Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Ska kika på Rocket Ron. Har urusel erfarenhet av Performance-varianterna av Schwalbes däck, så jag lägger gärna lite extra för något som funkar bättre. Även om de erfarenheterna närmar sig 10-års-strecket nu..
Satte NN Performance 2.25'' som kom med flickans cykel på en av mina gamla i19 fälgar. Det är kanske närmare fälgbredden på xc260. Blir 55mm.

Blev tyvärr inte att jag mätte samma däck på de olika fälgarna pga anledningen att jag hade fullt upp med att poppa dem 25ggr för att testa olika varianter.

Kan i alla fall meddela att NN Performance inte läcker gucka genom däcksidan (än) och att det kan pysa skapligt i vid ventilen innan gucka utan att det blir problem (än).

Barncyklar samlingstråd
Problemet jag hade med NN Performance var att de hade grepp som hockeypuckar ungefär på sten och rötter.

RR 2.25 Addix finns till bra pris på cykelkraft, ska mäta lite och det hur det kan rymmas.

Barncyklar samlingstråd
Den är bra, förutom gaffeln som har en stålfjäder som troligtvis är mycket för hård. Men även dyrare modellen verkar har en gaffel med stålfjäder.
Jo har förstått att det tyvärr är så. Känns nästan som att man lika gärna kunde haft stel framgaffel och sparat lite cash/vikt/underhåll för hoppet upp till cyklar med ”bra” gaffel är lite för högt om jag sett rätt

Barncyklar samlingstråd
Hur står sig Woom Off 5 prismässigt, är det rimligt värde för pengarna (9k SEK)? Med tanke på hur svåra de är att få tag på antar jag att andrahandsvärdet är rätt bra, man kanske kan få tillbaka åtminstone 50% om 2-3 år. Inte hittat i lager nånstans men kanske går att lösa till sommaren.

Vitus Nucleus 24” verkar bara finnas med dämpare.

Barncyklar samlingstråd
Hur står sig Woom Off 5 prismässigt, är det rimligt värde för pengarna (9k SEK)? Med tanke på hur svåra de är att få tag på antar jag att andrahandsvärdet är rätt bra, man kanske kan få tillbaka åtminstone 50% om 2-3 år. Inte hittat i lager nånstans men kanske går att lösa till sommaren.

Vitus Nucleus 24” verkar bara finnas med dämpare.
Så länge det är brist så kommer du nog få bra betalt men om det blir vanliga volymer på cyklar tillgängliga igen tar man nog en smäll då troligen även nypriset kommer pressas lite.

Vi är dock väldigt nöjda med vår voom

Barncyklar samlingstråd
Hej! Jag är ute efter en lätt och bra Mountainbike/skolcykel till min snart 9,5 åring som är 140cm lång. Han har idag en Scott Roxster 24" som är på tok för liten för honom och jag är lite osäker om man rent av kan hoppa över 26" eller om det finns någon bra modell? Jag har tänkt mig prisklassen 8-12k (gärna närmare 8 än 12 :) ) och den ska vara så lätt som möjligt.

Min yngre förmåga har en Islabikes Beinn 20" som vi är väldigt nöjd med, således har jag tittat på följande modeller:
Islabikes Creig 27
Woom Off 6 (Air eller ej spelar mindre roll)
Frog?
Vitus?
Nukeproof

Finns hur många som helst, han cyklar dagligen året om (bor i Luleå) så han kan få en lite bättre cykel...
Vad ska jag titta på?

Barncyklar samlingstråd
Skulle säga Isla, woom, frog och kanske White från xxl, nu har jag inte jättekoll på allt som finns och det börjar ju närma sig vuxenstorlekar nu men iaf för mindre cyklar är viktskillnaden enorm mellan riktiga barncyklar som tex Isla och tex Vitus.

/T

Barncyklar samlingstråd
Blir det sorg och bedrövelse om hon får denna som sin första mtb?

White XC 275 LTD JR 21

Egentligen tänkt vänta på cannyon Young hero men verkar ju aldrig komma in i lager
Luftgaffel är otroligt mkt bättre än de där med stålfjäder iom du kan justera lufttrycket, köpte först en Suntour XCR med luftfjäder till dottern vilket var ett jättelyft men finns oxå first air för ändå inte jättemycket pengar:

Beggade gafflar lär iofs oxå gå att få tag på.

/T

Barncyklar samlingstråd
Fick fel öra till Xc240 på XXL. Var och lämna tillbaka idag och de ska höra av sig.
Ger dem ett par dagar sen beställer jag från Baltikum om någon i så fall är intresserad.

Någon som kollat på XC 240 Trainer? Tyckte det stod -22 i butik men hittar bara 21 på nätet.
Den kan inte vara samma ram? Vikten står inte angiven men annars skiljer bara bromsarna (mek disk).
Bör vara tyngre?

Barncyklar samlingstråd
Är på jakt efter en ny cykel åt grabben på 9år och 132cm lång.
har lustläst här och ser att ni rekommenderar White XC 240 lite.
Är det rätt storlek eller kanske växa in i en 260 istället?
Cykeln kommer mestadels vara allround fritidscykel och till och från skolan.

Har ni några rekommendationer till skärmar och stöd?

Barncyklar samlingstråd
det beror på, för många är det för stort

EDIT. XXL brukar väl slänga med skärmar och stöd. Finns även en XC240 trainer som de gärna säljer till detta syfte

Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte, såg den bara som hastigast. Osäker på om gaffel och kanske även ram skiljer. De vill inte skriva ut vikt på den. Annars skiljer bara bromsar
ramen ser inte samma ut, gaffel ser samma ut. iallafall enligt bilderna.
Sen verkar den ha Shimano 7 växlar mot litens Sram 8 växlar.
triggershift mot gripshift

Barncyklar samlingstråd

Vi köpte en 26" på XXL ifjol åt dottern som jag har för mig var 132cm då. Och den passade skitbra ? Åk dit och prova om du har möjlighet.

Barncyklar samlingstråd
Hur som helst om det är samma vikt så kan man nästan tjäna på att köpa trainer och slänga bromsarna och sätta på MT 200 ...så tror ramen måste vara tyngre

Barncyklar samlingstråd

Jag rekommenderar omvärlden som stöd. Det är billigt, väger supermycket men man behöver inte ha det monterat på cykeln, samt finns alltid tillgängligt. Jag har sådant stöd på alla familjens cyklar.

Barncyklar samlingstråd
var?
1646238392555.png

Barncyklar samlingstråd
ok, jag ser nu och det verkar vara 7s på bilden.
Men jag tror det stod 1-8 fysiskt på hojen och dessutom -22 så jag undra vad de fipplar med.

Billigare hjul med frihjulskropp skulle kunna förklara priskillnaden även om det är samma ram.
Tycker dock gaffel ser rundare ut

EDIT. Fast det är en HG kassett så ingen skillnad där. Kan ändå vara sämre hjul så klart

Barncyklar samlingstråd
ok, XXL har inte hört av sig. Ingen överaskning där - inte om man har mitt aningen skeptiska förhållningsätt.

Jag kommer att beställa att par öron till XC240 här om någon är intresserad. Jag garanterar självklart inget förrän jag testat men leverantören är självsäker och de hade rätt förra gången.

EDIT XC240 Lite 2020 och troligen 2021

Barncyklar samlingstråd
Imponerande pris annars.
Jag var och klämde på både XC240 och Trainern (2021 modellen) på XXL idag.
Trainern kändes tyngre och försäljaren trodde den va något kilo tyngre än XX240.
Tyvärr hade jag inte med nån form av enhet för vägning.

Sonen provsatt en XC260 också men det va inte så mycket han kunde vrida på styret för att det skulle kännas säkert med att bromsa också så det får nog bli en XC240 för närmaste åren.

Barncyklar samlingstråd
Va tror experterna om

XC 275 LTD JR 21?​

Samma frågan, med svar, finns lite högre upp på samma sidan:

Barncyklar samlingstråd
ok, XXL har inte hört av sig. Ingen överaskning där - inte om man har mitt aningen skeptiska förhållningsätt.

Jag kommer att beställa att par öron till XC240 här om någon är intresserad. Jag garanterar självklart inget förrän jag testat men leverantören är självsäker och de hade rätt förra gången.

EDIT XC240 Lite 2020 och troligen 2021

XXL har inte hört av sig men grejorna har anlänt från Baltikum.
Passar bra men lite stora skallar på skruvarna

Barncyklar samlingstråd
Hej

Söker cykel till min son. 4,5 år
Ca 106cm

Osäker på 16 eller 20. Rädd att kanske 20 e stort. Men tips på liten ram med 20”

Är de skillnad annars vilka modeller som är lätt och bra balans att lära sig som första trampcykel?

Kommer lära sig framförallt på grusväg

Lokalt finns specialized och Cannondale

Annars beställa på nätet då

Barncyklar samlingstråd
Pappan i vår familj lyckades repa dotterns styre, så de ser för jäkligt ut.

Vill skaffa ett nytt till henne nu när hon ändå ska få en egen billet MoosevillePerformance-styrstam till våren.

Finns det några lätta, typ kolfiber-styren på marknaden för barncyklar annat än Toseek på eBay?

Barncyklar samlingstråd
Pappan i vår familj lyckades repa dotterns styre, så de ser för jäkligt ut.

Vill skaffa ett nytt till henne nu när hon ändå ska få en egen billet MoosevillePerformance-styrstam till våren.

Finns det några lätta, typ kolfiber-styren på marknaden för barncyklar annat än Toseek på eBay?

Valfri gammaldags smal XC-styre funkar, men det blir dyrt om det måste vara kol och icke eBay / direkt från Kina.

Barncyklar samlingstråd
Valfri gammaldags smal XC-styre funkar, men det blir dyrt om det måste vara kol och icke eBay / direkt från Kina.
Det är tjockleken jag tänker på främst.

Det är väl bara att kapa? Lika bra att passa på att byta till 31.8 då också.
Mja, många styren är ju förstärkta just vid klammorna, och kapar man ner dem massa kan de blir lite fel tänker jag.
Och jo, 31.8 vore ju bra iof...

Barncyklar samlingstråd

Mja, många styren är ju förstärkta just vid klammorna, och kapar man ner dem massa kan de blir lite fel tänker jag.
Ok, hur långt in kol är förstärkt har jag ingen anining om. Det är så klart viktigt att ta reda på.

Grabbens 20'' har 31,8 men det är AL så inga problem. Smidigt att slippa shims när/om man byter stam.
EDIT. Det är 31.8 i original alltså. Oklart om det var pga komponent brist eller by design

Barncyklar samlingstråd

Om 560 mm räcker finns en gammaldags Ritchey. körde den på en pendlare, billig och lätt (men silver):

Barncyklar samlingstråd
Era kommentarer om tjockleken påminde mig om att jag har ett Toseek "vuxen-styre" liggandes som jag inte använder längre. Det skulle ju gå att kapa ner till 560 och se om tjockleken består.
Om så, så har vi ett sub 100g styre och då ändrar jag helt enkelt min desgin på styrstammen till 31.8mm som ni sa.
Tur jag inte börjat fräsa än :-)

Stem Preview-50mm-02edit.jpg

Tillbaka
Topp