
Kändes väl ungefär lika jobbigt men när jag kollar pulskurvorna ser det ut som om jag tog i mer på 60minutaren. Å andra sidan hade jag lägre kadens på den korta pga tyngre motstånd, så det kanske fick pulsen att dra iväg mer på timmen.
Behövs väl många strukturerade försök för att få någon slags säkerhet i vad som påverkar mest.
Det där var bland det mest imponerande jag sett här i tråden. Watten är inte så mycket högre än min egna toppnotering, men att göra det i 60 minuter, på rullar och snittkadens på 110...

Hur fick du tiden att gå? Tillhör du den gamla skolan som stirrar på ett kryss på väggen?
Njae, jag kollade på två pjäxbagar som stod på golvet… Men jag hade musik!

Bilagor

• 99921F2C-2BF7-4FF4-A26E-789F55A2CAE4.png
    99921F2C-2BF7-4FF4-A26E-789F55A2CAE4.png
    57.5 KB · Besök: 66
  • 56157A3C-DC01-40D9-BB76-2E5DF74AC8EA.png
    56157A3C-DC01-40D9-BB76-2E5DF74AC8EA.png
    52 KB · Besök: 59
Visa dina Watt

Bra gener och fallenhet.
Min FTP verkar plana ut och jag kommer aldrig över 4,5W/kg med riktiga siffror. En Quarq xx1 eller en dålig trainer kan "boosta" så jag får mer, men då är det inte riktiga siffror.

Hatten av till @Lejon och pjäxpåsarna.

Visa dina Watt
Delvis svammel/OT nu men i Zwift där typ allt baseras på ftp (w/kg) blir det kanske lite jobbigt för vissa som baserar deras ftp på korta crit liknande race eller enbart ramp test.

De lär åka på en hel del stryk under de tuffare racen runt 60 minuter kan jag gissa, i synnerhet om ens ftp notering på någon kort/hysterisk ansträngning gjort så att man hamnat i en helt annat bättre kategori.

Jag gissar att de som väl kommit in i Zwift och kör på med event samt race sällan gör om de här korta ramp testerna men under tiden har de istället utvecklat sin uthållighet mycket och kan därför snitta väldigt nära deras ftp i runt 60 minuter.

Möjligen/kanske vore det mer rättvist om Zwift satte som krav att alla som ställer upp i race gjorde någorlunda regelbundna ftp tester, jag är osäker. Ungefär dubbelt så många kategorier vore också bra.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Delvis svammel/OT nu men i Zwift där typ allt baseras på ftp (w/kg) blir det kanske lite jobbigt för vissa som baserar deras ftp på korta crit liknande race eller enbart ramp test.

De lär åka på en hel del stryk under de tuffare racen runt 60 minuter kan jag gissa, i synnerhet om ens ftp notering på någon kort/hysterisk ansträngning gjort så att man hamnat i en helt annat bättre kategori.

Jag gissar att de som väl kommit in i Zwift och kör på med event samt race sällan gör om de här korta ramp testerna men under tiden har de istället utvecklat sin uthållighet mycket och kan därför snitta väldigt nära deras ftp i runt 60 minuter.

Möjligen/kanske vore det mer rättvist om Zwift satte som krav att alla som ställer upp i race gjorde någorlunda regelbundna ftp tester, jag är osäker. Ungefär dubbelt så många kategorier vore också bra.
Eller en fjärdedel så många, du kommer alltid få skitbra träning men ändå ha ngn att cykla med när du åker av.....

Visa dina Watt
Bra gener och fallenhet.
Min FTP verkar plana ut och jag kommer aldrig över 4,5W/kg med riktiga siffror. En Quarq xx1 eller en dålig trainer kan "boosta" så jag får mer, men då är det inte riktiga siffror.

Hatten av till @Lejon och pjäxpåsarna.
4,5W/kg är väl väldigt bra ändå, jämfört med oss dödliga. Förresten, det kanske hade varit bra att också ange vikt eller W/kg. Med Watt för sig självt utan kontext är det väl svårt att jämföra.

Visa dina Watt
4,5W/kg är väl väldigt bra ändå, jämfört med oss dödliga. Förresten, det kanske hade varit bra att också ange vikt eller W/kg. Med Watt för sig självt utan kontext är det väl svårt att jämföra.
Ja w/kg känns relevant om man nu ska jämföra med andra. (Jag väger 75 kg nu på vintern så det blir ju ungefär detsamma i w/kg som NickPick.)

Visa dina Watt
Förresten, jag var med i ett überlångt event nyligen (och överlevde) men häpnade lite över de två toppcyklisternas snittpuls. De här snubbarna sover (kanske på riktigt?) under 16 mil bara för att sparka lite på slutet för att komma först (det var ingen tävling).

#2 här har 101 i snittpuls med 3,0 w/kg, det är lågt? Men ändå rätt coolt kan jag tycka, att kunna cykla mer eller mindre sovande så långa sträckor, det är skillnad på cyklister och cyklister. Antar att 3,0 - 3,1 w/kg tempo för dem är någon form av joggingtempo. Själv har jag en snittpuls på runt 140 när jag snittar ca 3,0 w/kg. Fattar att puls är högst personligt men 101? ?

1644335221575.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp