Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Den här hundratian har legat ute såpass länge på Marketplace att den inte längre dyker upp om man söker på Miyata. Vet inte om den finns kvar, men gör den det så kan det nog finnas en del prutmån på de 1400 kronorna som den ligger ute för.

Strl 50, och den har originaldäcken kvar.

602F7B06-8B1B-49AD-834E-968F51616272.jpeg

14A3A474-7C03-485C-B4EC-AAC6EDD7ACBA.jpeg

Visa din Miyata!
Det blev lite skruv ikväll. Bytte bort de gamla hjulen, Wolber GTX 2 (1151 + 944 = 2095 gram), mot de nya, Scribe Pace (860 + 712 = 1572 gram). Scribe hjulen är snäppet bredare än wolbersana, håller tummarna för att det får plats 25-28mm däck.
Passade också på att byta växelförare fram och bak.

Nästa steg är att ge sig på vevpartiet och ev vevlagret, men tror jag behöver nått verktyg det som jag inte har.

Edit: Jag är verkligen ingen weight weenie, men det är lite kul att jämföra. När jag köpte cykeln sa vågen 10,5 kg. Kommer jag komma under 10 eller kanske t.o.m. närmare 9? Den som lever får se :D

20220307_175036.jpg

20220307_185818.jpg

20220307_184953.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det blev lite skruv ikväll. Bytte bort de gamla hjulen, Wolber GTX 2 (1151 + 944 = 2095 gram), mot de nya, Scribe Pace (860 + 712 = 1572 gram). Scribe hjulen är snäppet bredare än wolbersana, håller tummarna för att det får plats 25-28mm däck.
Passade också på att byta växelförare fram och bak.

Nästa steg är att ge sig på vevpartiet och ev vevlagret, men tror jag behöver nått verktyg det som jag inte har.

Visa bilaga 542935

Visa bilaga 542936

Visa bilaga 542937
Grym hoj det där! Du får se till att ta dig söderut och cykla lite rando så jag får se den in action.

Visa din Miyata!
Skulle kunna tänka mig att byta Trippelkrossen mot en högramad 26-tummare (i stål) Är det någon som är sugen?
Senaste åren är ALLT bytt utom ramen.
3x8 Shimano LX. XT fram.
Schwalbe G-One Allround 40 mm.
Som TripleCross-ägare in spe vore det intressant att höra vad du anser vara dess styrkor och svagheter och var du ser att en mtb är vassare. Snygg 3X!

Visa din Miyata!
Som TripleCross-ägare in spe vore det intressant att höra vad du anser vara dess styrkor och svagheter och var du ser att en mtb är vassare. Snygg 3X!
Trippeln är en fantastisk cykel på många sätt. Som en gravelbike före sin tid. Anledningen till att jag börjar snegla på mer MTB är egentligen bara däcksvolymen. Jag bor på Gotland och skogsvägarna här är väldigt ofta ren stenhäll.

Visa din Miyata!
Jag sitter och ska beställa prylar till min QuickCross nu. Framdrevet är slut så det får bli ett nytt. Vad tror kollektivet om lagom utväxling? Det är väl lite ”hur långt är ett snöre” eftersom det beror på en massa saker, men ändå.

Det blir singelklinga och jag funderar på en 34t. Känns lite liten kanske men cykeln ska dra vagn ibland, handlas med, cykla med barn osv. Behöver inte gå superfort alltså. Kassetten sparas och är 12-26 tror jag.

Min nuvarande singlespeed har 42-18 vilket är en lagom utväxling för mig. Den cyklas dock snabbare än jag nog kommer göra med QCen.

Vad kör ni andra med på brukscyklar?

Visa din Miyata!
Jag sitter och ska beställa prylar till min QuickCross nu. Framdrevet är slut så det får bli ett nytt. Vad tror kollektivet om lagom utväxling? Det är väl lite ”hur långt är ett snöre” eftersom det beror på en massa saker, men ändå.

Det blir singelklinga och jag funderar på en 34t. Känns lite liten kanske men cykeln ska dra vagn ibland, handlas med, cykla med barn osv. Behöver inte gå superfort alltså. Kassetten sparas och är 12-26 tror jag.

Min nuvarande singlespeed har 42-18 vilket är en lagom utväxling för mig. Den cyklas dock snabbare än jag nog kommer göra med QCen.

Vad kör ni andra med på brukscyklar?

Låter perfekt, skönt med någon som är nere på jorden och inte tänker att 52t borde bli lagom.

Jag har några vintrar kört med 32x42-11 för att dra dubbelvagn i slasket. Hellre för lätt än för tung utväxling är min paroll.

Visa din Miyata!
TIFU. Jag har äntligen skaffat mig ett växelörariktningsverktyg och styrde upp min ljuslila bmx-runner. Lyckades åstadkomma total gängsallad, så nu blir det väl singlespeed på den. Eller är det nån som har tips och goda erfarenheter av att fixa dylikt?

Visa din Miyata!
Fin harmoni på det bygget :)

Deore-växelreglagen är jag extra nyfiken på, fungerar de lika som ramväxlar med "klick" där spaken följer med vid växling eller är det något liknande de med "hack" där spaken återgår till ursprungsläget efter varje växling?

Visa din Miyata!

Deore-växelreglagen är jag extra nyfiken på, fungerar de lika som ramväxlar med "klick" där spaken följer med vid växling eller är det något liknande de med "hack" där spaken återgår till ursprungsläget efter varje växling?
Man kan välja med ett vred, fasta lägen (klick) på bakväxel eller steglöst.
Framväxel steglös!?

Visa din Miyata!

Tack!

Spaken följer med. Växla ned med tummen, upp med pekfingret.

Visa din Miyata!
Förresten, är det någon som vet hur man ställer indexeringen på en hoj med tre kedjedrev? Ska man ha kedjan på minsta drevet fram när man justerar bakväxeln?

Visa din Miyata!
Förresten, är det någon som vet hur man ställer indexeringen på en hoj med tre kedjedrev? Ska man ha kedjan på minsta drevet fram när man justerar bakväxeln?
Man skall egentligen börja med att justera utan kedja så att det är lättare att se att trissorna verkligen linjerar med kransarna, sen justerar man med kedjan på så att parallellogrammet håller rätt vinkel för de växlar man använder . Har jag fått lära mig en gång i tiden kanske skall sägas, nyare växlar till 11-12-delat kan nog vara lite annorlunda

Visa din Miyata!
Man skall egentligen börja med att justera utan kedja så att det är lättare att se att trissorna verkligen linjerar med kransarna, sen justerar man så att parallellogrammet håller rätt vinkel för de växlar man använder med kedjan på .
Det har jag gjort, men det är främst limitskruvarna och b-skruven det handlar om då. Jag får inte sällan problem med att inställningen fungerar perfekt för ett kedjedrev men inte för ett annat. Jag har kollat Pralins växelöra och det är rakt och fint, men tycker ändå att det skiljer lite.

Visa din Miyata!
Det har jag gjort, men det är främst limitskruvarna och b-skruven det handlar om då. Jag får inte sällan problem med att inställningen fungerar perfekt för ett kedjedrev men inte för ett annat. Jag har kollat Pralins växelöra och det är rakt och fint, men tycker ändå att det skiljer lite.
Vilken är b-skruven? Har aldrig lärt mig beteckningarna. Den här är väl 7-delad och då brukar det inte vara något problem, din andra Moser är 10- eller 11-delad?

Visa din Miyata!
En rejäl tvätt och en hel del wd40 är som balsam för själen!

Var bara tvungen att testa styrstamsadaptern med ett styre jag hade liggandes. Synd att jag inte ska köra med bock för det blev rätt snyggt om jag får säga det själv ?

Ikväll går jag på det där stödet som hittills suttit som berget.

Bilagor

• 5B9B2815-CEDF-47D0-8C8E-BDC125ADB90E.jpeg
    5B9B2815-CEDF-47D0-8C8E-BDC125ADB90E.jpeg
    1.9 MB · Besök: 58
Visa din Miyata!
Vilken är b-skruven? Har aldrig lärt mig beteckningarna. Den här är väl 7-delad och då brukar det inte vara något problem, din andra Moser är 10- eller 11-delad?
B-skruven justerar avståndet mellan övre trissan och det största drevet på kassetten. Ska vara ”lagom spänd”… ??‍♂️

Visa din Miyata!
B-skruven justerar avståndet mellan övre trissan och det största drevet på kassetten. Ska vara ”lagom spänd”… ??‍♂️
Den brukar jag justera med kedjan på, men det kanske är fel? Däremot justerar jag vajerspänningen utan kedja, trissorna måste ju linjera med kransarna i varje klickläge, åtminstone som grund sen om det behövs finjusterar jag efter att kedjan kommit på.

Har du trissorna på rätt plats? Den översta bör ha flytande lagring i sidled och den understa fast.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Den brukar jag justera med kedjan på, men det kanske är fel? Däremot justerar jag vajerspänningen utan kedja, trissorna måste ju linjera med kransarna i varje klickläge, åtminstone som grund sen om det behövs finjusterar jag efter att kedjan kommit på.

Har du trissorna på rätt plats? Den översta bör ha flytande lagring i sidled och den understa fast.
Jadå, de var pedagogiskt uppmärkta.

Tillbaka
Topp