Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Hur är det med risk för skav när ni lastar tre cyklar. Skyddar ni med nåt för att hindra att cyklarna nöter mot varandra?

Min cykel har 1174mm i wheelbase kompisens enduro har 1213mm och det inte varit nått problem, vi drar ett par extra spännremmar runt pinnen i mitten.

/Henrik

Vet inte om velocompact tar längre cyklar nu, mitt 3 eller 4 år gamla velocompact har för kort avstånd mellan remmarna för en spectral 125 i xl, fick spänna fast bakhjulet med en lös rem.

Jag har beställt thules fatbike-remmar som förhoppningsvis blir tillräckligt långa.
Min Fuel ex har 1240mm och får plats på mitt velocompact ?

Köpte det 2019 när cykelkraft konkade så det är ju inte sprittnytt. Men längre remmar skadar ju säkert inte.

Edit: ser ju när jag kollar att Canyon är längre i XL än min Trek i XL.

Senast ändrad:
Min Fuel ex har 1240mm och får plats på mitt velocompact ?

Köpte det 2019 när cykelkraft konkade så det är ju inte sprittnytt. Men längre remmar skadar ju säkert inte.

Edit: ser ju när jag kollar att Canyon är längre i XL än min Trek i XL.
Ja canyon har 1288mm hjulbas, så den är ordentligt lång. Det saknas inte mycket (typ 2cm) längd på remmarna, men lite störigt. Skulle jag köpa nytt ställ nu hade jag ändå valt ett annat, men mest för att få större avstånd mellan cyklarna, det är trångt med två boost-cyklar med 36-gafflar.

Ja canyon har 1288mm hjulbas, så den är ordentligt lång. Det saknas inte mycket (typ 2cm) längd på remmarna, men lite störigt. Skulle jag köpa nytt ställ nu hade jag ändå valt ett annat, men mest för att få större avstånd mellan cyklarna, det är trångt med två boost-cyklar med 36-gafflar.
Ja jag hade velat haft möjlighet till förvaringen som finns till den större. Och ska man ändå betala nästan 8 papp som den verkar kosta nu kan man ju lika gärna köpa den största.

Min kostade 3 500:- 2019 så jag satte nästan i halsen när jag kollade vad dom kostar nu ?

Thule har pinnar med ramhållare i varje ända för att hålla och hålla isär cyklar. Men det är svårt att undvika skav ändå så man får vara lite kreativ och sätta fast skydd med remmar mm på utsatta ställen.

Alla mått står ju på Thules hemsida men här är en sammanfattning ändå :)

Euroride 2 och 3 cyklar: 17cm
Velocompact 2 och 3 cyklar: 19cm
Velospace XT 2 cyklar: 25cm
Velospace XT 3 cyklar: 19cm
Easyfold XT 2 cyklar: 22cm
Easyfold XT 3 cyklar: 22cm mellan dom innersta, 19cm mellan dom yttersta

Kan rekommendera rörisolering som mellanlägg för att förhindra skav, man köper en 2m-korv och kan dela den i mindre bitar som sen bara är att trycka dit på gaffeln. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-rak-2000023027

Skönt att höra nu när jag undrar varför jag la en halv miljon på ett easyfold.
Du har säkert glömt vad du betalade om fem år. Plus att priset ändå säkert stigit vidare. Men varje gång du ska hänga på ett par cyklar så är du glad att du valde ett Easyfold. Så känner jag. Prischocken har lagt sig, kvar är bara de varma mysiga känslorna.

Enda jag ångrar med mitt Easyfold XT 2 är att jag inte köpte det direkt utan köpte lite annat skräp där i mellan.

Lite liknande. Innan jag köpte 3an. Eller köpte inte ställ för krok emellan. Men köpte för tak emellan, superbra men har fan inte använt dem sedan man köpte easyfold. Tyckte o tycker fortfarande den var svinigt dyr, MEN efter använt den så tycker jag ändå det är ett av de bättre köpen.

Ja jag brukar veta att ”cry ones” lönar sig. Och jag älskar kvalitet. Men den är ju fruktansvärt dyr alltså.
Edit: kostsam, dyr vet jag inte om den är än. ?
Tänk såhär. Vad kostar din hoj du ställer upp och ska lita på att den står där stadigt. Höga priset kommer du tappa känsla för. Som redan sagts. Känslan om ett bra ställe, lever vidare. Varje gång man ska förvara det, varje gång det läggs eller i vårat fall ställs in i bagaget (jo i vår bil kan den stå på högkant), varje gång man ska lyfta upp det o det är som att lifta upp en väska.

Köpte mitt Velocompact 2 år 2015 när Mekonomen hade nån 25%-rabatt-kampanj så det kostade bara 3500kr vilket ändå kändes som en del pengar då. Problemet är att jag skulle vilja ha ett för 3 cyklar istället men någon 25% rabatt har jag inte sett på länge och alla kampanjer verkar utesluta Thule nu för tiden. Ioförsig lär jag kunna få några tusenlappar för mitt 2-ställ just eftersom det är ett Thule men det blir ändå en hel del pengar för bara en extra cykel.

Är skitnöjd med stället, speciellt tipp-funktionen är så otroligt snabb och smidig. Har kollat lite på Buzzrack-ställen men där verkar just tippandet inte alls lika enkelt.Personligen så är Velocompact tillräckligt ihopfällbart för mig, skjuter man in sidorna så får det utan problem plats i bagageutrymmet de gångerna jag inte vågar lämna det på bilen.

Bästa tillbehöret till stället är för övrigt en:

1649418431912.png

Jag har ett Velocompact 927 som bara är några år gammalt.
Senaste gångerna har det kärvar när jag ska få på det på kulan och även när det ska av. Gissar att man kanske behöver smörja upp låsmekanismen men tänker att man vill ju kanske inte få fett på delarna som ska greppa om kroken.

Nån som har en bra lösning?

Enda ställena där min var smord från fabrik var i ändarna på de två axlarna under handtaget som syns när det är öppet samt nedre öglorna i länkarmarna som syns under låshuset när det är öppet (om du inte har skyddskåpan på)
Själva kopplingen ska inte smörjas inuti alls som du är inne på - stor risk att rester hamnar på kulan eller "låsklackarna" till slut.
Mina kan kärva efter perioder av vila, men du kan motionera kopplingen efter renspoling genom att öppna/stänga den ett par gånger, du kan behöva hjälpa aluminiumklackarna ihop genom att peta ut dem i överkant - simulera att de träffar en dragkrokskula.

2022-05-10_171840.jpg

Nu börjar jag bli kompis med våran Velocompact, jag kom på att man skall lyfta upp hela schabraket lite i akterkant innan man "trycker handbromsen". Snart är vi så bra vänner så att vi kan ta en mekaröl ihop hoppas jag. Så fungerar det på våran dragkrok iaf.

Men bra med tipsen om var man borde och inte borde smörja.

Står i tagen att köpa nytt ställ och gå ifrån att köra cyklarna på taket.

Oftast, säg 90% av tiden åker jag med 1-2 racers, men barnen börjar bli större och sen har man ibland med sig mtbn, så tänker att det är dumt att köpa ngt mindre än för 3cyklar.

Har läst denna tråd och som jag tolkar det är den största skillnaden mellan velocompact 3 och velospace 3 att velospace har begränsning i vreden på armarna som håller cyklarna för att inte skada ramarna. Men har momentnykel och rätt bra känsla så det känns som lite onödigt (?) samt att det finns den här boxen för ca 6000kr som man kan sätta på velospacen, annars är de i funktion lika med 19cm mellan cyklarna.

Så då fastnar jag i jämföra modellerna velocompact 3 7pol vs 13pol, diffar ungefär 1000kr (en adapter kostar 50-300kr).

Men så sprang jag på thule Euroway G2 923 7pol för ytterliggare 1000kr billigare. Men vad förlorar jag då? Det enda jag hittar är designen på baklyset? Eller går inte Eurowayn att utöka med en 4plats senare om det hade behövts? Eller är det ngt annat jag missar?

/Jocke

Euroway var föregångaren till VeloCompact och går väl bara köpa från stora kedjor som Mekonomen etc som fortfarande för det, Thule själva säljer inte den längre.
Jag hade ett sånt ställ för ca åtta år sedan, det har en betydligt enklare koppling och jag tror inte den inte klarade fyra cyklar. Ser att det har fått de nya löstagbara armarna/klorna, så klarar du dig med tre cyklar är det ett enkelt o beprövat ställ!
Sju-pol har ju inte möjlighet till backljus/dimljus så de brukar ha lägre pris/enklare bakljus.

Skulle behöva ett ställ för 4 cyklar, MTB, boost, och två är längre enduro-slädar. Vilket är bäst? Buzzrack? Har inte sett att thule har något..

Både Thules VeloCompact och VeloSpace finns med adapter för fyra cyklar, båda klarar 1300mm hjulbas, men skulle rekommendera VeloSpace för långa cyklar, VeloCompacts vinklade hjulskenor gör att vevpartiet hamnar lågt.

Alla mått står ju på Thules hemsida men här är en sammanfattning ändå :)

Euroride 2 och 3 cyklar: 17cm
Velocompact 2 och 3 cyklar: 19cm
Velospace XT 2 cyklar: 25cm
Velospace XT 3 cyklar: 19cm
Easyfold XT 2 cyklar: 22cm
Easyfold XT 3 cyklar: 22cm mellan dom innersta, 19cm mellan dom yttersta

Kan rekommendera rörisolering som mellanlägg för att förhindra skav, man köper en 2m-korv och kan dela den i mindre bitar som sen bara är att trycka dit på gaffeln. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-rak-2000023027
Smart!

Har skaffat nummerskylten. En investering på 62:-!
Funderar nu på stället. Jag kommer att transportera 1-3 cyklar max 2 ggr/ år ( jag är av den uppfattningen att man faktiskt kan använda cykeln att transportera sig på. Men att 30-40 mil på en dag kanske blir för långt för mig och medföljande) Så, är Haralds ställ tillräckligt funkis eller kommer jag att tappa cyklarna på vägen och bli förföljd av olycka och förbannelse under resten av mitt usla liv om jag skaffar en så’n?

Kopplingen (och mycket annat) ser ut som på mitt första Thuleställ från 1995! Fungerar säkert finfint vid lugn körning, men kolla upp vad din bilförsäkring täcker om du behöver panikbromsa eller göra en häftig undanmanöver, ett par cyklar i bakrutan vill man inte ha, testet nedan visar vad Biltemas och Julas motsvarigheter går för, funkar vid vanlig körning men värdelös när det gäller! https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/cykelhallare-haller-inte-mattet

Efter en del velande kring pris så köpte jag ändå ett Thule Easyfold 2. Har nu kört en skaplig sträcka under semestern med olika slags cyklar och plockat på och av det många gånger och måste stämma in i hyllningskören. Extremt välfungerande!

Senast ändrad:
Beställde Velospace XT3 som jag troligtvis får i nästa vecka, trodde att jag beställde en easyfold men det är en annan historia..
Hur gör ni med låsning av cyklar? Funderar alltså på om man parkerar men lämnar både bil och cyklar för att göra något annat än att cykla?
Överdrag bra idé eller bara ett stort vindfång?

Beställde Velospace XT3 som jag troligtvis får i nästa vecka, trodde att jag beställde en easyfold men det är en annan historia..
Hur gör ni med låsning av cyklar? Funderar alltså på om man parkerar men lämnar både bil och cyklar för att göra något annat än att cykla?
Man lämnar inte cyklarna. Tyvärr enda säkra lösningen. Om man ska lämna dem en kort stund får man dra ett gäng riktiga lås genom paketet.

Jag drar en mc-kätting runt dragkroken och sedan genom cyklarna. Men bara för kortare stopp, man måste ju äta, gå på toa etc.

Jag drar en mc-kätting runt dragkroken och sedan genom cyklarna. Men bara för kortare stopp, man måste ju äta, gå på toa etc.
Tack, det var lite den typen tips jag var ute efter. Att dra ett gäng olika lås som Rattnalle skrev är inte aktuellt för mig i alla fall utan tänkte att klätt wirelås eller liknande kunde vara bra och att det till och med kanske fanns något som "alla" använde för att det bra. Men det var tydligen ovanligt.
Att sitta i bilen och kissa i petflaska för att man inte vågar lämna cyklarna tänker jag inte göra. ?

Tack, det var lite den typen tips jag var ute efter. Att dra ett gäng olika lås som Rattnalle skrev är inte aktuellt för mig i alla fall utan tänkte att klätt wirelås eller liknande kunde vara bra och att det till och med kanske fanns något som "alla" använde för att det bra. Men det var tydligen ovanligt.
Att sitta i bilen och kissa i petflaska för att man inte vågar lämna cyklarna tänker jag inte göra. ?
Alltså jag kanske var lite ospecifik men jag kör med typ två Abus Bordo sammanlänkade igenom för att det är det jag har. En MC-kedja är väl utmärkt om man har en sån.

Stölden man kan stoppa är ryck och spring. Nån som får tid på sig löser det ändå.

Nackdelen med ett wirelås är att man klipper det med en bultsax etc.

Jag såg några häromdagen som hade ett abus hänglås för typ 1000:- sen var det en wire dragen genom cyklarna som knappt tålde en avbitare modell större. Kändes knepigt prioriterat, en godkänd kätting på biltema kostar ~500:- och då måste vinkelslipen fram.

Nackdelen med ett wirelås är att man klipper det med en bultsax etc.

Jag såg några häromdagen som hade ett abus hänglås för typ 1000:- sen var det en wire dragen genom cyklarna som knappt tålde en avbitare modell större. Kändes knepigt prioriterat, en godkänd kätting på biltema kostar ~500:- och då måste vinkelslipen fram.
(y)
Biltematipset var bra, fastnade lite för deras kättinglås med integrerat lås såg bra ut och tror att det skulle vara smidigare än ett kätting med separat hänglås, Kättinglås 1,2m

Det gör man helt enkelt inte. Om du vill vara helt säker på att behålla sakerna. Tyvärr.

Pratar vi pisspaus inne på macken, kätting i något. På Donken gör att köpa burgare parkerar jag så att jag alltid ser bilen och hojarna.
Ni som fäster i kroken, i vad på kroken ? Alltså i vad som man får igenom något som inte klipps med bultsax.

Man drar laddkabeln genom ramen.
400V ”kätting” :cool:

69F4EB68-328B-44DE-8E05-64A06B58EC7F.jpeg

Jag brukar ha en klass 3-kätting med lås att dra genom alla ramarna. Brukar inte bry mig om att försöka förankra den i något, men det gör att man måste lyfta av hela stället för att komma iväg snabbt. Kombinera med att parkera så att man kan ha uppsikt så är man rätt säker ändå. Annars gillar jag Rogers tips - har gjort liknande när jag behövt förankra en kätting temporärt, drar man den runt en rejäl elkabel så får man vara rätt modig för att kapa ändå tänker jag - finns ingen metall måste ju en takstol + 10mm2 trefasmatning till laddboxar i garagelängan vara ett bra alternativ.

Kätting med ögla är bra, då får man nästan dubbel effektiv längd eftersom man kör en loop i ena änden och sen fäster hänglåset i andra.

Tillbaka
Topp