Dingovalle
Aktiv medlem
Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare
Hur är det med risk för skav när ni lastar tre cyklar. Skyddar ni med nåt för att hindra att cyklarna nöter mot varandra?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min cykel har 1174mm i wheelbase kompisens enduro har 1213mm och det inte varit nått problem, vi drar ett par extra spännremmar runt pinnen i mitten.
/Henrik
Min Fuel ex har 1240mm och får plats på mitt velocompact ?Vet inte om velocompact tar längre cyklar nu, mitt 3 eller 4 år gamla velocompact har för kort avstånd mellan remmarna för en spectral 125 i xl, fick spänna fast bakhjulet med en lös rem.
Jag har beställt thules fatbike-remmar som förhoppningsvis blir tillräckligt långa.
Min Fuel ex har 1240mm och får plats på mitt velocompact ?
Köpte det 2019 när cykelkraft konkade så det är ju inte sprittnytt. Men längre remmar skadar ju säkert inte.
Edit: ser ju när jag kollar att Canyon 125 är längre i XL än min Trek i XL.
Ja canyon har 1288mm hjulbas, så den är ordentligt lång. Det saknas inte mycket (typ 2cm) längd på remmarna, men lite störigt. Skulle jag köpa nytt ställ nu hade jag ändå valt ett annat, men mest för att få större avstånd mellan cyklarna, det är trångt med två boost-cyklar med 36-gafflar.Min Fuel ex har 1240mm och får plats på mitt velocompact ?
Köpte det 2019 när cykelkraft konkade så det är ju inte sprittnytt. Men längre remmar skadar ju säkert inte.
Edit: ser ju när jag kollar att Canyon är längre i XL än min Trek i XL.
Ja jag hade velat haft möjlighet till förvaringen som finns till den större. Och ska man ändå betala nästan 8 papp som den verkar kosta nu kan man ju lika gärna köpa den största.Ja canyon har 1288mm hjulbas, så den är ordentligt lång. Det saknas inte mycket (typ 2cm) längd på remmarna, men lite störigt. Skulle jag köpa nytt ställ nu hade jag ändå valt ett annat, men mest för att få större avstånd mellan cyklarna, det är trångt med två boost-cyklar med 36-gafflar.
Den äldre 2-cyklars Space har varjefall större avstånd.När jag jämfört avståndet mellan skenorna så tror jag mig minnas att det är desamma mellan compact och space.
Skönt att höra nu när jag undrar varför jag la en halv miljon på ett easyfold.Enda jag ångrar med mitt Easyfold XT 2 är att jag inte köpte det direkt utan köpte lite annat skräp där i mellan.
En fördel är att jag "enkelt" kan stoppa in det i bakluckan så inte själva cykelstället blir tjuvat (eller påbackat).Skönt att höra nu när jag undrar varför jag la en halv miljon på ett easyfold.
Du har säkert glömt vad du betalade om fem år. Plus att priset ändå säkert stigit vidare. Men varje gång du ska hänga på ett par cyklar så är du glad att du valde ett Easyfold. Så känner jag. Prischocken har lagt sig, kvar är bara de varma mysiga känslorna.Skönt att höra nu när jag undrar varför jag la en halv miljon på ett easyfold.
Enda jag ångrar med mitt Easyfold XT 2 är att jag inte köpte det direkt utan köpte lite annat skräp där i mellan.
Tänk såhär. Vad kostar din hoj du ställer upp och ska lita på att den står där stadigt. Höga priset kommer du tappa känsla för. Som redan sagts. Känslan om ett bra ställe, lever vidare. Varje gång man ska förvara det, varje gång det läggs eller i vårat fall ställs in i bagaget (jo i vår bil kan den stå på högkant), varje gång man ska lyfta upp det o det är som att lifta upp en väska.Ja jag brukar veta att ”cry ones” lönar sig. Och jag älskar kvalitet. Men den är ju fruktansvärt dyr alltså.
Edit: kostsam, dyr vet jag inte om den är än. ?
Precis. Var hittar jag en sån?
Bikester lr Amazon...Precis. Var hittar jag en sån?

Smart!Alla mått står ju på Thules hemsida men här är en sammanfattning ändå :)
Euroride 2 och 3 cyklar: 17cm
Velocompact 2 och 3 cyklar: 19cm
Velospace XT 2 cyklar: 25cm
Velospace XT 3 cyklar: 19cm
Easyfold XT 2 cyklar: 22cm
Easyfold XT 3 cyklar: 22cm mellan dom innersta, 19cm mellan dom yttersta
Kan rekommendera rörisolering som mellanlägg för att förhindra skav, man köper en 2m-korv och kan dela den i mindre bitar som sen bara är att trycka dit på gaffeln. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-rak-2000023027
Man lämnar inte cyklarna. Tyvärr enda säkra lösningen. Om man ska lämna dem en kort stund får man dra ett gäng riktiga lås genom paketet.Beställde Velospace XT3 som jag troligtvis får i nästa vecka, trodde att jag beställde en easyfold men det är en annan historia..
Hur gör ni med låsning av cyklar? Funderar alltså på om man parkerar men lämnar både bil och cyklar för att göra något annat än att cykla?
Överdrag bra idé eller bara ett stort vindfång?
Beställde Velospace XT3 som jag troligtvis får i nästa vecka, trodde att jag beställde en easyfold men det är en annan historia..
Hur gör ni med låsning av cyklar? Funderar alltså på om man parkerar men lämnar både bil och cyklar för att göra något annat än att cykla?
Tack, det var lite den typen tips jag var ute efter. Att dra ett gäng olika lås som Rattnalle skrev är inte aktuellt för mig i alla fall utan tänkte att klätt wirelås eller liknande kunde vara bra och att det till och med kanske fanns något som "alla" använde för att det bra. Men det var tydligen ovanligt.Jag drar en mc-kätting runt dragkroken och sedan genom cyklarna. Men bara för kortare stopp, man måste ju äta, gå på toa etc.
Alltså jag kanske var lite ospecifik men jag kör med typ två Abus Bordo sammanlänkade igenom för att det är det jag har. En MC-kedja är väl utmärkt om man har en sån.Tack, det var lite den typen tips jag var ute efter. Att dra ett gäng olika lås som Rattnalle skrev är inte aktuellt för mig i alla fall utan tänkte att klätt wirelås eller liknande kunde vara bra och att det till och med kanske fanns något som "alla" använde för att det bra. Men det var tydligen ovanligt.
Att sitta i bilen och kissa i petflaska för att man inte vågar lämna cyklarna tänker jag inte göra. ?
Nackdelen med ett wirelås är att man klipper det med en bultsax etc.Tack, det var lite den typen tips jag var ute efter. Att dra ett gäng olika lås som Rattnalle skrev är inte aktuellt för mig i alla fall utan tänkte att klätt wirelås eller liknande kunde vara bra och att det till och med kanske fanns något som "alla" använde för att det bra. Men det var tydligen ovanligt.
Att sitta i bilen och kissa i petflaska för att man inte vågar lämna cyklarna tänker jag inte göra. ?
Nackdelen med ett wirelås är att man klipper det med en bultsax etc.
Jag såg några häromdagen som hade ett abus hänglås för typ 1000:- sen var det en wire dragen genom cyklarna som knappt tålde en avbitare modell större. Kändes knepigt prioriterat, en godkänd kätting på biltema kostar ~500:- och då måste vinkelslipen fram.
Jag har det med hänglåset, bygeln går över en ram så det är bra också ?
Biltematipset var bra, fastnade lite för deras kättinglås med integrerat lås såg bra ut och tror att det skulle vara smidigare än ett kätting med separat hänglås, Kättinglås 1,2m
Det gör man helt enkelt inte. Om du vill vara helt säker på att behålla sakerna. Tyvärr.Beställde Velospace XT3 som jag troligtvis får i nästa vecka, trodde att jag beställde en easyfold men det är en annan historia..
Man drar laddkabeln genom ramen.Beställde Velospace XT3 som jag troligtvis får i nästa vecka, trodde att jag beställde en easyfold men det är en annan historia..