Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här finns en låst ? tråd med lite hetsiga inlägg blandat med informativa svar, som kanske kan vara en hjälp på vägen.Verkar väldigt spritt när man letar online så ser om det finns nån kunskap här att tillgå.
Vad kan man förvänta sig för ingångslön som meck på heltid i en välutrustad verkstad?
som i aldrig jobbat med det tidigare, blev erbjuden 22500 i månaden. jämfört med statistiken man hittar så verkar det ju lågt (verkar ligga på 27-28000) men om det är som du säger kanske det är mer rimligt?Ingångslön som att du aldrig jobbat med det innan eller börjar på nytt företag ? , 2003 ish hade jag 100kr/tim när jag började på mitt första cykelmek jobb då i en småstad idag är staden större ;) och sista lönen jag hade som cykelmek 2018 va 167kr/Tim men då med max tak i erfarenhet från yrket och enligt kollektivavtal..
22500kr i månaden för ett jobb du ska lära dig på resans gång? Det tycker jag verkar vara en bra deal.som i aldrig jobbat med det tidigare, blev erbjuden 22500 i månaden. jämfört med statistiken man hittar så verkar det ju lågt (verkar ligga på 27-28000) men om det är som du säger kanske det är mer rimligt?
Ingångslön cykelmekaniker utan utbildning eller erfarenhet 28k. Känns spontant rätt optimistiskt.som i aldrig jobbat med det tidigare, blev erbjuden 22500 i månaden. jämfört med statistiken man hittar så verkar det ju lågt (verkar ligga på 27-28000) men om det är som du säger kanske det är mer rimligt?
Ja, det verkar helt Ok. Har själv blivit erbjuden 28.000 i lön, med några decenniers erfarenhet i att jobb som kräver 3-5 års eftergymnasial utbildning.22500kr i månaden för ett jobb du ska lära dig på resans gång? Det tycker jag verkar vara en bra deal.
Om du har blivit erbjuden 28 000 kronor för att utföra ett arbete som kräver högskolestudier, och om du dessutom har minst 20 års erfarenhet inom sagda arbete, skulle jag säga att det är en usel ingångslön.Ja, det verkar helt Ok. Har själv blivit erbjuden 28.000 i lön, med några decenniers erfarenhet i att jobb som kräver 3-5 års eftergymnasial utbildning.
Ser att det kom in ett nytt inlägg, "Ingångslön cykelmekaniker utan utbildning eller erfarenhet 28k".
Varför bry sig om att utbilda sig, när man får lika hög lön utan utbildning?
Det tyckte jag också. Men det var inte en ingångslön för nyutexaminerade, utan en lön för någon med omkring 5 års erfarenhet. Branscher är olika, det finns stor lönespridning, och en del branscher har stor arbetskraftsimport eller möjlighet att lägga uppdrag utomlands, vilket jag tror gör att arbetsgivare kan pressa löner. Men det är min spekulation.Om du har blivit erbjuden 28 000 kronor för att utföra ett arbete som kräver högskolestudier, och om du dessutom har minst 20 års erfarenhet inom sagda arbete, skulle jag säga att det är en usel ingångslön.
Så är det säkert. När jag arbetade som journalist (usch) fanns det ett stort överskott på journalister vilket inte var någon höjdare för lönenivåerna.Det tyckte jag också. Men det var inte en ingångslön för nyutexaminerade, utan en lön för någon med omkring 5 års erfarenhet. Branscher är olika, det finns stor lönespridning, och en del branscher har stor arbetskraftsimport eller möjlighet att lägga uppdrag utomlands, vilket jag tror gör att arbetsgivare kan pressa löner. Men det är min spekulation.
Mer värt att bli bilmeck.
som i aldrig jobbat med det tidigare, blev erbjuden 22500 i månaden. jämfört med statistiken man hittar så verkar det ju lågt (verkar ligga på 27-28000) men om det är som du säger kanske det är mer rimligt?
Det var min första tanke också, jag misstänker att en vass F1 mekaniker tjänar bättre än en vass proffsmekaniker för tävlingscyklister.
Jag hade för några år sen allvarliga planer på att skola om mig till bilmekaniker, men bestämde mig för att strunta i det när jag förstod att det mest handlar om att byta delar nuförtiden. Det lagas och fixas väldigt lite, Roy och Roger-tappen är nästan utdöd som fenomen och det var en sådan jag ville arbeta på.För att utveckla mig, utbildningen för en bilmeck är mera avancerad än för en cyklist(nu finns det ingen sådan utb.(cykel)) Men killar och tjejer med ambition kan nog sträcka sig längre om de vill för att syssla med bilar än med cyklar.
Och bara det faktum att många cykelmeckar tvingas till dåligt betald övertid under somrarna är det ytterligare en anledning(enligt mig) att gå över till bilmeck.
De bilmeckar som jag är nära är unga och tjänar bra och lätta pengar, att ha möjligheten att ta in en bil för hjulinställning efter vanlig verkstadstid och casha in en tusing på en sådan lätt uppgift gör det yrket mycket attraktivare.
Har en vän som arbetade som F1 meckare (han hade tidigare jobbat med vingarna på ägget (Koenigsegg) i Ängelholm). Han tjänade inte multum när han jobba som F1 meckare :) men är du ingenjör eller liknande så tjänar du nog desto mer. Däremot är de som bilmeckare där drömmen att jobba inom F1. Svensson -> Koenigsegg -> F1, fast så är de kanske inte cykelbranschen också. Mulles Cykelmeck -> Trek Store -> TdFDet var min första tanke också, jag misstänker att en vass F1 mekaniker tjänar bättre än en vass proffsmekaniker för tävlingscyklister.
jag tycker det där var lite nedlåtande.Meckar på andras tävlingsbilar gör man bara om man inte lyckades själv men ändå vill vara med i cirkusen.
Koenigsegg vet jag inte riktigt varför man skulle vilja vara bilmekaniker hos.
jag tycker det där var lite nedlåtande.
Nja…Nej men varje mecks våta dröm är ju F1.
Deras resdagar och helgarbete är inte så jävla hippt som det låter.
Vill du berätta vilket stall det var/är?Har en vän som arbetade som F1 meckare (han hade tidigare jobbat med vingarna på ägget (Koenigsegg) i Ängelholm). Han tjänade inte multum när han jobba som F1 meckare :) men är du ingenjör eller liknande så tjänar du nog desto mer. Däremot är de som bilmeckare där drömmen att jobba inom F1. Svensson -> Koenigsegg -> F1, fast så är de kanske inte cykelbranschen också. Mulles Cykelmeck -> Trek Store -> TdF
Det beror väldigt mycket på teamet med. Vissa är inte så roliga att jobba för, vår egen Påve t ex var tuff.
Hade jag stått på det kapitlet i livet så hade jag valt eget team såklart. Surpuppor hade åkt ut.
Vem sade något om att skruva?
Antingen så gör man det själv ja eller så har man öppnat plånboken större för att ha bra folk runtomkring sig.