Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

06374FAA-07C8-459B-8287-D66C5241DACA.jpeg

22 Mars

Elcyklar per se är ju inte störande men elcyklar med för stark motor är definitivt olämpliga i morgonrusningen - exakt på samma sätt som ansvarslösa sk "lycracyklister" också kan vara farliga. Ibland är det väldigt trångt på cykelbanorna nu för tiden och lägger man därtill en blandning av många olika hastigheter (10-20 km/h "njutarna" upp till 45-50 km/h elcyklister/snabbpendlare) blir det ofta farliga trafiksituationer.

Tyvärr är det många som inte vet eller bryr sig om reglerna för elcykel:

SNABB ELCYKEL UPP TILL 45 KM/H​

En elcykel som går upp till 45 km/h räknas som moped klass I.
  • Maxhastighet med elassistansen är 45 km/h
  • Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på upp till 4000w.
  • Du behöver inte trampa för att få elassistans.
  • Krav på körkort med behörighet AM
  • Åldersgräns 15 år
  • Krav på registreringsskylt
  • Fordonet ska ha trafikförsäkring
  • Krav på hjälm, dock inte cykelhjälm utan mopedhjälm.
  • Du får skjutsa om lämplig plats finns, samma regel som för elcykel.
  • Fordonet får inte köras på cykelbana.

Elcyklar per se är ju inte störande men elcyklar med för stark motor är definitivt olämpliga i morgonrusningen - exakt på samma sätt som ansvarslösa sk "lycracyklister" också kan vara farliga. Ibland är det väldigt trångt på cykelbanorna nu för tiden och lägger man därtill en blandning av många olika hastigheter (10-20 km/h "njutarna" upp till 45-50 km/h elcyklister/snabbpendlare) blir det ofta farliga trafiksituationer.

• Åldersgräns 15 år
Du glömde Foodorabuden med breda väskor som kör på cykelbanorna på EU-mopeder med bortplockad regskylt.

När jag cyklar förbi Apan på väg till jobbet, så lite bortom där på Huddingevägen så kan jag förundras över - tom i finväder - dessa långa ringlande köer av unga friska personer på busshållplatserna. Som bara står.
Man tycker ju lite synd om alla dessa cykellösa.
Men vad vet man. Nån kanske har en fincykel som inte kan parkeras vid pendelstationen. Nån kanske ska ända till Märsta. Nån kanske just fått sin cykel stulen. Eller punkterad.
Man kanske borde fundera mindre?

Säsongspremiär i dag, från Bohus till Göteborg, Lundby.
När jag rullar ut cykeln från förrådet så kommer en herre från porten intill och fäller upp en Brompton, vi hälsar som hastigast och han rullar iväg med den, dock endast till Järnvägsstationen ska det visa sig, så jag fortsätter söderut utefter Göta älv och passerar snart Surte. Upptäcker att något är skumt med mitt treväxlade nav för man får helt plötsligt trampa ung. 2varv bakåt för att få broms... lite otäckt vid korsningar och så. På raksträcka ner mot Angeredsbron får jag korn på en herre i reflexjacka och med tänd baklykta, jag knappar in meter för meter men när vi kommer till trafikljusen så får han fri passage medan jag måste stanna ett par minuter och sedan är han låångt före igen.
När jag närmar mig cykel/järnvägsbron över älven så har cykeltrafiken tätnat betydligt. Blir passerad i uppförsbacken på bron av en snabbpendlare med starka ben, det gick så fort och lätt att jag trodde han hade elmotor, men jag såg ingen sådan, så det var antagligen bara bra styrka/kondition....
Passerar Backaplan där det är ett virrvarr av gående, elscootrar, cyklister av alla slag och dessutom spårvagnar och bussar... lika bra att ta det lugnt förbi av ren självbevarelsedrift...
Nu är det inte långt kvar, och i den småsega lutningen upp mot Wieselgrensplatsen så lyckas jag hålla jämna steg med en el- MTB vilket stärker psyket lite, på bekostnad av några svettdroppar på ryggen...
Parkerar cykeln i den nu fantastiskt varma och sköna morgonsolen och styr mina steg till kaffemaskinen för en stärkande kopp innan arbetets början.

Mvh Ulf S.

• Åldersgräns 15 år
Fast lycracyklisterna är ju ofta vana att cykla medans många av elhojåkarna inte har cyklat på många år och framförallt skulle de aldrig cykla utan el…

Finfint trots motvind , ”lite” smolk i glädjebägaren, sista 150m , en stressad småbarnsförälder som trots 20km/h begränsning (ni vet såna här skyltar med lekande barn på) och farthinder(smal lokalgata) lägger sig 50cm bakom mig och tutar hänger ut genom fönstret och skriker , cyklar vidare och vederbörande bestämmer sig att ändå köra om ,
på övergångsställe och i kurva , vi får självklart möte så hen fick tvärnita och å snällt gå in bakom mig , hen kör 25m till och parkerar på sin p-plats då kunde inte gringubben i mig vara tyst längre, så jag rullade fram och frågade varför hen hade så bråttom speciellt med egna barn i bilen och tydligen så får jag inte cykla på gatan (finns ingen cykelbana) och mig veterligen så får jag inte cykla på trottoaren heller men tydligen har jag fel….?
Krama varandra i trafiken
Mange

Finfint trots motvind , ”lite” smolk i glädjebägaren, sista 150m , en stressad småbarnsförälder som trots 20km/h begränsning (ni vet såna här skyltar med lekande barn på) och farthinder(smal lokalgata) lägger sig 50cm bakom mig och tutar hänger ut genom fönstret och skriker , cyklar vidare och vederbörande bestämmer sig att ändå köra om ,
på övergångsställe och i kurva , vi får självklart möte så hen fick tvärnita och å snällt gå in bakom mig , hen kör 25m till och parkerar på sin p-plats då kunde inte gringubben i mig vara tyst längre, så jag rullade fram och frågade varför hen hade så bråttom speciellt med egna barn i bilen och tydligen så får jag inte cykla på gatan (finns ingen cykelbana) och mig veterligen så får jag inte cykla på trottoaren heller men tydligen har jag fel….?
Krama varandra i trafiken
Mange
Sånt här är verkligen hemskt. Föräldrar som tappar det, alternativt är de så instabila att det är deras normala tillstånd. Speciellt för småbarn är ju mamma och pappa gudar. De tar efter allt de gör. Att då växa upp med såna förebilder. Hemskt.
Sen är det ju alltid tråkigt att bli påskriken. Tar glädjen ur cykelturen.

Sånt här är verkligen hemskt. Föräldrar som tappar det, alternativt är de så instabila att det är deras normala tillstånd. Speciellt för småbarn är ju mamma och pappa gudar. De tar efter allt de gör. Att då växa upp med såna förebilder. Hemskt.
Sen är det ju alltid tråkigt att bli påskriken. Tar glädjen ur cykelturen.
Japp, sonen blev skriken på igår av en man när han cyklade till sin träning, på 30-sträcka där det inte finns cykelbana och i villaområde. Bra förebild lixom.

Ja, det är lite halvirriterande att vara cyklist på det sättet kan jag tycka. Hur man än beter sig känns det som att någon j-vel gnäller på en.

Bara några exempel:

Cykla i grupp: Fel (cyklar man dessutom två i bredd kan vissa bilister få totala psykbryt)

Cykla för snabbt på cykelväg: Fel

Cykla för snabbt på grusvägar som även är populär bland gångare: Fel

Undvika cykelvägen vissa partier: Fel

Det ni skrivit om ovan med tex 30-sträckor utan cykelbana: Fel

Cykla över övergångsställe: Fel (jag har åtminstone fått utskällning för det en gång)

Listan går väl att göra helt oändligt jäkla lång. Tror det bästa är att man försöker vara så försiktig man kan vara men samtidigt inte ta åt sig/bry sig för mycket över de bilister som får tuppjuck, att cykla omkring och vara sur skulle ta alldeles för mycket energi. Visst, man är bara människa och ibland blir det en vacker harang av svordomar tillbaka, visst är det så. ?

Senast ändrad:
Vacker sval morgon vid start, det var is på bilrutorna, vart under pendlingen varmare och rätt varmt på slutet i solen.
Inte många ute på cykelbanorna från västraste Västerort, ( vi pratar hufvudstaden) kan ha varit jag som hamnade strax före klungan då andra tydligen hade fler ivägen.. det kan ju vara så att det var jag som låg längst fram och var ivgen.. men nä nä det var det inte. jag körde ifrån dem allihopa.
Känndes riktigt bra i kroppen idag och kunde hålla samma växel hela Tranebergsbergsbroetappen :) sedan knasade andningen men ändå inte näradödenkänslan :) och så var det frukost på jobbet med chokladcroissant.
Bonjour!!

Första cykelpendlingen till jobbet på ett halvår eller nåt imorse. Fisksätra - hornstull, körde via medborgarplatsen bara för att undvika slussen-kaoset. Krångla ändå via många väg/byggarbeten - östervik, nacka stad, sickla tunnelbaneprojekt, bofils båge / södra, sen ett i zinken... Men med lite zen och fint väder var det ändå ljuvligt.

Den där bron brukar inte vara den med mest trängsel. Jag har t o m valt den framför andra broar trots tråkigare väg till bron.
Det enda jobbiga med bron är att jag på den två gånger kört ikapp en cyklist som nödvändigtvis måste tävla över nästa bro.

Hemma-kontoret idag men fick i alla fall premiärcykla till skola/förskola. Sitter med lite kvällsångest nu. I måndags skulle vara sista dagen med dubbdäck, men nu sitter dom ju kvar… Ska jag orka byta dom ikväll eller ska jag vika ner mig och få våndas hela vägen imorgon… och hem i 14 grader med dubbdäck… Nä…

Känns bättre å bättre efter förkylningen och jag slapp bli utskälld idag ?? !
Bara en läskig incident men jag var inte inblandad själv ,
korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan/Norrlandsgatan ,
fullt med folk överallt och vi får grönt( bilar och cyklister ) när en person med barnvagn bestämmer sig att gå mot rött , skjuter ut barnvagnen först (helt vansinnigt) två cyklister hinner väja och som tur var höll bussen låg fart och hann stanna , det är länge sen mina barn satt i vagn men jag kommer ihåg att till och med om det var grönt så drog man vagnen bakom sig och kollade noga….
Vi har nämt det förr men den siste idioten är inte född än.
Mange

Tillbaka
Topp