Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag, T6-ägare, tyckte T7:an var ful som stryk tills jag såg den IRL i visningsrummet på VW Sisjön och fick omvärdera helt. Väl värt en titt.Fan.
Ska nog prata med chefen om en Multivan, vi får ju dessutom 1000:- rabatt/månad om man väljer en hybrid och slänger på företagsloggan :)
Jag, T6-ägare, tyckte T7:an var ful som stryk tills jag såg den IRL i visningsrummet på VW Sisjön och fick omvärdera helt. Väl värt en titt.
Inget med dubbdäcken att göra hur mycket sås en bil drar.det är andra omständigheter som påverkar det.Kunde inte ladda när jag kom fram igår då hade det blivit lite bättre. Men om det inte är motorvägsfart kör jag oftast under 0,5l/mil.
Passat GTE med dubbdäck.
Det beror ju på hur långt du kommer på batteri och hur långt du sedan kör på förbränningsmotornNi som har PHEV bilar, vid långkörning, vad får ni för förbrukning då?
Det där är en verklighet som inte är speciellt verklig. Kör man motor/kupe värmre och vet hur ventilationssystemet fungerar eller sommartid stämmer inte de där kurvorna för fem öre. Dessutom att plotta 30 mila resor? Hur vanliga är de för de flesta?Det beror ju på hur långt du kommer på batteri och hur långt du sedan kör på förbränningsmotorn
Här är en bild som försöker visa, bla, det
![]()
Bilden från en blogg som handlar om en inbiten(?) volvoägares val av Kia Niro istf Volvo,
och varför det blev en Niro Hybrid istf plug in eller eNiron
"INTIUTIV SLUTSATS
De flesta som kör laddhybrid idag har inte susning om att det ofta inte är en särskilt smart lösning om man kan hitta en vanlig hybrid som laddar själv i den storleksklass man vill ha."
Från: https://fatherben.se/wordpress/snalaste-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/
Min upplevelse är väl snarare att den går billigare med vinterdäck på torra vägar. Smalare och mindre däck med mindre friktion.Har
Inget med dubbdäcken att göra hur mycket sås en bil drar.det är andra omständigheter som påverkar det.
Det verkar vara vanligt i åtminstone det här Forumet,Dessutom att plotta 30 mila resor? Hur vanliga är de för de flesta?
+1Men men alla hittar väl sina sätt att motivera sina beslut på - logik är sekundärt.
Jag har beställt en Multivan T7 diesel men kollegan fick sin hybrid förra veckan. Han körde ner den till GBG och sa att han snittade 7,5 i 120 och 8,7 i 140 med batteriet urladdat enligt färddatorn.Ni som har PHEV bilar, vid långkörning, vad får ni för förbrukning då?
Sitter och funderar på en ny Golf, antingen GTE eller eHybrid eller kanske tilloch med nya Multivan:en.
Får inga bra siffror än de officiella 1,9 – 1,7l/100 km. Vilket jag inte tror på om jag kör från GBG till t.ex. Vallåsen.
Min Golf från 2008 ganska bra, och drar ~5,5 (på 98) och ~6,2 (på 95) om man kör snällt.
Det där är en verklighet som inte är speciellt verklig. Kör man motor/kupe värmre och vet hur ventilationssystemet fungerar eller sommartid stämmer inte de där kurvorna för fem öre. Dessutom att plotta 30 mila resor? Hur vanliga är de för de flesta?
Men men alla hittar väl sina sätt att motivera sina beslut på - logik är sekundärt.
Nä jag beställde diesel när säljaren inte kunde svara vad förbrukningen med tomt batteri var. Jag kör 4000 mil per år och mycket av det är motorväg.Det är väl så att just vi som ofta kör dessa sträckor är de som har bekymmer med denna nya generation av bilar, därav att vi diskuterar det. De som bara kör till dagis har inte dessa problem och behöver inte diskutera dem.
Därav att förbrukning med tomt batteri intressant, långkörningsförbrukning med batteri första biten sänker såklart snittet över hela resan men blir inte så intressant i diskussionen.
Hmm det där är typ vad min T6 (förvisso California men antagligen samma vikt) 150hk Diesel Automat drar. Nu blir man ju nyfiken på hybridbatteriets räckvidd på nämnda motorväg?Jag har beställt en Multivan T7 diesel men kollegan fick sin hybrid förra veckan. Han körde ner den till GBG och sa att han snittade 7,5 i 120 och 8,7 i 140 med batteriet urladdat enligt färddatorn.
Skulle inte dra för stora slutsatser av en resa, han kan ha haft fördelaktig vind tex.Hmm det där är typ vad min T6 (förvisso California men antagligen samma vikt) 150hk Diesel Automat drar. Nu blir man ju nyfiken på hybridbatteriets räckvidd på nämnda motorväg?
Sant, har gjort stor skillnad när jag kört Gbg-Skåne T/R tidigare, märks väl desto mer på en legoklossformad bil.Skulle inte dra för stora slutsatser av en resa, han kan ha haft fördelaktig vind tex.
För mig är det relevant, jag körde nästan 60 mil igår ToR det finns en laddare på vägen i Noppikoski och någon i Ljusdal (men det är för nära för att det ska vara vettigt att stanna redan då). Är den paj eller upptagen blir det en lång dag, det ser ofta likadant ut där jag åker.Det verkar vara vanligt i åtminstone det här Forumet,
åtminstone det dubbla verkar vara minimum när man skriver om vilken räckvidd som behövs för en elbil
+1
Finns olika bilar för olika behov såklart, men det är väldigt många som hävdar att de kör 60 mil om dagen var och varannan dag, när statestik från verkligheten säger att de flesta kör under 6 mil/dag....Det är ungefär det jag har att köra enkel väg till föräldrahemmet, eller till t.ex. Kisa Bike Park. :)
Jag har 36mil t.o.r. till Vallåsen.
Det är ju lite sånna siffror jag vill se.
Här i stan klarar jag kanske mig på ett fulladdat batteri, iaf om jag är lat/sen och bara ska fram och tillbaka till jobbet.
De som kör varje dag kör nog inte 60 mil per dag. Men många har nog löst sitt dagliga transportbehov på ett mer miljövänligt sätt (cykling, resa kollektivt), och använder bilen främst till längre resor på helger och ledigheter. Då blir det relevant med längre räckvidder för att slippa duttköra. I många fall är ju då diesel ett bättre alternativ än ex.vis laddhybrid som ju är rätt törstiga när batteriet laddat ur efter 5-6 mil.Finns olika bilar för olika behov såklart, men det är väldigt många som hävdar att de kör 60 mil om dagen var och varannan dag, när statestik från verkligheten säger att de flesta kör under 6 mil/dag....
Pssst, han finns inte på riktigt. Det är en saga.OT: såg The Batman i helgen.
Väldigt tacksamt att Batman inte kör elbil.
Ni som vet, vet! Ljudporr!
VA?!?Pssst, han finns inte på riktigt. Det är en saga.
Merde
Precis som gravel?Pssst, han finns inte på riktigt. Det är en saga.
varför sitter det mängdmätare och syre sensorer tro eller dom kanske har något med rullmotståndet att göraMin upplevelse är väl snarare att den går billigare med vinterdäck på torra vägar. Smalare och mindre däck med mindre friktion.
Du får samma utfall om du byter till fetare sommardäck vs smalare.
Diesel är aldrig bättre, förbrukning är inte allt.De som kör varje dag kör nog inte 60 mil per dag. Men många har nog löst sitt dagliga transportbehov på ett mer miljövänligt sätt (cykling, resa kollektivt), och använder bilen främst till längre resor på helger och ledigheter. Då blir det relevant med längre räckvidder för att slippa duttköra. I många fall är ju då diesel ett bättre alternativ än ex.vis laddhybrid som ju är rätt törstiga när batteriet laddat ur efter 5-6 mil.
Men är man en sån som bidrar till trängseln genom att använda bilen mycket för kortkörningar i vardagen (kortare pendling, handling, hämta/lämna) och däremellan laddar varje natt så går det ju att trycka ner laddhybridens bränsleförbrukning.
Golf GTE med 18”, snitt 0,69 med tomt batteri Helsingborg-Sthlm. Momsad motorvägsfart.Ni som har PHEV bilar, vid långkörning, vad får ni för förbrukning då?
Sitter och funderar på en ny Golf, antingen GTE eller eHybrid eller kanske tilloch med nya Multivan:en.
Får inga bra siffror än de officiella 1,9 – 1,7l/100 km. Vilket jag inte tror på om jag kör från GBG till t.ex. Vallåsen.
Min Golf från 2008 ganska bra, och drar ~5,5 (på 98) och ~6,2 (på 95) om man kör snällt.
Diesel har lägre förbrukning och lägre CO2e-utsläpp än motsvarande bensinbil. Det är väl bättre? Sedan har den vissa utsläpp som är negativa för närmiljön, men det är främst relevant i stadstrafik. Nu talade vi om längre körningar på motorväg och/eller landsväg.Diesel är aldrig bättre, förbrukning är inte allt.
Just det som är det trista med laddhybriderna, de drar åt h-e för mycket på långkörningar och orsakar därmed onödigt mycket CO2e-utsläpp.Golf GTE med 18”, snitt 0,69 med tomt batteri Helsingborg-Sthlm. Momsad motorvägsfart.
Just det som är det trista med laddhybriderna, de drar åt h-e för mycket på långkörningar och orsakar därmed onödigt mycket CO2e-utsläpp.
Den är tyngre. Sedan skulle jag inte jämföra mot motsvarande bensinbil, utan mot motsvarande dieselbil när vi talar långkörningar. Exemplet med 0.69 ovan i en Golf GTE är ju inte alls imponerande. Min gamla 200hk Volvo S60 AWD fr 2002 gick att köra på ner mot 0.75 på långkörning. Min nuvarande BMW diesel fr 2009 runt 0.5.Gör de?
Hur skiljer sig en 1,4tsi mot en 1,4tsi med ett tomt batteri där bak?
Alla hybrider är inte Volvos mellanchefs-T8:or.
Den är tyngre. Sedan skulle jag inte jämföra mot motsvarande bensinbil, utan mot motsvarande dieselbil när vi talar långkörningar. Exemplet med 0.69 ovan i en Golf GTE är ju inte alls imponerande. Min gamla 200hk Volvo S60 AWD fr 2002 gick att köra på ner mot 0.75 på långkörning. Min nuvarande BMW diesel fr 2009 runt 0.5.
Har själv funderat på laddhybrid då jag tyckte det skulle vara bra att klara (den iofs lilla) vardagskörningen på el, men ändå ha fördelen av förbränningsmotor på långkörning och slippa ständiga laddstopp. Men har nu slagit det ur hågen pga förbrukningen vid längre körningar som är majoriteten av det jag kör, samt även kostnaden/komplexiteten av dubbla drivlinor. Så väntar nog till elbilstekniken mognat istället, det börjar röra sig snabbt nu så om 2-3 år kan det nog finnas nåt vettigt på marknaden.
Ja, det blir en för liten vinst i OPEX (om det ens blir det inräknat servicekostnad pga dubbla drivlinor) för att motivera en stor smäll i CAPEX. Då väntar jag hellre några år tills elbilstekniken mognat.Ja det väger lite mer men det är marginellt på förbrukningen,.kanske hade märkts i alperna.
Min Superb drar som sagt 0,5 bensin när batteriet är slut.
2 deciliter mer bensin än diesel alltså, det blir typ 2kr milen? Hur många sådana körningar per år? 60 mil a 20 helger? Det sparar du in första månaden på att köra på el. Inköpspris/månadskostnad för bilen oaktat då.
Co2 är som du säger inte de enda utsläppen och diesel är mycket smutsigare. Tar man sedan med det faktum att ett partikelfilter inte fungerar innan det är uppvärmt så blir det ännu värre.Diesel har lägre förbrukning och lägre CO2e-utsläpp än motsvarande bensinbil. Det är väl bättre? Sedan har den vissa utsläpp som är negativa för närmiljön, men det är främst relevant i stadstrafik. Nu talade vi om längre körningar på motorväg och/eller landsväg.
Ja, det blir en för liten vinst i OPEX (om det ens blir det inräknat servicekostnad pga dubbla drivlinor) för att motivera en stor smäll i CAPEX. Då väntar jag hellre några år tills elbilstekniken mognat.
Med det sagt skulle jag inte heller köpa en ny diesel idag, men det är främst pga politiska beslut. Men i mitt (och säkert många andras) fall står valet mellan att köra vidare en dieselbil i bra skick eller att pytsa in ca 300k för en bättre beg laddhybrid (ännu mer för en ny), och då är inte laddhybriden värt det. Hade jag haft majoriteten kortkörningar (ex.vis pendling) och bara enstaka längre körningar hade det varit en annan sak.
Ja, vid kortkörningar och i stadsmiljö kan det vara ett problem. Men nu pratar vi långkörningar på motorväg och/eller landsväg. Definiera gärna vad du menar med ”mycket smutsigare” i det scenariot.Co2 är som du säger inte de enda utsläppen och diesel är mycket smutsigare. Tar man sedan med det faktum att ett partikelfilter inte fungerar innan det är uppvärmt så blir det ännu värre.
www.mestmotor.se
Gedigen utvärdering, ni landar på ca 13 papp netto då?Eftersom föregångaren till denna tråd har engagerat mig mycket och jag fått mycket intryck och svar på frågor tänkte jag nu dela med mig lite när vi nu till slut kommit till avslut. Så här kommer ett litet gästspel kring vårt bilköp.
Målsättning: All vardagsanvändning på el och så mycket som möjligt av fritidsanvändningen på el.
Krav: Minst en av bilarna ska ha AWD och dragkrok. Vi vill få plats med hela familjen (2 barn, hund) och alla grejer när vi ska hitta på saker. Båda bilarna ska gå att använda för att transportera hela familjen och någon form av packning på vettigt sätt.
Förutsättningar: Jag har 2.5 mil enkel väg till jobbet. Min fru runt 1 mil. Vi bor ca 1 mil utanför närmsta tätort med ganska dålig kollektivtrafik till våra jobb, så båda pendlar med bil. 2.5 km landsväg till förskola/skola. Sommarstuga ca 10 mil bort. Åker till fjällen 2-3 gånger per år. Måste kunna dra båtsläp på 1500kg (inkl sjösättning). Våra nuvarande bilar är 10 resp 9 år gamla, vi har haft dem i 8/6 år. Den äldsta (Toyota Aygo) kändes som ett måste att byta ut, den fyller inte längre våra behov. Den nyare, en Avensis, funkar fortfarande och skulle kunna behållas en tid till. Dock har den inte AWD, se kravlista. Vi har små barn som är ett h*vete att långköra med (åksjuka). Därför planerar vi alltid stopp längs vägen efter åksjuka/sömn. Sover barnen stannar inte bilen, punkt. Detta gör att vi ser ett värde i att kunna tanka bensin vid långkörningar. Om vi ens behöver stanna för att tanka.
Resonemang:
Den stora knäckpunkten för oss har varit att Avensisen inte har AWD, vilket snabbt seglat upp som ett krav sedan vi flyttat ut på landet och skaffat båt. Det har främst varit byte av Aygon som varit drivkraft för bilbyte. AWD-kravet har gjort att vi sneglat på de lite större, nyare elbilarna som Ioniq5, Skoda Enyaq mfl. Detta skulle dock innebära att vi står med en större, dyrare elbil och vår gamla Avensis. Rent krasst räknar vi dock ändå med att vi kommer vilja byta ut även den inom ett par år. Och i det läget hamnar vi då i dilemmat att vi kommer vilja byta den mot en lite mindre, billigare bil, om Aygon bytts mot en större och dyrare elbil. Därmed kommer vi då inte längre ha någon bil som skulle funka för långkörningarna. Visst, detta går att diskutera och det är klart man kan anpassa sig. Men så här har vi resonerat.
Vi vände därför på steken och istället för att utgå från vad vi har idag så ställde vi oss frågan vad vi vill ha för setup om 2-3 år. Där var vi rörande överens. En större, fyrhjulsdriven laddhybrid med tillräcklig räckvidd för att kunna jobbpendla på enbart el, samt en lite mindre renodlad elbil med minst 20 mil räckvidd året om. Just nu är det ca 1 års väntetid på alla bilar. OK. Dåså. Då tittar vi på helheten på en gång och beställer båda två då. Vi kör leasing på båda, utbudet på begagnade bilar känns för dåligt sett till vad de ändå kostar (En 5 år gammal E-golf med 16 mil räckvidd för 160k)
Elbilen
Ska som sagt rymma 2 vuxna, 2 barn, hund och packning för tex en långhelg i stugan. Men behöver inte kunna packa in en tvättmaskin samtidigt som barnen sitter i baksätet. Dragkrok är inget krav. Fyrhjulsdrift är inget krav. Lågt pris uppskattas så klart men vi kan betala lite extra för kvalitet.
Många av de "finare" elbilar jag tidigare tittat på försvann nu med denna kravspec, då de blev omotiverat dyra pga storlek/funktioner som inte behövs. Kvar mot slutet var följande:
- Mazda MX-30
- Kia e-niro
- Volkswagen ID3
- Volvo XC40
Mazdan rök på bakdörrarna. Min fru lade veto.
Kian dyrare än VW, så vi sket i den.
VW ID3 tittade vi närmare på, provkörde och fick offert. Som vanligt i bilbranschen frustrerande lockpriser "2990 kr/mån", fast de bakat in en startavgift på 20k och vinterdäck och försäkring tillkommer. Så verkligt pris landade på 4300kr/mån med standardlack. Kändes som en helt ok bil, vissa positiva överraskningar men också en del plumpar i protokollet. Jag styr alltid stereo mm från ratten och den manöverpanelen var ju bland det värsta jag upplevt. Inredningen kändes ganska spartansk i grundutförandet som vi tittade på. Ändå ett reellt alternativ för oss. Uppfyller helt klart kravspec. Säljaren upplyste om att kabelstammen tillverkas i Ukraina, vågade inte lämna något leveransdatum alls - "Minst ett år bort". Aj då.
Volvo XC40. Vi föll pladask. Kändes extremt genomarbetad och solid. Väldigt trevlig att köra. Rymligt bagage. Inga "konstigheter". Eller om man vänder på det. Det märks att det är en bil som för inte länge sedan kostade över 6000kr i månaden i leasing. Men Volvo har av oklar anledning (plocka marknadsandelar/säkra sin position i elbilsracet?) valt att sänka till ett riktigt konkurrenskraftigt leasingpris. Dessutom ingår allt redan från början. Så 4500 kr/månaden plus 100kr för att få en snyggare lack. Vill man ha dragkrok kostar det 200kr extra. (Volvo är med andra ord en av få tillverkare att räkna med restvärde på dragkrok och lack)
Så 300 kr extra i månaden för att få en XC40 med snygg lack istället för en Id3 i standardutförande. 8-9 månader leveranstid.
Det blev liksom aldrig någon diskussion. Det får bli en SUV. Trots mitt motstånd mot biltypen.
Eller, en konstighet var det faktiskt. Den kommer med Volvos "Recharge"-däck, vilket enligt säljaren är däck som ursprungligen utvecklades för att balansera egenskaperna för komfort och slittålighet för elbilars vridmoment, där man då samtidigt upptäckte att gummiblandningen presterade väldigt bra i ett brett spann av temperaturer. Således kunde det funka som ett året-runt-däck i mellan- och södra Sverige. Jag är tveksam, men vi får väl se. Den kommer ju aldrig gå som fjällbil, så det var något vi bara får sätta upp på riskkontot.
Visa bilaga 545790
Laddhybriden
Laddbar, fyrhjulsdrift, dragkrok och minst 5 mil verklig räckvidd på el. Det lämnade oss med väldigt få alternativ.
- Toyota Rav4
- BMW 530e x-drive
- Kia Sorento
- Mazda CX-60
- Volvo V60
- Volvo V90
Rav4 skulle kosta minst 7000kr/mån, kanske mer (beroende på ändrad bonus/malus och generell prishöjning). Vi har ju dock alltid kört Toyota och tyckte det var givet att ge den en chans. Inget fel på den, klart mer "premium" känsla än nuvarande Avensis, och säkert bra driftsäkerhet. Väldigt stor utvändigt, men jag tyckte inte det gick igen på insidan, eller snarare inte i bagaget.
BMW 530e x-drive. Bara ~55 km specad räckvidd på el. Räknar med att verklig räckvidd därmed ligger runt 35-40 km. I minsta laget. Kostnad ca 8k före bonus/malus, beroende på leveranstid skulle det därför landa på över 7,5k i månaden, kanske ytterligare lite. Min fru har svårt att identifiera sig med BMW, och jag kanske också till viss del. Vi släppte detta spår utan att ha provkört.
Kia Sorento. Fältets dyraste bil! Fattar inte hur det gick till. Trodde Kia skulle vara billiga. När vi var uppe i 8500kr/månaden så kände vi att nåt inte stod rätt till och sen gick vi ut från Kia-handlaren och kom inte tillbaka.
Mazda CX-60. Nylanserad SUV. ~60km på el enl spec. I minsta laget men folk påstår att man kan lita på Mazdas siffror. Nåväl, kommer inte så man kan klämma på den förrän till sommaren. Väntar man tills dess lär leverans inte ske före årsskiftet. Prisindikation låg på 6200+ i månaden. Intressant, men känns dumt att köpa på datablad. Och vi vill ta tag i det här nu. Tror dock att det här kan vara ett bra tips för andra som har motsvarande kravlista.
Volvo V60/V90. Jag har tidigare ratat Volvos hybrider pga kort räckvidd på el och för klen elmotor som gör att de inte går att köra vettigt som en ren elbil. Men detta ändrades plötsligt på senhösten och med större batteri och starkare elmotor var det plötsligt ett väldigt intressant alternativ. 80+ km räckvidd räcker gott för att kunna köra på bara el i vardagen. Dessutom måste jag återigen ge Care by Volvo-leasing-grejen en eloge för att inkludera allt från början. Bra utrustning redan i baspaket, Japp. Lack - ingår. Dragkrok - 200kr/månaden. Vinterdäck - ingår, vill du ha dubb eller dubbfritt, bara att välja. Försäkring - ingår. 6800kr/mån för V60, 7000kr/mån för V90. Samma eller lägre pris som de andra vi kollat på, med brasklapp för att den ännu inte lanserade Mazdan kanske kan bli billigare.
Bilarna är i princip identiska invändigt i kupén men bagage och yttermått skiljer. Idealt skulle vi ha V60s yttermått med V90s bagage. Den lilla prisskillnaden dem mellan hade ingen direkt betydelse. Vi trodde vi hade landat i att vi nog ändå skulle klara oss med en V60, men sen åkte vi dit en gång till och måttade och insåg att bagaget var 3-4 cm lägre och nästan 10cm grundare än vad vi har i vår Avensis. Det sved. Så till slut fick det bli ett slagskepp. Vet man med sig att man ska in och krångla i stan eller trånga parkeringsgarage kan man ju välja den andra bilen. Nu kommer vi iaf aldrig kunna skylla på bilen om vi inte får plats.
Visa bilaga 545789
Avslutningsvis. Hade någon frågat i höstas hade jag inte alls haft dessa två bilar på kartan, av olika anledningar. Men man måste väl ha ett lite öppet sinne och vara noga att följa upp när det är kampanjer och grejer. Jag tror att det kommer passa oss väldigt bra, och även om vi spräckte totalbudgeten med en dryg tusenlapp i månaden så känns det ändå som två riktigt bra bilar. Och att Volvo är kinesiskt? Ja, det har varit uppe för diskussion och ligger dem till last. Men så länge utveckling och produktion sker i Sverige känns det ändå överkomligt.
Tack för mig för denna gång.