[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Yes! Jag undviker appar så långt det bara går. Har aldrig haft problem att få igång laddning.

Ionity har jag duckat för än så länge, Tesla har ju ingen deal med dem och abonnemang för ett par hundra i månaden känns som bortkastade pengar när jag ändå har tillgång till Supercharger-nätverket.

Jag var tvungen att testa ionity en gång när det var kris. Grannladdaren jag hade abonnemang på gav alldeles för lite effekt, men Ionity ville inte starta alls. Ionitys kundtjänst kunde inte hjälpa alls, de lät mest som något generiskt callcenter som hade några fördefinierade fraser som de upprepade. Jag måste nog testa igen, för det finns några Ionity som ligger bra till geografiskt i sommar, även om deras prisbild är helt uppåt väggarna.

Jag kan verkligen rekommendera att skaffa möjlighet att blippa kort eller tag vid laddstation. Det är sjukt mycket smidigare än appar.
Det kanske är smidigt, men jag blev pålurad både wecharge och MER innan jag ens fick bilen. Inte använt någon av dom för att det inte har fungerat... SÅ jag rekommenderar det inte helt enkelt. Det händer för mycket på marknaden. Att scanna en QR i ionity är enkelt nog, tycker jag! Det änns som att innan år 2020 var det peak för kort och taggar och det talades om alla möjliga man skulle ha "innan man ens satte sig i en elbil".

Det kanske är smidigt, men jag blev pålurad både wecharge och MER innan jag ens fick bilen. Inte använt någon av dom för att det inte har fungerat... SÅ jag rekommenderar det inte helt enkelt. Det händer för mycket på marknaden. Att scanna en QR i ionity är enkelt nog, tycker jag! Det änns som att innan år 2020 var det peak för kort och taggar och det talades om alla möjliga man skulle ha "innan man ens satte sig i en elbil".

Jag har en tagg från BEE som fanns förut som eventuellt blivit uppköpta av MER? För taggen fungerar då iaf att starta laddning på MER men jag vete tusan om jag sett att det kostat någonting någon gång, nu laddar jag iofs väldigt sällan min laddhybrid vid en laddstation men det händer på semestern.

Men iaf jag har nog inte stött på att det inte funkat med taggen.

Efter mitt laddhybridsäventyr i sälen nu senast kan jag konstatera att de Mer-laddare som stod där var allt annat än användarvänliga med appen.
Man var tvungen att klura både en och två gånger innan jag hittade hur man skulle formulera koden för vilken laddare man tänkte använda innan det hoppade igång.
Gick ju bra när man väl lärt sig men fick använda alla mina tre hjärnceller.

Skall förresten inte VW Ladd hybrider gå att ladda med mer än 3kw? Arteon'en som vi hade tog typ 4h på sig att bli full och laddaren hävdade att den var kapabel till 11kw.

De flesta fixar bara enfas 16A så det är säkert helt i sin ordning. Om den har 12kWh stort batteri så tar det fyra timmar.

Tror det var typ 10kwh, kanske 12 så tiden matchade angiven effekt.
Men out of home blev det ju sådär användbart.

Jag har fram till nu laddat elbilen med 10A enfas hemma. Fast då är ju inte batteriet tomt efter 4 mil, brukar inte plugga i enfasladdning ens om det är gratis "på stan", det mesta sker snarare nattetid.

Efter mitt laddhybridsäventyr i sälen nu senast kan jag konstatera att de Mer-laddare som stod där var allt annat än användarvänliga med appen.
Man var tvungen att klura både en och två gånger innan jag hittade hur man skulle formulera koden för vilken laddare man tänkte använda innan det hoppade igång.
Gick ju bra när man väl lärt sig men fick använda alla mina tre hjärnceller.

Skall förresten inte VW Ladd hybrider gå att ladda med mer än 3kw? Arteon'en som vi hade tog typ 4h på sig att bli full och laddaren hävdade att den var kapabel till 11kw.
3,6kW är maxeffekten på en VW hybrid. Apparna brukar ju ha en gpsfunktion där laddare i din närhet dyker upp och du väljer den du vill starta. Har inte MER:s det?

Destinationsladdare brukar ju finns rätt många av på samma plats, man måste ändå berätta vilken av dem det är. Samma med Easypark.

Destinationsladdare brukar ju finns rätt många av på samma plats, man måste ändå berätta vilken av dem det är. Samma med Easypark.

Jo givetvis men det brukar vara svårt att ta fel, du väljer ju bara ur en lista. Behöver ju inte ange någon egen info på de jag testat, appen känner ju av var du är.

Alltså fan ta carpayfleet.
Kalkylen som först visade att xc40 ultimate var billig var naturligtvis inte rätt.
Id.4 (lagerbil med panoramatak och dragkrok) gick inte under kostnadstaket om man råkade sätta fel dimension på fälgarna.
Så nu tittar vi på xc40 plus edition.
Eller P2... en kollega hade lyckats klämma in en dual motor long range... Jag kan gott nöja mig med en single motor long range.
Fast P2 har det smalaste baksätet av de tre - 1355 mm
XC40 har 1429 och ID.4 1449 om jag läst det hela rätt.
Nåväl, jag får väl sticka och testa om ungarna får plats i en P2. Två av dem sitter utan stol, dottern kan sitta på kudde numera, så det kanske funkar.

Jag var tvungen att testa ionity en gång när det var kris. Grannladdaren jag hade abonnemang på gav alldeles för lite effekt, men Ionity ville inte starta alls. Ionitys kundtjänst kunde inte hjälpa alls, de lät mest som något generiskt callcenter som hade några fördefinierade fraser som de upprepade. Jag måste nog testa igen, för det finns några Ionity som ligger bra till geografiskt i sommar, även om deras prisbild är helt uppåt väggarna.
För mig som slipper använda Ionity, pga resmönster med laddning hemma och på jobb, känns Ionity mest som en misslyckad subventionerad EU-åtgärd. Några tog pengarna men gav i princip ingen samhällsnytta alls.

”S90/V90: 2022 blir enligt uppgift det sista året för Volvos eleganta familjebil, som även den ska få den nya laddhybridstekniken, som är ett måste för att modellen ska få bonus i det nya regelverket. Men redan 2023 sägs det att en ny generation 90-bilar ska presenteras. Dagens bil började byggas 2016 och det betyder att modellen hinner fylla åtta år, vilket är en respektabel ålder i tider där nya bilar inte lever så länge som de gjort tidigare”

Vill man åka 15 meter lång bil så verkar det vara sista året.

Jag letar fortfarande laddbar bil… synd att dom begagnade typ ioniq år väldigt dyr och väldigt efterfrågade… som en dieselcombi för 10 år sedan ?

”S90/V90: 2022 blir enligt uppgift det sista året för Volvos eleganta familjebil, som även den ska få den nya laddhybridstekniken, som är ett måste för att modellen ska få bonus i det nya regelverket. Men redan 2023 sägs det att en ny generation 90-bilar ska presenteras. Dagens bil började byggas 2016 och det betyder att modellen hinner fylla åtta år, vilket är en respektabel ålder i tider där nya bilar inte lever så länge som de gjort tidigare”

Vill man åka 15 meter lång bil så verkar det vara sista året.

Jag letar fortfarande laddbar bil… synd att dom begagnade typ ioniq år väldigt dyr och väldigt efterfrågade… som en dieselcombi för 10 år sedan ?
”15m lång bil” hahaha. Tack för skrattet.

Till saken. Priset på beggade är ju sjukt inflerat just nu. Både diesel och bensin pga att låg produktion pga covid. Hur länge kommer den trenden hålla i sig?
Och jag hade själv också föredragit en hybrid baserat på de körbehov vi har, men priset du betalar idag för att komma 3mil på el är ju bananas. Dessa bilar lär väl ha noll andrahandsvärde om 4-5år då tekniken utvecklats.

Tesla just nu fjärde mest sålda bil första kvartalet, och de brukar pressa ut mycket bilar sista dagarna varje kvartalsslut. Kan de landa in på en tredjeplats efter Volvo och VW när månaden är slut?

”15m lång bil” hahaha. Tack för skrattet.

Till saken. Priset på beggade är ju sjukt inflerat just nu. Både diesel och bensin pga att låg produktion pga covid. Hur länge kommer den trenden hålla i sig?
Och jag hade själv också föredragit en hybrid baserat på de körbehov vi har, men priset du betalar idag för att komma 3mil på el är ju bananas. Dessa bilar lär väl ha noll andrahandsvärde om 4-5år då tekniken utvecklats.
Ja, beg dieselkombi är ju högre nu än för 10 år sedan också. Det är nästan sjukt vilka priser bristen leder till. De beg bilar i 250k-klassen jag tittade på för 2 år sedan (årsmodeller 2016-2017) står högre i pris nu. Har det nånsin tidigare varit en sådan beg.prisutveckling på standardbilar?

Nej, det kändes rätt otippat att "omoderna" fossilbilar skulle rusa i värde som begagnade. Många bilar kan du köpa nya och köra ett år utan att de tappar värde i princip.

3,6kW är maxeffekten på en VW hybrid. Apparna brukar ju ha en gpsfunktion där laddare i din närhet dyker upp och du väljer den du vill starta. Har inte MER:s det?
Nej, eller jag hittade iaf ingen sån funktion.

En liten liten klisterlapp med id nummer på lådan.
Sen var man tvungen att lura ut att man skulle addera ".01" resp ".02" till idt när man sökte för att den skulle hitta något (beroende på om du ville ha höger eller vänster uttag)
Tror jag var vid en med bara ett uttag också som också krävde att man angav .01 efter idt.
Om man inte la till .01 så fick man träff på någon annan station någon helt annan stans.

Är det dumt att köpa tre år gammal elbil, med få mil?
Gammal teknologi?

Några radikala framsteg har inte gjorts. Även om många framställer det som att "det stora steget" kommer snart så verkar det inte fungera så i verkligheten, snarare tas det små steg hela tiden.

Uppfyller bilen dina behov så gör den, det är väl det viktigaste. Vi finns här för att hjälpa dig att välja rätt :-)

Några radikala framsteg har inte gjorts. Även om många framställer det som att "det stora steget" kommer snart så verkar det inte fungera så i verkligheten, snarare tas det små steg hela tiden.

Uppfyller bilen dina behov så gör den, det är väl det viktigaste. Vi finns här för att hjälpa dig att välja rätt :-)
Är väl just väntan på ”tredje generationens elbilar” som fick mig att välja privatlease framom köp. Men som du säger så blir det knappast ett hopp från 2.0 till 3.0, utan mera 2.0 till 2.1 till 2.2 osv (vilket borde vara positivt för beggmarknaden?!)

Typiskt bra deal jämfört med nypriset, hårt sponsrad av Audi med ett högt garanterat restvärde.

Backkamera ingår som vanligt inte men bara 131 kr / månad som tillval. 500 kr extra för 1500 mil/år.

Vill man köra E-tron 55 är det garanterat billigare än att köpa. De har inte skyhögt andrahandsvärde.

Typiskt bra deal jämfört med nypriset, hårt sponsrad av Audi med ett högt garanterat restvärde.

Backkamera ingår som vanligt inte men bara 131 kr / månad som tillval. 500 kr extra för 1500 mil/år.

Vill man köra E-tron 55 är det garanterat billigare än att köpa. De har inte skyhögt andrahandsvärde.
V-däck verkar inte vara medräknat så det tillkommer det väl en skaplig slant för misstänker jag.

Brukar vara prisvärt att köpa separat.
Såg nu att Volvo xc40 kostar 3995 om man förbokar en 2023. Nu börjar vi prata.
Jo men inte till en e-tron 55 kanske? Jag har ingen koll riktigt men minst 19" och SUV-däck, går väl loss på kanske 30"+?

Men det kanske finns lite värde kvar efter tre år. Blir väl runt 100:-/milen för en 55:a..

Tom brist på plaströret hos tandläkaren som suger när dom borrar! Hoppas dom diskat dom som dom återanvänder iaf :sneaky: ?

Testade en Porsche Taycan igår, kan rekommenderas för körglädjen. ?
Gick något snabbare än en Volvo V60 T8 0-100 för en mille extra ?

V-däck verkar inte vara medräknat så det tillkommer det väl en skaplig slant för misstänker jag.

När jag kollade på att leasa en sådan så sa till och med säljaren att det var bättre att köpa själv. Restvärde 0 kr efter tre år, ändå ska man lämna tillbaka dem med minst 4 mm kvar. Hittade billiga originalhjul på tyska ebay, tror det var 12000 kr för en uppsättning. Gjorde liknande med förra leasingbilen, köpte lätt beg hjul för 4000, hade dem i tre vintrar, sålde för 1000 kr. Klart billigare än att ta med dem i leasingen.

När jag kollade på att leasa en sådan så sa till och med säljaren att det var bättre att köpa själv. Restvärde 0 kr efter tre år, ändå ska man lämna tillbaka dem med minst 4 mm kvar. Hittade billiga originalhjul på tyska ebay, tror det var 12000 kr för en uppsättning. Gjorde liknande med förra leasingbilen, köpte lätt beg hjul för 4000, hade dem i tre vintrar, sålde för 1000 kr. Klart billigare än att ta med dem i leasingen.

Ja det lät ju klart billigare, vi får inte beställa bil utan v-däck på jobbet så vi får det på förmånsvärdet.

Du skrev inget om kompetta hjul, bara att ni måste beställa vinterdäck :-)

Märkligt nog har ju vinterhjul ett förmånsvärde, något soml lösa vinterdäck inte har.

Du skrev inget om kompetta hjul, bara att ni måste beställa vinterdäck :-)

Märkligt nog har ju vinterhjul ett förmånsvärde, något soml lösa vinterdäck inte har.
Helt rätt, men så är det iaf, kan tänka mig att det är leasingbolagen som ställer kravet att det ska finnas. Vi har ju TCO-avtal

En bil utan v-hjul (kolla ?) är ju svårare att sälja efter leasingperioden antar jag. En kompis fick förut beställa bilar utan drag, v-hjul etc. sen köpte dom det separat och jobbet betalade och han slapp förmånsvärde för det. Men nu hade någon chef satt stopp för det tydligen ?

Är det dumt att köpa tre år gammal elbil, med få mil?
Gammal teknologi?
Jag har inte ångrat kontantköpen av mina gamla elbilar. Alla funkar. Överlägset bättre än konventionella bilar om du bara flyttar lite rumpor och nån cykel inom ett lämpligt körmönster. Sparbössa för rätt köpare. Laddhybriden täcker även övriga behov

Har inte varit "svårare" att börja fundera på byte av Hustruns V70 diesel....
En laddhybrid skulle säkert funka,men då en ny "Gen 2" Volvo laddhybrid,(enda som verkar vara en vettig Volvo laddhybrid) kostar skapligt mycket,och leasing är inget som intresserar,ser det ut som en något år gammal XC60 diesel/bensin är det som är vettigaste alternativet.
Dock är begpriserna skyhigh nu,runt 380-400' för en hyfsat ok XC60 är det som gäller.

Är ju lite av en chansning,man vet ju inte hur begmarknaden för typ dieselbilar ser ut om 3-4 år då man kanske vill byta igen.....kanske helt död på marknaden,så är ju en lite mer osäker tid nu än tidigare år då begpriserna varit mer stabila på fossilbilar.....

Men en laddhybrid hade dock funkat fint,har mentalt börjat inse att det är nog el i någon form som blir alternativet framgent,men leasing är inget för mej,och köper alltid någon eller några år gammal bil,aldrig nybil,så får väl vänta till nästa gång med ev el/hybridbil då Volvos laddhybrider verkar vara först nu,(2022?) som dom är mer vettiga?

Jaja....I-landsproblem DeLux....

Har inte varit "svårare" att börja fundera på byte av Hustruns V70 diesel....
En laddhybrid skulle säkert funka,men då en ny "Gen 2" Volvo laddhybrid,(enda som verkar vara en vettig Volvo laddhybrid) kostar skapligt mycket,och leasing är inget som intresserar,ser det ut som en något år gammal XC60 diesel/bensin är det som är vettigaste alternativet.
Dock är begpriserna skyhigh nu,runt 380-400' för en hyfsat ok XC60 är det som gäller.

Är ju lite av en chansning,man vet ju inte hur begmarknaden för typ dieselbilar ser ut om 3-4 år då man kanske vill byta igen.....kanske helt död på marknaden,så är ju en lite mer osäker tid nu än tidigare år då begpriserna varit mer stabila på fossilbilar.....

Men en laddhybrid hade dock funkat fint,har mentalt börjat inse att det är nog el i någon form som blir alternativet framgent,men leasing är inget för mej,och köper alltid någon eller några år gammal bil,aldrig nybil,så får väl vänta till nästa gång med ev el/hybridbil då Volvos laddhybrider verkar vara först nu,(2022?) som dom är mer vettiga?

Jaja....I-landsproblem DeLux....
En diesel innan bonus/malus-skatten står sig nog bra i värde. Dragbilar kommer ju folk behöva oavsett.

Vi sålde (tyvärr) en Audi A6 3.0 -17 innan corona för 170 papp, den hade ju varit bättre än pengar på börsen idag...?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp