Visa dina Watt

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skaffa en coach alternativt prata med människor som vet vad de talar om. Här sitter Enbart medelmåttor, som blir vansinniga av något annat än medelmåttans gilla gång.

Givetvis ska du inte "lyssna på din kropp", som någon tomte skrev. Varför skulle du göra det, Kroppen är lat och vill dig inte väl. Skaffa coach eller bli din egen expert men det klarar du inte för de flesta cykelplejs på nätet är fyllda med idiotråd.
Fick mig att tänka på en bekant som en gång sa: ”man ska lyssna på sin kropp och min kropp säger till mig när jag tränar: ”detta är inte bekvämt - låt bli det här”, och då lyssnar jag, så därför tränar jag inte längre.”

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Fick mig att tänka på en bekant som en gång sa: ”man ska lyssna på sin kropp och min kropp säger till mig när jag tränar: ”detta är inte bekvämt - låt bli det här”, och då lyssnar jag, så därför tränar jag inte längre.”
Hehe jo såna finns också, men med den mentaliteten tror jag inte man hänger i "Visa dina watt"-tråden.

jensclaudius

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skönt att komma ut och köra intervallerna idag. Sol, blå himmel och torrfrusna (bitvis isbelagda) grusvägar gjorde det lättare att gnugga på med sweetspotträningen (sista veckan innan det blir dags för vo2 och tröskel passen drar igång).

9x9/3min @ 345w idag, var lite trött när det var dags för sista 9min

332C3D25-FAFF-43BF-AD35-2ACC81FC3EED.png

Bilagor

• 8C8D3D6D-1958-4B7F-8D4C-52457F1E566D.png
    8C8D3D6D-1958-4B7F-8D4C-52457F1E566D.png
    32.3 KB · Besök: 5

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Från gårdagens TdZ etapp 2. Dåligt med träning i december p g a influensa, Rapha 500 i mellandagarna kändes bedrövligt, men nu börjar kroppen kännas normal igen. Siktade på runt 230 W i snitt (3,3 W/kg) som väl är någon sorts sweetspot med FTP som är satt i Zwift och Garmin, Xert tycker att jag har tappat mer under december. Verkligheten är nog någonstans däremellan.

amCharts (2).jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Från gårdagens TdZ etapp 2. Dåligt med träning i december p g a influensa, Rapha 500 i mellandagarna kändes bedrövligt, men nu börjar kroppen kännas normal igen. Siktade på runt 230 W i snitt (3,3 W/kg) som väl är någon sorts sweetspot med FTP som är satt i Zwift och Garmin, Xert tycker att jag har tappat mer under december. Verkligheten är nog någonstans däremellan.

Visa bilaga 533509

TdZ är typ "rides", inte race, eller hur (?) men gissar att de blåser på rejält ändå? :cool:

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina Watt
TdZ är typ "rides", inte race, eller hur (?) men gissar att de blåser på rejält ändå? :cool:
Precis! I det där jag körde igår var det 1195 startande så det är ju alltid några trampar på ordentligt från början. Har inte koll på var täten var men jag släppte iaf två klungor innan starten av Alpen, låg någonstans runt 110/1195 då. Tänkte att jag skulle kunna köra om några uppför, men blev istället omkörd av 20-30 cyklister. Många låg över 4 W/kg uppför, det fixar inte jag i dagsläget iaf.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Precis! I det där jag körde igår var det 1195 startande så det är ju alltid några trampar på ordentligt från början. Har inte koll på var täten var men jag släppte iaf två klungor innan starten av Alpen, låg någonstans runt 110/1195 då. Tänkte att jag skulle kunna köra om några uppför, men blev istället omkörd av 20-30 cyklister. Många låg över 4 W/kg uppför, det fixar inte jag i dagsläget iaf.
Tack för förklaringen, coolt med så många cyklister kan jag tycka. :cool:

Zwift har betytt (och betyder) en hel jäkla massa för cykelsporten, åtminstone för alla glada motionärer, den saken är totalt klar.

Maglia Nera

Aktiv medlem
Visa dina Watt
November och december cyklade jag väldigt lite. Jag fokuserade på styrketräning och pendlingscyklade bara typ en gång i veckan samt slötrampade ibland framför någon film. Nu börjar våren närma sig och jag fokuserar på cyklingen återigen.

Onsdag: Cykelpendling som gjordes extra lång.
Torsdag: Sweetspot-pass + Tour de Zwift
Fredag: Marklyft - sista gympasset för veckan tänkte jag.
Lördag: Tour de Zwift
Söndag: Gymmade med brorsan och körde knäböj.
Måndag: Senaste Zwift-racet kändes riktigt bra så jag testar Swecup.

Swecup:
220118_Xert_swecup.JPG

Jag tog verkligen i så hårt jag kunde. Pulsen nådde som högst 90 % av HRmax. Xert rekommenderar att jag inte kör hårt på två veckor nu. I'm not a smart man.

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Körde första lite hårdare passet efter förkylning och corona igår kväll. Skrämde upp pulsen i 95%. Kroppen har inte sparkat bakut än iallafall.

1642508012732.png

(Vet inte varför Garmin Connect dippar i effekt ibland. Ser inte samma i Wahoo eller Strava.)

kntzn

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Borde inte pulsen nå i princip 100% av HRmax om du kör så hårt du kan???
90% av max för mig är tröskelpuls.
Om man ligger på hög träningsbelastning är det ganska normalt att pulsen inte kommer upp i närheten av max även när man tar i ordentligt.

Även jag körde swecup igår och gjorde mitt bästa resultat hittills. 465w NP i över 9 min krävdes för min del för att vara med och tampas om topplaceringar på två backpriser och en sprint mitt på banan.

Bilagor

• swecuppower.png
    swecuppower.png
    33.1 KB · Besök: 35

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
November och december cyklade jag väldigt lite. Jag fokuserade på styrketräning och pendlingscyklade bara typ en gång i veckan samt slötrampade ibland framför någon film. Nu börjar våren närma sig och jag fokuserar på cyklingen återigen.

Onsdag: Cykelpendling som gjordes extra lång.
Torsdag: Sweetspot-pass + Tour de Zwift
Fredag: Marklyft - sista gympasset för veckan tänkte jag.
Lördag: Tour de Zwift
Söndag: Gymmade med brorsan och körde knäböj.
Måndag: Senaste Zwift-racet kändes riktigt bra så jag testar Swecup.

Swecup:Visa bilaga 533885

Jag tog verkligen i så hårt jag kunde. Pulsen nådde som högst 90 % av HRmax. Xert rekommenderar att jag inte kör hårt på två veckor nu. I'm not a smart man.
Två veckor var en dramatisk rekommendation, grundat på vad, den senaste tidens hårda träning samt race?

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Om man ligger på hög träningsbelastning är det ganska normalt att pulsen inte kommer upp i närheten av max även när man tar i ordentligt.

Även jag körde swecup igår och gjorde mitt bästa resultat hittills. 465w NP i över 9 min krävdes för min del för att vara med och tampas om topplaceringar på två backpriser och en sprint mitt på banan.
465W i nio minuter, wow! :cool:

Imponerande kraft där, antar att du är en kategori A eller A+ cyklist?

Vad har du för ftp? Kör du mest race på runt timmen eller du är lika bra på långa/längre distanser också?

Är Swecup någon typ av sluten elitserie eller är den öppen?

Maglia Nera

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Borde inte pulsen nå i princip 100% av HRmax om du kör så hårt du kan???
90% av max för mig är tröskelpuls.
Som kntzn skrev så är det träningsbelastningen som gör att jag inte kunde trycka upp pulsen. Den där där lila linjen i min bild visar hur mycket man har kvar att ge och jämför du med mkallstroms inlägg ovan så ser du att han kunde klämma ner linje hela vägen, så att han gav allt han kunde ge, medan jag knappt klarade av att göra små bulor i den.

Imponerande siffror! Jag siktar på att vara där i trakterna till sommaren.

Två veckor var en dramatisk rekommendation, grundat på vad, den senaste tidens hårda träning samt race?
Xert beräknar hur sliten man är utifrån den data man trycker in. Appen/sidan klarar inte beräkna hur sliten man blir av styrketräning, utan istället finns det en slider som man får lära sig att själva justera utifrån trial-and-error. Just nu rekommenderas bara recovery-rides till och med imorgon och sen inte över aeroba tröskeln till och med 30/1.

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Som kntzn skrev så är det träningsbelastningen som gör att jag inte kunde trycka upp pulsen. Den där där lila linjen i min bild visar hur mycket man har kvar att ge och jämför du med mkallstroms inlägg ovan så ser du att han kunde klämma ner linje hela vägen, så att han gav allt han kunde ge, medan jag knappt klarade av att göra små bulor i den.
På det temat, TdZ etapp 3 igår. En kämpig klättring per varv, rätt trött på slutet.
amCharts (6).jpg

kntzn

Aktiv medlem
Visa dina Watt
465W i nio minuter, wow! :cool:

Imponerande kraft där, antar att du är en kategori A eller A+ cyklist?

Vad har du för ftp? Kör du mest race på runt timmen eller du är lika bra på långa/längre distanser också?

Är Swecup någon typ av sluten elitserie eller är den öppen?
Under sommaren tävlar jag mest i långlopp på MTB och jag är naturligt ganska aerobt lagd så ju längre distanser ju bättre passar det mig oftast. Med bra dagsform så gissar jag att min FTP ligger på ungefär 400w just nu.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Men kanske ett gratis medlemskap?
Enligt min bedömning är det här klart över min nuvarande nivå i B kat men jag vill känna på atmosfären lite. ;-) Händer att jag kör TFC Mad Monday vilket jag tycker är flåsigt men det här verkar hålla betydligt högre nivå. I MM är det dessutom indelning i lowend och highend för varje kategori.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer