[Artikel] Nya Scott Spark: mountainbiken som får din cykel att se omodern ut

Hej,

Blev en 910 på Black Friday rean.

Nån som har ett tips på en cykelhållare till dragkrok som den passar med, har testat Thule EasyFold xt 2, men det tyckte jag inte passade bra då det blev fel vinkel hur jag än satte armarna och jag upplevde de för korta.

/Henrik

Hej,

Blev en 910 på Black Friday rean.

Nån som har ett tips på en cykelhållare till dragkrok som den passar med, har testat Thule EasyFold xt 2, men det tyckte jag inte passade bra då det blev fel vinkel hur jag än satte armarna och jag upplevde de för korta.

/Henrik

Svarar mig själv.

Blev ett "Buzzrack Eazzy 3" http://buzzrack.com/galleries/eazzy-3/
Remmen som håller i ramen hamnar precis mellan de 2 nedre skruvarna till vattenflaskan på "downtuben".
Blir att provmontera på bilen imorgon när det är ljust.

Kom även en Xcadey wattmätare https://xcadey.com/product/xpower-s-shimano-mtb-104bcd/ på posten, men jag saknade hylsan för att lossa låsringen som håller framdrevet, så den får monteras efter hylsan kommit.

/ Henrik

Jag slog också till på en 910 i November, grymt nöjd med min, kommer från en Santa Cruz Hightower innan.

Premiärturen igår, bilden tagen innan den grisades ner, sååå jäkla nöjd med den.

20220306_110710.jpg

Sett vissa SCOTT SPARK RC PRO komma in i Sverige och sett ett par SCOTT SPARK RC WORLD CUP AXS på FB som anlänt i Italien.

Mitt leveransbesked är Maj/Jani på SCOTT SPARK RC WORLD CUP AXS. Hur ser det ut för er andra?

hör o häpna...den är uppskjuten till maj....blir den uppskjuten längre så avbokar jag o väntar in nästa års modell
Den kommer ju sannolikt inte innan mars 2023 ändå, jag skulle inte ha väntat. Två månader är ingenting nu.

För övrigt bör dom kränga fler ramar (det är ju inte där problemet finns) så konsumenterna kan bygga själv.

Den kommer ju sannolikt inte innan mars 2023 ändå, jag skulle inte ha väntat. Två månader är ingenting nu.

För övrigt bör dom kränga fler ramar (det är ju inte där problemet finns) så konsumenterna kan bygga själv.
Ja, känns bara surt att få en ny cykel 1mån innan nästa års-modell släpps.........då kan jag lika väl cykla vidare på min genius och köpa en beggad senare.

Jag TROR inte det kommer skilja så mycket mellan 2022 och 2023, den stora förändringen är ju gjord iom att de byggde in dämparen.
Möjligtvis att de plockar om lite bland komponenterna, sämre komponenter till samma pris.

Nästa stora uppdatering kanske blir när Shimano kommer med elektroniska växlar till MTB eller när Scott skrotar Twinloc till förmån för "Rockshox Flight Attendant", vilket jag har svårt att se de skulle göra då den är en av deras special funktioner/säljargument.

/ Henrik

Ja, känns bara surt att få en ny cykel 1mån innan nästa års-modell släpps.........då kan jag lika väl cykla vidare på min genius och köpa en beggad senare.
Släpps verkligen spark 2023 i juni!? Isåfall blir det ju bara för några sponsrade åkare, som ändå åker customlackat. Leverans till butik blir ju troligen 2023, tänker jag.
Det finns inga bättre alternativ. Min 2022 är flyttad till oktober…

Vi på ppcykel har levererat 2 wc axs har 2 pro hemma sålt några team issu (har en medium kvar)

Jag förstår inte denna besatthet kring årsmodeller. Ramen är ju nyss omdesignad så det kommer inte skilja någonting i prestandaväg mellan 2022 och 2023. Vad är grejen?

Jag förstår inte denna besatthet kring årsmodeller. Ramen är ju nyss omdesignad så det kommer inte skilja någonting i prestandaväg mellan 2022 och 2023. Vad är grejen?

När den ska säljas ett år senare för man behöver en 2024.
Hade varit bättre att inte ha årsmodeller och bara köra MK/MY, imho.

Minns att försäljning begagnad årsmodell 2018, uttagen 2019 var riktigt problematiskt. Vet inte om 2021, uttagen 2022 kommer att blir lika problematiskt.

Minns att försäljning begagnad årsmodell 2018, uttagen 2019 var riktigt problematiskt. Vet inte om 2021, uttagen 2022 kommer att blir lika problematiskt.
2021 kommer ju till butik nu och vill man ha en cykel så är det väl vad man får köpa i många fall.

Verkar inte springa så bra längre ...

Tycker att årsmodell är väl nästan meningslöst nuförtiden.
Funkar väl i den initierade skaran, många gamla referenser och forum-sanningar det hänvisas till på Happy. Inte så enkelt för en hyfsad nykomling att vara up to date på det :LOL:

Men iaf det var ju lite relevans i det jag skrev som t.ex. att lbs får in 2021 Top fuel nu som nya cyklar trots att det kommit en uppdaterad 2022. Så stort är ju släpet hos Trek iaf, då har lbs ändå legat i framkant på förbeställningar ändå sen starten på Covid.

Men iaf det var ju lite relevans i det jag skrev som t.ex. att lbs får in 2021 Top fuel nu som nya cyklar trots att det kommit en uppdaterad 2022. Så stort är ju släpet hos Trek iaf, då har lbs ändå legat i framkant på förbeställningar ändå sen starten på Covid.

Tyckte inte att din inlägg inte var relevant. Men det stärker väl min tes att nämna modell med året inte är relevant längre.

Jepp, trek har väl börjat benämna sina modeller med dubbla årgångar typ 21/22
Tjäna mer pengar, enbart .

Hetsen att det ska skilja helst färg mellan alla år och lite utrustning som industrin har skapat för att det ska bytas cykel varje år har blivit deras ok. Nu kallas det carryover.
Dum idé att släppa nästa modell till kund i juli liksom ?

Hur lång livslängd hade förra ramen? Samma geo och så menar jag, komponenter skiftas ju såklart...

Var ute och körde en liten sväng med min nya SL idag, 0,4 kilo mer än den ”gamla” SL men då sitter det en dropperpost på den nya plus 2,4 däck.

känns väldigt stabil och även högre i vevpartiet (inte mät bara min känsla)
5FBC419A-4B29-438E-A345-047D3752DFF3.jpeg

Fan, nu längtar man ju än mer efter min nya cykel.......jag har vidgat mina vyer och tar förslag från butiken på vilken modell som helst med carbonram.....vill inte ha ny cykel i höst.

Fan, nu längtar man ju än mer efter min nya cykel.......jag har vidgat mina vyer och tar förslag från butiken på vilken modell som helst med carbonram.....vill inte ha ny cykel i höst.
Mohlins i Hässleholm hade en skyltfönstret och en hemma på golvet i förra veckan. Tror det är RC Comp.

Från helgens cykling på Upplandsleden, supernöjd.
Var lite trixande med flaskorna innan jag gav upp och köpte Fidlock.
Jag har en medium med 125mm droppar, jag trodde den skulle vara fört kort, men den funkar utmärkt
Om nån undrar nått så fråga så svarar jag så bra jag kan.

/Henrik

20220402_115119.jpg

Från helgens cykling på Upplandsleden, supernöjd.
Var lite trixande med flaskorna innan jag gav upp och köpte Fidlock.
Jag har en medium med 125mm droppar, jag trodde den skulle vara fört kort, men den funkar utmärkt
Om nån undrar nått så fråga så svarar jag så bra jag kan.

/Henrik

Visa bilaga 548338
Hur känns de nya Wicked Will? Vad är det för stomme, SuperGround? Är lite nyfiken på om de kan vara något att testa i st f nya Nobby Nic som blivit så tunga…

Fram
Schwalbe Wicked Will 29x2.4" EVO
Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Soft

Bak
Schwalbe Wicked Will 29x2.4" EVO
Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Grip

Jag har bara kört Maxxis däck på min Genius, nu senast under hösten assegai 2.5 fram och dhr 2 2.4 bak, på sommaren dhr2 fram och agressor 2.35 bak. (Om jag kommer ihåg rätt).
Inte riktigt samma grepp i Schwalbe däcken, men jag upplever dom som mycket mycket snabbare.

Jag tycker de känns lite sladdriga när underlaget är blött, men det gör nog allt med tanke på vad jag kört på tidigare.

/Henrik

Nya Scott Spark: mountainbiken som får din cykel att se lättmekad ut.​

Tjena!

Hade ute en bakdämpare senaste igår på en Spark. Det finns många konstruktioner som är krångligare.
Öppna luckan under, skruva ut nedre skruvarna, vrid länkaget till rätt läge och skruva ut den övre skruven. Av med lockoutwire så har du dämparen i näven.

Tillbaka
Topp