Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Det är ju som salig Ronnie Hawkins sa: If you’re close enough to shoot me you’re close enough to get shot. Fast tvärtom då: De arma stockholmarna har lika långt till Tranemo som Tranemoborna har till Stockholm.

Visa din Miyata!
Kvällens uppdrag slutförda. Miyatan har fått ett vevparti igen och äckelpäcklet på framnavet är borta och fälgen putsad. Gott.
6A62539C-7995-488E-AE15-C3D91AFF061C.jpeg

7AC5B55B-4896-46DB-8A14-32175B92303C.jpeg

Visa din Miyata!
Det är ju som salig Ronnie Hawkins sa: If you’re close enough to shoot me you’re close enough to get shot. Fast tvärtom då: De arma stockholmarna har lika långt till Tranemo som Tranemoborna har till Stockholm.
Stockholm är en vacker och trevlig stad. Som hallänning (svensk, europé..) slås jag däremot ibland av hur off den ligger. Strategiskt oantastligt innan vi förlorade Finland, men nu?

Det känns alltid lika konstigt att sätta sig tillrätta för en tretimmars tågresa eller en femtimmars bilresa, och sedan åka åt… nordost. Bort från värmen och kontinenten, mot Ryssland.

Yppar man denna åsikt finns dock risken att man hädanefter placeras i samma fack som:

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
En sån här, en hög-å-kort Technomic med Albatrossofil 25,4-millimetersklämma, kan väl aldrig vara fel på trippelkryssaren?
Visa bilaga 542081
När det nu, i och med bromsar och annat, ändå har gått åt helvete med återbruks- och budgetpretentionerna alltså.

Tack @Nymodyn för smidig leverans!
appropå albatross! Här är min 610 med bromsar på "fel" sida! En gudabenådad rake på framgaffeln är en klen tröst om man är ca 5cm för kort för att stå över ramen + att jag igår knep en abisko i nästan rätt storlek => miyatan ska (nog) säljas, ramhöjden är 58cm tror överröret är typ samma fast lite kortare. Pris beror lite på vilka delar som ska följa med så pm:a om intresse finns! :)
IMG_1175.JPG

IMG_1174.JPG

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Stockholm är en vacker och trevlig stad.
Utan tvekan. Och lite dryg är jag. (Kanske). (Ibland.) Men det är ju onekligen lika långt från A till B som det är från B till A, och som den medkännande människa som jag är så anfäktas jag av lite vemod när det emellanåt slår mig hur långt alla stockholmare har till olika platser i landet.
Den där tar @slice me nice hand om like nobody’s business. Fin hoj, och grattis till Abiskon (och övriga nytillskott)!

Hur tycker du fö. att cykeln har funkat på Albatrosstyret? Det bär mig emot att slakta min tusing alltför mycket, men den är en gnutta för lång för mig med krullstyre så en tanke har varit att flytta dess bock till trippelkryssaren och istället köra tusingen med Albatross-styre…? Eller vore det att skända tusingen?

Visa din Miyata!
Den där tar @slice me nice hand om like nobody’s business. Fin hoj, och grattis till Abiskon (och övriga nytillskott)!

Haha. Nej nu får det vara nog på ett tag, annars tror jag övriga familjemedlemmar med rätta börjar fundera på min mentala hälsa. Plus att den inte får plats. Och så är den lite för stor.

Fast den ser ju å andra sidan rätt fin ut. Kanske bara eeeeen till… ?

Visa din Miyata!
Utan tvekan. Och lite dryg är jag. (Kanske). (Ibland.) Men det är ju onekligen lika långt från A till B som det är från B till A, och som den medkännande människa som jag är så anfäktas jag av lite vemod när det emellanåt slår mig hur långt alla stockholmare har till olika platser i landet.

Hur tycker du fö. att cykeln har funkat på Albatrosstyret? Det bär mig emot att slakta min tusing alltför mycket, men den är en gnutta för lång för mig med krullstyre så en tanke har varit att flytta dess bock till trippelkryssaren och istället köra tusingen med Albatross-styre…? Eller vore det att skända tusingen?
Ett par sidor tillbaka i tråden (ganska många sidor egentligen, då det är sånt jefla drag här) finns ju ett utsökt exempel på tusing med rakt styre. Skulle tro att den blir stiligare med ett mer rakt styre än albatross, blir lite för mycket ”hippie” med rak sittställning och bakåtsvep (tycker jag då). Visserligen ett snäpp bättre än ”pundarstyre”, men ändå …

Visa din Miyata!

Ingen skändning skedd, min känns som klippt och skuren för alba men jag är nog partisk då det är mitt favvo styre! gubba sig osv. Detta har jag kommit fram till om alba: funkar bäst på cyklar som egentligen är lite för stora för en själv, eller egentligen långa, överrör alltså. riktigt störigt att slå i knäna i styret när man svänger haha plus att man inte vill sitta helt spikrak i ryggen. Sen; ju mer rake desto bättre plus att de trivs bra i sällskap av en lång styrstam! men lite av magin med det är ju att köregenskaperna blir helt olika beroende på var man har händerna så lite efter tycke å smak helt enkelt! (; och kör barend shifters! har ett par dia compe i lådan om du är sugen

aha nu trillar poletten ner; tusingen är en onethousand och trippelkryssaren är en triple cross? du får messa bilder!

Visa din Miyata!
Ett par sidor tillbaka i tråden (ganska många sidor egentligen, då det är sånt jefla drag här) finns ju ett utsökt exempel på tusing med rakt styre. Skulle tro att den blir stiligare med ett mer rakt styre än albatross, blir lite för mycket ”hippie” med rak sittställning och bakåtsvep (tycker jag då). Visserligen ett snäpp bättre än ”pundarstyre”, men ändå …

tar hippie-peaken som en komplimang! poormans- rivendell var tanken (;

Visa din Miyata!
A87E10F0-ADCF-4277-9CF7-8A3D565E2DEB.jpeg

En kvarts mek på lunchen i vanlig ordning. Baby steps, båda stänkorna av. Massivt med plats för större däck, särskilt fram, så jag ska prova att få dit ett par 42 mm semislicks i en rockad med andra cyklar så småningom. Vi kan det bli lite tajt mot kedjestag men inte helt omöjligt.

Bakväxeln fungerar, verkar vara reglage eller möjligen vajer/hölje som lagt av. Ingen stor förlust, originalreglagen är inte de roligaste så varukorgen i Tyskland får tillökning. Det här ser vettigt ut.

Dessa ligger redan i varukorgen och ruvar. https://www.bikester.se/xlc-br-c04-cantilever-bromsok-1388334_4066065.html

Visa din Miyata!
Visa bilaga 542142

En kvarts mek på lunchen i vanlig ordning. Baby steps, båda stänkorna av. Massivt med plats för större däck, särskilt fram, så jag ska prova att få dit ett par 42 mm semislicks i en rockad med andra cyklar så småningom. Vi kan det bli lite tajt mot kedjestag men inte helt omöjligt.

Bakväxeln fungerar, verkar vara reglage eller möjligen vajer/hölje som lagt av. Ingen stor förlust, originalreglagen är inte de roligaste så varukorgen i Tyskland får tillökning. Det här ser vettigt ut.

Dessa ligger redan i varukorgen och ruvar. https://www.bikester.se/xlc-br-c04-cantilever-bromsok-1388334_4066065.html
Skönt när det är så gott väder att man kan meka på ballefjongen!

Visa din Miyata!
Här ser vi konturerna.

Lindan ska lindas å vajer ska dras men sen så är det nästan klart. Kändes toppen då jag provtrampade lite ikväll. Och så ett byte till en svart n/w jag har, tveksamt att det går 1x8 med denna vanliga klinga.

Bilagor

• 27810D34-1C66-4D61-BDEE-83521A384724.png
    27810D34-1C66-4D61-BDEE-83521A384724.png
    1.5 MB · Besök: 112
Visa din Miyata!
Här ser vi konturerna.

Lindan ska lindas å vajer ska dras men sen så är det nästan klart. Kändes toppen då jag provtrampade lite ikväll. Och så ett byte till en svart n/w jag har, tveksamt att det går 1x8 med denna vanliga klinga.
Det där ser ju lovande ut. Hur löser du växelreglaget? Mavic Crossride med Maxxis DTH tycker jag mig skönja, blir en ball hoj...står väl inget i vägen för att smaska dit en 38-42 NW klinga och sen köra 1x11...när du nu ändå håller på... ;)

Visa din Miyata!
Det där ser ju lovande ut. Hur löser du växelreglaget? Mavic Crossride med Maxxis DTH tycker jag mig skönja, blir en ball hoj...står väl inget i vägen för att smaska dit en 38-42 NW klinga och sen köra 1x11...när du nu ändå håller på... ;)

Kul! Jo du ser rätt! Ska på ett styrändsreglage som tar upp till 10. Hade det inte varit för bakväxelns x8 så... Men jag börjar såhär!

Visa din Miyata!
Plötsligt blev det väldigt mycket mer cykel.

B3722627-B8A6-4A83-87A8-664ECC344E14.jpeg

2BF37FA5-94BB-49F5-A07F-2101DD49BB96.jpeg

Vill också tillägga en sak som är lite viktig: Den här tråden/gruppen/lilla klubben har faktiskt fått en särskild plats i mitt hjärta. Det ges råd, skickas grejer och uppmuntras till höger och vänster - av ren välvilja.
Många pekar på att Sverige har blivit så individualistiskt och egoistiskt, att hjälpsamheten är på utdöende. Ni har säkert hört det förr: det är svårt att rekrytera ledare till idrottsrörelsen, människor försöker köpa sig fria från städdagar på skolor och i föreningar, man ser till sin egen ekonomiska vinning före det allmänna goda, jaget före laget och allt det där.
Men alla som kikar in här fattar att ryktet om solidaritetens död är kraftigt överdrivet.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 542386
Visa bilaga 542387

Vill också tillägga en sak som är lite viktig: Den här tråden/gruppen/lilla klubben har faktiskt fått en särskild plats i mitt hjärta. Det ges råd, skickas grejer och uppmuntras till höger och vänster - av ren välvilja.
Många pekar på att Sverige har blivit så individualistiskt och egoistiskt, att hjälpsamheten är på utdöende. Ni har säkert hört det förr: det är svårt att rekrytera ledare till idrottsrörelsen, människor försöker köpa sig fria från städdagar på skolor och i föreningar, man ser till sin egen ekonomiska vinning före det allmänna goda, jaget före laget och allt det där.
Men alla som kikar in här fattar att ryktet om solidaritetens död är kraftigt överdrivet.
Det finns en massa välvilja kors och tvärs i samhället, så jag instämmer verkligen i att solidaritetens död är överdriven. Och då äger jag inte ens en Miyata! Den där bilden är en aning tillskruvad av sådana som anser sig tjäna på att man ska känna på det viset, men om jag utvecklar det lär det ganska fort komma in på politik.. Kul att du upplever välvilja - den märks här också!?

Visa din Miyata!
Det finns en massa välvilja kors och tvärs i samhället, så jag instämmer verkligen i att solidaritetens död är överdriven. Och då äger jag inte ens en Miyata! Den där bilden är en aning tillskruvad av sådana som anser sig tjäna på att man ska känna på det viset, men om jag utvecklar det lär det ganska fort komma in på politik.. Kul att du upplever välvilja - den märks här också!?
Det fina är att välviljan finns samtidigt som den mer institutionaliserade solidariteten i form av ett socialt skyddsnät. Tillsammans gör de att åtminstone jag trivs rätt bra här hemma i Svedala.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 542386
Visa bilaga 542387

Du sätter huvudet på spiken! Jag kan inte låta bli att tro att alla i denna tråden är för att hjälpa, stötta och lyfta varandra i smått och stort gällande det gemensamma intresset. Jag tror även att många av oss, precis som nämns ovan, gör osjälviska gärningar utanför detta forum. Jag är övertygad om att så är fallet. I dessa tider av elände världen så är Miyatatråden en plats för vänskap och värme. Vi gör det vi gör bäst, hejar fram varandras åstadkommande, oavsett stil, färg och storlek?
Ni alla bidrar till den ”mysiga” känslan här, den är viktigare än ni tror!
//Sebbe

Visa din Miyata!
Du sätter huvudet på spiken! Jag kan inte låta bli att tro att alla i denna tråden är för att hjälpa, stötta och lyfta varandra i smått och stort gällande det gemensamma intresset. Jag tror även att många av oss, precis som nämns ovan, gör osjälviska gärningar utanför detta forum. Jag är övertygad om att så är fallet. I dessa tider av elände världen så är Miyatatråden en plats för vänskap och värme. Vi gör det vi gör bäst, hejar fram varandras åstadkommande, oavsett stil, färg och storlek?
Ni alla bidrar till den ”mysiga” känslan här, den är viktigare än ni tror!
//Sebbe
Fint skrivet. Håller helt med! Så fort vi gör varandra en liten tjänst eller kommer med ett tips eller ett glatt tillrop så blir världen liiiiite bättre.

Det låter lite högtravande och fånigt, men det är icke desto mindre sant.

Visa din Miyata!

Helgerån eller välgörenhet?
Tillbaka till allvaret efter det där känslobjäfset ovan! ???

Det är Ulf som säljer. Världens bäste kille, supertrevlig, kunnig och med miljoner cykelprylar i gömmorna. Jag kan hämta om någon i klubben vill köpa och förvara en tid.

Visa din Miyata!
Tillbaka till allvaret efter det där känslobjäfset ovan! ???

Det är Ulf som säljer. Världens bäste kille, supertrevlig, kunnig och med miljoner cykelprylar i gömmorna. Kan kan hämta om någon i klubben vill köpa och förvara en tid.
De finns, de som kallar mig känslokall. ?

Redigerat: kompletterat med det förlorade kommatecknet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp