Fjällräven x Specialized

Fjällräven x Specialized
Var då? Man kan visserligen googla sig in till individuella modeller (som med annat gammalt mög), men när jag kollar Spezsajten är kategorisidan är borta, den listas inte och det enda man kan söka sig fram till är en gammal bakaxel.

Jag tror att bilan fallit över den. Synd, det var en väldigt fin maskin.

Du verkar ha rätt. Jag hittade den på spex hemsida när jag googlade och även cykellagret.se men den är out of stock- tänkte det var rimligt i dessa tider men du har nog rätt.

7C94C6F3-02F0-4B30-BB68-7A59DC26192A.png

Fjällräven x Specialized
Fjällräven x Specialized
Mitt stora problem med detta är den extremt fula loggan. Ser ju helt missbildat ut att lägga S:et på Fjällräven symbolen. Vem godkände det på varumärkesavdelningen? Tror inte Apple skulle acceptera att man smetade på en Bluetooth logga på äpplet.

Fjällräven x Specialized
Mitt stora problem med detta är den extremt fula loggan. Ser ju helt missbildat ut att lägga S:et på Fjällräven symbolen. Vem godkände det på varumärkesavdelningen? Tror inte Apple skulle acceptera att man smetade på en Bluetooth logga på äpplet.

Håller med att loggan inte är lyckad, skrev om det i #26. Men tror inte att alla här som hade hoppat på bra grejer hade köpt dom om loggan hade varit mindre ful.

Fjällräven x Specialized
Fjällräven x Specialized
Fjällräven x Specialized
Har inte kollat så väldigt noga men har förstår inte var Specialized kommer in i bilden?

Ser ut som klassiska Fjällräven-produkter och det ser även ut som Fjällräven är tillverkaren bakom upplägget då de har både resurser, fabriker och logistiken för detta.

Var kommer då Specialized in i bilden? Vad bidrar dem med i detta samarbete.
prissättningen

Fjällräven x Specialized
Jag tycker att man får ännu mindre för pengarna om man köper en sworks tarmac sl7 di2 för 158990 så jag tar en sådan istället. Väntar bara på att u-länderna ska öppna upp fabrikerna så jag kan få min cykel snart!

Lätt att driva med ett sådant arrogant och rätt marknadsvidrigt märke tyvärr. Däremot är det ju kul med fjällräven såklart.
Köpte inte du en Epic S-works för ett ett tag sen ?????

Fjällräven x Specialized
Såg listan över rek priser häromdagen. Tyckte att den rätt väl speglade hur prissättningen ser ut inom outdoor idag. Att funktionsplagg blivit modeplagg med en prissättning därefter gäller hela branschen, inte bara Specräven.

Håller med, men där medger du också att det är modegrejer och inte världen-runt-grejor.

Fördelen med mode är dock att grejerna reas ut med 30-50% i slutet av säsongen (där jag köper all mina funktionsplagg).

Fjällräven x Specialized
Håller med, men där medger du också att det är modegrejer och inte världen-runt-grejor.

Fördelen med mode är dock att grejerna reas ut med 30-50% i slutet av säsongen (där jag köper all mina funktionsplagg).
Jag har känslan att outdoorplagg överlag håller sämre kvalitet idag än för 15 år sedan. Att ~5 år gamla skaljackor* delaminerar eller släpper i tejpningen är helt orimligt. Särskilt med tanke på att de kostar som en Ukrainsk månadslön.

*edit: Behöver nog förtydliga att jag menar plagg som Svenssonanvänts, att en bergsguide sliter ut sina kläder på ett annat sätt kan vi lämna därhän.

Senast ändrad:
Fjällräven x Specialized
Jag skulle till och med vilja påstå att outdoorplagg överlag håller sämre kvalitet idag än för 15 år sedan. Att ~5 år gamla skaljackor delaminerar eller släpper i tejpningen är helt orimligt. Särskilt med tanke på att de kostar som en Ukrainsk månadslön.

Du skulle kunna har rätt. De flesta outdoorplagg i min familj har köpts mellan 8-15 år sen. Dom vi använder intensivt börjar har allvarliga problem efter 8 år (sömmar som lossnar eller blixtlås som går sönder), det är helt OK tycker jag. Men för att allt håller så långt har vi lite erfarenhet med nyare outdoorplagg.

Fjällräven x Specialized
Man kan tycka vad man vill om produkterna men visst fasen har samarbetet blivit en snackis i varje fall! Tror aldrig jag har läst en så aktiv tråd om ett klädmärke här förut.

Fjällräven x Specialized
Ska det inte stavas som "Rövelized"?
FTFY, om man ska se till hur drevet beskriver kampanjen, produkterna och prissättningen.

(Skämt åsido, men man behöver inte hårdgranska forumtråden för att se att det kanske inte är förhärdade svenska forumcyklister som är målgruppen. Det är snygga bruksprylar med heritage- och ursprungsromantik för en köpstark och ganska osportig lifestylemålgrupp på andra marknader. Och för dem tror jag att det här är oemotståndligt. )

Fjällräven x Specialized
Inte direkt imponerad, flera kläder som kanske inte passar alla cyklister, för dyra helt overpriced väskor. Ser "ok" ut och man förstår att det tilltalar en del folk som gillar fjällräven. Finns bättre billigare lösningar.
Jag har testat både produkter och cyklar från Specialized och kan tyvärr inte rekommendera dem till vår nische (stora cyklister över 130 kg som cyklar Gravel, Landsvägs, MTB och bikepacking). Men, det kanske insåg de också därav samarbetet med fjällräven? Man vet aldrig. Värt en PHAT Test för XL Bikings blogg kanske, jag är inte omöjlig :)

Fjällräven x Specialized
Har inte kollat så väldigt noga men har förstår inte var Specialized kommer in i bilden?

Ser ut som klassiska Fjällräven-produkter och det ser även ut som Fjällräven är tillverkaren bakom upplägget då de har både resurser, fabriker och logistiken för detta.

Var kommer då Specialized in i bilden? Vad bidrar dem med i detta samarbete.
Varken S eller räven har några egna "fabriker". Dom beställer allt från kina. Så fundera på vad du finansierar om du köper nåt från dom. ?
4BC4DD9A-C06A-4754-8E2D-7182A485B113.jpeg

Fjällräven x Specialized
Min fru köpte just ny skaljacka (Faktiskt en fjällräven!). Den gamla var en Tierra 3-lagers goretex som hon hade redan när vi träffades, 2004.. den hade tejpen släppt på i skarvarna och den började se rätt sliten ut.

Min Patagonia 2,5-lagers i deras eget texmex som jag köpte några år senare har jag fortfarande som vardagsjacka stora delar av året. Har bytt kardborrebanden på ärmar och på dragkedjeflappen men annars känns den ärligt talat fortfarande fullt funktionell och ser inte sliten eller ful ut.

Bra kvalite! Det vore synd om nya grejor är sämre.

Fjällräven x Specialized
Varken S eller räven har några egna "fabriker". Dom beställer allt från kina. Så fundera på vad du finansierar om du köper nåt från dom. ?
Visa bilaga 544984
Har inte Fjällräven egna fabriker? Så mycket som de producerar kan jag inte tänka mig något annat.

Jävligt bra produkter iaf men kommer med en prislapp därefter.

Något riktigt sjukt jag såg förra året är denna tröja, de har bara en tröja och mössa, som är tillverkade på svensk ull. Men det är stickat i Italien. Varför klipper de svenska får, skickar till Italien och sen tillbaka till Sverige.

Fjällräven x Specialized
Är det här man idkar självkritik och erkänner att man är lite sugen på anoraken (men tycker att 3800:- är lite saftigt och väntar på att Garphyttan gör en kopia)?

Tillbaka
Topp