Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Visst är det så att det inte går att fulmeka dit en bakdämpare med vanligt fäste på en ram för trunnion?

Frågar åt en vän…..

Ser inte varför det inte skulle går. Man behöver en dämpare med rätt längd, en lång bult (eller skruv för dom som tycker bult är fel ordet)av rätt dimensioner och passande bushings.

Visst är det så att det inte går att fulmeka dit en bakdämpare med vanligt fäste på en ram för trunnion?

Frågar åt en vän…..
.
En herre i FM936 tråden lät sin bysmed svarva en adapter.

"Går inte" är väl lite magstarkt uttryckt

Lurig inbuktning. Tror ni att man kan ha lyckats snurra sin slang ett helt varv när man lite hastigt klämde in den i däcket?
97996C91-F49E-4F35-A5B6-F3E0A70421E5.jpeg

B408E6D8-3C60-4C60-AFE6-CCCC5A90694C.jpeg

Om man tittar på tex Vätternrundan som ett exempel en subgrupp, så har de tex lika sluttid men en av personerna har snittat 240 och en annan 320 hur kommer det sig? Har den ena tex dragit mer eller hur funkar det ?

Om man tittar på tex Vätternrundan som ett exempel en subgrupp, så har de tex lika sluttid men en av personerna har snittat 240 och en annan 320 hur kommer det sig? Har den ena tex dragit mer eller hur funkar det ?

Om en cyklist är stor och tung och en är lätt och liten kommer det visa sig i liknande siffror. Men även om en ligger och drar, som du säger.

Ska byta air spring på min Lyrik Ultimate och samtidigt göra en 50h service, enligt manual behöver jag 10ml i lower leg och 3ml i upper av 0w-30 sram olja. Har såklart inte det hemma, men en massa sram w15T.

Tror ni man kan köra på det istället, vad kan det göra för skillnad?

Vad är gängse teori om hur länge man kan köra vidare innan framklingan med kastar in handduken?
Det går köra rätt länge om man accepterar framklingans död. Testade det en vinter och det gick långt, fick iofs byta kassett, klingor, kedja och löphjul till våren, men så länge allt är slitet går det förvånandsvärt länge.

Vad är gängse teori om hur länge man kan köra vidare innan framklingan med kastar in handduken?

Jag har nog främst märkt det på att växlingen fallerar och att kedjan tappas.
I övrigt brukar jag själv först byta kedjan (11 vx) vid 0,75. Kassetterna håller ett antal kedjor även då.

Här ett par välslitna klingor…

E7A9EB15-B5B3-4F99-8EFB-9EAA11103E1B.jpeg

framklingan är ett bra övningsobjekt om man vill öva upp förmågan att renovera drev, kassetter och alltså framklingor.

till de senare räcker rundfil.

Vad för anti seize bör jag använda för att montera ett nytt vevlager i en stålram? Fungerar detta? Vevlagret är franskt och är högergängat på båda sidor.

Senast ändrad:
Vad för anti seize bör jag använda för att montera ett nytt vevlager i en stålram? Fungerar detta? Vevlagret är franskt och är högergängat på båda sidor.

Metallfri pasta eller vanligt lagerfett. Kopparpasta var bra till stål. Så fort du har någon annan metall inblandad välj något modernare

Vevlagerhylsan är sannolikt aluminimum. I en stålram med kopparpasta mellan och därtill lite fukt och ännu bättre salt skapar du ett prima galvanisk element. Men det vill du inte ha, fram för allt inte just där. Lyssna på Bengt-re och gör som han säger.

Använder denna som antikärvpasta....aluminiumpasta från Würth,har även deras kerampasta för vissa ändamål,men till 99% används alupastan flitigt!:giggle:

Metallfri montagepasta och alufett finns även på Biltema om det kan vara lättare att tillgå.

1) Hur kan jag se vad det är för modell på den här gamla Monarken? 2) Har den något ekonomiskt värde, typ någonting särskilt på den som gör den eftertraktad?

Vet liksom inte hur man avgör vad det är för modell på ram, gaffel och sådant. Har kollat runt i trådar här utan att bli klokare. Växlarna är i alla fall Suntour: arx fram, XC PRO bak. Bromsarna är Shimano br-c800. På styrlagret(?) står det "Made for Crescent by Hatta" och på styrstammen "SR". Som ni kanske misstänker är det inte originallack.
IMG_1976.JPG
IMG_1977.JPGIMG_1978.JPGIMG_1979.JPGIMG_1982.JPGIMG_1986.JPG

Hej alla glada,
Jag har en Bianchi Methanol CV RS med 100mm gaffel. Vill byta upp till 120 eller 130mm men vill veta om det påverkar ramen negativt då det är en kolfiber ram. Tacksam för alla kloka svar gällande just denna fråga, undviker gladeligen kommentarer om att byta cykel etc ?

Bilagor

• ck1237882-1_4.jpg
    ck1237882-1_4.jpg
    191.9 KB · Besök: 65
Hej alla glada,
Jag har en Bianchi Methanol CV RS med 100mm gaffel. Vill byta upp till 120 eller 130mm men vill veta om det påverkar ramen negativt då det är en kolfiber ram. Tacksam för alla kloka svar gällande just denna fråga, undviker gladeligen kommentarer om att byta cykel etc ?
Orsaken till att folk gärna rekomenderar byte av cykel är att det ändrar geometrin att sätta dit en 3cm längre gaffel och det ökar givetvis påkänningarna på ramen - dubbelt eftersom orsaken till att du vill ha längre slag troligen är att du vill köra fort i tuffare underlag. En gaffel är dessutom dyr och utgör många procent av en cykels värde. Så det kloka om du vill ha en annan typ av cykel är att sälja den du har och köpa en cykel med längre slag, anpassad geometri och en ram som är dimmentionerad för det nya användningsområdet.

Men, men byt gaffel om du vill. Det blir troligen okej, men dyrt, suboptimalt och du förverkar eventuell ramgaranti.

Beklagar om svaret misshagar dig, men väntar du lite kommer det nog någon Yolo optimist och ryggdunkar din ide.

Givet två dämpade framgafflar A och B där slagländen SL(A) > SL(B), är det tvunget också att gaffellängden L(A) > L(B) ?
D.v.s är en gaffel med mer slaglängd alltid längre totalt också?

Givet två dämpade framgafflar A och B där slagländen SL(A) > SL(B), är det tvunget också att gaffellängden L(A) > L(B) ?
D.v.s är en gaffel med mer slaglängd alltid längre totalt också?

Om både gafflarna är gjort för samma hjulstorlek är svaret ja.

På en bakdämpare kan man får olika slaglängd med samma dämparlängd.

Orsaken till att folk gärna rekomenderar byte av cykel är att det ändrar geometrin att sätta dit en 3cm längre gaffel och det ökar givetvis påkänningarna på ramen - dubbelt eftersom orsaken till att du vill ha längre slag troligen är att du vill köra fort i tuffare underlag. En gaffel är dessutom dyr och utgör många procent av en cykels värde. Så det kloka om du vill ha en annan typ av cykel är att sälja den du har och köpa en cykel med längre slag, anpassad geometri och en ram som är dimmentionerad för det nya användningsområdet.

Men, men byt gaffel om du vill. Det blir troligen okej, men dyrt, suboptimalt och du förverkar eventuell ramgaranti.

Beklagar om svaret misshagar dig, men väntar du lite kommer det nog någon Yolo optimist och ryggdunkar din ide.
Tack för snabbt svar ?. Inte det minsta missnöjt. Har nämligen en Fox 34 120mm och en 130mm som jag tänkte slänga på. Är helt nöjd ramen men vågar framförallt inte belasta kedjestagen om det skulle bli för smal vinkel.

Om både gafflarna är gjort för samma hjulstorlek är svaret ja.

På en bakdämpare kan man får olika slaglängd med samma dämparlängd.
Jag antar att det är en följd av generell gaffeldesign. Det borde rimligtvis vara fullt möjligt att bygga två gafflar som har samma längd (axle to crown) men olika slaglängd fast det gör man inte för den med kortare slag är innefektiv (död vikt i form av extra längd utan funktion).

Fox är väl längre än RS på några modeller och om RS hade have en 162 mm gaffel så hade den kanske varit kortare än en 160mm Fox.

Hur som helst är väl korrekt fråga om annat än slag påverkar AC och svaret är ja

Jag antar att det är en följd av generell gaffeldesign. Det borde rimligtvis vara fullt möjligt att bygga två gafflar som har samma längd (axle to crown) men olika slaglängd fast det gör man inte för den med kortare slag är innefektiv (död vikt i form av extra längd utan funktion).

Död vikt är inte största problemet. Det är död stack höjd som man oftast inte vill har. Eller tvärtom. Om man vill har högre gaffelhöjd, varför har mindre slag? Man kan tar bort tokens/spacers för att få samma beteende av gaffeln i första hälften av slaget.

Obs att t.ex. en Rock Shox Pike med 120 mm slag och 160 mm är identiska, förutom stången i luftfjädern som skiljer sig in nämnvärt i vikt.

Död vikt är inte största problemet. Det är död stack höjd som man oftast inte vill har
Det låter mer rimligt.
Om man vill har högre gaffelhöjd, varför har mindre slag?
Jag började mest fundera efter frågan innan där Alexius funderade på att öka slaglängden.
En hypotetisk anledning skulle då kunna vara att ramen är byggd för lättare körning och att man då inte vill ha för mycket slag. Dock är väl ram-geometrin anpassad för en kortare gaffel i det fallet.

Tillbaka
Topp