Pike vs Yari - vad hade ni gjort?

Healons

Aktiv medlem
Har en 2017 Pike RCT3 med charger på min gamla cykel. Har uppgraderat den till 160mm slag och servat och tagit hand om den väl.

På min senaste hoj sitter en 2019 Yari RC 160mm. Den är väl okej men inbillar mig att Piken uppför sig bättre.

Båda är ju 35mm och samma slaglängd.

Hade ni switchat gaffel eller har Yarin ngt jag missat? Yari går ju att uppgradera till 180mm men Pike är max med sina 160mm. Gör konstruktionen något att Yari är styvare eller något?

Man kan ju alltid testa men vill dubbelkolla med expertisen om det är ngt jag missat. Kan vara så att offset iof skiljer. Yari har ngt på 40 och Pike ngt på 50 har jag för mig. Vad blir resultatet med den skillnaden isf?

Till Yari med MOCO finns det 3 uppgraderingar.

* Charger 2.1 RCT eller RC2 varinaten
* Yari UP
* Novyparts Splug, 165€ med frakt

Charger 2.1 RC2 är nog helt slut. överallt verkar det som. RCT verkar finnas inne på Bikeinn.

Yari Up och Splug använder sig av samma öppna oljebad som MOCO, men de är shimsbaserade istället för vad nu MOCO är.
Installationen är mycket lättare än Charger, man bara skruvar ur MOCO:n, har man Splugen så kontrollerar man bara så att oljenivån är rätt, och sen så skruvar man bara i den. Yari UP kräver att luftar enheten efter installlation, men det är ganska lätt att göra med.

Yari Up erbjuder justerbar Låg och Mellan kompression via rattar, högfarten styrman via om shimsning.

Splug har bara Lågfart justerbart via ratt, vill man ändra nått annat får man justera shimsstacken.

Yarin har kass dämpare - motion control. Riktigt usel.. Men går att uppgradera till charger 2.1 så har du en lyrik ultimate.

Pike har chargerdämpare. Det är därför den uppför sig bättre.
Yes det är jag medveten om men vad skiljer en Pike charger 160mm mot en Yari charger 160mm?
Om inget så kan jag ju lika gärna bara behålla min pike?

Yes det är jag medveten om men vad skiljer en Pike charger 160mm mot en Yari charger 160mm?
Om inget så kan jag ju lika gärna bara behålla min pike?

Pike=pike
Yari+charger=Lyrik

Pike är på samma nivå som lyrik.
Revelation är på samma nivå som yari. Ett snäpp under pike/lyrik.

Pike/revelation har samma chassi. 35 mm ben, max 160 mm slag. Tänkt främst för trailhojar.

Lyrik/yari har samma chassi, också 35 mm ben men lite biffigare och upp till 180 mm. Tänkt främst för endurohojar.

Men båda funkar till båda kategorierna.

Yari/Lyrik är styvare, vägar 2-300g mer.
Sen kan ju chargerenheten till Lyric/Yari vara tunad på ett helt annat sätt än den till pike. Tidigare var negativa kammaren för luftskaftet större till Lyrik än Pike, vet inte om det är så fortsatt.

Pike=pike
Yari+charger=Lyrik

Pike är på samma nivå som lyrik.
Revelation är på samma nivå som yari. Ett snäpp under pike/lyrik.

Pike/revelation har samma chassi. 35 mm ben, max 160 mm slag. Tänkt främst för trailhojar.

Lyrik/yari har samma chassi, också 35 mm ben men lite biffigare och upp till 180 mm. Tänkt främst för endurohojar.

Men båda funkar till båda kategorierna.
Aha. Så det är ytterbenen som är konstruerade på annat sätt då än piken för mer stabilitet? För annars är ju bägge 35mm. Kanske får bli en charger uppgradering nån gång då i framtiden…
Yari/Lyrik är styvare, vägar 2-300g mer.

Nån som vet skillnaden på B1 och B2?

Enligt rockshox appen ska en charger som finns på en tysk sida passa. Men enligt tyska sidan är det till A1-B1… eller menas 2016+ alla från och med 2016?

Bilagor

• 975B3DAA-6D23-4159-B0B1-95F1D97EF536.png
    975B3DAA-6D23-4159-B0B1-95F1D97EF536.png
    47.8 KB · Besök: 71
  • 8437594D-7403-4B00-8DA0-8E9190B50F97.png
    8437594D-7403-4B00-8DA0-8E9190B50F97.png
    47.6 KB · Besök: 69
Tillbaka
Topp