Hjälp med vilken body jag har

Debe

Medlem
Hej!

Kan någon vänlig person hjälpa mig med vad det här är för någon Body?

Köpte en ny Shimano kasset men det gick bara på den första lilla biten.

På ringen som man skruvar fast kassetten med stod det shimano HG cs-5600
703E0CB2-DE27-4DB1-80E0-BDF851672577.jpeg
A2B21A5C-2625-47EC-821E-BE6B6E823B5A.jpeg

Ser ut att vara en HG och då rätt, men du kan behöva snygga till kanterna med en fil. Den passar bara på ett sätt, det är olika avstånd mellan tänderna.

Tack för svar, det har jag koll på. Kassetten går på en liten bit på bodyn där den är lite mindre i framkant sen blir bodyn större om du kan se bilden jag la till.

Ai, visste inte att det fanns! Det är en bra idé att har högre splines, då kan man har en body i aluminium där drev äter sig mindre i. Men det är inte roligt när kassetten inte passar.

Det ser dock ut som inte alla 10-delat kassetter har högre utrymme; den TS har passar inte.

Om jag har förstått rätt är det så här med vilka 10-delade kassetter som passar på den speciella bodyn för 10-delat;
  • De som skall passa är alla "vanliga" 10-delade DA, Ultegra och 105-kassetter.
  • De som inte skall passa är 10-delade Ultegra UNGDOMS-kassetter, liksom 10-delade Tiagra-kassetter.

följer med spänning. Jag har ett äldre shimanohjul med en sån body och gick bet på att hitta en kassett. Så det enda jag har använt hjulet till är när jag kör trainer eftersom slitaget inte är lika hårt då

Det

står inget på den kassetten som satt där innan mer än några siffror på baksidan
Det var den här kassetten som jag hade köpt och som inte passade
Där står det ju Tiagra, vilket skulle kunna vara en av de kassetter som inte passar enl vad jag skrev i #7
Tyvärr för dig verkar det ju stämma även i praktiken

Var har du köpt kassetten?
Enklast är väl om du kan ta med dig både hjul och kassett och gå tillbaka till den affären och be dem fixa en kassett som passar.

Om jag har förstått rätt är det så här med vilka 10-delade kassetter som passar på den speciella bodyn för 10-delat;
  • De som skall passa är alla "vanliga" 10-delade DA, Ultegra och 105-kassetter.
  • De som inte skall passa är 10-delade Ultegra UNGDOMS-kassetter, liksom 10-delade Tiagra-kassetter.
Då testar jag att beställa en Ultegra kassett

Bilagor

• BBD2C9EC-556B-4A68-9E50-8510BA457238.jpeg
    BBD2C9EC-556B-4A68-9E50-8510BA457238.jpeg
    692.1 KB · Besök: 97
Där står det ju Tiagra, vilket skulle kunna vara en av de kassetter som inte passar enl vad jag skrev i #7
Tyvärr för dig verkar det ju stämma även i praktiken

Var har du köpt kassetten?
Enklast är väl om du kan ta med dig både hjul och kassett och gå tillbaka till den affären och be dem fixa en kassett som passar.
Ja precis, så det stämmer ju att den inte ska passa. Hade beställt den på bikeshop.se
Så jag skickar bara tillbaka den.

Ja det hade jag gärna gjort men jag bor riktigt på landsbygden i norra Jämtland och har 24 mil till närmaste cykelbutik?.

Tusen Tack för erat engagemang❤️

Ja det hade jag gärna gjort men jag bor riktigt på landsbygden i norra Jämtland och har 24 mil till närmaste cykelbutik?.

Jag har 200 meter till närmaste cykelbutik, men där skulle jag aldrig köpa något. Den 400 meter bort var bra, men har bytt ägare. Den 800 meter bort är ok. Men föredrar fortfarande att beställa på nätet. Det är billigare, men framförallt kan man enkelt ser vad som är på lager och då kan man kolla om det passar innan man beställer. Det är väldigt få gånger att en cykelbutik har på lager vad jag vill har och beställningen tar mycket längre än om man beställer själva.

Jag har 200 meter till närmaste cykelbutik, men där skulle jag aldrig köpa något. Den 400 meter bort var bra, men har bytt ägare. Den 800 meter bort är ok. Men föredrar fortfarande att beställa på nätet. Det är billigare, men framförallt kan man enkelt ser vad som är på lager och då kan man kolla om det passar innan man beställer. Det är väldigt få gånger att en cykelbutik har på lager vad jag vill har och beställningen tar mycket längre än om man beställer själva.
Får jag vara nyfiken och fråga vilka butiker du pratar om? Har förstått att jag bor nära dig, så ville höra vad dina erfarenheter/tankar är. Du kan svara via PM om du inte vill namnge dem öppet i tråden.

Hej igen!

Lite uppdatering på mitt problem.

Jag beställde den där Ultegra kassetten som jag la ut bild på. Och den passade.

Så tusen tack för er hjälp och ert engagemang??

Nu är det bara att vänta till snön tinar bort så att man får ut och testa?

Hej igen!

Lite uppdatering på mitt problem.

Jag beställde den där Ultegra kassetten som jag la ut bild på. Och den passade.

Så tusen tack för er hjälp och ert engagemang??

Nu är det bara att vänta till snön tinar bort så att man får ut och testa?
var det den där Tiagra CS500 som passade?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp