Visa dina Watt

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
@d_anders & @n3wton
Sedan har jag nog fortfarande lite jobbigt med uppförsluten i Zwift (under race), möjligen den största orsaken till mina problem, jag får lite sporadiska kapacitetsproblem. Säg att man ligger och snittar runt 270W på flacken och kör med toppklungan, man inbillar sig naivt att man har någon form av koll på läget, man kanske är glad att man hänger på, "hej vad bra det här går" typ. Man skulle ju då kunna inbilla sig att folk skulle sträva efter en någorlunda liknande belastning uppför för att inte bränna ut sig eller dylikt men det kan (måste) man verkligen fetglömma. Det är mycket vanligt i race att folk tar i så inih-vete rent ut sagt uppför, kanske antingen pga att uppförslutet kan vara en del av en KOM (i synnerhet i ett race där det delas ut poäng) eller att de försöker hänga av folk (stackare som mig) och jag har väl motvilligt börjar acceptera detta faktum nu, går sakta men säkert bättre men det blir tufft uppför ofta vilket gör att det blir en hård intervallkaraktär på många race, en hel del watt och obehagligt hög puls uppför. Ett race innehåller fler utmaningar än bara mållinjen, den saken är klar, om man nu ens har så mycket kraft kvar när man närmar sig mållinjen. 🙃 😁 Starterna har jag dock börjat sätta, det är bara att cykla som en galning ett tag så ger det sig relativt snabbt oftast men de första racen bjöd på några roliga "vad hände nu?" upplevelser.

Senast ändrad:

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har samma problem och har märkt att det gäller att vara extremt alert, framför allt om klungan är ganska liten. Det värsta är när folk bakom har släppt och man ligger nästan sist utan att veta om det. Då har man förstås inga marginaler alls.

Håll koll på din effekt. Så fort den ligger under den normala i klungan så måste du vara extra observant för då kan det verkligen smälla till när någon bestämmer sig för att köra. Tappar du några positioner (se siffran till höger) så är det också dags att vara alert.

Sen tror jag att för att känna sig skapligt säker på att lyckas hänga kvar även i en större klunga så bör man ligga precis under taket för den kategori man kör i.
Hänger alltid med förstaklungan i B om det inte är blandat med A, då åker jag av i första bästa backe. Ligger ganska långt under kat-gräns i w/kg, snittet i ett crit race brukar ligga kring 3,5-3,7 och då är jag med och spurtar om det. I mitt fall handlar det om 330-360w i snitt på B-race. I B är det bra att va tjock och hyggligt stark med spurtkapacitet. Men med över 90kg att släpa på då är A-klass långt bort…

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
@Lejon, fråga gällande rullar: kör du rullar med ställbart motstånd? Har aldrig använt sådana men är bra sugen som omväxling till Monarken jag kör idag. Tänkte isåfall ta landsvägscykeln (eller mtbn för den delen) med effektmätare, men trodde inte man kunde köra 350-400 watt utan att åka av rullarna...
Jag blev lite nyfiken nu eftersom du frågade och kollade idag hur många watt som jag kan klämma på rullar. 980 watt med 158 i kadens sittandes på dagens sittspurtpass. Med rimligare utväxling ska nog 1000 watt funka utan att jag trillar av och slår ihjäl mig i garaget.

n3wton

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inte mycket att skriva om, men har påbörjat ett nytt träningsblock där "allt" är nedskalat till 90% av nuvarande ftp-nivå för att förhoppningsvis tåla lite mer kontinuitet. Under 6 veckor är planen att komma upp till normal belastning och därefter nytt block med fokus på att få mer motor. Skrev mer om upplägget i Visa ditt träningsprogram-tråden!

Skärmavbild 2022-01-11 kl. 17.28.51.png

Styrke- och teknikintervaller. Varannan intervall lågkadens på tröskel med ökande längd, varannan högkadens med fallande längd och ökande effekt. Sen lite tempokörning på slutet med varierande teknikträning insprängt. Rullad igenom detta easy-peasy, men det är precis så det måste vara. Har gått i väggen en massa gånger och då blir allt tråkigt..

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nej, sweetspot är lite lägre effekt än tröskel, så inte riktigt samma sak. Sen är det en knepig jämförelse, polarisering träning är ett träningsupplägg, sweetspot är en typ av träningspass. Det blir lite som att jämföra vad som är bättre av styrketräning och bänkpress.
Läste någonstans att tanken med sweetspot var att det ska vara tillräckligt hög intensitet för att ge en träningseffekt, samtidigt som att man ska kunna köra ett pass dagen efter. Tycker det låter rätt sunt, när jag körde 8x9/1 på sweetspot så låg jag en bra bit under tröskel. Det gav bra uthållighet.

n3wton

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag blev lite nyfiken nu eftersom du frågade och kollade idag hur många watt som jag kan klämma på rullar. 980 watt med 158 i kadens sittandes på dagens sittspurtpass. Med rimligare utväxling ska nog 1000 watt funka utan att jag trillar av och slår ihjäl mig i garaget.
Oh, det var mer än vad jag trodde! Jag slog precis till på en beggad Tacx Antares som kommer till mig på fredag. Tänkte främst använda den som komplement till Z1-2-passen som jag ganska ofta kör på Monarken, som variation, men då låter det ju som man kan köra även lite tröskel och annat! Förstår att jag har superenkla rullar och du fin-varianten, men med hög kadens får man kanske ut ganska mycket även ur basic-varianten.

158 i kadens är en del! Jag tycker jag kan trampa fort men vid 150 blir det studsigt. Spännande på en trainer - men det kanske är spänningen som gör det acceptabelt uthärdligt?😛

jensclaudius

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Max 20:a i söndags, vila igår och sweetspot idag. Gick ju inte riktigt som tänkt….fy 17 vad benen inte ville vara med idag, gick inte ens när jag sänkte effekten..jaja, nya tag på onsdag när det vankas 6x10/2,5@88-94%

Bilagor

• 38341788-9A4C-443A-A840-95143C1BA494.png
    38341788-9A4C-443A-A840-95143C1BA494.png
    31.4 KB · Besök: 43

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Max 20:a i söndags, vila igår och sweetspot idag. Gick ju inte riktigt som tänkt….fy 17 vad benen inte ville vara med idag, gick inte ens när jag sänkte effekten..jaja, nya tag på onsdag när det vankas 6x10/2,5@88-94%

Skulle tro att du inte återhämtat dig nog från 20:an. De sliter som sjutton de där långa maxinsatserna.
Jag hade vilat idag, och testat samma pass igen i morgon.

jensclaudius

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skulle tro att du inte återhämtat dig nog från 20:an. De sliter som sjutton de där långa maxinsatserna.
Jag hade vilat idag, och testat samma pass igen i morgon.
Förmodligen är det så, speciellt med tanke på att jag förmodligen lyckades pressa mig till Max då det blev PR på 20:an all time. Brukar vanligtvis ha svårt att komma upp i samma effekt inne som ute.

Kör efter schema från trainerroad och har aktiv vila på schemat och sen nytt pass imorgon. Får gå på känsla och ev sänka effekten lite redan i första intervallen om det behövs.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Förmodligen är det så, speciellt med tanke på att jag förmodligen lyckades pressa mig till Max då det blev PR på 20:an all time. Brukar vanligtvis ha svårt att komma upp i samma effekt inne som ute.

Kör efter schema från trainerroad och har aktiv vila på schemat och sen nytt pass imorgon. Får gå på känsla och ev sänka effekten lite redan i första intervallen om det behövs.

Trainerroad är ett program, du är en människa - du vet bättre än programmet vad din kropp behöver. Jag tycker du ska testa att skita i att träna alls idag, käka bra med kolhydrater, lägga dig i vettig tid och sen kör du samma pass som du inte grejade igen i morgon.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
@lundatok & @skier

Ni snackar sweetspot och visst är väl sweetspot ett tempo på ca 88 - 93% av ens uppskattade ftp även om jag sett lite olika defintioner? Någon skriver tex 86-95% när man googlar på det här. Kanske inte existerar någon helt exakt defintion av sweetspot. Lutar ni er mot ftp eller puls när ni räknar ut erat sweetspot tempo?

Själv är jag rätt vass på sweetspot, ett 51 år gammalt diesellok. Mitt problem är nog snarare att jag tuggar på väl ofta/mycket i sweetspot tempo, träningen riskerar bli något enformig, att jag trivs betydligt bättre där jämfört med när pulsen går upp på rött. :sneaky:

"As we’ve already alluded to, sweetspot refers to the intensity of a workout. According to Matt Rowe of Rowe & King Cycle Coaching, it typically refers to an intensity between the upper end of zone three and the lower end of zone four, if you’re training with a power meter or using training zones.

“I define sweetspot using Dr Andrew Coggan’s approach, which is 88 to 93 per cent of your FTP (Functional Threshold Power),” says Rowe. “Or around 75 to 85 per cent of your maximum heart rate.”

When training at sweetspot intensity, you are placing your body under sustained stress, but not so much that you can’t hold the efforts for a long duration."

Eftersom man ofta lutar sig mot ftp så kommer väl nästa problem in där. Det här med ens "Zwift ftp" jämfört med verklig/korrekt ftp. Tror att ens "Zwift ftp" har en tendens att vara åt det höga hållet. 🙃 En sak är varje fall klar, det är nog långt ifrån alla som klarar av att hålla det ftp man fått av Zwift i 60 minuter och egentligen ska väl ftp vara ett värde för ens kapacitet man har på 60 minuter under "gynsamma förhållanden och när man är i form", typ?

Jag vet inte men jag uppfattar ftp som ett halvluddigt mätvärde även om det känns skönt att luta sig mot något. Men det är klart, när man då lutar sig mot ens ftp för att räkna ut sweetspot är det ju bra om ens ftp är någorlunda korrekt så att det inte blir en seriereaktion av luddigheter.

Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag tror att 75-85 % av maxpuls är en bättre skattning i så fall, FTP från Zwift är väl baserat på en maxning i 20 under något potentiellt race?

Som ett exempel, jag hade typ 275 W i tröskel i Xert, sen körde jag ett CX-race, det första på hela säsongen, där jag maxade för vad jag hade. Efter det så höjde Xert mig till 305 W tröskel, varefter jag försökte köra intervaller med den som ny benchmark. Fullständigt ogörbart.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag tror att 75-85 % av maxpuls är en bättre skattning i så fall, FTP från Zwift är väl baserat på en maxning i 20 under något potentiellt race?

Som ett exempel, jag hade typ 275 W i tröskel i Xert, sen körde jag ett CX-race, det första på hela säsongen, där jag maxade för vad jag hade. Efter det så höjde Xert mig till 305 W tröskel, varefter jag försökte köra intervaller med den som ny benchmark. Fullständigt ogörbart.

Ett mycket bra exempel, jag håller på din teori där.

Senast ändrad:

jensclaudius

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Trainerroad är ett program, du är en människa - du vet bättre än programmet vad din kropp behöver. Jag tycker du ska testa att skita i att träna alls idag, käka bra med kolhydrater, lägga dig i vettig tid och sen kör du samma pass som du inte grejade igen i morgon.
Jodå, det vet jag. Har tränat med struktur i ca 4års tid men länge sen jag körde med trainerroad men ville ge det ett försök nu med deras adaptiva upplägg. Är inne i sista veckan med deras basträning och har en lugn vecka nästa vecka och börjar därefter med mer vo2 och tröskel.

Tycker själv att det funkar bättre med ett cirukationspass / rullpass på låg effekt för återhämtning än helvila om benen känns sura.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hänger alltid med förstaklungan i B om det inte är blandat med A, då åker jag av i första bästa backe. Ligger ganska långt under kat-gräns i w/kg, snittet i ett crit race brukar ligga kring 3,5-3,7 och då är jag med och spurtar om det. I mitt fall handlar det om 330-360w i snitt på B-race. I B är det bra att va tjock och hyggligt stark med spurtkapacitet. Men med över 90kg att släpa på då är A-klass långt bort…

Hmmm, att försöka banta sig till A kategorin fungerar nog inte för mig, då kommer de tvinga mig till drogtest på jobbet plus att jag ligger lite väl långt ifrån A just nu. Men det finns många urstarka/tyngre cyklister i B, den saken är klar och de orsakar en hel del problem för mig. 🙃 En tyngre starkare cyklist pallar ju ofta med hysteriska race på runt timmen (även om det är en del backar), sedan (om det vore längre) kanske de få problem till slut men det spelar ju ingen roll i just ett Zwiftrace åtminstone.

"330-360w i snitt på B-race", du är en riktig stark cyklist.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Där ser man var motivation kan göra för prestationen.

d_anders

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har tjuvkikat på en del av zwiftarna som klarar sig kvar i klungan med lägre w/kg än vad jag snittar trots att jag kanske åker av. Det är nästan alltid så att de antingen är tunga eller har zwiftat en himla massa.

Jag tror att jag hängde med till spurten en gång i kategori C innan jag hamnade i B. Jag har lärt mig köra lite bättre nu, så snart ska jag testa ett race igen och se om jag kan hänga med till de sista minuterna. I den upplaga av första TdZ-etappen ("groupride") som jag körde och låg i en stooor klunga så blev det:

Z2 (154-210): 7s
Z3 (210-252): 08:56
Z4 (252-294): 37:42
Z5 (294-336): 14:47
Z6 (336-420): 03:00
Z7 (420- ): 13s

Ftp innan 280, efter 285. Jag spurtade knappt, men benen var så trötta att det inte hade påverkar värdena nämnvärt. En hel del av de som attackerade i klungan tillhör kategori A, vilket kanske gör att det blev lite hårdare än normalt. I vilket fall så ser man att min "återhämtning" fick ske i princip bara i sweetspot. I nästan varje backe (loppet var tämligen platt) så blev det lite Z6 och sen ganska mycket Z5.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har tjuvkikat på en del av zwiftarna som klarar sig kvar i klungan med lägre w/kg än vad jag snittar trots att jag kanske åker av. Det är nästan alltid så att de antingen är tunga eller har zwiftat en himla massa.

Jag tror att jag hängde med till spurten en gång i kategori C innan jag hamnade i B. Jag har lärt mig köra lite bättre nu, så snart ska jag testa ett race igen och se om jag kan hänga med till de sista minuterna. I den upplaga av första TdZ-etappen ("groupride") som jag körde och låg i en stooor klunga så blev det:

Z2 (154-210): 7s
Z3 (210-252): 08:56
Z4 (252-294): 37:42
Z5 (294-336): 14:47
Z6 (336-420): 03:00
Z7 (420- ): 13s

Ftp innan 280, efter 285. Jag spurtade knappt, men benen var så trötta att det inte hade påverkar värdena nämnvärt. En hel del av de som attackerade i klungan tillhör kategori A, vilket kanske gör att det blev lite hårdare än normalt. I vilket fall så ser man att min "återhämtning" fick ske i princip bara i sweetspot. I nästan varje backe (loppet var tämligen platt) så blev det lite Z6 och sen ganska mycket Z5.

Det är nog mycket stor skillnad mellan olika race också. Antal deltagare och klassen på racen kan variera en hel del vilket gör det lite klurigt att generalisera. För självförtroendet kan det nog vara värt att försöka hitta race som åtminstone någorlunda överensstämmer med ens nuvarande kapacitet.

ZRL serien som håller på nu håller tuff klass tex. TFC Mad Monday brukar det vara bra blås i också samt lite roande/bra att de kör med lowend och higend i varje kategori (vilket dock inte hjälper så mycket alls som man skulle kunna tro).

Vissa race som tex ovanstående är väl poängbaserade, dvs förutom mållinjen delas det också ut extra poäng på vissa KOMs etc. Därför blir det såklart ett hejdlöst drag på vissa KOMs (ryckiga race).

Tror väl dock inte att det är så i alla race? Ett race där bara mållinjen gäller bör (oftas åtminstone) vara mindre hysteriska i klungan än poängbaserade race som tex ZRL och TFC Mad Monday men det beror också på banprofil. (Angående TFC Mad Monday vet jag dock inte om man kan ställa upp i det racet om man inte är med i ett Zwiftlag som är med i serien men definitivt inte i ZRL race.)

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hmmm, kanske ett bra träningsredskap när man cyklar alternativt springer ute eller kanske inte... en (max) 30 kilos viktväst. Uppförsluten blir extra härliga, när man sedan kör utan den borde det kännas som att man flyger fram. Men man skulle se jäkligt skum ut med en sådan väst på sig, bara en tidsfråga innan man blir stoppad av polisen. *skratt*

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Om jag har förstått det rätt snittade Jonas Bohr 275W när han satte sina världsrekord i somras. Hans ftp, vikt, längd etc har jag dock noll koll på. Ytterst imponerande som 54 åring, han verkar vara oerhört vältränad och seg, hal också ur ett aerodynamiskt perspektiv.

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vilken underbar ftp i så fall om runt 350W är 95% av ftp, respekt. :cool: Frågan är om jag någonsin i denna livstid som 50-plussare kommer klara >300W i ftp, det är högst osäkert men vore roande. :sneaky: Inspirerande med vassa cyklister i tråden hur som helst.
Jag körde på 330 w på intervallerna, det var bara en tillfällig peak i motståndet på bilden. Det är många här som bräcker detta med hästlängder, så absolut inget speciellt med min kapacitet. Vill du bli bra på att gneta tröskel så skulle jag lägga mycket tid på att foka på just detta och, framförallt, ackumulera minst 50-60 min per pass på tröskelintensitet där passets syfte är just tröskel. Det har ivf hjälp mig. Och när du kör ett ftp test, kör då en timme, ingen ramp, tjuga eller annat för du vill ju veta vad du klarar i en timme, eller :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag körde på 330 w på intervallerna, det var bara en tillfällig peak i motståndet på bilden. Det är många här som bräcker detta med hästlängder, så absolut inget speciellt med min kapacitet. Vill du bli bra på att gneta tröskel så skulle jag lägga mycket tid på att foka på just detta och, framförallt, ackumulera minst 50-60 min per pass på tröskelintensitet där passets syfte är just tröskel. Det har ivf hjälp mig. Och när du kör ett ftp test, kör då en timme, ingen ramp, tjuga eller annat för du vill ju veta vad du klarar i en timme, eller :)

Som sagt, kul att det finns en hel del monster här i tråden.

Mina mål är något luddiga/oklara även om jag funderar över dem ibland. >300W i ftp vore kul hur som helst.

Vill nog vara en bra (läs "ok") allroundcyklist, kan tycka det är roande både att cykla kortare/snabbt samt längre/lugnare, med stor sannolikhet har jag dock större talang för att cykla längre vilket väl också kan vara lite åldersbetingat men är nog rätt seg. 😉

Mina brister ligger i explosivitet/råstyrka samt att jag behöver bli lite vassare mentalt när det blir hysteriska ansträngningar på rött, kan vara lite vek då. V02 intervaller och liknande tortyr tror jag är toppen för mig men behöver lite tålamod.

Jag har roat mig med att se hur lång tid jag klarar att hålla min "Zwift ftp" på 277W och just nu grejar jag ca 41-45 minuter sedan pallar jag inte riktigt varken sig mentalt och fysiskt 🙃 men kommer köra den testen ca en gång/månad. Däremot vet jag att jag klarar mata runt 270W i snitt längre (åtminstone >60 minuter).

Senast ändrad:

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Mina mål är något luddiga/oklara även om jag funderar över dem ibland. >300W i ftp vore helt klart kul hur som helst.

Vill nog vara en bra (läs "ok") allroundcyklist, kan tycka det är roande både att cykla kortare och snabbt samt längre och lugnare, med stor sannolikhet har jag dock större talang för att cykla längre dock vilket väl också kan vara lite åldersbetingat men jag är nog rätt seg. 😉

Mina brister ligger i explosivitet/råstyrka samt att jag behöver bli lite vassare mentalt när det blir hysteriska ansträngningar på rött, kan vara lite vek då. V02 intervaller och liknande tortyr tror jag är toppen för mig men behöver lite tålamod.

Jag har roat mig med att se hur lång tid jag klarar att hålla min "Zwift ftp" på 277 och just nu grejar jag ca 41-45 minuter sedan pallar jag inte riktigt varken sig mentalt och fysiskt 🙃 men kommer köra den här testen ca en gång/månad.
Förstår vad du menar. Jag dras med ungefär samma ambivalens. Man vill ju vara ok på allt helst. Synd man inte kan värma fram bättre egenskaper.

Blås på, du håller bra nivå!

Adhocalias

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har ingen riktig plan för hur det ska gå till än, men tanken är att få upp det här 20-minutersresultatet med 50-60 watt till sommaren med en matchvikt på 78 kg eller strax under.

C8DAF2E6-5955-496C-8B50-FDC94D49AF44.jpeg

Och att kunna hålla en bit över 300 på timmen.

Hade tänkt att köra lite benböj för att få upp grundstyrkan, men har problem med ryggen och kan inte lägga tyngd på axlarna.

Egentligen borde jag köra strukturerat, men det är så tråkigt. Så nu blir det mest random Zwiftrace. Finns iaf en hel del att hämta då jag hade rätt dålig mängd under 2021, och bara satt på cykeln ungefär tre timmar totalt under nov-dec.

d_anders

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Varva lite race med grouprides så blir det nog bra. De hamnar nästan alltid i övre gränsen för angivet intervall och brukar pendla lite upp och ner. Helt ok som sweetspotträning om man väljer rätt.

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har ingen riktig plan för hur det ska gå till än, men tanken är att få upp det här 20-minutersresultatet med 50-60 watt till sommaren med en matchvikt på 78 kg eller strax under.

Visa bilaga 532970

Och att kunna hålla en bit över 300 på timmen.

Hade tänkt att köra lite benböj för att få upp grundstyrkan, men har problem med ryggen och kan inte lägga tyngd på axlarna.

Egentligen borde jag köra strukturerat, men det är så tråkigt. Så nu blir det mest random Zwiftrace. Finns iaf en hel del att hämta då jag hade rätt dålig mängd under 2021, och bara satt på cykeln ungefär tre timmar totalt under nov-dec.
Om 300 W på timman är målet tror jag du har mer att vinna på ett strukturerat (cykel)program utfört med kontinuitet än "köra lite knäböj" (givet att du kommer upp från en stol utan att skjuta ifrån med händerna).

jensclaudius

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Idag gick det betydligt bättre att följa schemat än i tisdags. Backade mitt ftp i trainerroad (360) jag fick från senaste stegtestet med 10w då jag har sjukt svårt att få till samma siffror inne som ute. Så när jag kör ute så brukar jag lägga på 15-20w på varje intervall. Vet inte om det är pannben eller att det är olika effektmätare/cyklar som spelar in.

234D2325-DB5A-4C5D-B4DB-A8DFD81E8A12.jpeg

Adhocalias

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Om 300 W på timman är målet tror jag du har mer att vinna på ett strukturerat (cykel)program utfört med kontinuitet än "köra lite knäböj" (givet att du kommer upp från en stol utan att skjuta ifrån med händerna).
Jo, det vet jag. Är bara trist att vara klen, när benstyrka är något jag egentligen har ganska bra förutsättningar för. En bra maxstyrka tycker jag också gör att man inte blir så sliten av korta toppar på hög effekt.

Tror jag ska ge det några veckor med mindre struktur och sen sätta igång med lite mer ordnat och se var det landar. Hade egentligen gärna kört ute, men har inte någon gruscykel längre. Kanske får bli lite oteknisk mtb, är ju både roligare att vara ute och lättare att motivera sig att köra längre.

Munkish

Medlem
Visa dina Watt

Mina mål är något luddiga/oklara även om jag funderar över dem ibland. >300W i ftp vore kul hur som helst.

Vill nog vara en bra (läs "ok") allroundcyklist, kan tycka det är roande både att cykla kortare/snabbt samt längre/lugnare, med stor sannolikhet har jag dock större talang för att cykla längre vilket väl också kan vara lite åldersbetingat men är nog rätt seg. 😉

Jag har roat mig med att se hur lång tid jag klarar att hålla min "Zwift ftp" på 277W och just nu grejar jag ca 41-45 minuter sedan pallar jag inte riktigt varken sig mentalt och fysiskt 🙃 men kommer köra den testen ca en gång/månad. Däremot vet jag att jag klarar mata runt 270W i snitt längre (åtminstone >60 minuter).

Är mycket god vän med Jonas och lagkamrat i Cellexir Cycling. Han vägde ca 74 då och 77kg nu. Är strax under 180 lång. Han har bra aerovärden framförallt på linjecykel.

Pratade med Johan på Aktivitus om Jonas fysik för inte så länge sedan. Han har tydligen en förmåga att ligga väldigt nära tröskel i extremt lång tid utan att tappa nästan något alls. Johan har aldrig mätt upp någon ens är i närheten. Alla som cyklat Vättern med Jonas vet hur stark han är de sista 5 milen. Han brukar få dra i spets långa stunder själv på alla sub 7 satsningar. Var ju en av 6 som från Serneke Allebike 2019 som kom in på näst snabbaste tiden någonsin.

Det roliga med Jonas var att han även hade en väldigt bra spurt tidigare. Nu har han inte kört så mycket linje på sistone men vi kör lite skojrace och han har en otroligt stark långspurt som typ aldrig mattas. Gissar att det hänger ihop med hans speciella fysiska förmåga. Han tål mjölksyra på ett överjävligt sätt och gjort flera tester med en bit över 20 mml lactat och fortsatt cyklat.

Alltid kul att cykla med Jonas han är som en duracellkanin trots sin ålder.

TV4 har skrivit ett kontrakt om en dokumentär med honom som redan har spelats in och som kommer innehålla hans nya påhitt för 2022.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jodå, det vet jag. Har tränat med struktur i ca 4års tid men länge sen jag körde med trainerroad men ville ge det ett försök nu med deras adaptiva upplägg. Är inne i sista veckan med deras basträning och har en lugn vecka nästa vecka och börjar därefter med mer vo2 och tröskel.

Tycker själv att det funkar bättre med ett cirukationspass / rullpass på låg effekt för återhämtning än helvila om benen känns sura.
Skaffa en coach alternativt prata med människor som vet vad de talar om. Här sitter Enbart medelmåttor, som blir vansinniga av något annat än medelmåttans gilla gång.

Givetvis ska du inte "lyssna på din kropp", som någon tomte skrev. Varför skulle du göra det, Kroppen är lat och vill dig inte väl. Skaffa coach eller bli din egen expert men det klarar du inte för de flesta cykelplejs på nätet är fyllda med idiotråd.

kntzn

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skaffa en coach alternativt prata med människor som vet vad de talar om. Här sitter Enbart medelmåttor, som blir vansinniga av något annat än medelmåttans gilla gång.

Givetvis ska du inte "lyssna på din kropp", som någon tomte skrev. Varför skulle du göra det, Kroppen är lat och vill dig inte väl. Skaffa coach eller bli din egen expert men det klarar du inte för de flesta cykelplejs på nätet är fyllda med idiotråd.

Av ren nyfikenhet, var får du all dynga ifrån? Vilka experter är det du pratar om som säger att man inte ska lyssna på sin kropp? Av alla experter och coacher jag lyssnat på eller pratat med är alla överens om vikten av att kunna lyssna på sin egen kropp, eller menar du att till exempel Mattias Reck och Fredrik Eriksson inte vet vad de pratar om?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer