Kedjeskydd Shimano Deore FC-M5100-1

foging

Medlem

Högt ärade experter!​

Hur i hela friden ska jag få tag på kedjeskydd/krans till denna: https://www.bike24.com/p2372227.html?

Har googlat igenom hela internet, men måste sakna någon grundläggande kompetens, för jag hittar inget. Det kan väl knappast vara så att det inte finns något skydd alls? Original eller 3:e part spelar ingen roll, jag gillar rena och hela kläder. Nån som kan hjälpa mig?

/Ingemar

Really? Vad beror det på? Varför skulle man vilja ha sitt ben/kläder exponerad mot en skitig kedja?
Kedjeskydd finns mest till "citybike" - jag har inte haft det på någon cykel jag ägt de senaste 30 åren förutom brommien vilket iofs är typ en citybike.

Men kolla för all del om du hittar något som passar:

Det GÅR att lösa - men får nog klura lite för att hitta en passande lösning.

Kanske finns en bashgard som passar, annars är den veven med den bult cirkel diametern inte gjord för att ha ett skydd som du letar efter.

Oj och ok och tack för era svar! Får väl bli kreativ då.
Beroende på utfall så finns två bra trådar att reportera i:

Lycka till!

eller: sätt ut en köpesannons på ett tredelat shimano hollowtech II-vevparti med 104bcd som någon konverterat till singelklinga med en narrow-wide-klinga på mittenpositionen. det dräller av sådana i folks bra-att-ha-lådor. ett rimligt pris är 300 kr. till 104bcd finns det "bash rings" att köpa från flera tillverkare.

ditt vevparti får du säkert 400 kr för begagnat.

Eller 3D-printa en klingbultmonterad "bashguard" - kommer inte att vara hållbart men som byxskydd kan det vara funkis. Eller fulmeka/slöjda nåt. ?

Jag hade samma problem så jag 3D printade ett
Kedjeskydd1.jpg
Kedjeskydd2.jpg

Det kan jag göra men det är inget finlir, platsar nog bäst i fulmektråden. Har filen på jobbet så Pm:ar i morgon.

Tillbaka
Topp