Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du glömde Foodorabuden med breda väskor som kör på cykelbanorna på EU-mopeder med bortplockad regskylt.Elcyklar per se är ju inte störande men elcyklar med för stark motor är definitivt olämpliga i morgonrusningen - exakt på samma sätt som ansvarslösa sk "lycracyklister" också kan vara farliga. Ibland är det väldigt trångt på cykelbanorna nu för tiden och lägger man därtill en blandning av många olika hastigheter (10-20 km/h "njutarna" upp till 45-50 km/h elcyklister/snabbpendlare) blir det ofta farliga trafiksituationer.
Tyvärr är det många som inte vet eller bryr sig om reglerna för elcykel:
SNABB ELCYKEL UPP TILL 45 KM/H
En elcykel som går upp till 45 km/h räknas som moped klass I.
- Maxhastighet med elassistansen är 45 km/h
- Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på upp till 4000w.
- Du behöver inte trampa för att få elassistans.
- Krav på körkort med behörighet AM
- Åldersgräns 15 år
- Krav på registreringsskylt
- Fordonet ska ha trafikförsäkring
- Krav på hjälm, dock inte cykelhjälm utan mopedhjälm.
- Du får skjutsa om lämplig plats finns, samma regel som för elcykel.
- Fordonet får inte köras på cykelbana.
Jag har nog faktiskt huvudsakligen stött på de med "vanliga" moppar, jag är inte så stark att jag orkar köra ifrån en EU-moppe :)Du glömde Foodorabuden med breda väskor som kör på cykelbanorna på EU-mopeder med bortplockad regskylt.
Fast lycracyklisterna är ju ofta vana att cykla medans många av elhojåkarna inte har cyklat på många år och framförallt skulle de aldrig cykla utan el…Elcyklar per se är ju inte störande men elcyklar med för stark motor är definitivt olämpliga i morgonrusningen - exakt på samma sätt som ansvarslösa sk "lycracyklister" också kan vara farliga. Ibland är det väldigt trångt på cykelbanorna nu för tiden och lägger man därtill en blandning av många olika hastigheter (10-20 km/h "njutarna" upp till 45-50 km/h elcyklister/snabbpendlare) blir det ofta farliga trafiksituationer.
Tyvärr är det många som inte vet eller bryr sig om reglerna för elcykel:
SNABB ELCYKEL UPP TILL 45 KM/H
En elcykel som går upp till 45 km/h räknas som moped klass I.
- Maxhastighet med elassistansen är 45 km/h
- Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på upp till 4000w.
- Du behöver inte trampa för att få elassistans.
- Krav på körkort med behörighet AM
- Åldersgräns 15 år
- Krav på registreringsskylt
- Fordonet ska ha trafikförsäkring
- Krav på hjälm, dock inte cykelhjälm utan mopedhjälm.
- Du får skjutsa om lämplig plats finns, samma regel som för elcykel.
- Fordonet får inte köras på cykelbana.
Otrolig bild ?
Har du sommarluft på burk kvar från i somras?Om man skulle ta och jinxa det fina vårvädret genom att kränga av dubbdäcket och fylla på sommarluft i däcken imorgon![]()
Sommarluften är viktigast ?Om man skulle ta och jinxa det fina vårvädret genom att kränga av dubbdäcket och fylla på sommarluft i däcken imorgon![]()
Sånt här är verkligen hemskt. Föräldrar som tappar det, alternativt är de så instabila att det är deras normala tillstånd. Speciellt för småbarn är ju mamma och pappa gudar. De tar efter allt de gör. Att då växa upp med såna förebilder. Hemskt.Finfint trots motvind , ”lite” smolk i glädjebägaren, sista 150m , en stressad småbarnsförälder som trots 20km/h begränsning (ni vet såna här skyltar med lekande barn på) och farthinder(smal lokalgata) lägger sig 50cm bakom mig och tutar hänger ut genom fönstret och skriker , cyklar vidare och vederbörande bestämmer sig att ändå köra om ,
på övergångsställe och i kurva , vi får självklart möte så hen fick tvärnita och å snällt gå in bakom mig , hen kör 25m till och parkerar på sin p-plats då kunde inte gringubben i mig vara tyst längre, så jag rullade fram och frågade varför hen hade så bråttom speciellt med egna barn i bilen och tydligen så får jag inte cykla på gatan (finns ingen cykelbana) och mig veterligen så får jag inte cykla på trottoaren heller men tydligen har jag fel….?
Krama varandra i trafiken
Mange
Det verkar bli både snö och minusgrader nästa vecka, iaf i Stockholm…Om man skulle ta och jinxa det fina vårvädret genom att kränga av dubbdäcket och fylla på sommarluft i däcken imorgon![]()
Japp, sonen blev skriken på igår av en man när han cyklade till sin träning, på 30-sträcka där det inte finns cykelbana och i villaområde. Bra förebild lixom.Sånt här är verkligen hemskt. Föräldrar som tappar det, alternativt är de så instabila att det är deras normala tillstånd. Speciellt för småbarn är ju mamma och pappa gudar. De tar efter allt de gör. Att då växa upp med såna förebilder. Hemskt.
Sen är det ju alltid tråkigt att bli påskriken. Tar glädjen ur cykelturen.
Va mycket folk :)
Är det så trångt som det ser ut eller är det bara tele-effekten?
går ju ändå inte att svettopendla sig förbi.Är det så trångt som det ser ut eller är det bara tele-effekten?
Det var trångt. 50mm linsÄr det så trångt som det ser ut eller är det bara tele-effekten?
Bra med en fotograf här på forumet, du tar bra bilder.Det var trångt. 50mm lins
Den där bron brukar inte vara den med mest trängsel. Jag har t o m valt den framför andra broar trots tråkigare väg till bron.
Verkar finnas lite ledig plats i filen till vänster om räcket…?går ju ändå inte att svettopendla sig förbi.
Bara att hänga på sig en skylt där det står BUSSVerkar finnas lite ledig plats i filen till vänster om räcket…?
Haha. Liljeholmsbron ska ju renoveras och få mer plats till cyklister. Typ 8 år bara tills det är klart. https://vaxer.stockholm/projekt/liljeholmsbron-renoveras/
Busskyltsalternativet låter som en bra kompromiss så länge!
Tja, det är helt lagligt att cykla i den bussfilen. Den ligger längst till höger i färdriktningen och hastighetsbegränsningen är 30 km/h.Bara att hänga på sig en skylt där det står BUSS