Crescent världsmästarcykeln.

Ah! Tack för infon om baklyset! Ja den är lockande. Nu har jag fått ett prisförslag också. 3500kr. Har ingen känsla för om det är högt eller lågt... Vet du?
Hej.

Japp, det är jag som renoverat cykeln. Hade egentligen tänkt att behålla den men har för många hojar i stallet. Jag har bara blandat ihop modellbeteckningarna, klantigt men jag har fasen för många Crescent alltså. Cykeln är självklart en 92027. Navet är stämplat 1970 vilket innebär att det är en -70 eller -71.

Den är helt genomgången och i ett mycket fint originalskick. Jag har rivit ned och gått igenom växelnavet också - en evighetsmaskin. Sitter vit läderlinda på. Finns en byggtråd någonstans på forumet. Jag fick också tag i en Idéale originalsadel som sitter på nu istället för min Lepper Tourer.

Bästa hälsningar,

//Eric

Senast redigerad av en moderator:
Här var den.

Hej.

Japp, det är jag som renoverat cykeln. Hade egentligen tänkt att behålla den men har för många hojar i stallet. Jag har bara blandat ihop modellbeteckningarna, klantigt men jag har fasen för många Crescent alltså. Cykeln är självklart en 92027. Navet är stämplat 1970 vilket innebär att det är en -70 eller -71.

Den är helt genomgången och i ett mycket fint originalskick. Jag har rivit ned och gått igenom växelnavet också - en evighetsmaskin. Sitter vit läderlinda på. Finns en byggtråd någonstans på forumet. Jag fick också tag i en Idéale originalsadel som sitter på nu istället för min Lepper Tourer.

Bästa hälsningar,

//Eric
Kul att komma i kontakt med dig! Snyggt jobb! Den blåa monarken oxå. Den har jag sett i skylten. Jag bor i Kungsbacka och promenerar förbi butiken flera ggr i veckan. Ja, vi får väl se hur jag gör. Jag har en hybrid-MTB som jag har använt som vardagscykel, men den blev för obekväm för att cykla ner på stan med. Jag hittade en ganska fin begagnad blå 3-vxl Crescent damcykel från 80-talet istället och den funkar jättebra. Men jag kan fortfarande minnas tydligt när min klasskompis kom med en sprillans ny 5-växlad, orange Crescent i början av 70-talet. Den känslan av "jösses vad fräck", kom över mig när jag tittade på denna här, häromdagen. 3 växlar och inte 5 visserligen, men i ärlighetens namn föredrar jag växlar i navet, framför drev-packar.

Kul att komma i kontakt med dig! Snyggt jobb! Den blåa monarken oxå. Den har jag sett i skylten. Jag bor i Kungsbacka och promenerar förbi butiken flera ggr i veckan. Ja, vi får väl se hur jag gör. Jag har en hybrid-MTB som jag har använt som vardagscykel, men den blev för obekväm för att cykla ner på stan med. Jag hittade en ganska fin begagnad blå 3-vxl Crescent damcykel från 80-talet istället och den funkar jättebra. Men jag kan fortfarande minnas tydligt när min klasskompis kom med en sprillans ny 5-växlad, orange Crescent i början av 70-talet. Den känslan av "jösses vad fräck", kom över mig när jag tittade på denna här, häromdagen. 3 växlar och inte 5 visserligen, men i ärlighetens namn föredrar jag växlar i navet, framför drevpackar
Absolut. Finns den kvar så finns den kvar, annars får du leta vidare.

Ha det fint.

Då var även främre broms på plats. Jag tänkte först även göra ett "mindre" kedjeskydd till cykeln men tänkte om och ska försöka få tag på ett av dom riktigt gamla kedjeskydden som det står Crescent på. Sedan är det dags för en provtur. :cool:
Visa bilaga 467200Visa bilaga 467205
Väldigt uppfinningsrikt med de där broms-adaptrarna! Jag köpte också svarta Campagnolo till mitt bygge, men jag valde att behålla original Shimano till slut, pga krånglet...

Bilagor

• 20211023_122520.jpg
    20211023_122520.jpg
    487.3 KB · Besök: 115
Lånar ett inlägg här. Hade inga planer på att köpa en cykel men av en slump står jag med den här utanför mitt garage.

Inte särskilt insatt i det här träsket med cyklar men om jag förstått det rätt är det den här en Crescent 92319 från -71?
Har inte planerat att göra några större ingrepp men den behöver i alla fall nya däck men jag är osäker på vad som gäller. Köper man passade däck eller byter man hjul helt och hållet? Lite hjälp från experterna hade uppskattats!
En Ideale sadel kommer på posten idag.
20220321_134219.jpg
20220320_104206.jpg

Lånar ett inlägg här. Hade inga planer på att köpa en cykel men av en slump står jag med den här utanför mitt garage.

Inte särskilt insatt i det här träsket med cyklar men om jag förstått det rätt är det den här en Crescent 92319 från -71?
Har inte planerat att göra några större ingrepp men den behöver i alla fall nya däck men jag är osäker på vad som gäller. Köper man passade däck eller byter man hjul helt och hållet? Lite hjälp från experterna hade uppskattats!
En Ideale sadel kommer på posten idag.
Visa bilaga 545491Visa bilaga 545492
Gratulerar till en fin cykel! Följde auktionen och hade den inte varit 30 mil bort hade jag själv lagt bud :) Tror det är en 317 utifrån Sugino Maxy-vevpartiet men jag kan ha fel.

Senast ändrad:
Gratulerar till en fin cykel! Följde auktionen och hade den inte varit 30 mil bort hade jag själv lagt bud :) Tror det är en 317 utifrån Sugino Maxy-vevpartiet men jag kan ha fel.
Okej! Tack för info. Ja, kvinnan som lade ut annonsen bodde precis i närheten.
Har bara jämfört komponenter med årgången men inser att det är mycket oklarheter kring detaljer.

Vad har man för däck till en sån här variant? Ser inte ut som standard kanttråds däck utan limmade(?) däck. Ett varv smörjning och gummi så rullar hon nog fint igen!

Okej! Tack för info. Ja, kvinnan som lade ut annonsen bodde precis i närheten.
Har bara jämfört komponenter med årgången men inser att det är mycket oklarheter kring detaljer.

Vad har man för däck till en sån här variant? Ser inte ut som standard kanttråds däck utan limmade(?) däck. Ett varv smörjning och gummi så rullar hon nog fint igen!
Det är däck och slang ihop och kallas för tubdäck och precis som du skrev limmas de fast. Används främst av de som tävlar och även där har många gått över till "vanliga" däck. Jag hade bytt fälgen (eller hela hjulet) för att kunna använda kanttrådsdäck.

Lite avundsjuk faktiskt, det är en cykel jag själv gärna velat haft :) Skulle den bli till salu får du gärna höra av dig!

Senast ändrad:
Det är däck och slang ihop och kallas för tubdäck och precis som du skrev limmas de fast. Används främst av de som tävlar och även där har många gått över till "vanliga" däck. Jag hade bytt fälgen (eller hela hjulet) för att kunna använda kanttrådsdäck.

Lite avundsjuk faktiskt, det är en cykel jag själv gärna velat haft :) Skulle den bli till salu får du gärna höra av dig!
Juste, då är jag med. Ska nörda ner mig i ämnet lite mer. Ska se om jag hittar passade hjul isåfall. Hur blir det med växel kassetten, skruvas den gamla fast på de nya hjulen då eller? Alternativt skulle jag kunna tänka mig att köra passade däck på nuvarande hjul om inte det är nåt man avrekommderar.

Juste, då är jag med. Ska nörda ner mig i ämnet lite mer. Ska se om jag hittar passade hjul isåfall. Hur blir det med växel kassetten, skruvas den gamla fast på de nya hjulen då eller? Alternativt skulle jag kunna tänka mig att köra passade däck på nuvarande hjul om inte det är nåt man avrekommderar.
Det luriga är att det finns olika gängor för frihjulskransen, kan inte exakt vad som passar till vad men det finns på Sheldon hemsida om du söker. Ramen bör vara för 120 mm breda bakhjul så det måste man också ta med i beräkningen om man byter hjul. Enklast är såklart att köpa nya tubdäck.

Tillbaka
Topp