Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
som en svensk skulle uttala ett engelskt ordHar oftare läst ordet "stripe". Men uttalar man det på svenskt eller engelskt sätt?
Det uttalas buntband…..eller kattstrypareHar oftare läst ordet "stripe". Men uttalar man det på svenskt eller engelskt sätt?
Det uttalas buntband…..eller kattstrypare![]()
De små kan man kalla sillstrypare…."Kattstrypare" är ju inget roligt namn direkt?
picture it! (jag har också kallat det så ibland..)
Ty-Rap isåfall. Efter en av de största tillverkarnaTie wrap (tyyrapp) kallades när jag jobbade som underhållsmekaniker i Skövde för längelänge sen.
Vem bryr sig?"stripes" är väl bara nån slags felsägning av "strips" som i plastic strips, vilket är ett lite mindre vanligt ord för buntband på engelska...
Osäker på om det var äkta Ty Raps vi hade eller no-name tie wraps. Namnet kom nog från de förstnämnda osvsett.Ty-Rap isåfall. Efter en av de största tillverkarna
(verkar som ABB köpt dem (Thomas & Betts))
:)
Vem bryr sig?
En mini fick skivbromsfäste fram idag
Visa bilaga 545146
bara om man vet vad man görSvets är finmek
Är det jobbigt ?
Klart att det är roligt och spännande vad saker och ting kallas.Är det jobbigt ?
Jag tycker korrekta benämningar hör hemma i finmekstråden.Klart att det är roligt och spännande vad saker och ting kallas.
Buntband är den korrekta, svenska benämningen.
Visa bilaga 545149
Har du fasen i mig helt rätt i. Får be en moderator flytta inlägget!Jag tycker korrekta benämningar hör hemma i finmekstråden.
Nja, jag håller som vanligt inte med ?Tyvärr ingen fulmeck dock ... Svets är finmek. Fulmeken skulle vara att bora hål genom gaffeln (som man kan ser lite högre upp i tråden) för bulterna till oken.
Nja, jag håller som vanligt inte med ?
Svetsa ihop en ram är finmek
Att svetsa fast nått på en ram måste klassas som fulmek hur man än vrider och vänder på det ??
MMA kan vara fantastiskt fint med rätt svetsare.vanliga svetsmetoder, rangordnade i fulhet:
Svetslödning: finare blir det inte
TIG: övervägande fint
MIG: oftast fult, svetsmotsvarigheten av limmpistol
MMA: höjdpunkten av fulhet, med bonuspoäng om elektroderna blivit blöta och fogen fortfarande har färg och rost kvar på sig
Du glömde avbrutna fastbrända elektoder som ingen orkade ta bort...vanliga svetsmetoder, rangordnade i fulhet:
Svetslödning: finare blir det inte
TIG: övervägande fint
MIG: oftast fult, svetsmotsvarigheten av limmpistol
MMA: höjdpunkten av fulhet, med bonuspoäng om elektroderna blivit blöta och fogen fortfarande har färg och rost kvar på sig
Ingen förebild?Polering av lagerbanor ?
Tyvärr inte, men metoden kräver många arbetsdagar. Vill inte rekommendera. Måste komma på något nytt ?Ingen förebild?
Tyvärr inte, men metoden kräver många arbetsdagar. Vill inte rekommendera. Måste komma på något nytt ?
Ett äkta fulmek kräver svordomar.Gårdagens aprilväder skördade ett offer i form av bladet(?) till bromshandtaget som gick av. Som vanligt är det omöjligt att få tag i reservdelar. Men ett förra generationens XT-blad då? Jodå med lite slipande och svordomar funkade det prima ?
det är tyvärr också så att åtminstone lagerkonorna ofta är ythärdade, dvs slipar/svarvar man ner till slät yta råkar man på mjukare material som inte står emot något vidare.Tyvärr inte, men metoden kräver många arbetsdagar. Vill inte rekommendera. Måste komma på något nytt ?
Varför är de ythärdade? Jag kan inte förstå varför de inte skulle vara helhärdade. Men jag kan inte heller så mycket om härdningdet är tyvärr också så att åtminstone lagerkonorna ofta är ythärdade, dvs slipar/svarvar man ner till slät yta råkar man på mjukare material som inte står emot något vidare.
Gissar på att man vill ha 2 egenskaper samtidigt. Mjukt egenom för att inte bli sprött och spricka men hårt där lager sitter för att minska slitaget.Varför är de ythärdade? Jag kan inte förstå varför de inte skulle vara helhärdade. Men jag kan inte heller så mycket om härdning
mycket mycket lättare att bara härda ytan av något. när man härdar så jobbar ju den dåliga värmeledningsförmågan i stålet emot enVarför är de ythärdade? Jag kan inte förstå varför de inte skulle vara helhärdade. Men jag kan inte heller så mycket om härdning
Finns många fördelar med att bara ythärda.Gissar på att man vill ha 2 egenskaper samtidigt. Mjukt egenom för att inte bli sprött och spricka men hårt där lager sitter för att minska slitaget.
Eller så är det kanske en prisfråga?
Drog i 2 bar igår och däcken är fortfarande stenhårda ??Drog i lite extra guck och poppade så får vi se om det överlever natten
1a förband. Sulan släppte. Dock inte cykling, så denna platsar inte i denna tråd. #reflexbanaJag fick tårar i mina ögon! Jag kom ihåg hur jag lagade vännens terrängsandal (sic!) då dess sula hade gått av mitt i skogen. Lösningen såg ungefärligt lika fult ut. Sedan traskade vi typ 80 kilometer till och den höll.