Alla borde ha ett eget skruvstäd

Jaha, då har jag fått tänka om ordentligt. Jag var inne på att skaffa mig ett bänkmonterat mekställ för att bl.a. kunna göra gaffelservice enklare. Men ett skruvstäd kan ersätta mekstället för det ändamålet om jag gör en hållare för gaffelröret.

Någon som har erfarenhet att beställa från svh24.de? Ett Matador 100mm kostar bara 95€ där. Bättre än så blir det ju knappast

Såg det här först nu...
Vågade du dig på att beställa från svh24?
Jag köpte mitt 140mm där och missade att kolla trustpilot. Det var ingen munter läsning och efter order var det tyst som i graven i ert par veckor. Till sist när jag inte fick varken leverans eller svar på brev försökte jag reklamera via PayPal. De senare gav fultysken flera veckor på sig att svara.
Efter lite googlande konstaterade jag att svh24 är en del av Wurth group. Jag hade tidigare högre tankar om Wurth...
Jag försökte då kontakta Wurths huvudkontor i både Sverige och Tyskland, men fick ingen jättebra respons.
Till slut hittade jag namnet på VDn och tidigare grundaren för denne fultysk och även en mailadress och han svarade!
Sen blev det fart. Han mailade sin bror tror jag det var, med cc till mig och då kom paketet iväg typ direkt. Han ursäktade sig att kundtjänst var underbemannad och typ inget funkade...
Allt detta var strax innan Covid, så det går inte att skylla på.
Till slut fick jag kort och till bra pris, men det kändes som ren scam och blåsning några veckor.
Nu ser det visst mindre tragiskt ut på trustpilot. Men jag hade testat att maila någon fråga till kundtjänst innan order och kontrollera om de är kontaktbara... men nu har du ju visst redan köpt ett...

Såg det här först nu...
Vågade du dig på att beställa från svh24?
Jag köpte mitt 140mm där och missade att kolla trustpilot. Det var ingen munter läsning och efter order var det tyst som i graven i ert par veckor. Till sist när jag inte fick varken leverans eller svar på brev försökte jag reklamera via PayPal. De senare gav fultysken flera veckor på sig att svara.
Efter lite googlande konstaterade jag att svh24 är en del av Wurth group. Jag hade tidigare högre tankar om Wurth...
Jag försökte då kontakta Wurths huvudkontor i både Sverige och Tyskland, men fick ingen jättebra respons.
Till slut hittade jag namnet på VDn och tidigare grundaren för denne fultysk och även en mailadress och han svarade!
Sen blev det fart. Han mailade sin bror tror jag det var, med cc till mig och då kom paketet iväg typ direkt. Han ursäktade sig att kundtjänst var underbemannad och typ inget funkade...
Allt detta var strax innan Covid, så det går inte att skylla på.
Till slut fick jag kort och till bra pris, men det kändes som ren scam och blåsning några veckor.
Nu ser det visst mindre tragiskt ut på trustpilot. Men jag hade testat att maila någon fråga till kundtjänst innan order och kontrollera om de är kontaktbara... men nu har du ju visst redan köpt ett...
Skruvstädet kom fram men den roterbara plattan jag beställde har inte kommit fram. DHL fick aldrig paketet av svh24. Jag skall få pengarna tillbaka för det via paypal, återstår att se hur lång tid det tar.

Men jag får nog hålla med, det finns näthandlare som ger ett bättre intryck.

Uppdatering. SVH24 skickade tillbaka pengarna via paypal precis nu, mindre än ett dygn efter att de sa att jag skulle krediteras. Synd at paketet kom bort men bra att de löste allt så snabbt.

De kanske läser på Happy!
Kanske lite konspiratoriskt men priset är höjt nu. Det var ovanligt billigt när jag köpte vridplattan och den är 12€ dyrare nu. Det kanske var enklast att bara låta paketet "försvinna" internt och sen ge mig pengarna tillbaka istället för att försöka häva mitt köp. De skickade inget nytt paket, ville jag fortfarande ha varan fick jag lägga en ny beställning. Fast till ett högre pris nu då.

De är fortfarande väldigt billiga. Köpte via ebay den här gången (fortfarande svh24) så har jag ytterligare lite skydd om något går fel.

Så här blev det. Ett 100mm Peddinghaus Matador. Extremt mycket billigare från Tyskland än här hemma. Jag väntar på ett roterbart fäste, sen skall den monteras fast.

Nu står den på en hålmall. Jobbar man med CAD får man ju ta tillvara på det privat.

Den som satte fast grafiken på mitt exemplar var nog rätt trött på jobbet.

Visa bilaga 520269
Köpte också mitt från Tyskland men inget roterbart fäste än. Återkom gärna med en recension när du fått ditt ?
Edit: såg sen att du kanske inte köper ett?

Köpte också mitt från Tyskland men inget roterbart fäste än. Återkom gärna med en recension när du fått ditt ?
Edit: såg sen att du kanske inte köper ett?
Jo, jag gjorde en ny beställning, den här gången från ebay. Det blir väl inte riktigt lika hardcore med ett vridbart fäste men jag filar mest på småsaker och har stor nytta av att kunna vinkla undan skruvstädet när jag inte använder det. Lovar att återkomma med recension!

Min pappa säger fortfarande skruvstäd så håller fast vid vad jag har lärt mig. Mina barn vet också att det heter skruvstäd så namnet är säkrat även för nästa generation.

Jag har faktiskt ett litet städ på skruvstädet, är det inte ett skruvstäd då?

Kollar runt på ett nytt skruvstäd, ett Matador 160mm hade varit drömmen, men kostar ju en liten slant. Nån som vet något om Toolcrafts skruvstäd som säljs på Conrad.se? Är ca en tusenlapp billigare än billigaste Matador som jag har hittat, och då är det lite större också, 175mm istället för 160mm, men står inget i texten om det är gjutet eller smitt...

Finns ett 150mm också som är en femhundring billigare:

Matador:
https://www.cbdirekt.de/parallelschraubstock-140mm-matador-ridgid.html?sPartner=idealo 140mm ca 2250:-
https://www.cbdirekt.de/parallelschraubstock-160mm-matador-ridgid.html?sPartner=idealo 160mm ca 2850:-

Eller ska man nöja sig med ett Ridgid Junior 140mm för ca 1750:-

Hjälpte en kompis med lite prylar, och kom in på skruvstädsprat, och han hade tydligen en inloggning genom jobbet på Ahsell så han kunde kolla priset genom dom, men som vanligt med deras prislistor så var det kört, deras listpris på Matador var 10.000:- + moms, och han hade 60% rabatt, så 4.000:- + moms om jag köpte genom hans jobb, bästa pris jag har hittat i Sverige är ca 3.800:- inkl moms för ett 160mm, det tycker Ahsell ska kosta 12.500:- enligt deras prislista... :O

Jag köpte mitt matador 100 från svh24. Ett 160 kostar ca 2700kr där.

De säljer via sin webshop eller ebay. Min första order kom bort i frakten men de löste sig till slut. Ebay har ju rätt bra trygghet om paket försvinner så det kan ju vara ett alternativ.

Köp det du vill ha och köp en gång. Jag är toknöjd med mitt 100mm!

Edit. Såg inte första halvan av ditt inlägg där du skrev om priserna. Men köp det du verkligen vill ha. Precisionen och känslan i mitt matador är väldigt bra!

Jag har en snurrplatta till mitt, smidigt och passar mina behov.

Senast ändrad:
Ett Heuer 140mm med utbytbara käkar kostar ju runt 3000kr med frakt på ToolTeam i Tyskland.

Jag tycker själv att 120mm är den perfekta storleken till hemmabruk. Har ett skitgammalt 160mm skruvstäd av bra kvalitet, men det tycker jag mest är klumpigt och används mest till kallsmidande och övrigt bankande.

Mitt lilla städ (100mm) har inga utbytbara käftar så jag behövde skaffa mig något som inte ger märken i känsliga material. Köpte en vinkelprofil på Hornbach samt magnettejp på slöjddetaljer. Totalt 70kr. Det kommer räcka till fem par skyddsbackar.

Jag skall sätta läder på ett par och gummi på ett annat. Kanske även trä om andan faller in.

Billigare än att köpa färdiga men framför allt roligare att göra själv.
A8E60328-9E8A-4425-8B6F-C5184797CFFA.jpeg
94F041F0-260E-4D99-B091-633128FA8497.jpeg
16EB96C8-DC46-48BE-8BCC-0165160DD3A3.jpeg
A9B98594-3841-45B5-85FB-CC10A41ABA45.jpeg

Senast ändrad:
Mitt lilla städ (100mm) har inga utbytbara käftar så jag behövde skaffa mig något som inte ger märken i känsliga material. Köpte en vinkelprofil på Hornbach samt magnettejp på slöjddetaljer. Totalt 70kr. Det kommer räcka till fem par skyddsbackar.

Jag skall sätta läder på ett par och gummi på ett annat. Kanske även trä om andan faller in.

Tjusigt!

Vanliga skyddsbackar brukar inte vara så dyra, vill man däremot ha i plast med frästa spår för att t ex spänna fast gaffelben o dylikt så verkar dom ta rejält betalt för dom tyvärr..

Köp alltid ett smitt stålstäd. Jag har bankat sönder ett par gjutna - helt värdelösa. Gamla svenska skruvstäd är generellt bättre än nya, det gäller även de överprisade tyska Matador. Jag har haft båda varianterna. Sålde mitt Matador direkt när jag hade lyckan att få tag på ett 50-talsstäd från den fina järnaffären Eskilstunaboden i Göteborg/Kungsbacka. Har senare kompletterat med ett större, tyskt städ från 60-talet som också har rörkäftar.

Smart lösning med vinkelprofilen - den snor jag rätt av. Annars funkar det också med vanlig, tunn stålplåt som skydd.

Köp alltid ett smitt stålstäd. Jag har bankat sönder ett par gjutna - helt värdelösa. Gamla svenska skruvstäd är generellt bättre än nya, det gäller även de överprisade tyska Matador. Jag har haft båda varianterna. Sålde mitt Matador direkt när jag hade lyckan att få tag på ett 50-talsstäd från den fina järnaffären Eskilstunaboden i Göteborg/Kungsbacka. Har senare kompletterat med ett större, tyskt städ från 60-talet som också har rörkäftar.

Smart lösning med vinkelprofilen - den snor jag rätt av. Annars funkar det också med vanlig, tunn stålplåt som skydd.
Ja skydd kan ju göras på många olika sätt men dessa var väldigt enkla och sitter som en smäck.

Satte lite läder på andra paret. Tredje skall få någon form av gummi, osäker på vad jag har i lådorna bara.

Fortsättning säljer, jag försöker hålla tråden levande.
34E278FE-963D-4AFE-88D2-8C953C7316CF.jpeg

Kollar runt på ett nytt skruvstäd, ett Matador 160mm hade varit drömmen, men kostar ju en liten slant. Nån som vet något om Toolcrafts skruvstäd som säljs på Conrad.se? Är ca en tusenlapp billigare än billigaste Matador som jag har hittat, och då är det lite större också, 175mm istället för 160mm, men står inget i texten om det är gjutet eller smitt...

Finns ett 150mm också som är en femhundring billigare:

Matador:
https://www.cbdirekt.de/parallelschraubstock-140mm-matador-ridgid.html?sPartner=idealo 140mm ca 2250:-
https://www.cbdirekt.de/parallelschraubstock-160mm-matador-ridgid.html?sPartner=idealo 160mm ca 2850:-

Eller ska man nöja sig med ett Ridgid Junior 140mm för ca 1750:-

Hjälpte en kompis med lite prylar, och kom in på skruvstädsprat, och han hade tydligen en inloggning genom jobbet på Ahsell så han kunde kolla priset genom dom, men som vanligt med deras prislistor så var det kört, deras listpris på Matador var 10.000:- + moms, och han hade 60% rabatt, så 4.000:- + moms om jag köpte genom hans jobb, bästa pris jag har hittat i Sverige är ca 3.800:- inkl moms för ett 160mm, det tycker Ahsell ska kosta 12.500:- enligt deras prislista... :O
Varför ett 160? Det här köpte jag och har räckt gått och väl till både cykel, bil och husmeck:

18kg och 200mm spännvidd är rätt rejält!

Klassiker från tiden när jag arbetade på verkstad var ju att klippa till aluminiumplåt och hamra ut till lämplig form för att den skulle sitta kvar. Enkel att ta av och på, tejp låter inte så återanvändbart?

På mitt kör jag med skyddsback från biltema med magnet.

Klassiker från tiden när jag arbetade på verkstad var ju att klippa till aluminiumplåt och hamra ut till lämplig form för att den skulle sitta kvar. Enkel att ta av och på, tejp låter inte så återanvändbart?

Japp, alu- eller stålplåt funkar fint.

Matador är väl smidda?

Magnettejp eller vad det nu kallas. Flexibel magnetremsa man kan klippa av. Ena sidan är självhäftande, det är den som sitter mot alu-profilen (såklart...). Väldigt återanvändbart skulle jag säga.

1645536146042.png

Så har jag haft det på ett ministäd (mindre än det jag har nu) men jag gillade inte de mjuka kanterna man fick. Nu har jag betydligt skarpare kanter.

Jag har en gammal blyplåt som jag använder som skydd, mjukare än aluminium.

Mitt finaste skruvstycke!

C00D2B1B-FC14-4974-992B-6841651F3491.jpeg

99BFC85D-DCD8-423A-98DE-051972E2BFF8.jpeg

Det är ett gammalt Record No00, vilket jag förmodar är det minsta de tillverkat. Man blir lite lurad av storleken eftersom det sitter på en arbetsbänk i miniatyr, med en hammare i miniatyr bredvid.

Arbetsbänken har jag gjort själv åt barnen, och den är ungefär lika stabil som skruvstycket är.

4A0979BF-7E02-4C7C-B238-B3B24F71A06C.jpeg

Självklart med hål för tvingar osv.

F9DCDDCE-CE4B-4DFC-B1CD-B293E637BB88.jpeg

Gällande skruvstycket så var det nog bättre förr. Jag har två andra större Matador som inte ger samma kvalitetsintryck dessvärre. Det större av dem riktar jag regelbundet diverse maskindetaljer med slägga utan att det gått sönder, men det är ändå något med tightheten i de äldre grejerna som slår de nyare tror jag.

Brockhaus Heuer Compact 120 är mitt val. Kraftfullt, mångsidigt och kompakt samt backar i gummi, plast och metall som tillbehör.

Brockhaus Heuer Compact 120 är mitt val. Kraftfullt, mångsidigt och kompakt samt backar i gummi, plast och metall som tillbehör.

Heuer ser fina ut! Det du länkar kanske jag inte hade velat rikta plattjärn 5x50 i med storsläggan, men i mitt hemmagarage hade det där varit elegantare än Matador 100 som jag har idag.

På tal om Matador 100. Min största invändning är att det är lite skrangligt och låter illa när man vevar.

49E1141A-7282-472E-98A3-4405AADDD75B.jpeg

Veven har små gummipluppar i ändarna för att inte ramla ur. Givetvis har en av gummiplupparna försvunnit spårlöst, så den har ersatts av en bit gummislang. Funkis, men icke elegant. Ett smitt stopp i ena änden och ett likadant fast gängat i andra änden hade varit den eleganta lösningen.

C4A221DB-C7C4-4207-95B0-22368C18B0A4.jpeg

Heuer ser fina ut! Det du länkar kanske jag inte hade velat rikta plattjärn 5x50 i med storsläggan, men i mitt hemmagarage hade det där varit elegantare än Matador 100 som jag har idag.

Visst, för tyngre jobb finns det tyngre städ som är mer lämpliga, men för diverse cykelrelaterade och lättare uppgifter är det riktigt trevligt. Fiffigt med snabbgreppet om man vill öppna snabbt också. Mitt sitter på en lavettplattform så städet går att svänga samt enkelt flytta på.

Som sagt, ska man ha ett bra städ är mitt tips att köpa så gammalt som möjligt.

Ska vi starta tråden ”Visa ditt skruvstäd”?

Som sagt, ska man ha ett bra städ är mitt tips att köpa så gammalt som möjligt.

Ska vi starta tråden ”Visa ditt skruvstäd”?

Jag hittade ett gammalt ihoprostat rejält städ i ett av uthusen på landstället. Fick bada i rostborttagning hela förra sommaren och ligger nu isärtaget och väntar på att jag ska orka få bort ytrosten, putsa upp det och montera ihop det igen. Projekt under våren kanske.

På tal om Matador 100. Min största invändning är att det är lite skrangligt och låter illa när man vevar.

Visa bilaga 541300

Veven har små gummipluppar i ändarna för att inte ramla ur. Givetvis har en av gummiplupparna försvunnit spårlöst, så den har ersatts av en bit gummislang. Funkis, men icke elegant. Ett smitt stopp i ena änden och ett likadant fast gängat i andra änden hade varit den eleganta lösningen.

Visa bilaga 541301
Du kan ju tighta till skruvstädet med en insexnyckel undertill på framsidan:
1645782606652.png

Jag hittade ett gammalt ihoprostat rejält städ i ett av uthusen på landstället. Fick bada i rostborttagning hela förra sommaren och ligger nu isärtaget och väntar på att jag ska orka få bort ytrosten, putsa upp det och montera ihop det igen. Projekt under våren kanske.
Jag är ju lite manisk så jag hade aldrig orkat vänta. Återställa grejer är något av det bästa jag vet.

Jag är ju lite manisk så jag hade aldrig orkat vänta. Återställa grejer är något av det bästa jag vet.
När det gällde att få isär skruvstycket hade jag inget val än att låta det lösa upp rosten i sin egen takt. Det hade stått utomhus i 10 år, minst. För mycket våld hade nog bara gjort skada.

Nu handlar det mer om att prioritera mellan vårbruket, annat renoveringsarbete på hus, växthus och uthus...
Behöver också läsa på lite om do's and don't's samt skaffa verktyg och ytbehandling.

Återbruk är kul! Har också ett par yxor och en släggyxa som ska skaftas om och putsas upp...

När det gällde att få isär skruvstycket hade jag inget val än att låta det lösa upp rosten i sin egen takt. Det hade stått utomhus i 10 år, minst. För mycket våld hade nog bara gjort skada.

Nu handlar det mer om att prioritera mellan vårbruket, annat renoveringsarbete på hus, växthus och uthus...
Behöver också läsa på lite om do's and don't's samt skaffa verktyg och ytbehandling.

Återbruk är kul! Har också ett par yxor och en släggyxa som ska skaftas om och putsas upp...
Lite inspiration.

Visa bilaga 541300

Visa bilaga 541301
@Newton
Av ren nyfikenhet; testade du att dra åt skruvstädet?

Sandbläster sparar mycket elbow grease. Får leta efter en på hygglo
Jag har nog sett alla my mechanics videor nu. Väldigt avkopplande att se på kvällen om jag behöver varva ner. Jag blir ju onekligen sugen på en metallsvarv men diy:aren i mig får nog hålla tillbaka den här gången.

Adam Savages kanal är väldigt trevlig med. Allt får ta sin tid, lugnt prat och inte jäkla musik.

Tillbaka
Topp