Jag har en fråga. Måhända rent utav ett dilemma. Jag är i besittning av en Roadrunner i gott begagnat originalskick (sånär som på en utbytt sadelstolpe), om än i behov av småplock. Inklusive en ordentlig portion nostalgi och emotionellt tjafs. Jag hade bestämt mig för att den skulle tjänstgöra som monstercross på landet framgent.
Men. Så råkade jag komma över en Valleyrunner. Även den i helt ok begagnat skick, bortsett från diverse slitdelar. Den är dessutom helt fri från all form av känslomässig anknytning. Det kommer få bli min framtida MC på landet. Roadrunnern får sig en genomgång och ett par nya däck. Allt frid och fröjd.
Men. (Och alla ni som huserar i Visa-din-GT-för-att-DET-är-märket-över-alla-andra-tråden, ja, jag tänker på dig, du vet vem du är, nu är det måhända dags att hålla för ögonen.) Så kom du sig att jag även snubblade över en äldre GT.
Helt plötsligt fann jag mig ståendes med en mer 90-tals-MTB än jag har möjlighet att använda. Tillika med en uppsättning bra mycket roligare komponenter, för den som har för avsikt att cykla och inte glo på den där Roadrunnern, givet att den stackars vackra röda GT:n slaktas.
Så, vänner, kamrater, connoisseurer. Vilka hemskheter torde drabba mig, i det fallet jag slaktar en GT, och därtill applicerar väl valda delar på min kära Roadrunner, vilken därigenom förlorar sitt ursprungliga utförande med bland annat fantastiska STI-reglage - med möjlighet att skifta mellan indexerat och icke-indexerat läge. För att bara nämna en av... En...? Fördel och innovation?
(Sista bilden: GT:n.)