Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Hejsan,
Har en pojke på 9 år och snart 135 cm som börjar behöva ny cykel. Han har en specialized hotrock 20 idag som han haft i 2,5 år som börjar se liten ut. Han har korta ben och lång rygg och har trivts bra med cykeln men förstår det som att de flesta här är ganska negativa till den. Tror han skulle tycka det var tråkigt att inte få dämpare på nästa cykel. Han är lat och bekväm och cyklar mest för transport men vill ju gärna inte köpa nån svintung cykel som tar ifrån honom den lilla cykelglädjen han har samtidigt som det inte känns så kul att lägga mycket pengar på en cykel som inte ska användas så mycket. Dessutom vill han gärna ha en som är mörkt mörkt blå… Har kollat igenom vad ni skriver men ser att få av förslagen som kommer upp har dämpare fram. Någon med tips på cyklar vi kan kolla på?

Barncyklar samlingstråd
Hejsan,
Har en pojke på 9 år och snart 135 cm som börjar behöva ny cykel. Han har en specialized hotrock 20 idag som han haft i 2,5 år som börjar se liten ut. Han har korta ben och lång rygg och har trivts bra med cykeln men förstår det som att de flesta här är ganska negativa till den. Tror han skulle tycka det var tråkigt att inte få dämpare på nästa cykel. Han är lat och bekväm och cyklar mest för transport men vill ju gärna inte köpa nån svintung cykel som tar ifrån honom den lilla cykelglädjen han har samtidigt som det inte känns så kul att lägga mycket pengar på en cykel som inte ska användas så mycket. Dessutom vill han gärna ha en som är mörkt mörkt blå… Har kollat igenom vad ni skriver men ser att få av förslagen som kommer upp har dämpare fram. Någon med tips på cyklar vi kan kolla på?
Vad har du för budget. Tror det är en avgörande faktor hur mycket val du har.

Barncyklar samlingstråd
Vad har du för budget. Tror det är en avgörande faktor hur mycket val du har.
Jag har inte bestämt nån budget. Jag gillar att fynda bra begagnad, förra årets modell eller liknande… ju billigare desto bättre då han är så rädd och försiktig av sig och jag vill han ska våga använda den som han vill utan att vara rädd att den går sönder eller blir stulen men +|- 5000 kr eller nåt kanske.

Barncyklar samlingstråd
Jag har inte bestämt nån budget. Jag gillar att fynda bra begagnad, förra årets modell eller liknande… ju billigare desto bättre då han är så rädd och försiktig av sig och jag vill han ska våga använda den som han vill utan att vara rädd att den går sönder eller blir stulen men +|- 5000 kr eller nåt kanske.
Kanske inte exakt vad du letar efter. Men presentera den för grabben så får du se.

Barncyklar samlingstråd
Ok. Som du kanske läst i tråden så är det cykrlbrist och det dyker inte upp jättemycket som beg. Tror det är en svår kombo att få en lätt och billig cykel i specifik färg med dämpad framgaffel.

Vitus nucleus 24 finns i lager och uppfyller det du vill ha, förutom priset.

Barncyklar samlingstråd
Hejsan,
dämpad framgaffel eller inte kan vi diskutera till döddagar här.
Mycket handlar också om att han själv får vara med och tycka till. Klart vi vill ge ungarna bästa möjliga förutsättningar men huvudsaken är väl i slutändan att de får ha så roligt som möjligt, är det inte kul så står bara hojen där.
Vitus Nucleus som tipsas om här köpte jag själv till min son, framgaffeln var mest för syns skull. Köpte lite billiga delar som sadelstolpe, styre och bättre däck för ca tusen spänn och fick ner vikten lite. De viktbesparande åtgärderna gjorde sannolikt varken till eller från för hans del.

Barncyklar samlingstråd
Ok. Som du kanske läst i tråden så är det cykrlbrist och det dyker inte upp jättemycket som beg. Tror det är en svår kombo att få en lätt och billig cykel i specifik färg med dämpad framgaffel.

Ja, märker att det är cykelbrist. Är ute efter cykel till 3-åringen också och utbudet där är också skralt minst sagt.

Barncyklar samlingstråd

Ja, dyraste laget men ser att den har det jag efterfrågar och har kollat på den tidigare med.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jag har dålig koll på komponenter och så. Bara av nyfikenhet, hur stor sig den här jämfört med lättviktscykeln från Decathlon?
Skulle väl säga att den största skillnaden är att det är fälgbroms på den från decathlon och i allmänhet ser ut att vara lite billigare komponenter. (Ser inte vad det är för växelförare dock).
Sen är ju frågan om det är 1500 spänn extra värt om det rör sig om att cykla till och från skola och eventuellt någon gång i skogen.
Min erfarenhet är att man som cykelintresserad förälder lägger väl mycket engagemang i val av barncykel ibland för att man själv tycker det är kul, men att barnens cykelintresse styrs av helt andra saker (inom rimliga gränser såklart)

Barncyklar samlingstråd
Kollat en del på cubes dammodeller i XS storlek med 27.5” hjul. I xs och small så har de en sån där slope på ramen för att få enklare standover. Vad tror ni om denna geometrin för någon som är runt 150 och 70 i benlängd?
9E3F648F-3656-4E95-ABD6-B53CE692AEF5.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Kollat en del på cubes dammodeller i XS storlek med 27.5” hjul. I xs och small så har de en sån där slope på ramen för att få enklare standover. Vad tror ni om denna geometrin för någon som är runt 150 och 70 i benlängd?
Visa bilaga 536694
Den fungerar nog. Så in i helvete kort bara och tung.
Om man jämför med Nuclues 26 (som jag nu tycker är för tung) så är den kortare, tyngre men 27.5 hjul. Troligen QR. Så man får välja.

EDIT. Jävla kort är den inte. Alla ligger där någonstans men om man sen ska ha den till drygt 160cm är den fan inte lång

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 536694

Geometrien är ok till 150-160 cm. Men gaffelrörsvinkeln är brant (68,5 grad), det blir 69,5 grad med sag. Det är bra på grus, men inte så bra på stig. Också tror jag att gaffeln har en stålfjäder, som är troligtvis för hård. Cykeln är riktigt tung och har 2x8 växlar, inte så roligt. Det finns bättre val.

Bättre specs finns här:

Barncyklar samlingstråd
Skulle väl säga att den största skillnaden är att det är fälgbroms på den från decathlon och i allmänhet ser ut att vara lite billigare komponenter. (Ser inte vad det är för växelförare dock).
Sen är ju frågan om det är 1500 spänn extra värt om det rör sig om att cykla till och från skola och eventuellt någon gång i skogen.
Min erfarenhet är att man som cykelintresserad förälder lägger väl mycket engagemang i val av barncykel ibland för att man själv tycker det är kul, men att barnens cykelintresse styrs av helt andra saker (inom rimliga gränser såklart)
Tack för ditt svar. Var egentligen inte priset som är av betydelse utan mer om färgen blir mer uppskattar av sonen :)

Barncyklar samlingstråd
Vill bara slå ett slag för RST F1rst-gaffeln som finns i lager igen, en 24" gaffel med 60mm fjädringsväg justerbar retur och komp med lock out, 1600 g, 32mm innerben, luftfjäder förstås för 200€. I min mening helt sjukt bra och billig!

/T

Barncyklar samlingstråd
Vill bara slå ett slag för RST F1rst-gaffeln som finns i lager igen, en 24" gaffel med 60mm fjädringsväg justerbar retur och komp med lock out, 1600 g, 32mm innerben, luftfjäder förstås för 200€. I min mening helt sjukt bra och billig!

/T

24" har 28,6 mm innerben. Men håller med att den är bra!

Barncyklar samlingstråd
Bytte däck på lillpojkens cykel förra helgen, däcken var tunga men oxå slangarna ,nya köptes och när jag bytte nu så vägde jag dem på ”kul ”, alltså vi pratar 20tum
1A09ECFD-3A9D-4161-8D64-6B3BA0E5CBF4.jpeg

jag kan förstå varför stora killen har blivit stark i buggarna och att den lilla har klagat,
ersattes med cargo tubolito som trots att de är förstärkta väger mindre än hälften…
Mange

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Funderar på alternativet att helt skippa dämpning för att hitta en mtb till ungen i lite lättare prisklass men verkar nästan än svårare att hitta, några förslag? 27.5” storlek S /40cm

Barncyklar samlingstråd
Köpte en White 260 till dottern (ca 130cm) i somras, och hon gillar den. Bytte till lite kortare styrstam och ett saftigare däck fram. Klockren på snällare stig ser det ut som. Även om den inte ska ha rätt skogsgeo enligt en del, så tror jag den är en bra första skogscykel. Sen hade jag en del 26" prylar i garaget. Bla. dubbdäck och hjul ?
Idag blev abstinensen kraftig så då åkte vi och övade att åka trappor i snö och is. Väldigt populärt hos dottern ?

Barncyklar samlingstråd
Bytte däck på lillpojkens cykel förra helgen, däcken var tunga men oxå slangarna ,nya köptes och när jag bytte nu så vägde jag dem på ”kul ”, alltså vi pratar 20tum Visa bilaga 537631
jag kan förstå varför stora killen har blivit stark i buggarna och att den lilla har klagat,
ersattes med cargo tubolito som trots att de är förstärkta väger mindre än hälften…
Mange
Är det en slang som väger 240g? Förvånar mig iofs inte efter att ha fixat med några barncyklar.

/T

Edit: autofel

Barncyklar samlingstråd
Sitter Kenda Smallblocks på XC260, de känns inte så roliga i skogen. Lite mera dubb på sidorna för kantgrepp och trygghet vore trevligt, men utan att rulla för mycket sämre på asfalt - där den ändå kommer rulla mest.

Utbudet i 559 börjar bli lite begränsat nu också. Nån som vet ungefär hur breda däck man får in på XC260? 2.3 vore ju trevligt.

Barncyklar samlingstråd
Nej, men jag kan inomkort mäta ett par rocket Ron 2.35 på 25mm fälg. Kan snabbt pumpa upp dem på 20mm också vid behov.

2.35 får plats på xc240 utan problem

Barncyklar samlingstråd
Sitter Kenda Smallblocks på XC260, de känns inte så roliga i skogen. Lite mera dubb på sidorna för kantgrepp och trygghet vore trevligt, men utan att rulla för mycket sämre på asfalt - där den ändå kommer rulla mest.

Utbudet i 559 börjar bli lite begränsat nu också. Nån som vet ungefär hur breda däck man får in på XC260? 2.3 vore ju trevligt.
Jag har för mig att det var ett Maxxis 2.35 jag satte fram på dotterns. Bak har jag för mig att det fanns gott om plats, tightare fram dock. Jag kan kolla ikväll om du inte fått svar innan.

Barncyklar samlingstråd

Rocket Ron är kanske en bra kompromiss. Rullar bra i Speed utförande. Jag tycker att 2.25" räcker till barn. Min son kör stökig stig med NN och RR i 2.25" på 23,5 mm fälg med låg tryck utan problem.

Barncyklar samlingstråd
Ska kika på Rocket Ron. Har urusel erfarenhet av Performance-varianterna av Schwalbes däck, så jag lägger gärna lite extra för något som funkar bättre. Även om de erfarenheterna närmar sig 10-års-strecket nu..

Barncyklar samlingstråd
Ska kika på Rocket Ron. Har urusel erfarenhet av Performance-varianterna av Schwalbes däck, så jag lägger gärna lite extra för något som funkar bättre. Även om de erfarenheterna närmar sig 10-års-strecket nu..

Min son hade på sommaren bara problem med punkor med sina Rocket Ron 24x2.10 performance, för att vi vill har max grepp och komfort och då kommer man nära gränsen. Med nuvarade RR 26x2.25 Speed har sonen inte haft punkor, men den kör sonen tubeless. På vintern räcker grepp av både inte, men då kör han Nobby Nic SpeedGrip (riktigt bra barndäck i gamla versionen, nya är för tung).

Barncyklar samlingstråd
Dottern växer och har snart vuxit ur hennes MTB. Hon är 152cm lång. Har en möjlighet att köpa Allebike Royal i small som enligt Allebike ska passa från 150cm. Vad tror ni kunniga om detta?

Barncyklar samlingstråd
Dottern växer och har snart vuxit ur hennes MTB. Hon är 152cm lång. Har en möjlighet att köpa Allebike Royal i small som enligt Allebike ska passa från 150cm. Vad tror ni kunniga om detta?
Om jag minns rätt så är den fortfarande relativt hög men beroende på ålder kanske man kan hantera det när man är så pass lång ändå. (man kan ju vara allt från 10 till 25 när man är 152)

Barncyklar samlingstråd
Har varit runt och testat cyklar med min snart 10åriga tjej som nästan är 150 så kanska lång. Slutsatsen är att tillverkarnas storlekstabeller är rätt missvisande. I den ålder så är väl inte kroppen riktigt tabellsymetrisk. Generellt så säger tabellerna att cyklarna är på tok för stor för henne men 27.5 ” strl small verkar funk i många tillverkare

Barncyklar samlingstråd
Har varit runt och testat cyklar med min snart 10åriga tjej som nästan är 150 så kanska lång. Slutsatsen är att tillverkarnas storlekstabeller är rätt missvisande. I den ålder så är väl inte kroppen riktigt tabellsymetrisk. Generellt så säger tabellerna att cyklarna är på tok för stor för henne men 27.5 ” strl small verkar funk i många tillverkare

Jag tror att det är en generell problem, och inte barnspecifik. Ofta har cyklarna uppdaterats med moderna geometri och kortare styrstam, men har tillverkaren inte uppdaterat geometritabeller.

Ovannämnde Allebike är bra till 150 - 160 cm, men små till 170 cm. Enda problem skulle vara standover height, som jonte nämner, men jag tror inte att det är problematiskt med lite mer än 152 cm.

Tillbaka
Topp