Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Okey.
Då står alternativet mellan ramväxlar, bar end växlar eller någon retroshift variant (bromsreglage med på monterade friktionsreglage).

Kanske ska köra på ramen ändå, det vore enklast. Vill lägga max två rödingar på reglage och alla pengar som blir över kan gå till en lyxigare sadel.
Bar end reglage är bra tycker jag. Rätt trevligt att cykla med. Det enda abret är väl egenligen att de går att skada sig på i händelse av olycka.

Har Shimano nåt vettigt x1 vevparti att köra tillsammans med Ultegra bakväxel?
En del av det braiga med 1x (i skogen alltså, på vägen är det näst intill odugligt) är att man har en bakväxel som lirar ihop med framklingan för att hålla kedjan kvar på klingan, samt att den klarar ett stort omfång på kassetten. En Ultegra är inte byggd på det viset. Kanske fungerar ändå, men det blir liksom lite fel från båda håll..

Edit. Notera att jag alltså svarar på nästan alla frågor förutom den du ställde.?

Har Shimano nåt vettigt x1 vevparti att köra tillsammans med Ultegra bakväxel?
105 R7000 fungerar bra. Kör med AB Oval Traction CX 1-fach 110/4 BCD N/W

IMG_20190721_152543_371.jpg

Jag börjar fråga mig hur nojig jag egentligen borde vara över det här goa skavet på undersidan av underröret på min aluminiumracer (som jag ärligt talat inte riktigt vet varifrån det kommer, men sannolikt måste vara en cykelhållare), totalt 5-6mm brett;

4FA9B9F1-DBB3-467C-9158-9B5F73BCFC79.jpeg

Kommer jag att få två enhjulingar i famnen nästa gång jag cyklar över ett farthinder?

Iofs satt den här cykeln sist på en cykelhållare i en mil vid midsommar och den har ju gått några hundra mil sen dess…

Jag börjar fråga mig hur nojig jag egentligen borde vara över det här goa skavet på undersidan av underröret på min aluminiumracer (som jag ärligt talat inte riktigt vet varifrån det kommer, men sannolikt måste vara en cykelhållare), totalt 5-6mm brett;

Visa bilaga 541887
Kommer jag att få två enhjulingar i famnen nästa gång jag cyklar över ett farthinder?

Iofs satt den här cykeln sist på en cykelhållare i en mil vid midsommar och den har ju gått några hun mil sen dess…
Håller nog. Jag hade glatt cyklat vidare, men kollat efter sprickor då och då. Nu vet du ju iaf ett troligt första ställe sprickorna kommer på.

Ponera att man fått en fix idé att kanske eventuellt prova på Lida 24h. Vore det extra dumt att göra med en SS? Och vilken utväxling vore isf minst dum?

Ponera att man fått en fix idé att kanske eventuellt prova på Lida 24h. Vore det extra dumt att göra med en SS? Och vilken utväxling vore isf minst dum?
Jag testade det...2005, kanske? Fortfarande ont i knäna.

Skämt åsido (fast inte mycket) - det är ordentligt slitigt några timmar in. Tipset är att köra en utväxling som är avsevärt lägre än du tänkt dig egentligen, då det är svårt att muskla sig genom svårigheterna efter ett tag. För min del var det (länd-)ryggen som tog mest stryk av både ansträngning och stötar/slag.

Uppfattat. Just nu kör jag 32x18, har ett 20t drev liggandes. Undrar om det räcker eller vill man ha ändå lägre?

Ett reglage avsett för montering med bar-clamp.
Det går alltså inte med befintligt reglage.

Ganska säker men det kommer ju nya standarder och adaptrar i parti och minut så jag reserverar mig en aning.

Det du har heter I-Spec EV

Det är tråkigt!

På Sram kan man köpa en clamp (och det finns bara en Sram standard).

Lifehack kommer bli lifejack om du ramlar med det där. Jag skådar 37 stygn i högerunderarm i en nära förestående framtid...?
Det är farligt att leva, man kan faktiskt dö. Nä, kör på säger jag. Sätt ett Stanleyblad nånstans på styret också!

Åfan, en bäck! Jag måste korsa den om jag ska få tag i vatten!

Ovanstående tankegångar utspelade sig hos Shimano innan de lanserade sjuhundratretton växelreglagefäste-standarder. Mina fina Shimanobromsar ligger just nu i en låda eftersom nya cykeln hade annan standard än den innan. Ett nytt reglage med "rätt" standard blir nog lösningen. Fast, det kanske inte finns 12-delade reglage med gamla standarden (som jag inte minns namnet på..)? Svårt att meka cykel ibland...

Ovanstående tankegångar utspelade sig hos Shimano innan de lanserade sjuhundratretton växelreglagefäste-standarder. Mina fina Shimanobromsar ligger just nu i en låda eftersom nya cykeln hade annan standard än den innan. Ett nytt reglage med "rätt" standard blir nog lösningen. Fast, det kanske inte finns 12-delade reglage med gamla standarden (som jag inte minns namnet på..)? Svårt att meka cykel ibland...
Tjaa, eller så straffar det sig att på entusiastnivå endast acceptera fina grupper med integrerade fästen för att spara de där 3 grammen och en sån där clean cockpit som dom coola killarna kallar det.

Förstå mig rätt här nu.
Jag har ett par jättefina SLX reglage i reservdelslådan som inte funkade på bygget till dottern av samma anledning, men jag är benägen att svära mer åt min egen fåfänga än att Shimano utvecklar sina system för att bli bättre över tid.
?‍♂️

SmartSelect_20220308-201900_Chrome.jpg

Vanligtvis är den XKCD mycket passande (och jag gillar den här). Men jag interpreterar den så som att olika tillverkare har utvecklat olika standard och de två personen på bilden inte har varit med i utvecklingen av tidigare standard. Tycker att den här fallet är mycket värre. Shimano har kommit med 4 "standard" i 10 år! I-Spec A, I-Spec B, I-Spec II och I-Spec EV. Hur kan man har fel tre gånger i råd och komplicera det så mycket för cyklister?

Sram har bara en standard och det finns billiga klämmor till den.

Vanligtvis är den XKCD mycket passande (och jag gillar den här). Men jag interpreterar den så som att olika tillverkare har utvecklat olika standard och de två personen på bilden inte har varit med i utvecklingen av tidigare standard. Tycker att den här fallet är mycket värre. Shimano har kommit med 4 "standard" i 10 år! I-Spec A, I-Spec B, I-Spec II och I-Spec EV. Hur kan man har fel tre gånger i råd och komplicera det så mycket för cyklister?

Sram har bara en standard och det finns billiga klämmor till den.
Näee, jag tycker annorlunda.
Det handlar ju de facto inte om en standardisering i detta fall.

Det är i allra högsta grad ett proprietärt system för Shimanos top of the line grupper. Det är inte avsett för att homologenisera.

Jag skulle mer vilja likna det vid att skälla på Volvo för att växellådan från en 240 inte passar på ens nya 850.

Näee, jag tycker annorlunda.
Det handlar ju de facto inte om en standardisering i detta fall.

Det är i allra högsta grad ett proprietärt system för Shimanos top of the line grupper. Det är inte avsett för att homologenisera.

Jag skulle mer vilja likna det vid att skälla på Volvo för att växellådan från en 240 inte passar på ens nya 850.

Det håller jag inte med om. Det kan ofta hända att man måste/vill byta bromsarna eller har gamla bromsarna liggande. Det hände inte ofta att man har en växellådan från en 240 liggande (eller det atminstone hände mig inte ofta).

Tillbaka
Topp