[OT] Köpläge på börsen?

[OT] Köpläge på börsen?
Och VIX'en ner nästan 3 procent hittills idag vilket betyder att just nu är allt lugna gatan. Inte för att jag förstår hur och varför, har slutat låtsas att jag ens har en aning...
”Så länge det råder konsensus om att en trend inte går att förklara så kommer trenden fortsätta” var det väl någon som en gång sade om irrationella utvecklingar.

[OT] Köpläge på börsen?
Saxar från Johan Bynelius på Linkedin:

"Swiss Finance Institute har studerat militära konflikter efter andra världskriget. Det visade sig att det oftast är osäkerhetsperioden före ett krig som är värst för börskurserna. Själva krigsutbrottet leder ofta till en kursuppgång. Undantaget är när krigsutbrottet kommer som en överraskning.
(Invasionen gör mig förbannad och rädd men mitt yrke är att vara investerare därav fokus på det.)"

Visa bilaga 541308
Det kan ju (förhoppningsvis) bli en kort konflikt oxå så då kan det ju sitta fint med ett lättnadsrally. Samtidigt har ju börsen gått upp i +10 år så konjunkturen lever ju på lånad tid. Inflationshot o höjda räntor på det...

[OT] Köpläge på börsen?
Och VIX'en ner nästan 3 procent hittills idag vilket betyder att just nu är allt lugna gatan. Inte för att jag förstår hur och varför, har slutat låtsas att jag ens har en aning...

Då skulle du kunna arbeta som privat-placerare ju!

Enda skillnaden är att de har "rätt" efternamn/umgänge och ofta fin-utbildning, inte för att jag vet att du inte har det eller ej.

Men det låter onekligen som en privat-placerare, med andra människors kapital resonerar precis som du gör emellanåt fina förklaringar som "vi andra" ej förstår oss på.

[OT] Köpläge på börsen?
Då skulle du kunna arbeta som privat-placerare ju!

Enda skillnaden är att de har "rätt" efternamn/umgänge och ofta fin-utbildning, inte för att jag vet att du inte har det eller ej.

Men det låter onekligen som en privat-placerare, med andra människors kapital resonerar precis som du gör emellanåt fina förklaringar som "vi andra" ej förstår oss på.

Alltså jag sågar privat-placerare och alla andra inom branschen med fasta arvoden att blåsa folks spar-kapital på, inte dig.

wolf.jpg

[OT] Köpläge på börsen?
Spot on. Om privatplacerare hade den kunskap de påstår sig ha så hade de ju inte jobbat som privatplacerare, de hade ju varit ekonomiskt oberoende!
Jag har jobbat i anslutning till den branschen och om jag förstått rätt så finns det folk som faktiskt är värda pengarna. Enda problemet är att de bara är intresserade om du har några tiotals miljoner att förvalta och ja, inte har jag det i alla fall.

Tror att det ofta är folk som är just ekonomiskt oberoende men som fortsätter jobba för att det är kul

[OT] Köpläge på börsen?
Måste väl kännas bra att spekulera o tjäna pengar på kriget....
Det vet ju ingen men vi tar väl för för givet att Stumpy skänker lite pengar til välgörenhet sen när han blir miljardär på sitt spekulerande i ryssfonder?

Tycker du att det är oetiskt är det kanske dags att se över ditt eget deltagande i det kapitalistiska samhället för köper du in dig på det konceptet får du räkna med att en del av dina pengar så småningom hamnar i Putins fickor. Det här är inget politiskt påstående utan mer en reflektion på att vi har en global marknadsekonomi

[OT] Köpläge på börsen?
Måste väl kännas bra att spekulera o tjäna pengar på kriget....
Jag såg ditt identiska high horse-inlägg i den andra tråden, men tänkte lite på var den moraliska gränsen går när en dålig situation för vissa leder till en bra situation för andra. De kommersiella dagstidningarna och tevekanalerna tjänar ju multum på kriget (och andra dåliga nyheter) i form av ökad klick-utbetalning och lösnummerförsäljning. Moraliskt försvarbart eller förkastligt? Diskutera i grupper. Oklart om detta är politik eller etik, jag antar att mod ingriper om det ballar ur.

[OT] Köpläge på börsen?
Det vet ju ingen men vi tar väl för för givet att Stumpy skänker lite pengar til välgörenhet sen när han blir miljardär på sitt spekulerande i ryssfonder?

Tycker du att det är oetiskt är det kanske dags att se över ditt eget deltagande i det kapitalistiska samhället för köper du in dig på det konceptet får du räkna med att en del av dina pengar så småningom hamnar i Putins fickor. Det här är inget politiskt påstående utan mer en reflektion på att vi har en global marknadsekonomi

Inget emot någon speciell, utan principen.

[OT] Köpläge på börsen?
I just det fallet är det väl affärsmodellen som är den, konstanta, dåliga infon? ?
Ja, uppgång vid info och sedan sjunkande när inget händer. Det har man fått vänja sig vid. Hoppas dock på framgång för lösningen, som kan ge ren el till många ställen på jorden.

Kan inte tänka mig att jag blir miljardär, vare sig på ryssfonder eller annat. Tror dock att jag bidrar med min beskärda del genom rena bidrag, men även till investeringar i miljö- och medicinteknik. Det känns liksom bättre att förlora pengar på investeringar i verksamheter som jobbar för en god framtid. Kan jag tjäna några kronor på en överreaktion i ryssfonder, så blir det mer till de goda investeringarna. Ser det inte som någon långsiktig position. Så tänker jag iallafall, men det kan vara helt åt skogarna.

[OT] Köpläge på börsen?
ja, fast jag tror poängen är att inte finansiera verksamhet i Ryssland. Vilket man gör om man byter valuta mot ägende i ett företag...
Sant, men det är ju inte bara de ryska bolagen och indexen som sjunker i samband med oroligheter utan det är ju börsen som helhet. Jag ser inget problematiskt i att Svenne Banan passar på att köpa några extra poster i valfritt svenskt börsbolag eller fond i samband med sitt månadsspar, när det var lite billigare just nu. Den som finansierar Svenssons vinst (om han har tur med posten framöver alltså) är högst sannolikt en institutionell investerare i form av en bank eller hedgefond då dessa står för den absoluta majoriteten av all handel på börsen, och för den som ogillar investmentbanker och finansvalpar kan det eventuellt kännas förlösande att dessa nu sitter och lipar, om än i en fin lya.

Utesluter dock inte att det finns bolag och individer som proaktiv suttit och blankat ryska värdepapper i hopp att det som sker nu skulle hända, och dessa förtjänar såklart en alldeles egen plats i helvetet.

[OT] Köpläge på börsen?
Ja, uppgång vid info och sedan sjunkande när inget händer. Det har man fått vänja sig vid. Hoppas dock på framgång för lösningen, som kan ge ren el till många ställen på jorden.
Tanken är givetvis god. Men det är nog fel att driva ett sådant projekt i aktiebolagsform (än mindre som noterat AB). Det vore antagligen mer rimligt att driva inom ramen för exempelvis Chalmers eller KTH:s regi. Tänker jag.

[OT] Köpläge på börsen?
Men om nu börsen är låg just nu pga Ukrainakriget och man köper på sej "billiga" aktier.
Förhoppningsvis blir detta en kort stund och allt blir som vanligt igen och aktierna stiger.
Kommer det då att kännas bra att bli "rik" på detta lidande för det Ukrainska folket som blev utsatta?

[OT] Köpläge på börsen?
Men om nu börsen är låg just nu pga Ukrainakriget och man köper på sej "billiga" aktier.
Förhoppningsvis blir detta en kort stund och allt blir som vanligt igen och aktierna stiger.
Kommer det då att kännas bra att bli "rik" på detta lidande för det Ukrainska folket som blev utsatta?
Det är logiskt att händelser som ett möjligt storkrig får börsen att sjunka (allt bygger ju på förväntningar) och att människor då köper på sig aktier för att sedan sälja när de har stigit. Kapitalismen och de som agerar enligt denna logik på marknaden tar ingen hänsyn annat än hänsyn till ekonomisk vinst.

Det är bland annat därför som jag inte håller på med aktier och fonder. Det och en enorm okunskap om investeringar.. ?

[OT] Köpläge på börsen?
Det är logiskt att händelser som ett möjligt storkrig får börsen att sjunka (allt bygger ju på förväntningar) och att människor då köper på sig aktier för att sedan sälja när de har stigit. Kapitalismen och de som agerar enligt denna logik på marknaden tar ingen hänsyn annat än hänsyn till ekonomisk vinst.

Det är bland annat därför som jag inte håller på med aktier och fonder. Det och en enorm okunskap om investeringar.. ?
Vad investerar du dina pengar i då? Skog, guld, noll/lågräntekonto i storbank, cyklar, ...?

[OT] Köpläge på börsen?
Det där är ”har du slutat slå din fru?”-retorik. Det krigsdrabbade folket lider vare sig mer eller mindre ifall du köper en (valfritt bolag ej direkt associerat med krigsområdet)-aktie.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag trodde ni menade ryska aktier. Generellt förstår jag inte hur det kan vara moraliskt fel att köpa aktier för att de är billiga. Uppenbart finns det någon som behöver sälja eländet

[OT] Köpläge på börsen?
Som det brukar vara på börsen, och alla andra följa-john marknader?
Köp på krigsutbrottet när vix peakar och sälj när feden sluts och optimismen är som störst. ?

[OT] Köpläge på börsen?
Det är väl ingen som glädjer sig över kriget, tvärtom. Men det är väl ingen anledning att avstå att investera om man tycker det är köpläge? Det är ju inte direkt mitt fel att det blivit krig. Man måste klara att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Dessutom är det ju faktiskt så att de som nu går in och investerar bidrar till att börsen och därmed pensioner m.m. inte faller ytterligare.

[OT] Köpläge på börsen?
De stora anledningarna till den senaste tidens nedgångar på de svenska börserna stavas ränte- och inflationsoro. Putins dumheter är närmast petitesser i jämförelse. Givet att vi pratar index. För enskilda bolag kan det givetvis ser annorlunda ut.

[OT] Köpläge på börsen?
D.v.s. låna ut pengarna till storbankerna. Misstänker att det inte är företag du uppskattar. Vore det inte bättre att satsa på någon bransch som ligger dig varmare om hjärtat?
Håller med här, dock kan jag förstå att det är ointressant att spekulera i frågor som man finner vare sig intressanta eller relevanta, livet är rörigt nog liksom.

För mig började det med att jag läste att min (och alla andras) tjänstepensionsförvaltare sannolikt snuvade mig på pengar genom att välja fonder som hen tog en hög förvaltningsavgift på. Köpte några böcker om hur börsen och det finansiella systemet funkar, läste på i några veckor, fattade grundplåten och insåg att blåsningen stämde samt fick en del insikter om världsordningen på köpet. Sedan dess har jag själv bestämt fondallokeringen inom det utbud som pensionsförvaltaren erbjuder.

Ett redan lågt förtroende för det svenska pensionssystemet sänktes ytterligare, och när jag blev privilegierad nog att kunna sättta undan en slant varje månad började jag göra detta, istället för att bränna pengar på Thailandsresor, weekend getaways, moderiktiga kläder för säsongen, sonos-system och annat som samhället säger åt mig att konsumera. Sedan några år tillbaks är även kröken spolad men den frågan är mer mångfacetterad/holistiskt/40-årskrisis.

Vad jag vill komma fram till att intresset kan gå från noll till hundra rätt snabbt. Inga snabba börsklipp men en ambition att förvalta min (återigen, priviligierade) sits på ett mer hållbart sätt.

Senast ändrad:
[OT] Köpläge på börsen?
[OT] Köpläge på börsen?
D.v.s. låna ut pengarna till storbankerna. Misstänker att det inte är företag du uppskattar. Vore det inte bättre att satsa på någon bransch som ligger dig varmare om hjärtat?
Skillnad på att aktivt ta del i spekulationsekonomin på börsen och ha pengar på ett bankkonto. Bankerna lånar ju också ut pengar till andra kunder som investerar i bostäder, företagsinvesteringar och annat. Att spela med sina pengar handlar mer om att försöka förutse vad ska gå upp och ned, köpa i rätt tid och sälja i rätt tid. Själva grunden är annorlunda, tycker jag. Och vill man göra stora vinster finns det inte några incitament för att ta hänsyn till annat än vinst.

Jag förstår att en börs kan behövas för att frigöra medel för bolagsinvesteringar i exempelvis nya maskiner, jag förstår också att vissa människor investerar i vissa företag och branscher av etiska eller känsloskäl. Inget fel i det. Men: jag är generellt inte speciellt förtjust i idén att göra pengar på pengar. Och jag är inte speciellt intresserad av att få dela på vinster i företag där jag inte har tagit någon aktiv del mer än att låna ut en del av mina tillgångar.

Inte min grej.

[OT] Köpläge på börsen?
Nej, det är en väldigt förskönad bild av vad en börs och en börsmarknad innebär. Det är tyvärr inte en perfekt, liberal institution som är till nytta för alla företag. Det räcker med att läsa lite ekonomisk historia för att inse att det är väldigt mycket mer komplext än så, och det vet ni ju förstås.

Jag säger ingenting om att ni investerar på börsen, men de där rosa dunsterna kan ni hoppa över.

[OT] Köpläge på börsen?
Alla investeringar har en risk kopplad till sig, d.v.s. det är spekulation. T.o.m. ett räntekonto med insättningsgaranti är i någon mening spekulation genom att om den som står för garantin går i putten så har du ingen garanti. Extremt låg sannolikhet, men inte noll.
Är det inte lite underförstått att alla i tråden vet just det här? Pengar i sig är spekulation. Tex om ditt land blir invaderat så förloar du allt

[OT] Köpläge på börsen?
Alla investeringar har en risk kopplad till sig, d.v.s. det är spekulation. T.o.m. ett räntekonto med insättningsgaranti är i någon mening spekulation genom att om den som står för garantin går i putten så har du ingen garanti. Extremt låg sannolikhet, men inte noll.
Pengar på ett konto med insättningsgaranti garanteras ju av (Svenska) staten, och (väl?) i nästa skede av europeiska centralbanken (rätta mig gärna om jag har fel). De kan ju i värsta fall trycka nya pengar att betala ut. Pengarna är ju således säkrade, köpkraften däremot kan ju urholkas.

[OT] Köpläge på börsen?
Är det inte lite underförstått att alla i tråden vet just det här? Pengar i sig är spekulation. Tex om ditt land blir invaderat så förloar du allt
Absolut. Sedan vi slutade med mynt som innehöll en viss mängd metall vilken skulle motsvara myntets värde så bygger hela det monetära systemet på förtroende för institutioner.

Tillbaka
Topp